info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی توت فرنگی

مقاله فارسی توت فرنگی

توت فرنگي گياهاني است از خانواده osaeea كه تا به حال 34 گونه آن (جهان شناخته شده است كه از گونه هاي تجاري و آن مي توان به F X annanassa, F, resca, Fragaria moachata كه گونه است جديد اشاره كرد.
نام strawberry ممكن است از strew mulch (مايع پوشالي) كه در سالهاي گذشته استفاده مي شده بدست آمده باشد و يا از كلمه strew كه به معني spread يا پخش كردن است كه توت فرنگي توسط را؟ پخش مي شود وبعدا كلمه strew berry به strawbenzy تغيير كرده است.
ارقام توت فرنگي را بر اساس شرايط محيطي و گلدهي به 2 گروه تقسيم مي كنند.
1-shrt- bley or june bearing كه روز كوتاه بوده و براي انگيزش گل به طور روز كمتر از 1 ساعت و دماي زير 60F نياز دارند. در بهار ميوه داده و در مناطقي كه تابستانهاي سرد نمي توانند رشد كنند)
2- Ever bearing كه به شرايط خاصي نياز ندارد و از آن مي توان به F. vesca و F. virginiana glauca اشاره كرد.
فوايد توت فرنگي:
توت فرنگي داراي خواص دارويي نسبتا زيادي است كه به دليل وجود مادهاي بنام اسيد الاگيك Ellgic. C.A است كه از آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1-0خاصيت ضد كار سينوژن كه ماده مولد يا تشديد كننده سرطان است.
2- ضد جهش (كه در هر دو مورد از ايجاد canzez يا سرطان جلوگيري مي كند)
3- باز دارنده جذب سطحي H.I.V توسط سلولها
4- باعث ايجاد بافرهاي عناصر فلزي مثل ca و مگنريوم مي شود.
5- انعقاد خون را افزايش مي دهد كه شايد به دليل ايجاد باندهاي فلزي باشد.
6- داراي خاصيت آللوپاتي است كه مي توان از آن در كنترل رشد و جوانه زني بذرها و همينطور در رشد باكتريهاي ثبت كنند ازت استفاده كرد.
7- باعث كنترل رشد لارو حشرات مي شود
در كنار اين موارد داراي عناصر و ويتامينهاي بسياري است كه داراي ارزش غذايي بالايي است
اهميت كشاورزي:
براي سن آمار سال FAO, 2002 مقدار محصول آن در جهان 3/237/533MT يا 1/7 بيليون پوند بوده توت فرنگي در 71 كشور دنيا تحت مسافتي حدود 506/000 هكتار كشت مي شود كه از انسان 1992 يك رشد 33% را نشان مي دهد. و بدين ترتيب جز بالاترين عملكردهاي محصولات ميوه است كه ميانگين عملكرد آن در جهان است كه بالاترين مقدار آن در آمريكاست كه مهمترين توليد كننده بشمار مي آيد.
مشخصات گياه:
توت فرنگي گياهي چند مساله با برگهايي با 3 برگچه كه از روي crown برخواسته شده. برگچه هاي تخم مرغي با لبه دندانه ؟ گلهاي سفيد با عرض حدود cm 5/2 و با 30-25 پرچم و 500-50 مادگي كه بر روي يك نهنج مخروطي بر جسته و زرد قرار دارند كه ابتدا گل انتهايي كه بزرگتر است باز شده و بزرگترين ميوه را بوجود مي آورد، گلهاي جانبي كوچكتر بوده داراي مادگي كمتري هستند و ميوه كوچكتري مي دهند. عكس در ارقام تجاري ميوه ها نسبت به شاخساره ها وزن بيشتري داشته و بررسي خاك را مي گيرند.
توت فرنگي يكي از ميوه هاي بسيار حساس و به شدت فساد شدني است خاصيت غير كلي ؟ آنها باعث مي شود تا مجبور باشيم آنها را در حالت كاملا رسيده برداشت كنيم، كيفيت توت فرنگيهاي تازه به بلوغ رسيده و رسيدگي آنها به
آشكار شدن خصوصيات ظاهري از قبيل: شدت رنگ قرمز و توزيع آن، اندازه ميوه، شكل ميوه و عدم فساد يا تغيير شكل
ثبات و استحكام و
؟ كه وابسته به مقدار قند اسيدهاي آلي و مواد معطر دار بستگي دارد.
فساد پذيري و حساسيت بالاي توت فرنگي و همينطور نحوه برداشت آن كه در تاره خوري و ؟ هر دو به صورت دستي است از يك طرف وجود پوسيدگيهايي كه مهمترين آنها Rhi3 opus rot, groy- mold كه سرعت در تمام بستر گسترش مي يابند از طرف ديگر ؟ براي داشتن يك محصول خوب دوره نگهداري پس از برداشت طولاني ؟ را از قبيل از برداشت داشته باشيم:
در مراقبتهاي قبل از برداشت مسايل توصيه شده عبارتند از:
كشيدن؟ وعدم تماس ميوه با خاك
نبودن آبياري با مسطح باز
كنترل دقيق آفات و بيماريها
دور كردن سريع در هنگام برداشت
جلوگيري از ضرب خوردن ميوه ها در هنگام برداشت وانتقال
جدا نمودن ميوه هاي ضرب خورده و آلوده به بيماريها در هنگام انبار
همينطور كه ملاحظه مي كنيم اين موارد به 3 دسته پيشگيري، رفع و پاكسازي تقسيم مي شوند.
بايد توجه و داشت حتي پس از برداشت، توت فرنگيها زنده بوده و گرما توليد مي كنند كه نتايج فرايند طبيعي تنفس است بعدا به شرايط خاص پس از برداشت نياز دارند و در شرايط غير ايده آل نمي توانند بيشتر از يك هفته نگهداري شوند همانطور كه مي دانيد ضايعات كيفي ميوه براي مصرف كننده قابل قبول نيست يكي از پارامترهاي كيفيت رشد تحت تاثير آن است است و كيفيت تحت ؟ به شركت كاهش يابد بنابراين مديريت مناسب؟ بسيار مهم است.
يك مديريت صحيح براي توت فرنگي با precool ing يا كاهش سريع؟ مزرعه شروع مي شود اين افت ؟ اوليه كه مي تواند تا 30oc بالا باشد در كاهش زوال توت فرهنگي بسيرا حياتي است
تنفس:
يكي ديگر از عواملي كه كيفيت را تحت تاثير قرار مي دهد تنفس است مي دانيد كه تنفس ذخيره غذايي را به انرژي تبديل مي كند. در طي مراحل اين تواليها ذخيره غذايي (قند، نشاسته) به اسيدهاي آلي و سپس به تركيبهاي كه بن دار ساده تبديل مي شوند كه در اين پروسه اكسيژن از هواي محيط گرفته شده ودي اكسيد كربن رها مي شود كه براي كنترل اين تغييرات از انبارهاي كنترل اتمسفر استفاده مي شود.
از طرفي ديگر ؟ قابل توجه اي از انرژي گياه صرف زنده نگهداشتن آن مي شود مقداري انرژي به صورت گرما در مي آيد كه به آن vital heat يا گرماي حياتي گفته مي شود كه بايد با مديريت صحيح كنترل شود توت فرنگي جزو ميوه هاي حساس به سرما يا chilling
نيست و بنابراين براحتي مي توان آنرا تا دماي 00cسرد كرد. در نتيجه مهمترين توصيه اي كه براي نگهداري توت فرنگي و كنترل دما و تنفس آن مي شود. Precooling تا صفر در يك ساعت پس از برداشت وباقي ماندن در اين دما تا زمان بسته بندي است.
انتخاب روش سرمادهي اوليه بر فاكتورهاي مختلفي بستگي دارد كه شامل: سرعت سرما دهي، سازگاري با روش و وسيله سرمادهي، شرايط انبار يا محل بعدي نگهداري، تجهيزات و عوامل اقتصادي دارد از طرفي آشنايي با شرايط وتجهيزات سرما دهي براي انتخاب روش مناسب و اطلاع داشتن از پاسخهاي بيولوژيكي بسيار ضروري است كه محصولات تازه باغباني سيسمتهاي زنده بوده كه بسياري از فعاليتهاي بيولوژيكي ضروري زندگيشان را در زمان حمل و نقل و جابه جايي طي مي كنند و بايد در تمام اين مراحل زنده و سالم بمانند.
طي سرما دهي اوليه هاي محصول به سمت سرماي محيط انتقال مي يابد و سرعت اين جابجايي دماي اوليه محصول (؟ مزرعه) بستگي دارد و همچنين در اين راستا 3 فاكتور مهم وجود دارد: زمان، دما، نحو تماس براي بدست آوردن حداكثر ، محصول بايد در دستگاه precoolez براي مدت كافي باقي بماند تا دما انتقال يابد سايز دستگاه نيز بايد براي نگهداري حجم مورد نظر از محصول نيز مناسب باشد و دستگاه نيز ؟ هاي خود را در تمام مدت ثابت نگهدارد و بايد بگونه اي باشد كه تمامي سطوح توت فرنگي ارتباط داشته باشند.
به طور كلي براي توت فرنگي از سيستم forces- air استفاده مي شود و سيسمتهاي Hydracoohing كمتر توصيه مي شود چرا كه lberry ي تازه بسيار مستعد فساد و ضرب خوردگي هستند و سرمادهي با يخ و برفك بدترين سيستم است چرا كه فساد و تخريب را تشديد مي كند.
Forced- air coo ling (pressure cooling)
Forced- air cooling مي تواند بسياري از مشكلات سرما دهي را حل كند چرا كه يك جريان هواي سرد است كه به سرعت از ميان محصول حركت مي كند وسيستمي كه يك فشار ملايم از هواي سرد را در بين بست ها انتقال مي دهد مي تواند باعث جابه جايي سريع هواي گرم و سرد شود و با يك طراحي درست مي توان سرمايي يكنواخت و سريع را از بين بسته ها انتقال داد.
در اين راستا سيستمهاي مختلفي را مي توان استفاده كرد كه انتخاب آن بر اساس نيا زماست.
Foread- air tunuel
يكي از قديمي ترين روشهاي سنتي سرمادهي است . در واقع 2 رديف از بسته ها طوري در كناب هم قرار مي گيرند كه يك هواكش در بين آنهاست و هواي وارد شده از بين آنها گذشته و خارج مي شود و در اين بين هوا از داخل جعبه هاي مي گذرد و به سمت فشار منحني مي رود و بدين طريق سرما با محصولات در تماس است اين هواكشها مي توانند متحرك بوده و بين رديفها جا به جا شوند و يا به صورت ثابت در كل سالن قرار مي گيرند.
Cold wadl
اين يك ساختمان و فضاي ثابت و هميشگي است كه با هوا كشهايي تجهيز شده باشد كه معمولا در انتها يا در كنار انبار قرار دارند دهانه هاي آنها روي ديوراي است كه محصولات بتواند در مقابل آنها قرار گيرند. ديوارها بايد عايقهايي داشته باشند تا هواي سرد از آن خارج نشود هر بسته از محصول به محض ورود به سيستم در معرض سرما قررا مي گيرد و در نتيجه ديگر لازم نيست تا منتظر بمانيم تا تمام انبار پر شود.
محلي كه براي اينكار در نظر گرفته مي شود را چند طبقه به ز؟ ديگر لايه لايه مي سازند. يك مزيت در اين سيستم وجود دارد و آن اين كه بسترهايي كه محصولات روي آنها قرار مي گيرند قابل جابجاي شدن هستند و هر بستر به محضي كه سرد مي شود مي تواند خارج شده و جاي خود را به بسته اي ديگر بدهد سرعت جريان نفوذي س؟ توت فرنگي ميوه و در دماي 1/70c ؟ و زمان آن بين 5/2-5/1 ساعت طول مي كشد كه به دماي اوليه بستگي دارد.
از ابزاري كه در اين سيستمها استفاده مي شود مي توان به كانتينرهاي روزنه دار اشاره كرد contaives venting براي يك سرمادهي موثر بسيار ضروري هستند كه هواي سرد بايد بتواند از داخل و بين بسته ها عبور كند. طراحي سوراختها بسيار مهم است چرا كه سوراختهاي كوچك از عبور م؟ بهينه هوا جلوگيري كرده و سوراخهاي بزرگ نير باعث سست شدن بسترها مي شوند. استانداردي كه براي كارتنهاي توت فرنگي مد نظر است بايد در دو طرف كارتن در قسمت بالا يك شيب ويك فرورفتگي وجود داشته باشد و با توجه به آزمايشات كل روزنه ها (تعداد و اندازه آنها) بايد حدود iu% سطح را به خود اختصاص مي دهد.
رابطه مستقيمي بين سرعت سرد شدن با سرعت جريان هوا وجود دارد مدت زمان سرمادهي نيز با موقعيت قرار گيري ميوه ها در كارتنها نسبت به ورود هوا بستگي دارد ؟ البته اين زمان براي بسته هاي آخري نيز بيشتر است
Room cooling, storage and shipping
روش ديگر غير از preeooling يك ساده ترين و كندترين روش سرمادهي سردخانه است كه بسته ها براي ساعتها يا روزها در سردخانه قرا مي گيرند هوا نيز بوسيله هواكشها و ؟ در چرخش بوده و سير؟ مي شود معمولا سردخانه ها براي محصولاتي مناسبند كه تنفس
پاييني دارند و براي توت فرهنگيها معمولا براي زمان پس از سرد كردن اوليه استفاده مي شود.
Modiried atmosphese
سرد خانه ها معمولا با اين سيستم كامل مي شوند. معمولا پس از بسته بندي به داخل پاكتها براي ايجاد شرايط مطلوب co2 تزريق مي شود. سطوح بالاي co2 (10-3%) سرعت تنفس را كم كرده و فعاليت و ايجاد فسادرا كاهش مي دهد و عمر انباري و بازاريابي آن افزايش مي يابد.
البته نتايج اينگونه نشان داده كه در دماي كمتر از 5oc co2 اثر مثبت كمي دارد و در دماي زير 2/2oc نياز كمتري به استفاده از co2 است و همينطور مشخص شده كه توت فرنگيها در دماهاي بالاي 4/4oc شدت حساس هستند و در اين شرايط co2 مي تواند بسيار موثر باشد
نتيجه گيري:
به عنوان جمع بندي و يك نتيجه گيري كلي بايد ياد آور شوم كه توت فرنگيها را بايد بسيار به آرامي برداشت كه تا بتوان آنرا در تمام مدت نگهداشت و ضربه خوردن bessy آنها را مستعد فساد مي كند و زماني كه ضربه اي مي بينيد در آن محل تغيير رنگ داده و آب از دست مي دهد و بايد توجه داشت كه فقط ميوه هاي سالم را مي توان جابه جا كرد چرا كه بيماريهاي قارچي بسرعت در تمام بسته گسترش مي يابند در ضمن ميوه هاي كه كاسنه گل را ندارنند نيز زودتر از بين مي روند.
بسترها نيز نبايد بيش از حد پر شوند كه باعث له شدن مي شوند.
توت فرنگيها بعد از بسته بندي بايد سرعت در يك جا سايه و سرد قرا گيرند معمولا در زمان برداشت هاي محيط 30oc بوده و در برابر خورشيد بالاتر نيز مي رسد و وقتي به

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...