مقاله فارسی ورزش ، زن و زندگی

مقاله فارسی ورزش ، زن و زندگی

ورزش زن زندگی
قسمت اول
از افسانه های اولیه غارنشین تا آنها که بر سفینه فضایی به ماه و مریخ سفر می کنند، همه باتفاق یک آرزوی مشترک دارند و آن عبارتست از داشتن یک زندگی طولانی و سالم و… روی این اصل امروزه هر کتاب علمی، بخصوص در علوم پزشکی را که می گشائیم و مطالعه می کنیم، یک بحث تحت عنوان تغییر روش زندگی خواهیم یافت.. و امروزه نقش ورزش و تغذیه در یک زندگی ایده آل ثابت شده است.
هرآدمی علاقمند است هیکل متناسبی داشته باشد، از توازن جسمی خوبی برخوردار باشد و آرامش روحی و روان سالمی داشته باشد و این با خوردن معجون بدست نمی آید بلکه فرمولی دارد:
طول عمر = آرامش خیال + تغذیه خوب + ورزش مناسب.
و در کنار این سلامتی روانی خود بخود بوجود می آید، پس:
طول عمر = آرامش خیال + تغذیه خوب + ورزش مناسب.
تبلیغات جدید و بعضی کاذب در مورد قرص های رژیمی و انواع چسب های ضد اشتها و امثالهم شاید در کوتاه مدت، آن هم با یک سری عوارض شناخته نشده ، روی فیزیک بدن شما اثر بگذارد ولی از عوارض آن ها که گاهی خطرناک نیز می باشد، نمی توان غافل شد. زیرا با اثرات روی مراکز مغزی می تواند عوارض ناگواری روی بدن شما، بخصوص روان، شما بگذارد. ولی استفاده از هوای خوب، غذای خوب، و ورزش
مناسب بطور طبیعی و بدون هیچ عارضه ای می توان بدن خود را متناسب، زیبا و سالم نگهداشت.
زنها باید بدانند که در هر مرحله ای از زندگی نیاز به تحرک دارند. در کودکی تحرک جزء زندگی هر انسان سالمی است. ولی عادت به ورزش را از کودکی باید آموزش بدهیم تا برای کودک بصورت یک عادت زیبا در آمده و برایش بماند.
ورش اثرات فیزیکی، بیوفیزیکی، سایکوسوماتیک بر وجود انسان ها می گذارد. توان جسمی و روانی را بالا می برد و انسان روش زندگی اش عوض می شود. انسان سالم و قوی روش زندگی اش عوض می شود. ورزش نیاز آدم ها را به دروغ گفتن، ریا و تزویر و حرص و طمع، که همه ناشی از ضعف جسمی و روحی است ، کم می کند. ورزش کار قوی است و قدرت باعث اعتماد بنفس بالا می شود و نیازهای کاذب و مضر زندگی را کم می کند.
اتومبیل، تلویزیون، کامپیوتر و ماهواره از عوامل علیل ساز بشر متمدن است زیرا تنبیلی و کم حرکتی را توسعه می دهد و من در همین جا هشدار می دهم که در برنامه ها خود تعادل برقرار کنید.
دوچرخه سواری ، اسب سواری، کوهنوردی ، شنا و ورزش های دو و میدانی و به ویژه پیاده روی های مرتب و سریع، نشاط و سلامتی می بخشد. ورزشکاران کمتر به آرتروز، استئوپروز و آلزایمر گرتار می شوند و افسردگی که دشمن بشر امروز است، بهترین درمانش ورزش است نه قرص های جورواجور شیمیائی.
خانم های ورزش کار حتی در بارداری می توانند ورزش خود را به طور متعادل ادامه دهند. ورزش باید از حداقل زمان شروع و به مرمر بر مدت آن افزود. هر روز بین 6-10 دقیقه ورزش فعال و هفته ای 2-3 بار ورزش طولانی تر حدود یک ساعت، سلامتی بدن یک زن را تامین می نماید.
کار خانه ، ورزش نیست. همه خانم ها باید بدانند که کار منزل نه تنها ورزش نیست بلکه اگر شدید و طولانی باشد بعلت یک نواختی و ثبوت کار عضلات و تاندون ها می تواند عامل آرتروز و واریس باشد. بالارفتن از پله بطور روزمره ورزش نیست بلکه ممکن است به زانوهای شما صدمه وارد آورد.
درهنگام ورزش عضله قلب، عضلات بدن ، استخوان ها و حتی سلولهای مغزی دچار یک سری تغییرات بیوشیمیایی خاص می شوند که نفس را قوی، عضلات را قوی و استخوانها را محکم و مغز را پرخون کرده و مواد مترشحه جذب فسفر «نوراترانس تیرها» را زیاد کرده سلامتی ، شادی و فرح به انسان می بخشد. زنده دلی و خوش خلقی و اعتماد بنفس از خصوصیات ورزشکاران است.پس چه از این بهتر که از همین امروز شروع کنید. فردا خیلی دیر است! برای خانم ها بهترین ورزش پیاده روی فعال و سپس یوگا شناخته شده است. زیرا ارزان است، آسان است، کم خرج است. یوگا ضمن این که جسم شما را پرتوان می کند، توان روحی باورنکردنی بشما می بخشد که تا امتحان نکنید به اهمیت و عظمت آن پی نخواهید برد.
قسمت دوم
نقش ورزش در سلامت زنان
«درره منزل لیلی که خطرهاست در آن، شرط اول قدم آن است که مجنون باشی»
ورزشکار چون جویبار زنده و پرخروش و خانه نشین چون آب راکد، مستعد گندیدگی است.
ورزش و طول عمر: اگر بشر بهداشت، تغذیه و محیط زندگی سالمی داشته باشد و این شرایط از زندگی جنینی اش شروع شود، باید یکصد و چهل سال عمر کند و شاید روزی چهارصد سال! که با هم آهنگی تکنولوژی و بهداشت این مسئله عملی خواهد شد.
قبل از میلاد مسیح عمر متوسط انسان ها 18 سال بود و امروز بین 40 سال در کشورهای توسعه نیافته و عقب مانده، تا 85 سال در کشورهای توسعه یافته، متفاوت است.
طول عمر با طب طبیعی ارتباط مستقیم دارد و طب طبیعی در سه کلمه خلاصه می شود: تغذیه، محیط، ورزش. بشر امروز مجبور است از بعضی جهات به گذشته های دور برگردد، داروهای شیمیایی مسموم کننده و مضر را کنار بگذارد و به طب هموپاتی کاریوپراکتیس هیپنپوز و طب سوزنی که با داروهای شیمیایی سروکار ندارند
پناه ببرد. از طب سنتی ابوعلی سینا بهره گیرد. امروزه اولین مدرسه طب سنتی جدید در انگلستان گشوده شد که فی الواقع باید در ایران گشوده می شد.
چگونه ورزش را شروع کنیم: اولین قدم یک معاینه کامل فیزیکی از قلب و عروق و اسکلت است. سپس معاینه ارتوپدی و قلب ضروری است.
سن و ورزش: ورزش بر حسب سن، قدرت و تحرک در ارتباط است. مثلا ورزش های اسکی، اسکیت ، اسکی روی آب، قایق رانی رودخانه های متلاطم و خروشان، مخصوص نوجوانی و جوانی است. ورزش های دو و میدانی، تنیس و والیبال و یا بسکت مال جوانتها است و ورزش های آرام تر مربوط به سنین بالاتر می شود. مانند پیاده روی و یوگا. دو ورزش اخیر برای تمام گروه های سنی توصیه می شود حتی خردسالان ولی در سنین خیلی بالا نیز می توان از آن بهره گرفت.
انواع ورزش: ورزش یا هوازی است یا قدرت. اگثر ورزش ها هوازی هستند، که به روایت دیگر ضربان قلب زیاد شده، دبی قلب بالارفته (مقدار خونی که از قلب خارج می شود) و بدین وسیله گرما و انرژی و اکسیژن بیشتری وارد سلول های بدن می شود.
ورزش قدرتی مانند کشتی، وزنه برداری، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک، قدرتی است. و در یک لحظه ورزشکار نیاز به نیروی فراوان دارد. یوگا ورزشی است که با حرکات و تنفس های خاص تقریبا هوازی و با رشد عضلات، قدرتی و با تمرکز نیایشی است. یوگا کمترین ورزش بحساب می آید.
فیزیولوژی ورزش: در زمان ورزش سرعت ضربان قلب بالا رفته و قدرت ضربان زیادتر شده و دبی قلب اضافه شده و خون رسانی به سلول های بدن کامل می شود.
بدین وسیله اکسیژن و غذای کافی به تک تک سلول های بدن می رسد و سلولی که خوب تغذیه شود وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دهد.
اثر ورزش بر مغز و اعصاب: با ترشح بتااندورفین سپروتونین و اوچیوئیدهای فرح بخش در مغز در هنگام ورزش ، ورزشکار شاد ، پر انرژی و خشنود و سرحال می شودو از خواب راحت برخوردار می گردد. در هنگام ورزش پالس های δ در مغز تولید می گردد که به منحنی الکتروانسفالوگرافی منتقل می شود. بدین وسیله آلزیمر که یکی از مشکلات مهم شخص و خانواده او است، کمتر می شود.
اثر ورزش بر قلب و عروق: با سوختن چربی های اضافی و مضردرجریان خون و بدن، صافی و سلامتی ایجاد و رسوب هی عروقی قلبی تشکیل نشده و اگر وجود دارد بمرور از بین می رود و بدین وسیله از سکته های قلبی و مغزی و ایست قلبی که عامل 50% کل مرگ و میر اجتماعات است، جلوگیری بعمل می آید.
اثر ورزش بر اسکلت: در اثر ورزش مرتب و مداوم، استخان پ و عضلات و مفاصل محکم و انعطاف پذیر می گردد. کالسی تونین از غده تیروئید ترشح شده و به نشست کلسیم در استخوان ها می افزاید و بدینوسیله از پوکی استخوان جلوگیری بعمل می آید. همه می دانیم که پوکی استخوان با شکستگی ها و معلولیت ها و مرگ و میرها همراه است.
اثر ورزش بر غدد درون ریز: غدد تیروئید ، پاراتیروئید و پانکراس بخصوص، از ورزش بهره خاص برده و بیماری دیابت که یکی از پر مرگ و میرترین بیماریها است
و به ناتوانی های زیادی منجر می شود، کاهش می یابد. ورزش مرتب بطور چشم گیری به بیماران به صورت پیشگیری و کاسته شدن مشکلات عروقی در این بیماران خاص کمک می کند.
اثر ورزش بر جهازهاضمه: هضم آسان و مبارزه با یبوست از مزایای مهم حرکات منظم ورزشی است. در یوگا به ماساژ هاضمه اشاره شده است.
اثر ورزش بر روح و روان: همانگونه که اشاره شد مواد مترشحه از مغز در زمان ورزش مثل بتاآندورفین، سروتونین، اپیوئیدهای فرح بخش، باعث خواب آرام، رفتارمورد پسند و بی نیازی جسمی و روانی در نتیجه دوری از فتارهای ناپسند مثل اعتباد و سایر مفاسد اجتماعی خواهد شد.
اثر ورزش بر اقتصاد جامعه: سلامتی جسم و روح باعث پرکاری و نظم و ترتیب در امور شده و یک ورزشکار علاوه بر موفقیت های شغلی، از سلامتی کامل برخودار بوده و کمتر مریض می شود. بنابراین از تعداد تخت های اورژانس بیماران در اثر تصادفات و سکته های قلبی و مغزی و بستری شدن در مراکز مراقبت های ویژه کم می شود. پرخرج ترین تخت های بیمارستان همین موارد تصادفات، بیماری های عروق قلب و مغز می باشد که با بالارفتن سطح سلامتی جامعه ارتباط دارد. زندان ها خلوت می شود زیرا فرد ورزشکار سالم است. هم از نظر روانی و هم از نظر جسمی دیگر نیاز به ساختن سلولهای انفرادی برای افراد متجاوز و آدم کش نمی باشد. بهتر ا ست بجای این مراکز ، میدان های ورزشی را توسعه دهیم هرچه در راه ورزش خرج شود بازتاب آن در سلامتی جامعه بیشتر خواهد بود و از مخارج کمرشکن منفی جامعه
کاسته می شود. جوانان را به ورزش دعوت کنیم ، تشویق کنیم، ورزش ها را توسعه دئهیم و برای ورزشکار ارج و اهمیت قائل شویم.
اثر ورزش بر رفتارهای عاطفی: حتی ورزشکاران با روحیه خوب و شخصیت سالم خانواده های سالمتری دارند و رفتارهای جنسی و عاطفی سلامت دارند و غدد مترشحه جنسی کاملتر می تواند وظیفه خود را انجام دهد، مادری بهتر و پدری بهتر و همسری شایسته تر باشد.
اثر ورزش بر جلوگیری از سرطان ها: باتوجه به این که تمام هورمون های مردانه و زنانه از کلسترول ساخته می شود و ریشه همه آنها کلسترول است، کم شدن آن در اثر ورزش، هورمون های مترشحه از تخمدان و بیضه را کنترل کرده و در نتیجه از سرطان های وابسته به هورمون های زنانه (استروژن) که از تخمدان ترشح می شود تاحدی جلوگیری بعمل می آورد. این سرطان ها عبارتند از : سرطان پستان، سرطان پوشش رحمی و سرطان تخمدان و در مردان باعث تعادل هورمون تستسترون و کم شدن آمار سرطان پروستات می گردد.
سرطان روده بزرگ یا کولون نیز ثابت شده است که با یبوست رابطه دارد و کسی که ورزش می کند کمتر دچار یبوست می شود. نابراین آمار این سرطان نیز کمتر می شود که در بحث تغذیه بیشتر به این مسئله اشاره خواهد شد. در کسانی که یبوست مزمن دارند و عبور کند روده ای دارند، باکتری های روده بیشتر می توانند رشد کرده و سموم مترشحه از تیوب ها به لحاظ گوارشی صدمه می زند و بمرور زمان آمار
سرطان های روده را بالا می برد. ورزش به ماساژ گوارشی منجر و در نتیجه ترانزیت روده ای تسریع می گردد.
ورزش مناسب برای خانم ها: ورزش مناسب برای خانم ها ورزشی است که آسان، ارزان و موثر بوده، نیاز به همبازی نداشته باشد، نیاز به اسباب های جوارواجور و گران قیمت نداشته باشد. در تمام ساعات و اوقات و در سفر و حذر امکان پذیر باشد.
از سال 1980 سازمان بهداشت امریکا پیاده روی را انتخاب کرده و امروزه یوگا جایگاه خاصی در ورزش بانوان پیدا کرده است.
دکتر سنوچاناتلانگ که هندی الاصل و یک یوگی با سابقه است و از طرفی دو تخصص دارد یکی در رشته زنان و مامائی و دیگری در رشته بیهوشی و تحصیلات تخصصی خود را در انگلستان انجام داده معتقد است که بالاترین رقم مرگ و میر انسان ا ناشی از تنش است. سکون و تنش عامل اصلی بیماری ه ای قلبی است که 50% علل مرگ و میر انسانها است.
فرانسیس ولگمی آسیب شناس اعصاب می گوید یوگا بهترین روش روان درمانی است. الکسیس کارل نویسنده معروف کتاب انسان موجودی ناشناخته می گوید عمر درونی انسان ها با عمر خورشیدی آنها متفاوت است . به روایت دیگر چهل ساله سوئدی یا نروژی با یک چهل ساله اسکیموتفاوت فراوانی دارد.
مهاتماگاندی اشاره می کند عشق و نیکی و آرامش ناجی بشریت است و همه گفته های این بزرگان به یک معنی ختم می شود: رسیدن به عمق حقیقت زندگی یعنی عرفان و ایمان و آرامش که با ورزش یوگا می توان به آن دست یافت.
یوگی کیست؟ یوگی فردی است قانع، راضی، آسوده و خوشحال، زنده دل و رها از امیال نیرومند. او تلاش عاقلانه می کند نه ریاضت غیر منطقی . انسان مانند پیازی است با چندین لایه که باید خود را از لایه های سطحی و پوششی خلاص و به عمق حقیقت وجودش برساند.
دکتر کنت واکر می گوید غصه و ملال از سرطان مهلک تر است. یوگا یک ورزش ساده بدنساز نیست بلکه با یکی کردن جسم و ذهن ، انسان را به قله عرفان می رساند. مانند کوهنوردی که به قله اورست برسد. بی جهت نیست که علمای غربی با آن همه ادعا، امروزه سنت های شرقی کهن را ، یعنی مراقبه و مدیتیشن ، که نهایت یوگا است، تنها راه فرار از تنش های ناشی از زندگی کامپیوتری می دانند ولی هنوز از درک سماء عاجز هستند. کتاب یوگا قدم به قدم نوشته لذات بلینگ Noa Belling در سال 20006 یکی از پرفروش ترین کتاب ها در امریکا بود.
تازا فریزر نیز کتابی در زمینه یوگا نوشته که خود از شش سالگی در انگلستان معلم آن بوده و هم اکنون کتاب او پرفروش و در اروپا مرجعی است برای آموزش و صاحب پنجره پرتماشاگر اینترنتی نیز می باشد و کارگاه های آموزشی مرتبی دارد.
یوگا در نهایت چون شیر چابک
چون سگ هشیار
چون لاک پشت درون گرا
چون مار نرم و قدرتمند
چون پرندگان قانع خواهد بود.
یک یوگی باید چون کوه محکم و استوار، چون جویبار قابل انعطاف، چون درخت بردبار، چون خورشید گرم و پرتو افکن و چون زمین پر تحمل باشد.
یوگا چیست؟
ورزش نیایشی یوگا دو مرحله عمده دارد: هاتایوگا، یعنی تسلط بر جسم و داجایوگا، یعنی تسلط بر ذهن.
پتجلی Patanjaly سیصد سال قبل از میلاد مسیح سنگ کلاسیک یوگا را به صورت درخت یوگا بیان کرد که این درخت هشت شاخه دارد. قبل از این مطلب اشاره می کنیم که یوگا در مکتب خود از طبیعت بخصوص از حیوانات بهره گیری کرده است. مثلا حرکت کبری (مارکبری)، حرکت ماهی ، حرکت درخت، حرکت مثلث و غیره …
درخت یوگا: درخت یوگا 8 شاخه دارد که چهارشاخه اول تسلط بر جسم و چهار شاخه دوم تسلط بر ذهن است.
اول تسلط بر جسم:
آنچه نباید کرد.
آنچه باید کرد.
حرکات بدنی
تنفس
دوم تسلط بر جسم:
کنترل حواس
تمرکز
مراقبه و تعمق
جذبه و خودیافتگی و سیمادهی
دکتر هاربرت بنسون استاد دانشگاه هاروارد بیان می کند که یوگا و حرکات آن منجر به:
کم شدن ضربان قلب
کم شدن قابل توجه تعداد تنفس
کم شدن فشار خون
کم شدن لاکتات خون
کم شدن اسید لاکتیک عضله می شود.
و از طرفی امواج δ در مغز تولید می گردد که امواج سالم و آرامش مغز است. شروع ورزش نیایشی یوگا با نشستن آغاز می گردد.
نشستن خاص یوگا : شروع یوگا با نشستن آغاز می گردد.
نشستن به سبک بودا: بودا با نشستن خاص هنگام نیایش از گرمای خورشید بهره می گرفت و کسب انرژی می کرد. چهارزانو می نشست در حالی که پای چپ روی ران
راست و پای راست زیر ران چپ قرار می گرفت. دست ها روی زانو، کف دست ها بطرف خورشید و انگشت سبابه و شست از دل انگشت بصورت حلقه در می آمد. پس از لحظاتی ضربان قلب بین دو انگشت احساس می شد و بودا عقیده داشت که انگشت سبابه که کوچکتر است، خود او است و انگشت شست ذات هستی است… علم امروز نیز ثابت کرده که یوگا بهترین روش برای ورزش و نیایش و مناسب ترین راه برای تغییر شرایط زندگی است.
Chang of life styl: که امروزه در روان درمانی جای خاصی پیدا کرده برای مبارزه با افسردگی و تنش ای گوناگون و بیماریهای خاص قرن حاضر می توان از یوگا بهره کافی گرفت. فراغت خیال و آرامش چیزی است که آسان به دست نمی آید و برای رسیدن به آن باید تلاش کرد. طی مصاحبه و سئوال از افراد چر عمر اجتماعات که بالای 100 سال داشته اند ، که رمز سلامتی شما و طول عمر شما چه بوده، اکثرا یک جواب مشترک داشته اند: فراغت خیال.
رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند بنگر که تاچه حدی است مقام آدمیت !
ورزش در حاملگی: ورزش در حاملگی بسیار سودمند بوده و به سلامتی روحی و جسمی مادر و جنین کمک فراوان می کند. به شرط آن که ورزش های اختصاصی و صحیح باشد. فردی که سابقه ورزش دارد، به راحتی بخصوص در سه ماهه اول می تواند به ورزش خود حتی ورزش هایی ثل تنیس و پینگ پنگ هم ادامه دهد. ولی فردی

فایل : 14 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...