مقاله فارسی در مورد كيتوسان

مقاله فارسی در مورد كيتوسان

به نام خدا
Modificationof natural polymers : Chitosan
كيتوسان يك پليمر طبيعي است كه در مهندسي بافت كاربرد دارد . زيرا زيست تخريب پذيرو زيست سازگار بوده و ساختاري شبيه به lgcosaminoglycan دارد .
كيتوسان حتي به شكل اسكفولدها مختلخل وهيدروژل و فيبر و icrosphere ساخته مي شود استفاده كيتوسان در بافت هاي مختلفي نظير ك استخوان – كبد – شبكه عصبي – عروق خوني – غضروف و پوست همچنين كيتوسان براي رهايش پروتئين ها مانند فاكتورهاي رشد نيز بكارمي رود .
كيتين دومين پليمر طبيعي فراوان در طبيعيت عداز سلولز است جز اصلي پوست سخت پوستان و ميگوها را تشميل مي دهد .
كيتوسان مي تواند در رنج وسيعي از وزن هاي مولكولي و درجات deacetyalation تهيه مي شود . كيتوسان در محلول خنثي نا محلول است مانند گلوتاميك اسيد ، هيدروكلريك اسيد ، لاكتيك اسيد ، استيك اسيد ، فرميك اسيد و بوتيريك اسيد ل مي شود .
بنابراين اسكفولوهاو وسايلايش سپروتئين كه از كپيوسان ساخته مي شوند حت شرايط راحتتري از PLGA ساخته مي شوند چون PLGA نياز به حلال هاي ارگانيك دارد مثل تيلن كلريد .
بار مثبت داشتن كيتوسان باعث مي شوند كه بتواند براي رهايشبارهاي منفي نظير پروتئين هاي اسيدي DNA,glycosaminoglycan از آن استفاده كرد.
كتيوسان براي ترميم زخم هاي باز كاربرد زيادي دارد . كيتوسان سرعت بهبود زخم هاي باز فزايش مي دهد و كيتوسان سرعت نفوذ (PMN)polymarphnuclear را افزايش داده و كلاژن بيشتري از فيبروبلاست توليدمي كند .
آماده سازي اسكفولوهاي يتوساني :
براي آماده سازي اسكفولاهاي كيتوسازي و كيتين در مهندسي بافت از تكنيك Freeze-dryاستفاده مي شود اثر شرايط Freeze –dry روي سايز و شكل تخلخل ها بررسي شده است .
محلول 1 تا 3 درصد كيتوسان در 2/0 مول اسيد استيك آماده شد سپس 3 تا 5 ميلي متر از اين محلول در لولة صاف و صيغلي ريخته شده و تا 20- يا 78- يا 196- درجة سانتي گراد سرد كرده ودر همين حالت توسط اوله صاف
و صيغلي ريختهشده . سپس اسكفولدها با هيدروكسيد سديم تااتانول خيش شده تابا خارح شده استات اكفولد ه صورت پايدار در بيايد . سپس با SEM سايز حفرات ديده شد كه خطر حفرات بين 40 تا 250ميكرومتر تغير كرده در دماهاي مختلف سرد كردن.
در بررسي هاي ديگر اثر پيوندهاي شبكه اي گلوتا را لدئيذ روي شكل اسكفولدهاي كيتوساني بررسي شده .
به طورخلاصه ، 5/2 درصد وزني از كستوسان در 1 درصد اسيد استيك حل شد . گلوتارالوئيد باميزان 33 را درصد غلظت وزني كيتوسان اضافه شد واجازه داده شده كه درهاي محيط به مدت 24 ساعت قبل از خشك كردن در خلاء واكنش دهد و به اين ترتيب اسكولد متخلخل حاصل مي شود .
ر يك بررسي ديگر ماتريس متخلخل كيتين ساخته شد . كيتين در محلول 5 درصد ليتيم لريد – دي ميتل استاميد با غلظت 5/0 درصد وزني حل مي شود. تقريباٌ 100 ميلي متر از اين محلول 3/0 تا 3 گرم كلسيم كربنات به صورت محلول سوسپانسيون در مي آيد . به اين محلول اجازه داده مي شود كه براي دو روز تبخير شود و محصول آن ژل كتنين – كلسيم كربنات ت سپس اين ژل در دماي اتاق و به مدت 2 ساعت در مجاور HCL قرار داد . مي شود تا
دي اكسيد كربن توليد كند . سپس ژل با آب شسته شده تا حلال هاي باقي مانده خارج شده و سپس در هوا خشك مي شود . نتيجه روش اسكفولد كيتيني با سايز خطرات بين 100 تا 1000 ميكرو متر است .
فرمولاسيون براي كاربردهاي مهندسي بافت :
كيتوسان با فرمولاسيون هاي مختلف براي بافت هايمختلف استفاده مي شود نظير : ستخوان – پوست غضروف – كبد – شبكه عصبي – عروق خوني .
استخوان :
كيتوسان يا صورت وسيع براي مهندسي يافت استخوان استفاده مي شود . خاصيت هداست سلول هاي استخواني در كليدسان وجود دارد .
سلول هاي بنيادي مغز استخوان در حضور كيتوسان بيشتر به سلول هاي استئوپلاست تبديل مي شوند تا درغياب كيتوسان .
كيتوسان هدايت سلول هاي استخوان ساز را در محيط invivo افزايش مي دهد از طريق گول زدن فاكتورهاي رشد سدر محل زخم . در يك تحقيق Tamura و yoshihara از كامپوزيت كربوكسي متيل – كيتين هيدروكسي آپتيت براي ساخت اسكفولدهاي ترميمي استخوان استفاده كردند .
كربوكسي متيل – كيتين يكي از مشتقات حل شده در آب كيتين است (PH7.4) كه از واكنش كيتين با مونو كلرو استيك اسيد . اين اصلاح بدست آمده بود از محلول سوسپانسيون پودر كيتين در 40 تا 50 درصد هيدروكسيدسديم با سديم سولفات اين سوسپانسيون در دماي 20 درجة سانتيگراد به مدت 12 ساعت سرد مي شود سپس اين كيتين قليايي گرم شده در 2- پرو پانول و پودرمنو كلرواستيك اسيد اضافه مي شود تا زماني كه محلول به صورت خنثي در بيايد .
در نتيجه درجة خلوص كرپوكسي متيل – كيتين كه به اين روش بدست مي‌آيد تقريباٌ 70 درصد است كامپوزيت كربوكسي ميتل – كيتين باهيدروكسي آپارتيت به صورت مخلوط محلول 3 درصد كربوكسي متيل – كيتين با20 درصد وزني هيدروكسي آپاتيت آماده مي شود . اينمخلوط در نيتروژن مايع سرد شده وحشنك مي شود . در نتيجه اكفولد كامپوزيتي با قطر ذرات كمتر 100 ميكرو متر حاصل مي شود . اين اسلفولدها همراه با اسلفولدهاي كربوكسي متيل كتين و اسكفولد هاي هيدروكسي آپاتيت به تنهايي در سوراخ ايي به عمق 4 ميلي متر كه در استخوان فمور موش يجاد شده قرارمي گيرند . 12 هفته بعد از جراحي اثراتدرماني استخوان بررسي شد و نرخ رشد و
ضخامت استخوان در نمونه حاوي كامپوزيت كربوكسي مثيل – كيتين با هيدروكسي آپاتيت بود .
در مطالعة ديگري Park از اسفنج كيتوساني كه فاكتور رشد (PDGF) روي قرار گرفته بود براي رشد استخوان فك استفاده كرد . در آن مطالعه كيتوسان باتري پلي فسفات شبكه شده و Freeze – dry كه به اين ترتيب كيتوسان اسفنجي با خطرات 00 ميكرو متر حاصل شد اين اسفنج ها يك روز در محلولي از PDGF غوطه ور شده وپس Freeze-dry شد در نتيجه مقدار 100 تا 400 نانو گرم از PDGF روي قرار گرفت . سپس سلول هاي استئوبلاست موش روي آن قرار گرفت رشد سلول هاي چسبيده با اسفنج و تكثير آنها در نمونه با PDGF بيتر بود نمونة بدون PDGF
اسفنج ها با PDGF در استخوان موش قرار داده شده و رشد استخوان در آنها بررسي شد .
چهار هفته بعد تغيير شكل بيروني و دروني استخوان بررسي شد و مشخص شد كه درمان با اسفنج هاي حاوي PDGF .
غضروف :
Hanson در يك تحقيق ازكيتوسان به منظور كمك به ترميمغضروف آسيب ديده استفاده كرد . محلول 1 تا 5/1 درصد وزني از كيتوسان در يك مول اسيد استيك سردشده براي ساخت اسكوفولد سپس اسكفولد در يك مول اسيد استيك سردشده براي ساخت اسكفولد . سپس اسكفولد ك مول هيدروكسيد سديم قرار گرفته و با محلول با فر فسفات شسته شده سپس اين محلول منجمد شده و كنئروسايت هاي دوي آن قرار گرفتند .
كند روسايت ها تكثير شدند در اسكفولد و ECM و Protecogcan توليد كردند كه شناسهاي غضروف شفاف است .
پوست :
كيتوسان در ساختارهايي كه جايگزين پوست مي شوند استفاده مي شود .
اين اسكوفلدها از حا كردن لاژن گاوي نوع I و III و كندراتين ولفات و كيتوسان با DD 95% در 1/0 درصد سايد استيك بدست مي آيد . 1 ميلي ليتر از اين محلول يك روز در 70- درجه سانتي گراد سرد شده و در خلاء خشك مي شود . سپس اسكتولدها در مجلورت 70 درصد اتانول قرار مي گيرند .
روي اين اسكولدها فيبروبلاست هاي انساني و سلول هاي اندوتليال قرار گرفته و براي 10 روز رورش داده مي شوند سپس روي اين اسكوفلدها كرايتنوسايتها قرار گرفته و 21 ديگر پرورش يابند .
در روي اين اسلفولد يك ECM جديد از فيبرو بلاستها ظاهر شده بعلاوه سلول هاي اندوتليال ECM شبيه به ساختار مويرگي مي سازند . اين بافت همچنين داراي لايه هاي مختلفي مثل پوست است شامل :
Stratum corneum – Stratum granulosum – stratum spino sum – basal layer
و يك اپي درم چند لايه .
در حالت ديگر پوستة كيتوسان – هپارتن استفادهمي شود يك باعث تسريغ در سرعت اپيتليزاسيون زخم هاي باز مي شود يك سري زخم در محيط in-vitro در نمونه ها ايجاد شده و با سه نمونة زير پوشيده مي شود :
پوستة كستوسان – هپارين
پوسته كيتوسان
سرم Fetal calf 2 درصد .

فایل : 9 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...