مقاله فارسی پرورش کاهو در باغچه خانه

مقاله فارسی پرورش کاهو در باغچه خانه

برگه تحقیق
برگه تحقیق دانشگاه ایالت اوهایو
علوم باغبانی و برداشت محصول
پرورش کاهو در باغچه خانه
هر افزایشی در انتخاب سبزیجات برای سالاد در سوپر مارکت ها، که تقریبا” در ظرف سالاد هر رستوران به حد وفور وجود دارد، یکی از بازتاب های جدید آگاهی از سلامت در زدودن عادت های خوردن در ایالت متحده است.
چندین نوع کاهو می تواند در یک باغچه خانگی رشد کند که علاوه بر تنوع بافت و رنگ آن برای رژیم غذائی خانواده مفید است.
تنوع کاهو ها می تواند به طور نامحسوس به 4 دسته تقسیم شود.
کاهوهای ترد و موج دار
کاهوهای روغنی
کاهوهای برگی
کاهوهای رومی یا بلند برگ
که هر گروه خصوصیات رشد و مزه خاص خودش را دارد.
انواع کاهو
کاهوهای ترد غالبا” مشهورترین نوع کاهو از چهار نوع کاهو هستند. خصوصیات آن ها شامل یک سر محکم و سفت و برگ های سبز روشن است. به طور کلی کاهوهای ترد و خشک در هوای گرم رشد نمی کنند و زیر ساقه گل در هوای گرم تابستان رشد می کنند. به این دلیل مدت زمان رشد بیشتری نیاز دارد. این نوع کاهو از انواعی است که در باغچه خانه به سختی رشد می کنند.
انواع روغنی کاهو سرهای کوچکتر و نرم تری دارند و برگ هایی که شل پیچیده شده اند، برگهای خارجی ممکن است سبز یا مایل به قهوه ای نسبت به برگهای درونی که چرب و روغنی هستند، باشند.
چندین نوع کود قابل دسترس وجود داردکه رشد آنها را در باغچه های اوهایو به خوبی میسر می سازد.
کاهوهای برگی رشد باز دارند و شکل خاصی در سر آنها وجود ندارد. شکل برگ و تنوع رنگ آنها قابل توجه است. بعضی از برگ های کاهو چین دار و دندانه دار و بقیه خیلی پهن و گرد هستند. دامنه رنگ آنها از سبز روشن به قرمز و برنزی رنگ تغییر می کند. کاهوهای برگی به سرعت بالغ می شوند و به آسانی رشد می کنند.
کاهوهای بلند برگ یا رومی انتهای عمودی و استوانه ای شکل با برگ هایی که محکم پیچیده شده اند را دارا هستند. این گیاهان ممکن است تا 10 اینچ به طور
عمودی رشد کنند. برگهای بیرونی سبز معمولی و برگ های درونی سبز مایل به سفید است. این نوع، شیرین ترین نوع کاهو از چهار نوع دیگر است.
نمونه هایی که برای کاشتن پیشنهاد می شود:
Crisphead
Mesa 659 (fall), Ithaca
Butterhead
Bibb
Salad Bibb
Summer Bibb
Buttercrunch
Tania
Tom
Thumb (miniature)
Leaf
Salad Bowl
Grand Rapids
Black Seeded Simpson
Slobolt
Oakleaf
Green Ice
Prizehead
Red Sails
Lollo Rosso
Ruby
Red Fire
Romaine
Valmaine
Parris Island Cos
نیازهای آب و هوایی
کاهو سبزی فصل سرد است و بهترین رشد کیفی را هنگامی که در شرایط سرد و رطوبتی رشد کرده، دارد. نهال های کاهو سرمازدگی کم را تحمل خواهند کرد. دمای بین 45 تا 65 درجه فارنهایت ایده آل هستند. چنین شرایطی معمولا” در فصل بهار و پاییز در اهایو وجود دارد. بذرهای کاهوی برگی معمولا” در بهار، در اولین فرصت که بر روی زمین بتوان کاری انجام داد، کاشته می شود. کاهوهای روغنی و کاهوهای بلند برگ می تواننداز( طریق) نشا یا بذرها پرورش
داده شوند. در طی فصل رشد کاهوی ترد از نشا رشد می کند. نشاها ممکن است خریداری شوند؛یا این که شش هفته قبل از زمان کاشت گیاه به صورت خانگی آماده شوند.
نیازهای خاک
کاهو می تواند در خاک های زیادی رشد کند. خاک سست، خاک حاصلخیز، خاک شنی رسی که با مواد آلی خوب ترکیب شوند، بهترین خاک ها هستند. خاک بایستی به خوبی با فاضلاب زهکشی شود و مرطوب باشد، اما خیس نباشد. خاک های سنگین می توانند با کودها خوب پوسیده شده و کود شیمیایی تغییر یابند و حاصلخیز شوند. کاهو مانند بیشتر سبزی های دیگر باغچه ای، pH کمی اسیدی را بین 6 تا 5/6 را ترجیح می دهد.
تجربیات ترویجی
از آن جائیکه بذر کاهو بسیار کوچک است آماده سازی بستر بذر بسیار ضروری است. کلوخ های بزرگ اجازه نمی دهند که بذر بطور مناسب با خاک تماس بیابد و جوانه زنی را کاهش می دهد. کاهو سیستم ریشه ای گسترده ندارد، بنابراین رطوبت و مواد غذایی مناسب را که برای رشد کافی ضروری است فراهم می آورد.
توصیه برای کود و آهک بایستی بر اساس نتایج تست خاک باشد. برای کسب اطلاعات در مورد آزمایشات انجام شده خاک ، با دفتر تعاونی توسعه محل تان تماس بگیرید. به عنوان یک قانون کلی، برای بکاربردن و کارکردن برروی خاک، 3 تا4 پوند از کود 5- 10- 10 در هر 100 فوت از منطقه باغچه است.
بذر ممکن است به صورت تک ردیفی کاشته شود یا در منطقه کاشت پراکنده شود. ردیفهای پراکنده بایستی به عرض 12 تا 15 اینچ باشند. بذرها را با 4/1 تا 2/1 اینچ خاک بایستی بپوشانید. آبیاری با دقت اما بطور کامل باید باشد. کاشت پیاپی کاهو برگی ، ادامه برداشت فراوان از طریق رشد فصلی فراهم خواهد نمود. 18 اینچ بین ردیف های کاهوی برگی و 24 اینچ برای انواع دیگر کاهوها بایستی فاصله بگذارید. برای به دست آوردن فضای مناسب گیاه، کم پشت کردن بذرهای کاهو معمولا” ضروری است. گیاهان کاهوی برگی را 4 تا 6 اینچ یا بیشتر، در مقایسه گیاه بر اساس اندازه گیاه کم پشت کنید. کاهوی روغنی و کاهوهای بلند برگ یارومی بایستی بین 6 تا 10 اینچ در مقایسه با گیاه کم پشت شود؛ و نهایتا” نشاهای کاهوهای ترد بایستی بین 10 تا 12 اینچ که در هر ردیف تقسیم شده اند، فضا داشته باشند.
یک کود آلی به نگهداری رطوبت، ازبین بردن علف های هرز و نگهداری دمای سرد خاک ، کمک می کند. اگر علف های هرز مشکل ایجاد کنند، یا با دست آنها را بکشید و یا شخم خیلی کم عمق بزنید و از تخریب ریشه های کاهو خودداری کنید. برنامه ریزی کنید که در باغچه شما، کاهو در زیر سایه گیاهان بلندتر مثل
گوجه فرنگی یا ذرت شیرین باشد. در گرمای تابستان ممکن است رشد عمودی کاهش یابد. حشرات و آفات و بیماری ها می توانند عموما” باعث مشکلاتی برای کاهو شوند. برای شناسایی مناسب و توصیه های کنترل بیماری با دفتر تعاونی توسعه محل تان تماس بگیرید.
برداشت محصول
همه انواع کاهو بایستی وقتی که کاملا” رسیده شدند، اما جوان و ترد باشند، برداشت شوند. کاهوی بالغ تلخ و چوبی می شود. کاهوهای برگی با چیدن برگهای بیرونی ، طوری که برگهای مرکزی بتوانند به رشد ادامه دهند، برداشت می شوند. انواع کاهوهای روغنی یا کاهوهای رومی بلند برگ را با چیدن تمام برگهای خارجی گیاه یا بریدن یک اینچ بالاتر از سطح خاک برداشت شوند. اغلب ممکن است دومین برداشت به این روش باشد. کاهوهای ترد هنگامی که مرکز آنها محکم و سفت شوند، چیده می شوند.
یک جاذب برای فلزات سنگین
پژوهشگران در مورد مدلی صحبت می کنند که به ما کمک می کند، تا بفهمیم؛ گیاهان چگونه فلزات سنگین را ذخیره می کنند.
شاخ و برگ گیاهانی که سنبله زرد دارند، محتوی بیش از 1% نیکل هستند؛ یعنی 200 برابر سطحی که بیشتر گیاهان را می کشد.
فهمیدن اینکه چگونه فلزات را انبار می کند، می تواند در پرورش دادن محصولاتی که در خاک آلوده رشد می کنند، کمک کند. مکل های رژیم غذایی ناقص، ناخالصی های صنعتی یا هر گونه اثر فلزات سنگین را از خاک پاک کند.
برای رسین به این هدف ها، پژوهشگران به دنبال کشفیاتی هستند که به درک چیزی که آنها همیشه احتیاج دارند برای مقایسه کردن کارهایشان کمک کند. بعبارت دیگر آنها به کار کردن با انواع مشابه ای از گیاهان احتیاج دارند. که می تواند ذخیره کند.
ان پیرو همکارانش در دانشگاه در غرب بر روی 20 گونه وحشی منسوب به کلم تحقیق می کردند. به آسانی در آزمایشگاه و مخازن بزرگ نیکل و کادمیم و روی رشد می کند. مضاف بر اینکه ژنوم این گیاه حدود 88% شبیه به ترکیب کنونی DNA است. باید به عنوان مدلی که دقیقا” آماده و مستعد است پیشنهاد شود. این اولین گیاه با هویت مشخص در سال 1865 بود این عادت منحصر به فرد هنگامی واضح شد که گیاهانی که در خاک غنی از روی و کادمیم در نزدیکی مرز بلژیک و آلمان رشد می کنند، سوزانده شدنددارای 17% روی بودند. از آن هنگام به بعد بسیاری دیگر از گیاهان پیدا شدندکه فلزاتی شامل آرسنیک، سلنیوم، منگنز و سرب جذب کرده اند. اما چگونه و چطور آنها این باقیمانده ها را جذب کرده اند، بخوبی فهمیده نشده است.
اجازه می دهد گیاهان گیاهان در یک خاک آلوده طبیعی یا مصنوعی، با فلزات سنگین زندگی کنند، اما انبار کردن و جذب کردن همیشه رخ نمی دهد. به عنوان مثال و همکارانش در دانشگاه در آمستردام هلند دو گونه از حاوی روی را پیوند زدند، یکی در و دیگری نه.
محصول به دست آمده هردو خصیصه را داشت. اما جالبتر این بود که یک گیاه که در خاکی که توسط روی اشباع شده بودو روئیده بود، روی کمتری داشت. مکن است که آن یک انبار از فلزات سمی باشد که می تواند یک گیاه مقاوم در برابر حمله گیاه خوارها تولید کند. این ممکن است بر علیه کرم های صدپا و دیگر کرم ها و حشرات کار کند، اما تحقیقات نشان می دهد که این نمی تواند مانع حلزون شود.
تغذیه در گیاهان چیست؟
گیاهان مواد آلی غیر معدنی را برای تغذیه استفاده می کنند،چه قرار باشد در مزرعه، یا یک ظرف کمپلکس(جعبه کشت) رشد کنند. مخلوط کمپلکس مؤثر شامل مواد معدنی سنگلاخی ناشی از تغییرات آب و هوایی، مواد پوسیده آلی حیوانی و میکروارگانیسم هایی که مواد آلی در خاک تولید می کنند.
ریشه ها مواد معدنی مثل آهن را از خاک مرطوب جذب می کنند. آهن می تواند در دسترس ریشه ها قرار گیرد، یا توسط عوامل دیگری گرفتار شده و مصرف شود. PH بالای خاک قلیا ئیت یا همچنین PH پائین خاک اسیدیته مواد معدنی را غیر قابل دسترس برای گیاهان می کند.
حاصلخیزی و باروری ( تغذیه)
اصطلاح حاصلخیزی اشاره دارد به ظرفیت ذاتی خاک برای ذخیره غذای گیاهان به مقدار کافی. و اصطلاح باروری ( تغذیه )اشاره دارد به درجه وابستگی جذب غذا در موجود زنده و به کار بردن آن برای رشد و جایگزین کردن بافت ها. قبلا” درمورد رشد گیاه، عقیده بر این بود که واژه تغذیه و حاصلخیزی که چطو مقدار زیادی کود به خاک اضافه شود تا سطح مواد معدنی خاک را افزایش پیدا کند.
بیشتر کودها برای جبران کمبود مواد معدنی موجود در خاک فرمول بندی می شوند و بر این اساس تولید می شوند. واژه تغذیه در گیاهان یک رابطه دو طرفه را بین عناصر معدنی خاک یا مواد محلول در خاک و نقشی که در رشد گیاه دارد؛ در بر می گیرد. این رابطه دو جانبه یک کمپلکس ( مخلوط متعادل ) از عناصر معدنی ضروری و مفید برای رشد مطلوب گیاهان را شامل می شود.
عناصر معدنی در گیاهان کدامند؟
حدودا” 20 عنصر معدنی مفید برای گیاهان وجود دارد. کربن، هیدروژن و اکسیژن توسط آب و هوا تأمین می شوند. 6 عنصر پرمصرف در گیاه شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و گوگرد می باشند که در واقع گیاهان به مقدار زیادی به آنها نیاز دارند. بقیه عناصر را گیاه به مقدار کمتری نیاز دارد ( عناصر کم مصرف). عناصر ضروری کم مصرف شامل بور، کلر، مس، آهن، منگنز، سدیم، روی، مولیبدن و نیکل می شود. عناصر معدنی مفید شامل سیلیکون و کبالت می باشد. عناصر معدنی مفید برای همه گیاهان ضروری نیستند و ممکن است در بعضی گیاهان وجود آنها ضرورت داشته باشد( ولی عناصر معدنی ضروری برای رشد گیاهان لازمند).
در بعضی موارد فرق چندانی بین ضروری بودن و یا مفید بودن بعضی از عناصر کم مصرف وجود ندارد ( نمی توان تفاوتی قائل شد و ممکن است یک عنصر مفید برای رشد گیاه ضروری هم باشد ). مثل کبالت که برای
نیتریفیکاسیون ( تثبیت ازت ) در حبوبات ضروری است و همچنین کبالت مانع تشکیل اتیلن که باعث ادامه خواب ماندگی در جوانه ها و گیاه می شود، می گردد و از این لحاظ مفید است.
سیلیکون هم سبب افزایش تحمل گیاه در برابر گرما و خشکی و افزایش مقاومت در برابر حشرات و قارچ زدگی می شود. سیلیکون به عنوان یک عنصر معدنی مفید در جبران میزان سمیت ناشی از عناصر منگنز، آهن، فسفر، آلومینیوم و کمبود عنصر روی نقش دارد.
یک روش کلی در تغذیه گیاهان؛ نباید فقط به عناصر ضروری برای بقاء گیاه محدود شود و به همین امر اکتفا نمود. بلکه باید شامل عناصر معدنی در سطوح مفید برای مطلوبترین رشد گیاه باشد.
با پیشرفت علم شیمی تجزیه مواد ( آنالیز) و توانایی حذف آلودگی در فرهنگ تغذیه، لیست عناصر معدنی ضروری گیاه ممکن است در آینده افزایش پیدا کند.( تعداد عناصر مفید برای گیاه در آینده بیشتر شود. )
عناصر معدنی در تولیدات گیاهی
استفاده از خاک برای تولید گلخانه ای قبل از سال 1960 متداول بود. امروزه هم تعداد زیادی از پرورش دهندگان گیاهی هنوز از مخلوط خاک استفاده می کنند. حجم زیادی از محصولات در مخلوط خاک پرورش می یابند. مخلوط خاک باید دارای ذخیره عناصر و توانایی نگهداری رطوبت باشد. اضافه کردن کودها یا مواد مغذی متفاوتند، بعضی عناصر مثل کلسیم، فسفر، منگنز، سولفور، نیتروژن، پتاسیم و برخی عناصر کم مصرف در هر کود گیاهی تثبیت شده اند و در مخلوط های خاکی وجود دارد.
نیتروژن و پتاسیم را باید در غلات در طول دوره رشد و کاشت بکار برد. مشکلی که در مخلوط همگن به کاربرده در کودهای گیاهی وجود دارد؛ این است که اغلب محصولات نا برابری حاصل می شود و ممکن است سمی یا دارای استانداردهای ناقصی در میزان عناصر باشد.
مخلوط خاک به مجموعه ای از عناصر کم مصرف و یا پرمصرف احتیاج دارد که به صورت مایع در سرتاسر دوره رشد محصولات به کار برده می شود و به پرورش دهنده امکان کنترل بیشتری در محصولش می دهد؛ تا بهترین محصول را به دست آورد.
پرورش دهنده می تواند استانداردهای عناصر را تعدیل کند ( سایر فاکتورهای محیطی در طول دوره رشد را جبران کند).
جذب یونهای معدنی به تعدادی از فاکتورها که در مجموع به شرایط آب و هوایی مختلف بستگی دارد؛ که این فاکتورها شامل تبادل ظرفیت کاتیونی شرایط آب و هوایی مختلف بستگی دارد؛ که این فاکتورها شامل ظرفیت تبادل کاتیونی ((CEC و PH یا میزان تقریبی H+ یا یونهای هیدروکسیل OH- ، در یک رشد متوسط و مواد قلیایی کامل در آبیاری می باشد.
ظرفیت تبادل کاتیونی CEC
اشاره دارد به توانایی در رشد متوسط گیاه تا بتواند کاتیون ها را در ساختارش مبادله کند. این کاتیون ها شامل نیترات آمونیوم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، روی و مس می باشد؛ پیت ( بقایای گیاهان آبزی باتلاق ها و مرداب هاست که زیر آب به حالت نیمه پوسیده و تجزیه شده بجا مانده است.) و مخلوط محتوی پوست درخت، خاک اره و سایر مواد آلی دارای مقداری از معیارهای ظرفیت تبادل کاتیونی می باشد.
قلیائیت یا اسیدیته PH
اصطلاح PH از مواد قلیایی یا اسیدی در یک محلول آبی از عناصر واسطه گرفته شده است. این محلول از عناصر معدنی غیر قابل حل به شکل یونی در آب تشکیل شده است.واکنش ها در این تغییرات ممکن است اسیدی، خنثی و یا قلیایی باشد؛ که یک تأثیر واضح در عناصر معدنی قابل دسترس در ریشه گیاهان دارد. زمانی که میزان زیادی یون H+ در محلول باشد؛ آن محلول اسیدی است PH کمتر از 7. اگر یونهای OH- زیاد باشد، حالت قلیایی PH بیشتر از 7 ،و اگر تعادل بین یونهای OH و H وجود داشته باشد؛ خاک خنثی است PH مساوی با 7 . بیشتر محصولات در PH حدود 5/5 تا 2/6 با اسیدیته کم رشد می کنند. نوسانات زیاد یا کم PH می تواند باعث ناقص شدن گیاه یا مسمومیت در بعضی موارد می شود.
عناصر لازم در تغذیه کامل گیاه
در ادامه یک راهنمای مختصر از وظایف ضروری و فواید مواد معدنی که برای رشد لازمند؛ و کمبود آنها موجب رشد غیر طبیعی، بیماری یا تکثیر غیر نرمال می شود، ارائه می گردد.
عناصر پر مصرف
نیتروژن: ترکیب عمده ای در پروتئین ها، هورمون ها، کلروفیل، ویتامین ها و آنزیم های لازم در زندگی گیاه می باشد. نیتروژن فاکتور مهمی در رشد ساقه و برگهاو قسمت های سبز گیاه است و می تواند گلدهی و میوه دادن را به تأخیر بیندازد. کاهش آن باعث کاهش محصول و زرد شدن برگها و توقف رشد می شود.
فسفر: برای رویش دانه، فتوسنتز، سنتز پروتئین ها و اشکال مختلف آن و در بیشتر جنبه های رشد و متابولیسم در گیاهان مؤثرست. در ساختمان گل ها و میوه ها وجود آن ضروری است. نباید PH خاک برای این عنصر کمتر از 4 باشد. علائم کمبود آن برگ ها و ساقه های ارغوانی رنگ و ممکن است در میوه ها و گل ها هم اتفاق بیفتد. رشد و بلوغ برگ ها و ساقه ها هم عقب می افتد و باعث
کاهش زودرس بودن میوه ها می شود. استفاده از فسفر زیاد بدون استانداردهای مطلوب موجب نقص در گیاه می شود.
پتاسیم: در تشکیل قندها، نشاسته ها، کربوهیدراتها، سنتز پروتئین ها و تقسیم سلولی در ریشه ها و سایر قسمت های گیاه نقش دارد. در تنظیم میزان آب در گیاه و تردی و ثبات برگ ها تأثیر دارد. افزایش مقاومت در برابر سرما و افزایش طعم و رنگ محصولات ( میوه و سبزیجات ). افزایش محتوای روغنی در میوه ها و همچنین در محصولات پربرگ وجود پتاسیم ضروری است. کمبود آن موجب رگه رگه شدن و فرفری شدن برگ ها و لکه های سوختگی در برگ می شود.
سولفور ( گوگرد ): یک ترکیب بنیادی از اسید امینه است که در تولید پروتئین ها، آنزیم ها، ویتامین ها و کلروفیل نقش دارد. سولفور باعث طعم در سبزیجات می شود و کمبود آن موجب می شود که برگ ها زرد کم رنگ شوند. سولفور به آسانی به وسیله آبیاری از خاک شسته می شود و بنابراین باید آن را به صورت ترکیب با عناصر دیگر به کار برد. بعضی از ذخایر آبی ممکن است حاوی سولفور باشد.
منیزیم: یک ترکیب بنیادی در ساختار کلروفیل است؛ برای کار آنزیم ها ضروری است و وجود آن سبب تولید قندها و چربی ها و کربوهیدرات ها در گیاه می شود. منیزم برای میوه های مغزدار و برای رویش دانه ها ضروری است. کاهش آن باعث زرد شدن زمینه برگ و قسمت های بین رگبرگ ها در برگ های قدیمی تر می شود و برگ ها مکن است؛ سست شوند.
کلسیم: آنزیم ها را فعال می کند؛ یک ترکیب اساسی در دیواره سلول است. روی نقل و انتقال آب در سلول تأثیر می گذارد. برای رشد و تقسیم سلولی لازم است. بعضی از گیاهان باید کلسیم داشته باشند، تا بتوانند نیتروژن و مواد معدنی دیگر را جذب کنند. کلسیم از عناصری است که در بافت گیاهی ذخیره می شود و به عنوان عنصر پشتیبان در رشد گیاه محسوب می شود. کمبود آن باعث قد کوتاه ماندن و رشد غیر طبیعی ساقه های جدید، گل ها و ریشه ها می شود.
عناصر کم مصرف
آهن: برای کار آنزیم ها و به عنوان یک کاتالیزور برای سنتز کلروفیل لازم است. کلروفیل برای رشد بخش های جوان گیاه و ضروری است. کاهش این عنصر باعث رنگ پریدگی برگ های جوان می شود؛ و به دنبال آن رگه های بزرگ زرد رنگی روی برگ ها ایجاد می شود. در PH قلیایی آهن برای گیاه غیر قابل دسترس می شود. مصرف یک ماده غذایی با فرمول اسیدی و حاوی آهن به صورت محلول، می تواند آن را اصلاح کند.
منگنز: در فعالیت آنزیم ها برای فتوسنتز،تنفس و متابولیسم نیتروژن تأثیر دارد. کمبود آن شبکه ای از رگه های سبز روی زمینه سبز روشن شبیه کمبود آهن است. در مراحل بعد بخش هایی که سبز روشن بودند سفید می شوند و برگ ها
می ریزند و لکه های خرمایی، سیاه یا خاکستری ممکن است به نظر برسند. در خاک های خنثی یا قلیایی گیاهان اغلب علائم کمبود را نشان می دهند.
بور: برای ساختمان دیواره سلول، استحکام غشاء، بازدهی و فعالیت عنصر کلسیم، نقل و انتقال مواد قندی، جابجایی هورمون ها، تقسیم سلولی، گلدهی و تولید دانه گرده و میوه لازم است. کاهش آن باعث از بین رفتن جوانه های انتهایی و ایجاد ترک خوردگی در گیاه و ایجاد برگ های ضخیم و فرفری و شکننده و بیرنگ شدن غده ها، ریشه ها و میوه ها می شود و لکه های قهوه ای روی برگ ایجاد می شوند.
روی: این عنصر در فعالیت هورمون اکسین ( هورمون رشد گیاه ) و در رشد ساقه و سنتز پروتئین ها و متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد. علائم کمبود آن شبیه علائم کمبود آهن است.
مس: در ریشه گیاهان تجمع پیدا می کند و در متابولیسم نیتروژن نقش مهمی ایفا می کند. مس عنصری است که آنزیم ها را فعال کرده و در استفاده کربوهیدرات ها و پروتئین ها نقش دارد. کمبود آن موجب پژمرده و خشکیده شدن نوک جوانه ها گردیده و در نهایت به صورت لکه های قهوه ای رنگ در گیاه ظاهر می شود.مس موجب تقویت خاک می گردد و زیادی آن می تواند ایجاد مسمومیت بنماید.
مولیبدن:این عنصر در ترکیب ساختمان آنزیم هایی که نیتروژن را به امونیاک تبدیل می کند،وجود دارد. بدون مولیبدن، سنتز پروتئین ها صورت نمی گیرد و گیاهان از رشد باز می ایستند. ندول هایی ( غده) که در روی ریشه است و باکتری های آن برای تثبیت ازت است، به این عنصر احتیاج دارند. در اثر کمبود مولیبدن، دانه ها کامل نمی شوند و ممکن است گیاه دچار کمبود نیتروژن شود. لوله شدن برگ های سبز از علائم کمبود این عنصر است.
کلر: این عنصردر ایجاد فشار اسمزی برای حرکت آب و یا نمک به داخل سلول اثر دارد. وجود کلر در توازن یونی برای جذب مواد معدنی و عمل فتوسنتز لازم و ضروری است. دلایل کمبود آن شامل پلاسیده شدن و چوبی شدن ریشه ، وجود لکه های زرد و برنزی است. عطر و بوی بعضی از گیاهان، کاهش پیدا می کند. کلر معمولا” در خاک پیدا می شود، و ممکن است مقداری از آن شسته شود. بعضی از گیاهان ممکن است، علائم مسمومیت نشان دهند وقتی که مقدار آن بالا است.
نیکل: اخیرا” شگفتی هایی در مورد نیکل بدست آمده است. که نشان می دهد، عنصر بسیار ضروری برای گیاهان است. بر طبق نحقیقات مؤسسه خدمات کشاورزی و آزمایشگاه خاکشناسی Ithaca که برای آنزیم اوره آز، که این آنزیم مولکول اوره را می شکند و عنصر ازت را آزاد می کند، تا این عنصر قابل استفاده گیاهان گردد؛ و جذب آهن، به نیکل احتیاج است. دانه ها برای جوانه زدن به نیکل نیاز دارند. گیاهان رسیده بدون نیکل رشد آنها کند و ناقص می شود. اگر
نیکل اضافه شود،دوباره به رشد ادامه می دهند. کمبود نیکل در گیاهان موجب کاهش مقدار تولید دانه می شود.
سدیم: در تراوش و حرکت آب و موازنه یونی در گیاهان دخالت دارد.
کبالت: به کبالت برای تثبیت ازت در گره های ریشه گیاهان تیره لگومینوزه ، نیاز است و این نیاز در تثبیت ازت بیشتر از نیترات امونیم است. علائم کمبود آن شبیه علائم کمبود ازت است.
سیلیسیم: جزء ترکیبی دیواره سلول هاست. با ذخیره سیلیسیم در گیاهان، دیواره سلول ها سفت و محکم می شود. در برابر آسیب و نفوذ حشرات مانند یک حصار عمل می کند. ذخیره این عنصر ، مقاومت گیاهان را در برابر گرما و خشکسالی زیاد می کند. محلول پاشی این عنصر بر روی برگ نشان داده که سیلیسیم جذب شده برای گیاه سودمند است و جمعیت گیاهی را در مزرعه افزایش داده است. آزمایش نشان داده است، که سیلیسیم می تواند در محل زخم شده سلول ها ذخیره شود و از حمله قارچ ها به دیواره سلول جلوگیری نماید و در مبارزه با آلودگی های قارچی مؤثر است. و از مسمومیت هایی که بوسیله آهن و منگنز ایجاد می شود، جلوگیری می کند. این ها همه اثرات عنصر سیلیسیم است؛ که ثبت شده است. سیلیسیم یک عنصر ضروری و مهم برای همه گیاهان نیست؛ اما ممکن است، برای خیلی از آنها سودمند باشد.
گیاهان جادویی اروپای کهن: منابع دارویی جدید
مؤلف:جیمزاون
برای اخبار جغرافیای ملی21 ژانویه سال 2004
دو متخصص گیاه شناسی بلژیکی یک اثر تشخیصی که با کارآگاه برتر، هرکول پویرت که یک هم میهنی تخیلی بود، برابری می کرد؛ را کامل نمودند.
مارسل دو کلین، پرفسور دستیار در دانشگاه گانت در بلژیک و گیاه شناس ماری کلر لی جون، هزاران منبع را جستجو کردند، که شامل داستان های مسافران قدیم، داستان پریان، آثار کلاسیک یونان و گیاهان قرون وسطایی برای تهیه خلاصه ای از گیاهان سمبلیک و گیاهان تشریفاتی در اروپا، نتیجه 20 سال بررسی، این کتاب به زبان انگلیسی اکنون به چاپ رسیده است.
این کتاب نمایانگر اولین بررسی کامل در مورد کشاورزی گیاهی اروپا است، که از نقطه نظر فولکلور، جادویی، مذهبی و داروهای گیاهی ، در مورد گیاهان نوشته شده است. متخصصین در فرهنگ ها و مردمان متفاوت از گیاهان بومی استفاده نموده اند.این زمینه به عنوان گیاه شناسی سنتی نامیده می شودو این اثر می تواند یک معرف فعل و انفعال شیمیایی برای پیشرفت های پزشکی که دانشمندان را در مورد امتحان یک داروی نوین زندگی بخش راهنمایی می کند.
میشل هانریش، رئیس مرکز فارماکولوژی و فیتوتراپی در لندن، گفت: که هنگامی که گیاهشناسان اروپایی توجه به جنگل های پر باران امریکای جنوبی دارند و همچنین در افریقا و آسیا به تحقیق برای گیاهان دارویی نوین پرداخته اند، گیاهانی که در مجاورت خود آنها قرار دارد، را نادیده گرفته اند.
هیجان انگیزترین جنبه از بررسی گیاهی ناحیه ای است که آن را تحت پوشش قرار می دهد. شگفت انگیز است که ما دانش اندکی در باره استفاده از چنین منابعی در اروپا داریم. او می گوید چیزهای زیادی در مورد گیاهان تشریفاتی اروپا از یاد برده ایم، حتی آنهایی که هم اکنون مورد استفاده قرار می دهیم. به عنوان مثال: درخت کریسمس که در ایام عید تولد عیسی استفاده می شود، ریشه اش برمی گردد به مهمانی مردگان که برای راندن ارواح شیطانی در سردخانه که سبزیجات آویزان می شد.
ریشه های سلتیک
هالوین و کدوتنبل های غول آسا ریشه اش به فستیوال سلتیک کهن بر می گردد. در حالی که سوختن آنها برای بخور در کلیسا های کاتولیک روم امروز به وسیله مسیحیان اولیه مورد قبول واقع نشد. زیرا یونانیان و رومی ها آن را مورد استفاده قرار می دادند، برای ارتباط با خدایان خودشان.
دوکلین گفت: مرد غربی شاید از این مورد استفاده گیاهی در مذهب شگفت زده شود. چون او دیگر آگاه نبود از بخش احساسی طبیعت که در مذاهب پیش از
مسیح مطرح بوده است. او نمونه عجیب زیر را از اینکه چگونه اروپائیان کهن به طور جدی زندگی گیاهر را می گرفتند،عنوان نمود. قبایل آلمانی آنهایی که پوست درخت مقدس را می کندند، را با بریدن ناف آنها و آویزان کردن از پوست کنده شده، مجازات می کردندو فرد محکوم را وادار به قدم زدن به دور درخت می نمودند تا اینکه روده هایشان به درخت می چسبید.
دوکلین افزود: موقعیت جادویی گیاهان در دوران کهن هنوز در عقاید عامه امروزی خواص دارویی خود را نشان می دهد مانند touch wood . مع هذا، ما لحظه ای در این مورد فکر نمی کنیم؛همانطوری که از اصل آن آگاه نیستیم. این در مورد بسیاری از گیاهان دارویی کهن شبیه مهر گیاه صدق می کند. که گیاهی است که در اطراف مدیترانه رشد می کند. در دوران باستان، ریشه مهر گیاه و توت به عنوان بی هوش کننده، بی حس کننده استفاده می شد. در طول زمان ویژگی ضد درد آن در پزشکی کاربرد داشت. در قرون وسطی از این گیاه فقط به منظورهای جادویی استفاده می شد. پوشیدن به عنوان طلسم، و یا سربازان را از دید دشمن مخفی نگه دارد. این عقیده تا قرن 20 رواج داشت. سپاهیان آلمان در جنگ جهانی دوم هنوز این را می پوشیدند.
در دهه 1960، پیشرفت های تکنولوژیکی باعث تولید داروهای شیمیای بی هوش کننده و بی حس کننده در حجم گسترده شد و منبع اصلی دارو در کشورهای صنعتی غرب شد. در حالیکه علاقه مندی مجددی به داروهای جایگزین ایجاد شده، ضد دردهای گیاهی در چند دهه گذشته هر سال در بازار اروپا و امریکا رشد 10% را نشان می دهد. هاینریش می گوید: این روند در این تحقیق به وسیله کمپانی های بزرگ داروسازی منعکس شده است.
شرکت های داروسازی
هاینریش معتقد بود که شرکت های داروسازی تمایل به مواد منبعی تولید شده و به آسانی جمع آوری شونده برای داروهای نوین دارند( مانند ترکیبات مصنوعی ) فرآیند عادی شامل تجزیه و تحلیل ترکیبات شیمیایی برای خواص دارویی آنها می شود، که امکان بررسی میلیون ها ترکیب را برای مدت چند ماه می دهد.
این موضوع به عقیده هاینریش مشکل بزرگی برای گیاهشناسان بوجود می آورد. زیرا گیاه شناس بایستی یک سال در مکزیک برای عصاره گیاهان امید بخش ( 50 نمونه ) وقت صرف کند. محققین صنعت داروسازی گرایش به جمع آوری حداقل 10000 یا 100000 ترکیب یا عصاره دارند.
برخلاف این برخی گیاهان تشریفاتی اروپا قبلا” به جریان اصلی گیاهان دارویی وارد شده اند . مصریان باستان پوست درخت بید را می جویدند، تا از تب و سردرد رهایی یابند. در حالی که بقراط پزشک یونانی ( 460- 375 قبل از میلاد مسیح ) پوست درخت بید را برای دردهای روماتیسمی تجویز نمود. داشمندان کنونی کشف کردندکه این پوست حاوی سالیسیک اسید است، که منجر به اختراع آسپیرین شد. امروزه در هر سال 100 بیلیون قرص آسپیرین در جهان

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...