مقاله فارسی دور نمایی از امنیت شهری

مقاله فارسی دور نمایی از امنیت شهری

دور نمایی از امنیت شهری
چکیده :
شهرها که در صد بالایی از جمعیت جهان را دارا می باشند، اولین هدف تروریسم هستند و بخاطر وابستگی سیستم شان آسیب پذیر می باشند. در این مقاله تهدیدات و اهداف شهرها مورد تجدید نظر قرار می گیرد که بیشتر آنها مبنی بر حمایت از شهر است از حوادث 11 سپتامبر 2001 چیزهای زیادی آموخته شده است که بصورت طرح هستند و پیشنهاداتی همه مطرح شده که هم تکنیکی و هم جامعه شناسی که باید مورد توجه قرار گیرد .
1-مقدمه :
بیش از 40% از جمعیت جهان ( در آمریکا بیش از 80% جمعیت ) در شهرها زندگی می کنند ( که تعدادی هم رو به رشد هستند ) فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، فعالیت دولت؛ و همینطور زیر ساختهای وسیعی در شهرها تمرکز یافته اند.
با فعالیت های طبیعی که شهرها میزبان آن هستند ( بر اساس ساختار و یادمان های آن ) شهر سمبل قدرت است که به غرور یک ملت تجسم عینی می بخشد با این حال، شهرها، خصوصاً شهرهای بزرگ، بخاطر سیستم وابسته شان آسیب پذیر می باشند، و
آسیب پذیری یک سیستم تاثیرعمده ای روی سیستم دیگر دارد، بهمین دلیل شهرها هدف ابتدای حملات تروریستی هستند. مثلاً بمبی که در سال 1993 در نیویورک در مرکز تجارت جهانی منفجر شد 8 سال بعد با ویران سازی مرکز، حمله به واشینگتن در پنتاگون، و در حملات دیگر به تلاویو؛ دهلی نو دنبال شد. اغلب حملات تا این درجه با تکنولوژی کمی انجام می شود. با این حال انواع دیگر حملات وجود دارد که تاثیر زیادی دارد مانند استفاده از Sarin در توکیو، سیاه زخم در آمریکا، همینطور حادثه 11 سپتامبر آمریکا (هواپیماهایی که با استطاعت پایین دزدیده شده بودند) شهرها همینطور مکان خشونت و آشوب های اجتماعی هستند تا جایی که خیابانها محل نزاع می باشد و جنگ های داخلی خود در حد جنگهای خارجی می باشند.
لیست کاملی از آنچه که در فاصله سالهای 1989 تا 1999 اتفاق افتاده در جدول 1 آمده است.
جدول 1-
شهرها نه تنها اهداف حملات می باشند، دارای پتانسیلی می باشند که تروریستها برای انجام حملاتشان به آن نیاز دارند. آنها دارای آزمایشگاهها و ذخایر زیست شناسی و شیمی هستند همچنین دارای منابع هسته ای در بیمارستانها، آزمایشگاهها و صنایع رآکتورهای
هسته ای هستند. آنها دارای ذخایر سوخت، خطوط لوله گاز، ذخایر گاز طبیعی مایع، ذخایر برقی، آزمایشگاههای کامپیوتری در دانشگاهها برای دسترسی تروریستها به ابر کامپیوترها، وسایل حمل و نقل که در حملات تروریستی استفاده می شود. (کامیونها- تانکها- بلدوزرها- وسایل نقلیه زرهی و ماشینها )
شهرها همچنین دارای پتانسیل فراهم کردن منابع انسانی برای تروریسم هستند. کتابخانه ها، دانشگاهها و مؤسسات دیگر، اماکن اطلاعاتی که برای انجام اعمال تروریستی نیاز می شود. شهرهای می توانند منابع پولی عظیمی باشند مثلاً تأمین وجه از بانکها و تجارت، که از عمده ترین نمونه ها می باشد.
تهدیدهایی که شهرها را مورد هدف قرار می دهند مشخص هستند : حملات شیمیایی- بیولوژیکی پرتو شناسی و حملات هسته ای، حملات کامپیوتری بوسیله ابر کامپیوترها، حملات روانشناسی (روانی)- در شهرها، چنین این تهدیدات به دنبال چنین اهدافی هستند. محیط، سیستم برخورد پیچیده میان مردم، ساختمانها، زیرساختها(تجهیزات، جاده ها، راه آهن ها، فرودگاهها) بیمارستانها، مدارس، کلیساها، مراکز تجاری، دولت، ارتش است با زمینه های کار، تجارت، زندگی خانوادگی، فرصت ها، فعالیتهای بازار که همگی زندگی شهری را تعریف می کنند. از اهدافی که با سرعت در حال رشد است (
Telecom Hoteb) نامیده می شود که جاهای خاصی هستند که ارتباطات (مثلاً تلفنی و ….) در آن قویتر از سایر مکانهاست. جدول 2 لیست اخیر تعدادی از این محلها را در شهرهایی از آمریکا نشان می دهد. ( محل جدول 2 )
هر تهدید به شهر می تواند با هدف قرار دادن یکی یا تعدادی از این سیستمهای برخورد یا فعالیتها را باشد. بنابراین، انفجارها می توانند مردم یا ساختارهای اساسی شهر را مورد هدف قرار دهند.ضربات Electromagnetic زیر ساختهایی نظیر فرودگاهها و تجهیزات آن را مورد هدف قرار می دهند، که در عمل روی عملکرد بیمارستانها، مدارس و دیگر مؤسسات تأثیر می گذارد. تهدیدهای روانی مردم و سازمانهایی را هدف قرار می دهند که بر روش زندگی ساکنین شهر تأثیر می گذارد. در حمایت شهرها در مقابل تهدیدهای تروریستی، ما غالباً بیشتر روی حمایت فیزیکی از مردم و ساختارها و سازمانها متمرکز می شویم تا روی تأثیرات قوی تهدیدهای روانی.
عموماً، حملات و تهدیدات به اهدافشان تا حدودی و با کیفیت های متفاوت می توانند برسند. عملیات تدافعی( Counter Mesure ) یا همان اقدامات ضد عملیات دشمن می توانند مستقیماً تهدیدات را در مبدأو خاستگاهشان نشان دهند و یا کیفیت حمله، یا قوت و یا جهندگی هدف را مشخص کنند. عملیات تدافعی که بطور مستقیم تهدیدها را در
مبدأشا یا در همین عبورشان به سمت شهر نشان می دهند (مانند آنهایی که در کشتی یا هواپیما و یا در ترن استفاده می شوند) اساساً یکسان می باشند خواه حمله شهری باشد و یا غیر شهری. با این حال بسیاری از این عملیات ضد دشمن در برابر چگونگی حملات در شهر مقاوم هستند و برای حمایت از یک محیط شهری خاص، استفاده می شوند.
حملات ممکن است از ماشینهایی در گاراژهای زیرزمینی تا ورود سلاحهای کشتار جمعی در کشتیهای قاره پیما مرتب شوند، با نفوذ در تأسیسات گرمایشی، سیستم های تهویه و با حمله به ایستگاههای مترو.
وسایل برای خنثی کردن آنها، رادارهای مراقبتی، طرحهای بازسازی ترافیک و مهمتر از همه باربینی و نقاط کنترل می باشد. عملیات تدافعی با افزایش انعطاف پذیری هدف در یک محیط شهری شامل مقاوم شدن سازه ها در برابر انفجار، آتش سوزی، حملات شیمیایی و بیولوژیکی (میکروبی)، دیوارهای مقاوم در برابر آتش سوزی، بازسازی پویایی ساختمانها و زیر ساختها، و آموزش افراد به عنوان پاسخگویی های اولیه به رویه تخلیه کردن ساختمانهای بلند.
دیدگاه جامع سیستمی در شهر نیاز است، سیستمی که صریحاً آسیب پذیری های کلی و جزئی را مورد توجه قرار دهد. منصفانه است که بگوئیم حتی امروز هم فقدان چنین
دیدگاهی وجود دارد. هماهنگی و یکپارچگی پاسخگوها که شروع می شوند با اینکه چطور افراد متصدی هماهنگ کردن روش تدافعی در یک حمله هستند یک نیاز ضروری می باشد که توانایی یک فرمانده را به مبارزه می طلبد. با این حال ابزار تکنولوژیکی وجود دارد ( که به طور فزاینده ای در حال توسعه است) مانند سکوهای کامپیوتری که به فرمانده کمک می کند که همه منابع را ائتلاف دهد.
اصول و مشاهدات :
بر اساس بحث مذبور، تعدادی اصول و مشاهدات پذیدار می شود :
1-ماهیت بخشیدن به شهر به عنوان یک سیستم کنش متقابل، آسیب پذیری حتی ضعیف ترین حلقه بسیار مهم است. مخاطب قرار دادن، این سیستم های کنش متقابل و شناسایی و تصمیم آسیب پذیریهای ضعیف ترین حلقه ها حیاتی می باشد و نیاز به مدلها و شبیه سازیهای پیشرفته دارد.
2-عوامل مشترک اجتماعی تکنولوژیکی اغلب با یک حلقه ضعیف در سیستم پدافندی شهر می باشد. ناتوانیهای سیستمهای حفاظتی ممکن است بهمان اندازه باشد که ما در سیستم اجتماعی ناتوانیم.
3-تهدید یا ترور یک جمعیت می تواند با وسایل روانشناسی انجام می شود و به یک چنین تهدیداتی توجه زیادی باید شود.
4-هیچ کس یا هیچ چیز نمی تواند در یک شهر حمایت شود. بنابراین اجزای بحرانی زیر ساختها و سازمانهایی و که حق تقدم حمایت به آنها داده شود باید مشخص شود. در حالیکه به شهروندان برای این واقعیت آموزش داده می شود.
5-در زمان پی ریزی طرحهای حمایتی از یک شهر، شروع کردن با اجزا بحرانی می باشد. باید میان آنچه که می تواند اکنون انجام شود، و آنچه که می توانست در یک زمان نسبتاً کوتاه انجام شود، و آنچه که نیاز خواهد بود. در یک زمان طولانی تر انجام شود تفاوت قائل شد. هر یک از این افقهای زمانی باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، حمایت از یک ساختمان در یک زمان کوتاه ممکن است به گاردهای امنیتی نیاز داشته باشد ولی همان ساختمان در یک بازه زمانی بزرگتر به طراحی دوباره با امنیت بیشتر نیاز دارد.
6-پی آمدهای تمرکز در برابر عدم تمرکز پیچیده است. در بعضی موارد، عدم تمرکز برای سیستم های بحرانی خاص، نظیر شبکه های ارتباطی بزرگ و مکانهای ارتباطات جمعی ما (مخابراتی)، آسیب پذیری سیستمهای جامع را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، درخواست این شرایط خیلی ساده نیست.بعنوان مثال اولین سیستمهای پاسخگو باید متمرکز باشند تا
توانایی جوابگویی به حادثه داشته باشند، و این همان زمانی است که که آنها نیاز دارند که غیر متمرکز باشند تا آسیب پذیری کاهش یابد و عکس العمل سازمان یافته داشته باشند 7-بسیج منابع شخصی می تواند تسهیلات و پرسنل را برای انجام عملکردهای مهم در، پاسخگویی به تهدیدها یا حملات تروریستی شرکت دهد. در شهرها منابع مهمی بغیر از سیستمهای دولتی وجود دارد نظیر شرکتهای خصوصی، مراکز درمانی و شرکتهای مهندسی خصوصی و شرکتهای ساختمانی.
8-در سیستمهای آبی، آسیب پذیری شیمیایی و زیستی (هسته ای) معمولاً درون لوله ها بیشتر از مخزن متمرکز می شود. چنین آسیب پذیریهای بحرانی را باید بسیار مورد توجه قرار داد.
10-آمایش و تمهیدات حملات تروریستی خواستار آموزش زیادی است. برای مثال، کارکنان مترو باید آموزش ببینند تا تفاوت اساسی میان اعمالی که نیاز است در زمان آتش سوزی انجام شوند یا آنهای که در یک حمله زیستی یا مسمومیت آمیز باید انجام شوند درک کنند در یک آتش سوزی یا امر تخلیه تا حد امکان به خارج مترو صورت می گیرد در حالیکه Bozcutter در یک حمله زیستی شیمیایی، مقابله با شیوع آن است
که مانع خروج عامل ویروسی یا شیمیایی که در مترو است به بیرون در سطح خیابان شوند جایی که موجب می شود تعداد تلفات بیشتر شود.
3-درسهایی که از حادثه 11 سپتامبر گرفته می شود :
برای شهر نیویورک حوادث 11 سپتامبر 2001، هرکسی چالش های تکنولوژیکی یک شهر را در رویارویی با حمله تروریستی یادآوری می کند بعضی از این چالش ها در مراحل اصلاح می باشند.
1-تقاطع کنترل امنیتی در فرودگاههایی که تروریستها سوار هواپیماها شدند مؤثر نبودند آنها سرانجام به سمت مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون در واشنگتن بلند شدند. چرا این اتفاق افتاد مشخص نیست؟
2-عدم همکاری کافی میان مرکز آتشنشانی و مرکز پلیس مانع ارتباط مؤثر آن دو شد. این از یک طرف ناشی از فرکانس های متفاوت رادیویی، و از سویی هم عوامل اجتماعی بود. برای مثال، اداره پلیس اطلاعاتی در شرایط حمله به ساختمانها داشت، از هلیکوپترهایی که به ساختمانها دید داشتند دریافت کرده بود، ولی این اطلاعات در دسترس اداره آتش نشانی قرار نگرفت.
3-فرمانده حوادث در اداره آتش نشانی نتوانست مأمورین آتش نشانی را به طبقات بالاتر در برج مرکز تجارت جهانی برساند بخاطر نارسایی در بخش ارتباطات رادیویی. این همچنان بعنوان یک چالش تکنولوژیکی باقی مانده است.
4- مرکز فوریتی شهر در مرکز تجارت جهانی بود، آسیب پذیرترین نقطه در قلب حمله، مرکز فرماندهی ادارات پلیس و آتش نشانی در انتهای مقابل صحنه حادثه بودند. همینطور، کنترل ترافیک مشکل بود زیرا تعداد زیادی از داوطلب ها سعی می کردند که به محل بیایند، و مشکل بود که تشخیص سریعی از ابعاد حادثه داشته باشند. همه این چالش ها در مدیریت حوادث اثر تکنیکی می باشند.
5-مسئله عدم دسترسی سریع به پدافندهای ساختمانی بودند… دسترسی به موقع به این پاسخگوها نیاز به توسعه استراتژی و گسترش نیروهای آن می باشند.
6-تردید درباره امکان فعالیت بیشتر تروریستی ممکن است به قسمت واکنش افراطی هدایت کند، در حالیکه عدم هوشیاری کافی ممکن است باعث ایجاد واکنشی شود که روی بخش بزرگی از یک مادر شهر تأثیر گذارد.
دسترسی هوشیارانه و مدل سیستمی گسترده برای شهر با تواناییهای بلادرنگ، نیاز تکنولوژیکی ضروری است.
7-ساکنین مرکز تجارت جهانی آموزشهای غیر هماهنگی برای آنچه باید انجام می دادند، دریافت می کردند مسیرهای فرار درونی ساختمانها راههای خیلی باریکی بودند. موضوع جدی تر، درهایی بودند که به سمت طبقات بالای جاهایی که هواپیما به آنها اصابت کرده بود، باز می شوند و ساکنین سعی می کردند از آن فرار کنند که این درها در مواقع عادی قفل بود تا مانع از دسترسی غیرمجاز شود. از طبقات بالاتر هنگامیکه به سمت پایین فرار انجام می شود غیر ممکن است، همینطور بی لیاقتی عمومی هلیکوپترهایی که از بامهای ساختمانهای بلند (منسوب به مقاوم در برابر باد و آتش! ) باید تخلیه می کردند، چالش عظیم تکنولوژیکی است. چالش دیگر وجود تمهیدات فردی ارزان است. نظیر ماسک ها و لباسهای ضد آتش ارزان ،که شانس شخص را برای نجات کاهش می دادند. بعضی از این نوع ماسکها از نظر تجاری هنوز در دسترس هستند.
8-تمرکز تجهیزات شبکه های ارتباطات دوربرد در مرکز تجارت جهانی وجود داشت. وجود این تجهیزات ارتباطی سیمی و بدون سیم در یک مکان که پتانسیل هدف قرار گرفتن را دارد در زمانیکه محل در حال تخریب بود. مفید واقع نشد.
9-عناصر فلزی بازه در ساختمانهای مرکز تجارت جهانی خیلی ضد آتش نبودند، این امر مانع خراب شدن سازه ها، نشد، ولی تا حد ممکن کمک به آهسته تر شدن سرعت تخریب
کرد. حملات همچنین آسیب پذیری سازه های سبک را نشان دادند، نظیر سازه های برج تجارت جهانی که در مقایسه با پنتاگون که سازه های آن اخیراً تقویت شده بودند آسیب پذیرتر بودند.
10-تشخیص و ضعیت سازه ای ساختمانهای مرکز تجارت جهانی هم به آنهایی که هواپیماها مستقیماً اصابت شده بود و هم ساختمانهای پیرامونی برجها ممکن نبود. هم برای عملیات تخلیه برجها و هم برای عملیاتی که باید برای ساختمانهایی که مستقیماً اصابت نبودند تا انجام می شد مدیریت کافی وجود نداشت چالش تکنولوژیکی دیگر گیرنده هایی بودند که باید وضعیت سازه ای یک ساختمان را مشخص می کردند تا اقدامات جهت سبک کردن بارهای اضافی انجام گیرد که بخوبی وظایف خود را انجام ندادند.
11) آثار مخروبه جمع آوری شدند به شیوه ای قابل ستایش که مشخصاً چالش های تکنولوژیکی و سیاسی اجتماعی را در یک حمله وسیع به یک شهر متراکم نشان می داد. عظمت آثار مخروبه، نیاز هماهنگی برای فعالیتهای پاکسازی، جستجو برای محلی برای جمع آوری مخروبه ها، و انتقال به بیرون از محیط منهتن. چالش مهم دیگر، البته،
چاره اندیشی برای تأثیرات بلند مدت بر روی بهداشت بود. در مورد حمله به مرکز تجارت جهانی، چنین تأثیری هنوز کاملاً شناخته نشده است.
12-در نهایت چالش های برنامه ریزی و کسب تأثیر عمومی برای نوسازی پس از حمله، پی آمدهای قانونی و اجتماعی مهمی را بوجود آورد.
یکسری نیازهای دیگری پس از تجربه 11 سپتامبر پدیدار شد. که در زیر و بدون هیچ پیشنهادی اولویتی آمده است :
امنیت شبکه های ارتباطی برای اولین گیرنده ها
شبکه های خودکفا برای ارتباطات دوربرد و شبکه های سودمند دیگر
مکان یابی بهینه ساختمان
گزیده های قابل حمل سریع برای تهدیدهای زیستی- شیمیایی و رادیولوژیکی
در وضعیت های ممکن جایگزینی گارد با وسایل تکنولوژیکی بیشتر.
ربات ها برای بررسی و عملیات (ربات ها ممکن است کاملاً الکترومکانیکی باشند یا ممکن است شامل یکسری اجزاء زیستی حیاتی نیز باشند).
الگوها و برنامه های استاندارد برای تشخیص آسیب پذیری و خطرات احتمالی کلی یک شهر یا یک ناحیه خاص از شهر با پتانسیل های متفاوت برای تروریستی
شبیه سازی واقعی برای آموزش مدیران بحران و اولین پاسخگوهای و تجسم بهتر مدیران بحران برای سیستمهایی که شهر را آرایش می دهند.
بانکهای اطلاعاتی شامل اطلاعات و منابع علمی-تکنولوژیکی مربوط، حوادث گذشته و غیره
درک الگوهای رفتاری مدیریت، اولین پاسخگو، و جمعیت زیاد در زمان بحران و حادثه.
درک روانشناسی و رفتاری تروریستها
کانسپت طراحی جدید برای سازه، شبکه ها و سیستمهای عرضه
تشخیص وابستگی خطر با کاهش یافتن ظرفیت ذخایر که بوسیله استفاده بی قاعده از منابع رخ می دهد.
بهبود ارتباط میان سازمانهای عملیاتی و منابع علمی و تکنولوژی در شهر، شامل دانشگاهها، لابراتوارهای تحقیقاتی و غیره.
4-نتیجه گیری :
مشکلات شهرها در روبرو شدن با تروریسم وسیع هستند. آنها چالش های علمی و اجتماعی تکنولوژیکی عظیمی را نشان دادند، که نیاز به توجه خاصی دارد. کلید مورد نیاز

فایل : 15 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...