تحقیق در مورد چاقی

تحقیق در مورد چاقی

مقدمه

مطالبي كه به خوانندگان گرامي تقديم مي شود براي شناساندن عارضه چاقي كه هر روز شيوع بيشتري پيدا مي كند ، تنظيم و ارائه شده است . اين عارضه با وجود اينكه واقعاً يك بيماري نيست ، زمينه را براي بسياري از ناخوشي ها به ويژه اختلالات قلب و عروق و ديابت فراهم مي سازد چاقي يك بلا و آفت براي سلامتي و رفاه افراد است و خيلي زود ظرفيت كار و توانايي افراد را دچار نقصان مي نمايد با ارائه اين مطلب سعي كرديم تا چاقي و علل و عوارض آن را براي شما روشن كنيم اميدواريم بهره اي هر چند اندك از خواندن اين مطالب داشته باشيد .

چاقي :

خوشبختانه بيشتر رژيم هاي غذايي ميزان ايده آل موفقيت را دارند . با يك برآورد كمتر از 30% آنهايي كه وزن كم مي كنند به آن رژيم ادامه مي دهند آنچه مهم است اين است كه افراد ممكن است قرباني رژيم هاي نادرست شوند براي موفقيت شما نياز به طرح آموزشي خوب طراحي شده داريد نخست بايد مفاهيم نادرست در مورد رژيم غذايي تان را برطرف كنيد و اصول توازن انرژي را كه به وسيله رژيم ايجاد مي شود برقرار كنيد و يك مرحله از طرح درمان شامل تمرين منظم و اصلاح رفتاراست براي كساني كه بسيار چاق هستند روش جراحي براي از دست دادن وزن توصيه مي شود .

موضوعات آموزشي در چاقي :

-اصول توازن انرژي و رابطه آنها با چاقي و از دست دادن وزن

-تعريف يك كالري

-انواع چاقي

-تشخيص چاقي ، با معيارهاي وزن بالا ، شاخص حجم بدن مثل ديابت بيماري عروق و مسائل تنفسي

-اهميت تمرين منظم

-رژيم غذايي براي كاهش مصرف غذا

-احتياط درباره استفاده از تجويز دارو

-روش ها و جراحي براي درمان بيماري چاقي

-رژيم غذايي در ساير روش هاي اصلاح رفتار

شما بايد رژيم غذايي تان را براي مدت طولاني حفظ كنيد آيا شما از شام خوردن لذت مي بريد ؟ اگر اينطور است به اين رژيم ادامه دهيد از دست دادن وزن ممكن است با مشكل و به كندي به وجود آيد ولي سلامت و ظاهر زيبا ارزش تلاش كردن را دارد به طور كلي چاقي يعني افزايش چربي بدن . وقتي شما كالري به ميزان بيشتر از نياز بدنتان دريافت كنيد بدنتان اين كالري اضافي را ذخيره مي كند . كالري واحدي از انرژي غذا است . كالري هاي استفاده شده به صورت چربي در سلولهاي بافت رسوب مي كند در افرادي با وزن طبيعي چربي حدود 10 تا 15 درصد وزن بدن را تشكيل مي دهد . در زنان با وزن طبيعي چربي ممكن است بيش از 20 درصد وزن بدن را تشكيل دهد .

اصل توازن انرژي :

شما وقتي مي توانيد به توازن انرژي دست يابيد كه مقدار كالري كه دريافت مي كنيد برابر با مقدار كالري باشد كه استفاده مي كنيد .

وقتيكه به توازن منفي انرژي دست يابيد يعني ميزان كالري كه دريافت مي كنيد كمتر از مقداري كه مصرف مي كنيد باشد شما وزن از دست مي دهيد زندگي بدون تحرك نيازهاي انرژي شما را كاهش مي دهد بنابراين احتمال اينكه كالري اضافي به صورت چربي در بيايد خيلي بيشتر است .

نياز شما به كالري بستگي به نيازهاي اساسي سوخت و ساز و نيازهاي روزانه انرژي تان دارد يك مرد بالغ تقريباً به 1500 كالري نياز دارد تا بتواند كارهاي حياتي خود را انجام دهد به اضافه براي انجام فعاليت هاي فيزيكي ، اما يك زن بالغ به 1300 كالري براي انجام كارهاي حياتي نياز مند است .

نيازهاي انرژي درميان افراد مختلف متغير است همچنين در زمان هاي مختلف نياز يك فرد نيز تغيير مي كند .

انواع چاقي :

1-چاقي بزرگ شدن بيش از حد عضو : در اين نوع چاقي مقدار سلولهاي چربي بيمار مانند يك شخص با وزن طبيعي است اما حجم بافت چربي افزايش يافته و سلولهاي چربي بسيار بزرگتر هستند . اين نوع چاقي در بيماراني اتفاق مي افتد كه در كودكي اضافه وزن ندارند ولي در بزرگسالي چاق مي شوند .

2-در نوع ديگر چاقي نه تنها سلولهاي چربي بزرگ مي شوند بلكه تعداد آنها نيز چند برابر مي شود در هر سني پر خوري مي تواند باعث زياد شدن سلولهاي چربي شود كه دوران كودكي دوران آسيب پذيرتري است . معمولاً هر چه چاقي بيشتر باشد بيشتر احتمال دارد كه در ارتباط با بزرگ شدن سلول باشد . اين نوع چاقي ممكن است غير قابل برگشت باشد . سلولهاي چربي وقتي تشكيل مي شوند براي هميشه عمر با شما باقي مي مانند رژيم غذايي باعث مي شود كه سلولهاي چربي كوچك و ناپديد شوند .

علت چاقي در بيشتر موارد نامعلوم است ولي كارشناسان معتقدند چندين تئوري چاقي را تحت تاثير قرار مي دهد . غذاي شيرين ، خوشي و تفريح همراه با غذاهاي با كالري بالا باعث چاقي مي شود .

چرا و چگونه چربي ذخيره مي شود :

هضم : غذاي بلعيده شده به درون معده راه مي يابد و در آنها با اسيدهاي معدي مخلوط مي شود سپس ذرات غذا به درون روده كوچك رفته آنزيم ها ذرات را به گلوكز ، اسيد آمينه و ذرات كوچك چربي تجزيه مي كنند . اين چربيها به كبد رفته و از آنجا وارد گردش خون مي شوند و براي انرژي مورد نياز اندامها مورد استفاده قرار مي گيرند . ذخيره چربيهاي اضافي يا استفاده نشده گردش خون را ترك كرده و وارد سلولهاي بدن شده و در آنجا ذخيره مي شوند و وقتي بدن نياز به چربي دارد مي تواند اين انرژي ذخيره شده را مصرف كند . جزء اصلي چربي به شكل تري گليسيريد مي باشد .

رسوبات چربي در زير پوست :

اطراف كليه و كره چشم و مفاصل و اندامها پراكنده مي شوند . توزيع چربي در مردان و زنان متفاوت است .

نظريه هايي براي علت چاقي :

عليرغم سالها تحقيق هنوز مشخص نيست چرا برخي افراد چاقند ولي چند نظريه در اين زمينه ارائه شده است .

آمادگي ژنتيكي :

اگر چه شرايط محيطي در چاق شدن بي تاثير نيست ولي بررسي نشان مي دهد يك كودك با پدر چاق يا مادر چاق 50% شانس چاق شدن دارد اگر هم پدر و هم مادر چاق باشند شانس كودك 80% خواهد شد . بررسي انجام شده در مورد دوقلوها به اين نظريه اعتبار بيشتري مي دهد وقوع چاقي در دوقلوهاي همسان ، يكسان دو برابر شده است ، يعني هر دو به يك ميزان در معرض چاقي قرار دارند .

نظريه برقراري :

بسياري از افراد چاق وقتي رژيم غذايي را متوقف مي كنند به وزن قبلي خود دست مي يابند بنابراين فردي كه رژيم مي گيرد مجبور است كمتر و كمتر بخورد تا به از دست دادن وزن ادامه دهد .

توليد ناقص حرارت :

بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه رابطه اي بين چاقي و توليد حرارت ناقص وجود دارد . افراد چاق در معرض سرما حرارت زيادي از خود نشان نمي دهند و كمتر انرژي مصرف مي كنند كه اين حالت از اوايل زندگي ظاهر شده و تا بزرگسالي ادامه مي يابد در نتيجه اين افراد چاق مي شوند .

عوامل رواني :

همراه عوامل فيزيولوژيكي مثل فشار و اضطراب كه ممكن است باعث خوردن زياد و چاقي شود عوامل رواني نيز در چاقي موثر است بررسي نشان مي دهد كه افراد چاق مايلند بيشتر بخورند و ممكن است چند بار بخورند . خانواده و عادات اجتماعي هم در چاقي موثر است مثلاً كودكي كه براي راضي كردن والدينش مي خورد اين الگوي منفي باعث چاقي مي شود .

پيجيدگي ها :

چاقي آسيب زيادي به مغز و تندرستي فيزيكي وارد مي كند و مي تواند در ضعف و افسردگي بسيار دخالت  داشته باشد . چاقي كنترل نشده باعث چندين بيماري تهديد كننده سلامتي مانند ديابت – سفت شدن عروق ، نارسايي هاي تنفسي ، سرطان و بيماريهاي زنان .

تحقیق در مورد چاقی

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط