بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی

بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی

وزارت علوم و تحقیقات فنآوری
دانشگاه پیام نور – مرکز اردبیل
رشته علوم تربیتی
( مدیریت برنامهریزی آموزشی )
پروژه تحقیق
موضوع :
بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی
دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل
جهت دريافت مدرك كارشناسي
استاد راهنما :
محمود مشکی
پژوهشگر :
کریم اکبرزاده
تابستان 1390
تقدیر و تشکر :
من لم یشکر المخلوق
بر خود واجب میدانم که قبل از همه از زحمات و راهنمائیهای بیشائبه استاد ارجمند و معلم دلسوز استاد محمود مشکی که در این تحقیق یاری و مساعدت نموده و قدردانی کنم .
چکیده :
در این پژوهش که تحت عنوان بررسی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه پیام نور در اردبیل صورت گرفته ، ابتدا مسئله را از جهات مختلف مورد کنکاش قرار داده ام و ضمن تعریف آن اعم از تعاریف مفهوم و تعریف جامعهشناختی در خلال مباحث اولیه به نوع شناسی اوقات فراغت اشاره کرده و همچنین ضرورت و اهمیت آن از دیدگاه مختلف پرداخت شد .برای بررسی سوالات از قبیل آیا بین جنسیت و نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان رابطهای وجود دارد ؟ آیا بین وضعیت تأهل و نحوه استفاده از اوقات فراغت دانشجویان رابطهای وجود دارد ؟ آیا بین وضعیت درآمد خانواده و نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان رابطهای وجود دارد ؟ آیا بین امکانات محل سکونت و نحوه استفاده از اوقات فراغت دانشجویان رابطهای وجود دارد ؟ از روش تحقیق مشاهده ای مبتنی بر پرسشنامه و اجرا به صورت نمونه تصادفی انجام شد و جامعه آماری و نمونه به روش خی 2 بررسی گردید .در خصوص سوال 1 پس از بررسی و تحلیل رابطه بین نحوه گذراندن اوقات فراغت و جنسیت با درجه آزادی 4 و
خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است .در خصوص سوال 2 رابطه بین تاهل و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4 و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است. در خصوص سوال 3 رابطه بین سکونت و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4 و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است. . در خصوص سوال 4 رابطه بین در آمد و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4 و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است.درپایان پیشنهادات در خصوص تحقیقات بعدی ارائه گردید .واژگان کلیدی : اوفات فراغت – سرگرمی اوقات فراغت فرصت و زمانی است که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه باقی میماند سرگرمیها ، تفریحات و فعالیتهایی است که بهنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت به آنها میپردازند .
فهرست مطالب
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
چکیده : 3
فهرست مطالب 4
فصل اول 8
مقدمه 9
بیان مسأله 11
ضرورت و اهمیت تحقیق 13
هدف از انجام تحقیق 15
فرضیه های تحقیق 15
اهداف تحقیق 16
اهداف جزئی تحقیق : 16
متغیرهای تحقیق 16
تعریف نظری : 17
تعریف عملياتي 17
فصل دوم 18
بررسی تئوریک یا نظری موضوع پروژه 19
مفهوم فراغت : 20
تعریف فراغت ( اوقات فراغت ) 20
اوقات فراغت : 20
تقسیم بندی اوقات : 22
عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت 24
3) عوامل فرهنگی 27
4) عوامل سیاسی و سیاستگزاریهای دولت در امر اوقات فراغت 30
اسلام و اوقات فراغت 31
اوقات فراغت در ایران پس از اسلام 32
مباحث نظری در خصوص موضوع تحقیق 34
آراء جامعهشناسان 34
مفهوم فراغت 36
مفهوم اوقات فراغت از دیدگاه چند نظریه پرداز 37
چارچوب نظری « دیدگاهها » در مورد اوقات فراغت 38
سواد و اوقات فراغت 46
رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان 46
خانواده و اوقات فراغت 47
پیشنهادات 48
پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 52
فصل سوم 55
مقدمه: 56
جامعه آماری : 57
روش تحقیق 58
تعريف نمونه گيري تصادفي: 58
تعیین شیوه نمونهگیری : 58
ابزار اندازه گیری و نرم افزرا مورد استفاده : 58
تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه : 59
فصل چهارم 60
فصل پنجم 78
مقدمه 79
خلاصه مطالب و نتيجه گيري 81
مشکلات و محدودیتهای تحقیق 84
ارائه پیشنهادات 84
منابع مورد استفاده 86
فهرست جداول
جداول 1 تا جدول 8 ………………………………………………………………………………………………………جداول توصیفی
نمودار 1 تا نمودار 8 ……………………………………………………………………………………………………….نمودار توصیفی
جداول استنباطی ………………………………………………………………………………………………………………………………66
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدف از انجام تحقیق
فرضیه های تحقیق
اهداف تحقیق
متغیر های تحقیق
تعاریف نظری و عملی
مقدمه
یکی از عرصههایی که زندگی روزمره را بازنمائی میکند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش میگذارد ، عرصهی فراغت است . فراغت عرصهای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب میکند ، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویههای فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روالها و کردارهای جدید است ، از اینروست که گفتهاند فراغت میتواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد .
برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیدهی فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست اما برخی دیگر فراغت را پدیدهای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که دارای دو ویژگی و شرایط خاصی است که عبارتند از :
تحت تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )
از سایر فعالیتهای ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متفاوت است . ( دومازید ، 1372 ، ص 56 )
چنانچه این دو شرط ملاک باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذراندن فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمی نوعی تابع الزامات فرهنگی اجتماعی بودهاند . ( فکوهی ، ناصر ، 1382 )
واقعیت آن است که امروزه وجود و اهمیت به آن هم نتیجهی رشد صنعت و هم نتیجهی جامعهی مصرفی بوده است . فعالیتهای اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینهی فرهنگ جامعه یاد میکنند به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است و از این نظر گاه کوششی برای شناسائی چگونگی گذران اوقات فراغت در یک جامعه با یک گروه اجتماعی حائز اهمیت ویژهای است . ( چگونگی پرداختن به فعالیتهای فراغت در بین جوانان و نوجوانان ، شریفیان، مسعود ، ص 5 )
بیان مسأله
فراغت ، بیکاری و بیکارگی نیست . فراغت مجموعهای از اشتغالاتی است که فرد کاملاً با رضایتخاطر خود یا برای استراحت یا تفریح و یا بمنظور توسعه اطلاعات یا آموزش غیرانتفاعی ، مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلی ، خانوادگی و اجتماعی بدان میپردازد . با توجه به تعریف فوقالذکر اگر زمان انجام فعالیتهای زیر از اوقات شبانهروز فرد کاسته شد آنچه باقی میماند فراغت اوست .(گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)
وظیفه شغلی
اضافه کار ، کار دوم و نظایر آن
کارهای مربوط به خانه
اجبارات روزمره شغلی و نیازهای فردی مانند غذا خوردن ، خوابیدن ، مواظب سلامتی یا ظاهر خود بودن
وظایف مذهبی ، تشریفات خانوادگی ، اجتماعی و غیره …… فعالیتهای مربوط به تحصیل
بطور مسلم هر فرد جدای از الزامات زندگی خصوصی و خواب اوقات فراغتی نیز دارد بدین ساعات باید ایام تعطیل هفتگی (جمعه) تعطیلات رسمی ، نوروز و تابستان را هم اضافه نمائیم این اوقات نیز بسیار مهم و بااهمیت هستند بنابراین بررسی اوقات فراغت دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار میگردد . (گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)
آیا قشر دانشجو این اوقات را صرف خودسازی و کسب فضائل انسانی و دانشاندوزی و بدست آوردن نشاط و تجدید قوای جسمی و روحی خود میکنند یا فراغت آنان صرف از خودبیگانگی و مترادف بیکارگی قرار میگیرد ؟ آنان چه برنامهای برای گذراندن صحیح اوقات فراغت خود دارند ؟
با توجه به اینکه جوانان بخصوص دانشجویان در اکثر موارد جدیترین مخالف خود را با مظاهر فساد و خلاف اخلاقی چه در حکومت گذشته و چه در حال حاضر نشان دادهاند به همین لحاظ تقویت اعتقادات دینی ، در افراد و تحصیل کردگان از طریق ترویج فرهنگ اسلامی و مخالف با فرهنگ بیبند و باری میتواند همچنان آنان را بعنوان پشتوانههای انقلاب حفظ کند .
اوقاتی که اگر بصورت صحیح و اصولی مورد بهره برداری قرار گیرد میتواند بخشی از مشکلات اجتماعی و تربیتی و فرهنگی و آموزش ما را پاسخ دهد و از سوی دیگر میتواند مانعی برای بروز رفتارهای نابهنجار در جوانان ، این آیندهسازان واقعی جامعه ما قرار گیرد چرا که جوانان بخصوص قشر دانشجو در حفظ انقلاب بعنوان انرژی قدرتمند هستند و مخالفان بیش از هر قشر دیگری از آنان واهمه دارند .
ضرورت و اهمیت تحقیق
اوقات فراغت دارای نقش اساسی در تکوین شخصیت انسان بلکه در کلیات وجود آدمی است . شخصیت فرد آنچنان که در خلال اوقات فراغت شکل میگیرد و رشد مییابد ، در حین کار تحت تأثیر قرار نمیگیرد چرا که کار روزمره و تکراری آنچنان خلاقیتها و ذوقهای فردی را دچار محدودیت میکند که فرد قادر به تجلی و عرضه شخصیت واقعی خود نمیگردد . این امر از کانال فرصتهای فراغتی امکان رشد و بروز مییابند .

فایل : 75 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط