مقاله پرورش قارچ روي سوبستر استريل شده

مقاله پرورش قارچ روي سوبستر استريل شده

«پرورش قارچ روي سوبستر استريل شده»
نمونه‎هاي وحشي قارچ كاملا با نمونه‎هاي پرورشي آن فرق دارند. دليل نبود نور و يقه اطراف بطري‎هاي برگشت قارچ‎هاي پرورشي مجبور مي‎شوند تا ريشه‎هاي طويلي را پرورش دهند. اين موضوع در اين كتاب مورد بحث قرار مي‎گيرد زيرا پتانسيل بازار قابل توجه مي‎باشد و تكنيك پرورش شبيه به ديگر قارچ‎هاي از بين برندة چوب مي‎باشد. پرورش تجاري قابل توجه را مي‎توان در تايوان، ژاپن و چين يافت. قارچ «فلامولينا» در آمار مربوط به توليد جهاني در سال 1984/1983 رتبة چهارم را دارد و در سال 1991 بعد از قارچ دگمه سفيد، شيستاك، قارچ كاه برنجي و يوريكولاريا رتبة ششم را دارا مي‎باشد. قارچهاي پرورشي زمستاني ساقه‎هاي بسيار طويلي دارند و نسبت به قارچ وحشي رنگ روشن‎تري دارند. آسيايي‎ها به اين نوع قارچ علاقة فراواني دارند و به آن نام قارچ سوزن طلايي را داده‎اند. ساقه بخش اصلي اين قارچ را تشكيل مي‎دهد و به صورت مصنوعي ساقة آن طويل شده است. ساقة اين نوع قارچ مانند ساقه، قارچ وحشي محكم
نمي‎باشد و بنابراين مي‎توان آن را به راحتي خورد. اين نوع قارچ به عنوان يك محصول زمستاني كشت مي‎شود و در صورتي كه شرايط كشت آن فراهم باشد، در دورة يك ساله كشت مي‎شود.
مواد: اكثر قارچ‎هاي فلامولينا در بطري‎ها كشت مي‎شوند. اگرچه از كيف‎هاي پلاستيكي نيز مي‎توان استفاده كرد. بطري‎هاي پلي پروفيلن معمولاً داراي 450 گرم سوبستر مرطوب مي‎باشند. اين بطري‎ها را مي‎توان در مجاورت گرما قرار داد. در گذشته از بطري‎هاي شيشه‎اي استفاده مي‎شد، اين بطري‎ها به آساني مي‎شكستند، اما مي‎شد كه از اين بطري‎ها چندين بار استفاده كرد، اين بطري‎ها به وسيلة كلاهك‎هاي پلاستيكي فروخته مي‎شد، و از طريق كاغذ فيلتر هواي آن تأمين مي‎شد. مي‎توان از اين كلاهك‎ها مجدداً استفاده كرد، اما بايد فيلتر كاغذ را مرتباً كنترل كرد تا دچار پارگي و شكستگي نشود. ماشين‎هاي مخصوص براي رسيدگي به اين بطري‎ها ساخته شدند. كشت قارچ فلامولينا در تايوان از سازندگان اسپاون مشتق شد كه از اين ماشين‎ها براي پر كردن بطري‎هاي تخم ماهي
استفاده مي‎كردند. به دليل اينكه توليد اسپاون فقط در سه ماه از سال انجام مي‎شد، پرورش‎دهندگان اين نوع قارچ در مورد نحوة كاربرد چنين ماشين‎هايي به صورت مؤثرتر فكر ردند. در صورتي كه از كيف‎هاي پلاستيكي استفاده شود 500 گرم سوبستر بايد درون آن پر كرد و كيف‎ها بايد به شكل كپسولي باشند.
مواد سوبستر: در طبيعت قارچ فيلامولينا فقط روي درختان پهن برگ رشد مي‎كند. در ژاپن و تايوان از خاك اره مخروطيان استفاده مي‎شد. اما اين خاك اره به مدت يك سال تلنبار مي‎شد تا تخمير در آن صورت گيرد. رزين‎ها و فنول‎ها با شستن جدا مي‎شوند و خاك اره در طول اين زمان تجزيه مي‎شود، بنابراين مادة مناسب بهتري به دست مي‎آيد. سپس خاك ارة مخروطيان با خاك ارة سخت پوستان تازه به نسبت 1:1 مخلوط مي‎شود. از مخلوط‎هاي كريپتومر يا جاپونيكا، كاماراسي پاريس، پينوس ‎spp، با كرناتا يا كواركس سرتا مي‎توان استفاده كرد.
شايع‎ترين ذخيرة مورد استفاده برنج مي‎باشد اما از ديگر منابع كربوهيدرات نيز مي‎توان استفاده كرد. تركيبات پروتئيني و آمونياكي به عنوان منبع مناسبي مي‎باشند، برخي از عناصر ردياب مانند ‎Ca، ‎Mo، ‎Co، ‎Cu، ‎Zn، ‎Mn و ‎Fe ويتامين براي رشد قارچ و تشكيل بخش ميوه‎اي آن لازم مي‎باشد.
فرمول سوبستر: خاك ارة درختان مخروطي ‎- ميزان 45%، خاك اره سخت‎پوستان 45%، برنج 10 تا 20%، ميزان آب 58 تا %60 ‎CaCo3 1 تا 3% در صورتي كه خاك ارة سخت‎پوستان به آساني در دسترس باشد قارچ فلامولينا قادر خواهد بود كه روي محيطي كه داراي 80 تا 90% خاك ارة سخت پوست و 10 تا 20 درصد برنج و مقداري گچ به منظور تنظيم ‎PH مي‎باشد، رشد كند. بنابراين نيازي به تخمير سوبستر نمي‎باشد.
پر كردن، سوراخ كردن و پوشاندن: در تايوان و ژاپن ماشين‎هايي طراحي شده‎اند كه براي پر كردن و سوراخ كردن بطري به كار مي‎روند. حتي پيشرفته‎ترين كلاهك‎ها نيز به صورت اتوماتيك هستند. از ماشين‎هاي
آماده‎سازي اسپاون نيز مي‎توان استفاده كرد. مطمئن شويد كه سوبستر در بطري‎ها و كيف‎ها فشرده شده است. بايد كلاهك‎ها به صورت محكمي روي بطري‎ها قرار گيرند. بايد اجازه نداد كه جريان هوا از طريق شكاف‎هاي موجود در كلاهك يا بطري وارد شود.
استريل كردن: ممكن است ميكروب‎هاي اندكي در خاك ارة قديمي زندگي كنند. قارچ فلامولينا نمي‎تواند با اين ميكروب‎ها مبارزه كند بنابراين بايد سوبستر كاملاً‌ ضدعفوني شود و فقط بخار نشود. بعد از سه ساعت بخار شدن در دماي ‎(C95 و يك ساعت در دماي ‎(C121 اين ميزان فشار براي استريل شدن بطري كافي خواهد بود. اين روش‎ها كاملاً‌ شبيه به روش توليد اسپاون خواهد بود. توجه كنيد كه شكل كپسول بطري‎ها اين امكان را فراهم مي‎كند كه بخار به همة ظرف‎ها برسد.
تخم‎گذاري كردن: مي‎توان به محض اينكه دماي بطري‎ها به ‎(C20 مي‎رسد تخم‎ها را درون بطري‎ها قرار داد. سوبستر در اين مرحله اسرتيل مي‎باشد و بنابراين نسبت به آلودگي بسيار حساس مي‎باشد. عمل تخم‎گذاري را در مكان
تميزي انجام دهيد. توليدكنندگان عمدة قارچ از ماشين‎آلاتي استفاده مي‎كنند كه بطري‎ها را از سيني برمي‎دارد و آنها را يكي‎يكي انكوبه مي‎كند.
كلاهك بلند مي‎شود و قطعة كوچكي از تخم در درون بطري گذاشته مي‎شود و بلافاصله كلاهك در سر جاي خود قرار مي‎گيرد. به منظور جلوگيري از آلودگي اقدامات پيشگيرانه را انجام دهيد.
اتمام تخم‎گذاري: ميليسيوم ظرف 25 تا 30 روز سوبستر موجود در بطري را خواهد پوشاند. دماي بهينه براي رشد مليسيوم ‎(C22 تا ‎(C25 مي‎باشد. در توليد تجاري اين دما در كمتر از ‎(C20-18 نگه داشته مي‎شود. بعد از اينكه تخم‎گذاري اتمام يافت بطري‎ها به منظور القا پريمورد يا در جاي ديگري گذاشته مي‎شوند. براي پرورش قارچ‎هايي كه رنگ آنها سفيد يا زرد باشد. بايد بطري‎ها در جاي تاريك نگهداري شوند.
القا، پريمورديا: كلاهك بلند مي‎شود و تخم‎هاي قديمي برداشته مي‎شود و اين كار زماني كه مليسيوم در 90% بطري به مورت كلوني درآمده است انجام مي‎شود. به
منظور توزيع قسمت ميوه‎اي سطح با يك ماشين هموار مي‎شوند. به منظور تشكيل پريمورد يا بطري‎ها در جاي تاريك در دماي ‎(C12-10 نگهداري مي‎شوند. رطوبت نسبي بايد %85-80 باشد. ميزان رطوبت مهم مي‎باشد؛ در صورتي كه محيط بسيار خشك باشد باعث خواهد شد كه ميوه‎دهي انجام نشود و در صورتي كه محيط بسيار مرطوب باشد. باعث مي‎شود كه قطرات كهربايي رنگي روي ميوه تشكيل شود كه از كيفيت آن بكاهد. پريمورد يا ظرف 10 تا 14روز تشكيل مي‎شود.
كنترل كردن: دماي ‎(C15-10 براي تشكيل پريمورد يا كاني است. اما در زماني كه بخش ميوه‎اي قارچ رشد مي‎كند دما بايد از اين ميزان كمتر باشد تا با استفاده از اين بابت بتوان محصولي با كيفيت عالي توليد كرد. براي رسيدن به اين هدف دما ‎(C5-3 كاهش مي‎يابد و ‎m/s5 –3 جريان هوا در درون اتاق جاري مي‌شود. با اين كار مي‎توان از توليد قارچ‎هاي محكم، سفيد و خشك مطمئن شد. اين مرحله يعني مرحلة كنترل 5 تا 7 روز طول مي‎كشد تا اينكه طول ريشه‎ها به cm2 مي‎رسد.
رشد: اكنون بايد دما را اندكي به ميزان ‎(C8-5 افزايش داد و رطوبت بايد حدود %80-75 باشد. اين امر باعث تحريك رشد خواهد شد. به منظور به دست آوردن ريشه‎هاي دراز بايد يك كاغذ موم كاري شد، و يا يك نوار پلاستيكي دور بطري‎ها پيچيده شود. در صورتي كه از كيف‎هاي پلاستيكي به عنوان ظرف استفاده مي‎شود،‌ بنابراين قسمت بالايي كيف بايد به سمت بالا كشيده شود تا از ريشه‎هاي دراز و طويل محافظت كند.
برداشت: زماني كه طول ريشه‎ها به 13 تا 14 ‎cm مي‎رسيد، مي‎توان قارچ‎ها را ديد. پلاستيك‎ها را مي‎توان همزمان با قارچ‎ها چيد و بعداً انبار كرد. نخستين ميزان برداشت معمولاً 100 تا 140 گرم در هر بطري را مي‎باشد. تا برداشت بعدي 50 روز ديگر فرصت لازم است و ميزان برداشت 60 تا 80 گر در هر بطري مي‎باشد اما كيفيت قارچ پايين‎تر خواهد بود. در صورتي كه شرايط آب و هوايي مناسب نمي‎باشد. بهتر است كه اجازه دهيم كه قارچ‎ها فقط يك بار رشد كنند و از بطري‎ها سرازير شوند. در صورتي كه كيفيت قارچ زياد مهم نباشد مي‎توان
تا بيش از 4 بار از بطري‎ها برداشت كرد. كيفيت قارچ معمولاً توسط دما و رطوبت و تعداد ميوه‎هاي رشد يافته در يك دسته تعيين مي‎شود. همان‎طور كه عمل برداشت انجام مي‎شود، مقدار كيفيت پايين مي‎آيد.
آفت‎ها و بيماري ما: كلادوبوتريم واريو اسپرموم (كپك شبكه‎اي چوب بلال) بسيار زياد به قارچ فلامولينا ‌آسيب مي‎زند. با استفاده از آفت‎كش ‎PY-101 مي‎توان اين قارچ زيان‎بار را كنترل كرد. يكي ديگر از مواد آلوده كننده كه در كيف‎هاي پلاستيكي يافت مي‎شوند قارچ‎هاي تجزيه‎گر چوب مانند تريكودر اما ‎spp. پنيسيليوم و نوروسپورا مي‎باشد.
بعد از برداشت: دسته‎ها با بريدن قسمتي كه به سوبستر خاك اره متصل است، جدا مي‎شوند. بسياري از قارچ‎هاي فلامولينا صورت تازه به فروش مي‎رسند و برخي ديگر بسته‎بندي مي‎شوند و به صورت كنسرو درمي‎آيند قارچ بسيار مقاوم مي‎باشند و همين امر باعث شده تا آنها بتوانند در دماي پايين رشد كنند، گاهي اوقات مي‎توان
آنها را بدون وارد آمدن آسيب به بخش ميوه‎اي آنها، حمل و نقل كرد.
پرورش كيفي ترملافوسي فورميس (گوش نقره‎اي): كشت‎هاي خالص ترملا، زماني كه به سوبستر خاك اره انكوبه شوند، برداشت اندكي خواهند داشت. اكثر گونه‎هاي ترملا انگلي مي‎باشند و پتانسيل ساپروفيتي محدود مي‎دارند. بنابراين آنها به ارگانيسم ديگري نياز دارند تا چوب را تجزيه كند. پرورش‎دهندگان كندة چوب مي‎گويند كه ترملا به يك عامل بيولوژيكي به منظور افزايش برداشت نياز دارد. دانشمندان چيني اين همراه مليسيوم را جدا كردن و دريا فتند كه آن به نوع آسكوميسيت هيپوكسيلين تعلق دارد. گونه‎هاي خاص به عنوان ميسپوكسيلين آرچري شناسايي شدند. يك تكنيك كشتي تركيبي به كار رفته در سرزمين‎هاي اصلي چين بالاترين ميزان برداشت و حجم ميوه‎اي بزرگتري را داشته است. در پرورش كندة چوب فقط ترملا است كه مي‎بايست انكوبه شود. هيپوكسيلين به وسيلة توليد اسپور در سطح پوست درخت وارد خواهد شد. زماني كه در كيف‎هاي
پلاستيكي بشته شده رشد مي‎يابد، هيپوكسيلين مي‎بايست كشت ترملا انكوبه شود.
تكنيك كشت خالص: كشت‎هاي خالص ترملا فوسي فورميس و هيپوكسيلين آرچري براي پرورش كيفي پلاستيكي لازم مي‎باشد. به دست آوردن كشت بافتي خالص ترملا از قسمت ميوه‎اي قارچ كار ساده‎اي نمي‎باشد. زيرا اين قسمت ميوه‎اي ممكن است كه ژلاتيني باشد و باكتري‎ها و هاگ‎هاي ديگر قارچ‎ها روي آنها وجود داشته باشد. قسمت ميوه‎اي بايد با الكل كاملاً تميز شود و يك توصيه كاربرد بافت غيرژلاتيني زير پاي بخش ميوة قارچ مي‎باشد.
با اين وجود، مليسيوم زير پايه معمولاً آهسته رشد مي‎كنند و شاداب و سرحال نمي‎باشند. روش متداول در چين جداسازي مليسيوم از كنده‎هاي چوب مي‎باشد. پوست درخت و پاية قارچ از چوب برداشته مي‎شوند و چوب با 70% الكل تميز مي‎شود. چوب از نقاطي كه قارچ به آن متصل شده است، بريده مي‎شود و قطعه‎اي از چوب از درون اين امكان برداشته مي‎شود. اين تكه چوب در آگار انكوبه مي‎شود و با دقت مورد مشاهده قرار مي‎گيرد. تركيب مليسيوم
پرمانند و ترملا كه روي كندة چوب رشد مي‎كند، مهم مي‎باشد. زيرا مليسيوم پر مانند براي گونه‎هاي چوب و سويه‎هاي ترملا مخصوص مي‎باشد.
رنگ مليسيوم ترملا بين سفيد و زرد مي‎باشد. ترملا داراي هيف هوايي مستقيم مي‎باشد و داراي سطح و مليسيوم نيمه آشكار مي‎باشد. قطر هيف ‎5/1 تا 3 مي‎باشد در مليسيوم ديكاريوتي ارتباطات گيره‎اي وجود دارد. در مقايسه با ديگر قارچ‎هاي خوراكي مليسيوم رشد آدمي دارد. مليسيوم پرمانند سفيد مي‎باشد و هيف باريك و طويلي دارد و داراي شاخه‎هاي جانبي مي‎باشد. محيط كشت از زرد به سياه يا سبز سيار تيره تغيير مي‎يابد. سويه‎هاي مختلف ترملا همراهان مشخصي از مليسيوم را دارا مي‎باشند. هر دو سويه بايد از نمرة يكساني جدا شود.
توليد تخم: در اينجا دو كشت درگير مي‎باشند، كه يكي از آنها بسيار سريع‎تر رشد مي‎كند و توليد تخم نيز متفاوت از ديگر قارچ‎ها مي‎باشد. تخم كشت مادر بايد مطابق با روش زير تهيه شود. در دماي ‎(C25 ترملا به
تعدادي لولة آزمايش تزريق شود. زماني كه كشت داراي قطر cm1 شد، هيپوكسيلين اضافه شود. به محض اينكه دو مليسيوم با همديگر رشد كردند، كشت براي تزريق تخم آماده مي‎باشد.
براي توليد سوبستر براي توليد تخم و توليد نهايي از مواد زير استفاده مي‎شود.
( خاك ارة درختان پهن برگ 78%
( برنج 20%
(‎ ‎CaCo3 2% يا
( باگاس (خشك) %79
( برنج %19
( پودر سويا %1
( ‎CaCo3 %1.
اين مواد را به خوبي تركيب كنيد و مرطوب كنيد تا اينكه به ميزان رطوبت %68-62 برسيد. كيف‎ها را پر كنيد و استريل كنيد. با كشت را انكوبه كنيد. ظرف 45 روز بعد از رشد كامل مليسيوم مي‎توان از تخم‎ها استفاده كرد وگرنه خراب مي‎شوند.
سوبستر نهايي نيز داراي همين مواد مي‎باشد. شايد اين سوبستر تا حدي نسبت به تخم مطوب‎تر باشد. زيرا ميزان رطوبت بالاتري باعث شكل‎گيري و تشكيل كينه‎ي مخمر مانند توسط هيپوكسيلين مي‎شود. كه هيپوكسيلين به اعماق سوبستر فرو مي‎رود. ترملا نسبت به مليسيوم پرمانند به سوبستر خشك‎تري نياز دارد. اين سوبستر در كيف‎هاي مختلف كه داراي طول ‎cm50 و قطر ‎cm10 مي‎باشند، بسته‎بندي مي‎شوند طناب‎هايي در هر انتها كيف‎ها را در كنار يكديگر نگه مي‎دارند.
عمليات گرمايي: سوبستر به مدت 6 تا 8 ساعت استريل مي‎شود و اجازه داده مي‎شود تا دماي دلخواه سرد شود.
انكوبه: با بريدن 4 تا 6 سوراخ در كيف و گذاشتن قطعة ‎cm31 از اسپاون در درون مخلوط خاك اره، تخم‎ها جايگزين مي‎شوند. سوراخ‎ها داراي قطر ‎cm1 مي‎باشند و عمق آنها ‎cm2 را تا 5/0 مي‎باشد.
اتمام تخم‎گذاري: كيف‎هاي انكوبه شد، در دماي (C30-28 در اتاق انكوبه گذاشته مي‎شوند، هنگامي كه مليسيوم
كاملاً رشد كرد، مي‎توان كيف‎ها را به جاي ديگري منتقل كرد كه خنك‎تر باشد و دماي آن بين (C28-25 باشد. اين دما، محدودة بهينة دما براي رشد سبزيجات مي‎باشد.
ميوه‎دهي: مليسيوم حدود يك ماه سوبستر را خواهد پوشاند. سپس كيف‎ها به خانة قارچ انتقال داده مي‎شوند. پلاستيك‎ها با دقت برداشته مي‎شوند. به مقداري تهوية هوا نيز لازم است. بايد در خانة قارچ نور كمي موجود باشد. در صورتي كه فرد فقط بتواند در نور به زود ببيند، آن نور كافي است. رطوبت بايد به صورت ثابت به ميزان %90 تا 85 نگه داشته شود. پريمود يا ظرف 7 تا 10 روز تشكيل خواهد شد. قارچ‎ها براي بالغ شدن به 5 روز ديگر نياز دارند. ميزان برداشت 35 تا 50 گرم قارچ خشك در هر كيف خواهد بود. هر كيف مي‎تواند داراي 15 ليتر سوبستر باشد يعني تقريباً ‎kg12. گوش نقره‎اي فقط به صورت خشك به فروش مي‎رسد تا هنگام خشك شدن اين نوع قارچ %92 از وزن خود را از دست خواهد داد.
1-10-21: پرورش ترملا روي پوسته‎هاي دانه كتان در «گوتين» چين پوسته‎هاي دانة كتان ضايعات كشاورزي
هستند كه از آنها مي‎توان در توليد قارچ استفاده كرد. حدود 15% از كشاورزان در «گوتين» مشغول به توليد ترملا مي‎باشند. توليد در سال 1985 بيشتر از ‎MT2000 بود، كه رقم آن بيش از ‎US $ 5 ميليون بود. بنابراين، از آن زمان به بعد قيمت‎ها اندكي افت كرد اما هنوز ترملا يكي از محصولات مهم در گوتين مي‎باشد. سوبسترهاي زير نسبت به سوبسترهاي خاك اره موجود بازده بالاتري داشته‎اند.
( پوست دانة ‌كتان ‎kg100
( گندم ‎kg 20 تا 25
( سنگ گچ ‎kg4
( سولفات منيزيم kg5/0
( آب 100 تا 120 ليتر
( پوست دانة كتان ‎kg50
( چوب بلال ‎kg50
( گندم ‎kg25
( سنگ گچ ‎kg 4
( اوره ‎kg 4/0
( آب ‎100 تا 120 ليتر.
سولفات منيزيم و اوره نخست بايد در آب حل شوند. پوست دانة كتان و چوب بلال مي‎بايست از قبل با مقداري آب مرطوب شوند. سپس با گندم و سنگ گچ مخلوط مي‎شود. و بقيه آب اضافه مي‎شود و سوبستر كاملاً هم زده مي‎شود. ‎PH بايد بين 8/5 و 2/6 باشد.
پر كردن: درست بعد از آماده شدن سوبستر بايد در درون كيف‎ها پر شود. در غير اين صورت ممكن است كه سوبستر به تدريج تخمير شود و متابوليست شكل گيرد كه اين امر از رشد قارچ دلخواه جلوگيري خواهد كرد. از ابتداي عمل مخلوط كردن تا انتهاي پر كردن بيش از 6 ساعت طول مي‎كشد. كيف‎هاي پلاستيكي مورد استفاده توسط ساكنان دهكدة «گوتين» داراي طول 50 تا 55 سانتيمتر بودند و قطر آنها 12 سانتيمتر مي‎بود. اين كيف‎ها از لوله‎هاي پلاستيكي بريده مي‎شوند. يك انتهاي يك كيف‎ها توسط طناب بسته مي‎شود در حالي كه انتهاي ديگر آنها بعد از پر شدن بسته مي‎شود. اين سوبستر عموماً با
استفاده از يك ماشين كيف – پرگن به صورت دقيق در درون كيف ريخته مي‎شود.
براي تخم‎ريزي‎هاي بعدي سوراخ‎هايي در درون كيف درست مي‎شود. در هر كيف 4 تا 5 سوراخ داراي قطر mm15و عمق ‎cm2 درست مي‎شود و با مربع‎هاي نواري چسبندة پزشكي (mm33 × 33) بسته مي‎شوند.
عمليات گرمايي: اين كيف‎ها در دماي زير ‎(C100 به مدت 8 تا 10 ساعت نيمه استريل مي‎شوند.
تخم‎گذاري: به محض اينكه سوبستر تا دماي زير (C28 سرد شد، مربع‎هاي نواري برداشته مي‎شوند. يك تكه از اسپاون در درون آن گذاشته مي‎شود سپس بلافاصله دوباره نوار به سر جايش برگردانده مي‎شود. در صورتي كه هيچ سوراخي قبل از استريل درست نشده بود، كيف‎ها با الكل 70% شسته شوند،‌ سوراخ‎هايي درست شوند و اسپاون‎ها در درون آن گذاشته شوند. سوراخ‎هايي درست شوند و اسپاون‎ها در درون آن گذاشته شوند. به منظور جلوگيري از آلودگي مربع‎هاي نواري مي‎بايست بلافاصله سر جاي خود قرار گيرند.
اتمام تخم‎گذاري: كيف‎هاي تخم‎گذاري شده مي‎بايست به مدت يك تا چهار روز در اتاق انكوبه در دماي (C30-28 نگهداري مي‎شوند. اين كيف ما بايد در طي اين مدت روي يكديگر تلنبار شوند. زماني كه مليسيوم بعد از 5 تا 10 روز شروع به رشد كرد دما بايد تا (C26 پايين آورده شود و رطوبت نسبي به زير 70% برسد. اكنون مي‎توان كيف‎ها را روي بستر گذاشت و فقط چند سانتي‎متر بين آنها فاصله باشد.
ميوه‎دهي: بعد از 10 روز خواهيد ديد كه كلوني مليسيوم دروني سوبستر ايجاد شده است. اكنون نوار بايد آزاد شود، اما هنوز نوار بايد دهانه را بپوشاند. بنابراين مقداري تبادل هوا ممكن مي‎شود. دماي اتاق مي‎بايست بين (C20 و (C25 پايين آورده شود و رطوبت نسبي بايد تا 82% افزايش يابد. درها و پنجره‎ها بايد به مدت 20-10 دقيقه باز شوند و اين كار مي‎بايست 4 تا 5 بار در روز انجام شود. كنده‎هاي مصنوعي را آب بدهيد، زيرا اين كار باعث توليد قارچ‎هاي داراي كيفيت پائين مي‎شود.
برداشت: قارچ‎ها را مي‎توان 40-35 روز بعد از تخم‎گذاري برداشت كرد. قطر آنها cm8 تا 12 است. قارچ‎ها بايد زماني درو شوند كه:
( گوش‎هاي آنها كاملاً باز باشد
( رنگ آنها از نيمه شفاف به سفيد تغيير يافته باشد
( بخش بيروني قسمت ميوه‎اي قارچ شروع به نرم شدن كند.
در صورتي كه قارچ را بسيار زود درو كرد، ميزان برداشت پائين خواهد رفت و در صورتي كه دير درو شوند، كيفيت قارچ پائين خواهد آمد. رنگ پاية قارچ ممكن است كه تيره شود و شروع به خراب شدن كند. يك روز قبل از برداشت بايد از آبياري قارچ خودداري كرد. بهتر است كه قارچ را در روزهاي خشك برداشت كرد. در صورتي كه باران آمد برداشت را يك يا چند روز به تأخير بيندازيد. با يك چاقو قارچ را از كيف‎ها جدا كنيد. بافت زرد رنگ بايد از قارچ برداشته شود، اما مواظب باشيد كه برش عميق نزنيد.
شرايط آب و هوايي:
( دماي بين (C20 تا (C27
( رطوبت نسبي %85 تا %90
( نور بسيار اندك، مزارع واقع در تايوان كاملاً تاريك مي‎باشند.
برداشت: ‎kg100 پوست دانة كتان 160 تا 180 كيلوگرم قارچ تازه توليد خواهد كرد.
11-21- هريكيوم اريناسوس: قارچ سرميموني: ويژگي خاص قارچ‎هاي سريموني تيغ‎هايي است كه روي همة جوانب پاية قارچ كلاهك دار رشد نيافته را مي‎پوشاند. قسمت ميوه‎اي اين قارچ از نظر اندازه 3 تا 5 سانتي‎متر مي‎باشد و هاگ‎هاي سفيدي دارد و رنگ آن معمولاً سفيد مي‎باشد. مشهور است كه اين قارچ، نوعي قارچ است كه هم در اروپا و هم در آسيا به عنوان قارچ خوردني به شمار مي‎آيد. جمع‎آوري كنندگان اين قارچ، اين محصول را در اروپا و هم در آسيا به عنوان قارچ خوردني به شمار مي‎آيد. جمع‎آوري كنندگان اين قارچ، اين محصول را در اروپا به ندرت مي‎يابند و اين قارچ در اروپا نسبتاً
كمياب مي‎باشد و هم‎اكنون نام اين قارچ در ليست قرمز قارچ‎هاي در معرض خطر آمده است. دانشمندان در آكادمي علوم كشاورزي نخست اين نوع قارچ را اهلي كردند. اگرچه اين قارچ، يك قارچ‎ خوردني مشهور در چين مي‎باشد، اما مردم تايوان بسيار اندك در مورد قارچ سريموني شنيده‎اند. پرورش اين قارچ نسبتاً آسان مي‎باشد و مواد سوبستري بسيار مختلفي را مي‎توان در پرورشي اين قارچ به كار برد. اكثراً بازاريابي اين محصول بسيار آسان‎تر است، در عين حال بسياري از افراد با اين نوع قارچ آشنايي ندارند. براي اهداف پزشكي بهتر است كه ازنوع تازة اين قارچ استفاده شود. به فصل 1 برگرديد و خواص دارويي اين قارچ را مشاهده كنيد.
موارد سوبستر: از مواد بسياري مانند خاك اره، نيشكر، باگاس، چوب ذرت، باقي مانده‎هاي حاصل از تقطير الكل،‌پوست دانة كتان و كاه مي‎توان به عنوان سوبستر استفاده كرد.
يك فرمول شايع براي تخم‎گذاري و توليدمثل نهايي سوبستر زير مي‎باشد:
( خاك اره ‎kg78
( برنج ‎kg20
( ساكارز ‎kg1
( سنگ گچ ‎kg1
ميزان آب مي‎بايست حدود 65% باشد.
عمليات گرمايي:
برخي از روش استريل كردن به كار مي‎رود، به عنوان مثال، يك كيلوگرم كييف حدود 3 ساعت در دماي ‎(C98-95 و فشار مطلوب گذاشته مي‎شود و حدود يك ساعت نيز در دماي (C98-95 و فشار مطلوب گذاشته مي‎شود و حدود يك ساعت نيز در دماي (C121 و فشار بالا قرار مي‎گيرد. كيف‎هاي كوچكتر را مي‎توان در دورة كوتاه‎تري استريل كرد.
تخم‎ريزي و اتمام تخم‎ريزي: هم از خاك اره و هم از اسپاون مي‎توان استفاده كرد. براي 1 كيلوگرم كيف، 10 گرم اسپاون كافي مي‎باشد. حركت تخم‎ها (اسپاون) بسيار سريع مي‎باشد. ظرف مدت بيست روز در درون بطري‎هاي 500 ميلي‎بستري كلوني تشكيل مي‎شود و كيف‎هاي ‎kg2/1 در
تايوان ظرف مدت 4 تا 6 هفته در درون آنها كلوني تشكيل مي‎شود. دماي بهينه در طول فرآيند تخم‎گذاري (C30-20 مي‎باشد. در دماي بالاي (C35 رشد مليسيوم متوقف مي‎شود.
ميوه‎دهي: بعد از اينكه سوبستر به صورت كلوني درآمد، براي تحريك ميوه‎دهي دماي اتاق مي‎بايست پايين آورده شود. دماهاي ميوه‎دهي تا حدودي به سويه‎ها وابسته مي‎باشد. به عنوان مثال، در تايوان يك سويه بايد در دماي (C28 تا 20 ميوه دهد و سوية‌ديگر بايد در دماي (C25-15 ميوه دهد براي تشكيل سرسوزن‎ها ‎(pinheads) نياز به هيچ تكان ديگري نيست.
نور كمي لازم است و حتي نور زياد از تشكيل پرومود يا جلوگيري مي‎كند. به محض اينكه نخستين پروموديا تشكيل شد، روپوش بطري مي‎بايست برداشته شود. رطوبت بايد به ميزان بالا نگه داشته شود. ظرف مدت 10 روز سرسوزن‎ها در درون قسمت ميوة رسيده تشكيل مي‎شوند. قارچ‎ها مي‎بايست چيده شوند و اين امر بايد زماني كه قارچ‎ها هنوز سفيد هستند و شروع به تخلية هاگ خود
نكرده‎اند، انجام شود. در صورتي كه بخش ميوه‎اي قارچ زودتر باشد، قيمت آن در بازار كمتر خواهد بود. ساقه‎ها مي‎بايست به آرامي برداشته شوند و هيچ تكه از ساقه نبايد در بطري / كيف گذاشته شود، زيرا آنها خراب خواهند شد.
دقت كنيد كه تيغ‎ها نشكنند. كيف‎هاي 2/1 كيلوگرمي تا شروع برداشت بعدي به 2 تا 3 هفته زمان نياز دارند. بطري‎هاي كوچكتر ظرف مدت 8 تا 10 روز پريمودياي جديدي تشكيل مي‎دهند. ميزان برداشت از كيف 2/1 كيلوگرمي در تايوان ‎20 گرم قارچ خشك و تقريباً نزديك به 200 گرم قارچ تازه مي‎باشد.
بعد از برداشت: قارچ‎هاي تازه‎اي كه به بازار حمل مي‎شوند بايد با دقت و مراقبت حمل شوند تا قارچ آسيب نبيند. خشك كردن اين نوع قارچ غير ممكن مي‎باشد. روش ديگر مصرف اين قارچ جوشاندن اين قارچ مي‎باشد و استفاده از قارچ جوشيده شده مي‎باشد.
آفت‎ها و بيماري‎ها: بسياري از مواد آلوده كننده در كشت كيف‎هاي استريل شده در قارچ هريكيوم بروز
مي‎كنند. به علاوه قسمت‎هاي ميوه‎اي قارچ كه به صورت نامنظم تشكيل شده‎اند،‌ به نظر مي‎آيد كه در آن تيغ‎ها بسيار ضخيم و كلفت باشد و ممكن است كه اين تيغ‎ها وجود نداشته باشند و يا نامنظم باشند و يا داراي رنگ غيرعادي باشند. كنترل نامناسب عواملي مانند گرما، غلظت بالاي ‎Co2 به اين بي‎نظمي‎ها منجر مي‎شود.
1-11-21- بررسي موردي: قارچ سرميموني كشت شده نزديك «بيچينگ» چين: دانشمندان علوم كشاورزي آكادمي چين شروع به پرورش اين نوع قارچ كردند. 12 كارگر فارغ‎التحصيل از دانشگاه كشاورزي 4 نوع قارچ پرورش دادند: ولواريلا و گانودرما در تابستان، فلامولينا در زمستان و هيركيوم و ارينناسوس در طول سال.
در اين مزرعه، با استفاده از كابينت انكوبة چوبي در بطري‎هاي دهانه گشاد روي خاك ارة اسپاون (تخم) توليد شد. اين تحقيق به بررسي قارچ سرميموني هيركيوم ارينناسوس مي‎پردازد.
سوبستر: سوبستر قارچ سرميموني داراي ضايعات تقطير شده‎ي الكل مي‎باشد. بعد از تخمير دانه‎ها
تفاله‎هايي باقي مي‎ماند كه براي پرورش اين نوع قارچ بسيار مناسب هستند اين تفاله‎ها در ابتدا خشك مي‎باشند و سپس پانزده درصد برنج به آن‎ها افزوده شده و با هفتاد درصد آب مرطوب مي‎شود عامل دوم توسط تست فشار امتحان مي‎شود اين سوبستر توسط دو ماشين مخلوط مي‎شود كه از ماشين دوم براي پر كردن كيف‎ها استفاده مي‎شود ‎PH سوبستر زير ‎5/4 تا 5/5 مي‎باشد.
پر كردن: كيف‎ها از يك لوله‎ي پلاستيكي تشكيل شده‎اند و داراي طول مناسبي مي‎باشند انتهاي اين كيف‎ها با يك طناب بسته مي‎شود كه يك انتهاي آن بعد از پر كردن كيف با 250 گرم سوبستر مرطوب و انتهاي ديگر آن قبل از پر كردن كيف بسته مي‎شود سپس كيف‎ها براي دو ساعت در آتوكلاو گذاشته مي‎شود. تخم‎گذاري واستام تخم‎گذاري: بعد از سرد شدن كيف‎ها سه نفر شروع به گذاشتن تخم در كيف‎ها مي‎كنند دو تا از اينها بعد از اين كه تخم درون كيف گذاشته شد كيف را باز و بسته مي‎كنند و ديگري با يك قاشق تخم را درون كيف مي‎گذارد با استفاده از اين روش مي‎توان هر روز هزار كيف را
انكوبه كرد به منظور جلوگيري از آلودگي‎ قاشق بعد از هر انكوبه قاشق را با شعله استريل كنيد و دهانه‎ي درون بطري را كاملاً تميز نگه داريد يك بطري 250 ميلي‎ليتري براي تخم‎گذاري 50 ليتر كافي است فرآيند تخم‎گذاري در اتاق جداگانه‎اي در دماي (C25 سانتي‎گراد به مدت 15 روز انجام مي‎شود در صورتي كه اندازه‎ي كيف‎ها كوچك باشند سرعت كلوني شدن سوبستر بيشتر خواهد بود. بايد ‌يادآوري كنيم كه فلامولينا و گانوروما در كيف‎هاي بزرگتر 500 گرمي كشت مي‎شوند و ولواريلا در ظرف‎هاي پلاستيكي در همان مزرعه كشت مي‎شوند.
ميوه‎دهي: سپس كيف‎ها به اتاق محصول‎دهي منتقل مي‎شوند و رطوبت اين اتاق در سطح بالا نگه داشته مي‎شود و اين اتاق به منظور فراهم آوردن امكان رشد قارچ‎ها باز مي‎شود. 10 تا 14 روز بعد از باز كردن كيف‎ها اولين برداشت قارچ سرميموني آغاز مي‎شود. بعد از برداشت نخست بلافاصله برداشت دوم آغاز مي‎شود.
برداشت: برداشت كلي بيشتر از 70 گرم در هر كيف مي‎باشد به دليل اندازه‎ي كوچك كيف‎ها قارچ‎ها نيز نسبتاً
كوچك مي‎باشند قيمت قارچ‎هاي سرميموني كوچك كه اندازه‎ي يكساني دارند نسبت به قارچ‎هاي بزرگتر گران‎تر مي‎باشد اغلب اين قارچ‎ها به صورت تازه به فروش مي‎رسند. زيرا اين قارچ‎ها بعد از خشك شدن ارزش غذايي خود را از دست مي‎دهند. وزن قارچ‎هاي سرميموني خشك نسبت به قارچ‎هاي تازه 9 تا 10 درصد كمتر مي‎باشد. پرورش يوري كولاريا روي سوبستر استريل شده.
قارچ گوش چوبي عموماً در شرق دور كشت مي‎شود و به تمام جهان صادر مي‎شود و حتي مزه و ظاهر آن ممكن است كه جلوي شهرت آن در كشورهاي غربي را بگيرد. به دليل كميابي كنده‎هاي مناسب و آساني كشت قارچ گوش چوبي روي خاك اره پرورش اين قارچ از طريق كيف پلاستيكي شهرت دارد. انتظار مي‎رود كه در آينده نزديك اين تكنولوژي گسترش يابد عموماً سه نوع قارچ پرورش مي‎يابد. يوري كولا رياپلي تري چاه، يوري كولاريا كوسوسيني؛ يوري كولاريا يوري كولاجودي. گونه‎هاي قابل خوردن يوري كولاريا وجود دارند كه از آن ميان مي‎توان به يوري
كولاريا، دلي‎كاتا، يوري كولاريا تنيس، و يوري كولاريا امنيتي از مناطق استوايي اشاره كرد.
تهيه سوبستر: خاك اره در مدت زمان طولاني‎تري تخمير مي‎شود كه البته اين امر به نوع خاك اره نيز بستگي دارد. تهيه‎ي كيف‎ها درست شبيه به روش شتياك مي‎باشد. طول كيف‎هاي به كار رفته 18-15 سانتي‎متر و قطر آن 12-10 سانتي‎متر مي‎باشد.
عمليات گرمايي: كيف‎هاي پر شده در دماي (C95 سانتي‎گراد به مدت 90 دقيقه بخار مي‎شوند.
تخم‎گذاري و اتمام تخم‎گذاري: معمولاً از تخم‎گذاري روي خاك 1/0 استفاده مي‎شود. در هر كيف 10 ميلي‎ليتر اسپاون كافي است در طول مرحله تخم‎گذاري دما بايد 25-28 درجه باشد. ظرف چهار هفته مليسيوم كل سوبستر را مي‎پوشاند.
ميوه‎دهي: قلمه‎هايي در كيف وجود دارند كه باعث مي‎شوند قارچ پديدار شود. گاهي اوقات هر دو انتهاي كيف برداشته مي‎شوند در هنگام حمل و نقل كيف‎ها دقت كنيد زيرا بافت سوبستر حتي بعد از اينكه مليسيوم در
آن به وجود آمد نرم باقي خواهد ماند. مليسيوم نسبت به شكستگي بسيار حساس است. در اطاق قارچ مي‎بايست نور كمي موجود باشد 4-3 برداشت انتظار مي‎رود از هر كيف 500-300 گرم قارچ را مي‎توان برداشت كرد.
1-12-21- بررسي موردي: يوري كولاريا: استان «هبي» يكي از توليدكنندگان عمده قارچ «گوش چوبي سياه» مي‎باشد. سويه‎هاي اين‎گونه از نظر ميزان برداشت مختلف مي‎باشد. برخي از سويه‎ها روي كنده چوب و برخي ديگر روي خاك اره و برخي ديگر روي پوست دانه كتان بازده بيشتري دارند.
سوبستر تخم‎گذاري داراي تركيبات زير مي‎باشد:
( تراشه‎هاي چوب 70 كيلوگرم
( پوست دانه كتان ‎kg10
( گندم 18 كيلوگرم
( ني‎شكر ‎kg1
( سنگ گچ ‎kg1
( سوبستر نهايي بايد داراي تركيبات زير باشد:
( پوست دانه كتان 93 ‎kg
( گندم ‎kg5
( ني‎شكر ‎kg1
( سنگ گچ ‎kg1
اين تركيبات مي‎بايست كاملاً با هم مخلوط شوند سپس آب به آنها با نست 1: 3/1 يا 1: 4/1 اضافه شود.
كيف‎هاي پلاستيكي: كيف‎هاي صاف 17×35 سانتي‎متر و داراي ضخامت 05/0 تا 06/0 ميلي‎متر مورد استفاده قرار مي‎گيرند. كيف‎ها پر مي‎شوند كه تقريباً معادل 250-300 گرم ماده خشك در هر كيف مي‎باشد. اين مواد توسط دست فشار داده مي‎شوند و يك چوب به منظور به دست آوردن يك سوراخ تهويه داراي قطر ‎cm2 گذاشته مي‎شود. پس يك حلقه پلاستيكي داراي قطر 5/3 سانتي‎متر و عرض ‎cm3 اطراف دهانه كيف لغزيده مي‎شود و گيره كتاني به حلقه اضافه مي‎شود گردن كيف با ورق ضدآب پوشانده مي‎شود.
عمليات گرمايي: كيف‎ها به مدت 1 ساعت تحت فشار ‎cm3/kg استريل مي‎شوند.
تخم‎گذاري و اتمام تخم‎گذاري:
با بلند كردن گيره كيف را باز كنيد و مقدار كمي تخم به آن اضافه كنيد و اين كار را زماني انجام دهيد كه كيف‎ها سر شده باشند اين عمليات ترجيحاً بايد در اطاق تميز يا كابينت آنكوبه انجام شوند سپس به مدت 30 روز در دماي 24-26 درجه سانتي‎گراد انكوبه كنيد بعد از اين عمل مليسيوم سوبستر را كلوني خواهد كرد مقدار نور بايد زير 500 كوس باشد وگرنه پري‎موديا بلوغ ‎- زودرس خواهد داشت.
ميوه‎دهي: گذاشتن كيف‎ها به مدت چند روز در نور آفتاب تشكيل پريموديا را تحريك مي‎كند، سپس حلقة پلاستيكي و گيرة كتاني را برداريد. با بستن كيف‎ها به صورت محكم انتهاي باز آن بسته مي‎شود. در كيف 8 سوراخ داراي قطر ‎cm3 ايجاد كنيد كه اين سوراخ‎ها در فاصلة معين از يكديگر باشند. هر چه تعداد سوراخ‎ها بيشتر باشد اندازة قسمت خوراكي و ميوة قارچ كوچكتر خواهد شد. همچنين قارچ‎هاي بسيار كوچك ميزان برداشت را كاهش مي‎دهند. كيف‎ها را با يك سيم آهني ‎S شكل در اطاق قارچ ويزان كنيد و دما را بين (C22 و (C18 نگه داريد و
رطوبت نسبي را در حد 85% نگه داريد و انتشار نور را در حد 2000 لاكس نگه داريد. در صورتي كه دما زير (C15-12 باشد، پريموديا (خاستگاه) شكل خواهد گرفت، اما بالغ نمي‎شود.
در دماي (C18 و (C22 قارچ‎ها ضخيم‎تر مي‏شوند. در دماي بالاي (C25 قارچ‎ها نازك‎تر و بزرگتر خواهند شد، اما اغلب ميوه‎هاي خاصي را تشكيل مي‎دهند.
چيدن: حدود ‎kg5/8 قارچ يوري‎كولارياي خشك از هر ‎kg100 پوست دانه كتان مي‎توان برداشت كرد. نور بر رنگ به درخشش و ضخامت قارچ اثر مي‎گذارد. در صورتي كه شدت نور زير 500 لوكس باشد رنگ قارچ‎ها سفيد مايل به زرد خواهد بود. در نور 750 لوكس، رنگ قارچ قهوه‎اي تيره مي‎شود و ضخامت قارچ بسيار كم مي‎شود و حدود ‎cm14/0 مي‎شود. در نور 3500 لوكس رنگ قارچ سياه براق مي‎شود و ضخامت قارچ به ‎cm18/0 مي‎رسد.
كشت قارچ يوري‎كولا پلي‎تري چا در فيليپين: بازار قارچ يوري‎كولاريا يوري كولا ‎- جودي كوچكتر نسبت به
قارچ اي. پلي‎تري چا بهتر است. اين قارچ‎ها فقط در مناطق سردتر مانند باگوايو كشت مي‎شوند.
تهيه اموبستر:
( خاك اره قهوه‎اي روشن و يا سفيد خشك شده در آفتاب ‎kg78
( برنج (درجه يك) ‎kg20
( شكر ‎kg1
( CaCo3 ‎kg1
خاك اربه بايد خشك شود تا ميزان روبت آن به %18-15 برسد. برنج بايد به صورت ذرات كوچكتر درآيد. زيرا ذرات بزرگتر زودتر آلوده مي‎شوند. قبل از مخلوط كردن مواد با خاك اره وزن تركيبات سوبستر را اندازه بگيريد و با ‎CaCo3، برنج و شكر مخلوط كنيد. وزن مواد سوبستر بايد حداقل ‎kg100 باشد، ‌اما ممكن است به صورت نسبتي افزايش يابد آب را به تدريج اضافه كنيد تا ميزان رطوبت به %75-65 برسد.
تخمير: سوبستر را به شكل هرم تلنبار كنيد و به منظور حفظ رطوبت آن روي آن را با پلاستيك بپوشانيد.
اجازه دهيد كه اين كليه براي مدت 5 روز تخمير كند و در روز سوم كپه را بچرخانيد. با استفاده از غربالي كه سوراخ آن ‎mm5/1 مي‎باشد ذرات بزرگتر را برداريد و توده‎هايي را كه در طول تخمير تشكيل شده‎اند را از يكديگر جدا كنيد. ذرات بزرگتر ممكن است كه به كيف پلاستيكي صدمه بزنيد.
پر كردن: در هر كيف حدود ‎kg1 سوبستر پر كنيد.
عمليات حرارتي: به مدت 5/1 ساعت كيف پر شده را در دماي (C230 تا 25 انجام مي‎شود، ‌اكنون كيف‎ها را به صورت رديف بگذاريد، همان‎گونه كه در شكل نشان داده شده است.
يوري كولار يا پلي‎تري چا نسبت به هيركيوم ارينناسوس يا لنتينولا ادودس دماي بيشتري را تحمل مي‎كند. بنابراين يوري كولاريا را مي‎توان روي قفسه پرورش داد. اما لنتينولا را بايد در دماي خنك‎تر و پايين‎تري در تايوان و فيليپين پرورش داد. تعداد خانة قارچ مي‎تواند 2640 كيف باشد. هر رديف در هر لايه 55 كيف دارد. چهار لايه در هر رديف مي‎توان جا داد. چهار

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...