بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با شادکامی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
پایان نامه جهت دریافت مدرک روانشناسی بالینی
عنوان :
بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با شادکامی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اردبیل
استاد راهنما:
جناب آقای طرح قدیم
پژوهشگران:
فرزاد نادر وند – مصطفی نور زاده
زمستان 91
/
تقدیم به پدر عزیزم
که وجودش تکیه گاه امن من و سخنانش روشنگر راه من و زندگی ام حاصل جوانی اوست و با ایثار و گذشت تمام مصائب و مشکلات زندگی را به دوش کشیده تا میوه باغ زندگی اش ثمر بخشد.
تقدیم به تو نازنینم مادر
در تنهاترین لحظات زندگی در اوج غربت، اسم مقدس تو در ذهنم شعله ور می گردد و نام تو آرامش دهنده فکر خسته و تن رنجور من است. با تو بودن یعنی بهشت را زیر پا گذاشتن، در کنار تو و با دعایت تو می توان در اوج آسمان پرواز کرد و کمترین چیز در برابر نامت، وجودت و فداکاریت بهشت است و بهشت است و بهشت.
چون هستی من از هستی اوست تا هستم و هست دارمش دوست
قدردانی و سپاس
پروردگار متعال را شاکر و سپاسگذاریم که توانستیم این مرحله از تحصیل را با راهنمایی های اساتید بزرگوارمان به پایان برسانیم.
بر خود لازم می دانیم که از استاد راهنمای ارجمندمان جناب آقای طرح قدیم که با راهنمایی های دقیق و ارزنده خویش در طول تحصیل و اجرای این پروژه همواره مرا یاری نموده و حق استادی را بر ما تمام کردند سپاسگذاری کنیم.
چکیده:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین کمال گرایی مثبت و منفی با شادکامی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد اردبیل می باشد. در این پژوهش از روش همبستگی استفاده شده است.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با گرایش های مختلف که در سال تحصیلی 1390 مشغول به تحصیل بوده و حداقل 4 نیمسال تحصیلی را پشت سر گذاشته اند می باشد. نمونه پژوهش مشتمل بر 150 دانشجوی دختر و پسر که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند ، می باشد.
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های کمال گرایی تری – شوت (1995) و شادکامی آرجیل لو (1989) استفاده شده است. ابزارهای فوق از لحاظ روان سنجی دارای اعتبار و پایایی قابل توجه بودند. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) آمار استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون و تی تست) استفاده شده، نتایج بدست آمده نشان داد بین متغیرهای مورد پژوهش رابطه معناداری وجود ندارد.
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه 1
بیان مسئله 4
ضرورت و اهمیت تحقیق 6
اهداف پژوهش 8
هدف کلی 8
اهداف جزئی 8
فرضیه ها 9
تعاریف نظری و عملیاتی 10
شادکامی 10
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
کمالگرایی 12
علل و عوامل مؤثر بر كمال گرايي 12
ويژگيهاي افراد كمال گرا 13
ابعاد كمال گرايي 14
درمان كمال گرايي 15
علل کمال گرایی 16
دور معیوب (سیکل معیوب) در روند کمال گرایی 18
تلاش (پشتکار) سالم 19
در مورد کمال گرایی چه باید کرد؟ 20
شادکامی 22
تعریف شادکامی 25
نظریه های مرتبط با شادکامی 29
انواع شادکامی 34
دیدگاه های مربوط به شادکامی 36
عوامل مؤثر بر شادکامی 39
سلامت روانی و شادکامی 42
ویژگی های شخصیتی و شادکامی 43
شادکامی و موفقیت 44
شادکامی و هوش هیجانی 45
شادی و اهداف 46
شادکامی و نیازها 47
ارزشها و شادکامی 48
سازگاری و شادکامی 49
پیشینه تحقیق 50
فصل سوم : روش تحقیق
روش تحقیق 55
جامعه آماری 55
نمونه روش نمونه گیری 56
ابزار تحقیق 56
شادکامی 56
مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی 58
روش تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
آمار توصیفی 62
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
نتیجه گیری 72
حدودیت پژوهشی 72
منابع 77
مقدمه
روان شناسي مثبت نگر به عنوان رويكرد تازه اي در روان شناسي ، بر فهم و تشريح شادماني و احساس ذهني بهزيستي و همچنين پيش بيني دقيق عواملي كه بر آنها موثرند ، تمركز دارد. اين رويكرد از منظري مثبت گرايانه با ارتقاي احساس ذهني بهزيستي و شادماني ، در عوض درمان نواقص و اختلالات سرو كار دارد. بنابراين، روان شناسي مثبت نگر تكميل كنندة روان شناسي باليني سنتي است. فهم ، درك و شفاف سازي شادماني و احساس ذهني بهزيستي ، موضوع محوري روان شناسي مثبت نگراست (سليگمن، 2005).
شادماني ذهني عبارتست از”ارزيابي هاي شناختي و هيجاني فرد از زندگي اش ” . اين ارزيابي از سويي واكنش هاي هيجاني به حوادث و در سويي ديگر قضاوت هاي شناختي5 در مورد رضايت و به سرانجام رساندن وظيفه را در برمي گيرد. بنابراين، شادماني ذهني مفهوم وسيعي است كه تجربه هيجانهاي مطلوب ، سطوح پايين هيجان هاي منفي و رضايت بالا از زندگي را دربرمي گيرد. شادماني ذهني، در ادراكات و ارزيابي هاي افراد از زندگي شان در ابعاد هيجاني ، عملكردهاي روان شناختي و اجتماعي ، منعكس مي شود. جزء هيجاني شادماني ذهني شامل دو مولفه شادكامي6 و رضايت از زندگي7 است. در پژوهش حاضر نيز به اين بخش از شادماني ذهني پرداخته شده است (كار ، 2003).
شادكامي چندين جزء اساسي را دربر مي گيرد ؛ جزء هيجاني كه فرد شادكام از نظر خلقي، شاد و خوشحال است ، جزء اجتماعي، كه فرد شادكام از روابط اجتماعي خوبي با ديگران برخوردار است و مي تواند از آنها حمايت اجتماعي دريافت كند و سرانجام جزء شناختي ، كه باعث مي شود فرد شادكام اطلاعات را به روش خاصي پردازش كرده ،
مورد تعبير و تفسير قراردهد كه در نهايت ، باعث احساس شادي و خوش بيني در وي مي گردد. از اين رو ، در شادكامي ، ارزشيابي افراد از خود و زندگي شان مي تواند ، جنبه هاي شناختي ، مثل قضاوت در مورد خشنودي از زندگي و يا جنبه هاي هيجاني از جمله خلق يا عواطف ، در واكنش به رويدادهاي زندگي را در برگيرد (والويس و همكاران ، 2004)
ویژگی شخصیتی دیگر که افراد را در برخورد با واقعیت های زندگی دچار مشکل می کند کمال گرایی است.کمال گرایی به افکار و رفتار های خود تخریب گرانه ای اشاره می کند که هدف آنها نیل به اهداف به شدت افراطی و غیر واقع گرایانه و غیر منطقی است افراد کمال گرا به دلیل داشتن معیار های بالا عملکرد و ارزیابی های سفت و سخت از خود و دیگران در معرض انواع بیماری های و عملکرد های نا درست قرار می گیرند آنها باید در هر کاری به حد کمال برسند.نرسیدن به کمالات آنان را دچار اضطراب و افسردگی و احساس گناه شدید می کند و یا گاهی از افراد احساس می کنند کارها را باید صد در صد درست انجام دهند و در غیر اینصورت بازنده هستند و یا احساس می کنند کاری که به انجام رسانده اند به اندازه کافی خوب نیستند و یا اینکه نوشتن مقالات و طرحهای خود را به بهانه اینکه بایستی آنها را دقیق و بی عیب انجام دهند به تعویق می اندازند و در چنین صورت شخص به جای حرکت در مسیر موفقیت سعی در کامل بودن دارد.هر یک از ما یک خود آرمانی داریم که بیانگر انسان کامل است و در جهت رسیدن به آن تلاش می کنیم.آدلی معتقد است کمال آرمانی است که در ذهن انسانها ایجاد می شود و آنها در صورتی می توانند زندگی کنند که به آرمانهایشان برسند.(هورنای , 1987)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با شادکامی در پسران و دختران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می باشد .

فایل : 75 صفحه

فرمت : Word

38700 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط