info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی در مورد كمردرد

مقاله فارسی در مورد كمردرد

مقدمه :
كمردرد به خودي خود يك بيماري نيست بلكه نشانه بيماري است . پيشرفت آن يعني اينكه چيزي در جايي دچار مشكل شده است ، اگرچه ممكن است هميشه خيلي واضح نباشد كه آن چيز چيست .
بيشتر ما در بعضي مواقع از كمردرد رنج مي بريم . معمولاً اين درد ناخوشايند و طاقت‌فرساست اما خيلي جدي نيست . اين ناراحتي بعلت بعضي فشارها و يا صدمات در كمر ايجاد مي شود كه نبستاً هم به سرعت بهبود مي يابد . طرز نشستن يا ايستادن نامناسب ، فشارهاي زياده از حد و مشكلات فرسودگي استخوانها ممكن است حداقل كمي مقصر باشند .
وقتي شما در مي يابيد كه ستون فقرات شما متشكل از ساختارهاي بسيار متفاوتي از جمله : استخوان ها ، ديسك ها ، رباط ها ، زردپي ها ،
اعصاب و رگهاي خوني و ساير بافتها است كه همه آنها مي توانند آسيب هاي مكانيكي تحت تأثير قرار بگيرند و تبديل به كمرديد شوند ، ديگر نبايد تعجب كنيد از اينكه كمرديد امري بسيار شايع و متداول است . در بيشتر موارد علت اصلي اين ناراحتي زياد مهم نيست . كمردرد يك نشانه بيماري است كه برطرف خواهد شد و هدف از درمان تسكين درد و اطمينان حاصل كردن از اين نكته است كه هر چه زودتر بهبودي حاصل شود . گاهي اوقات ممكن است علت خطرناك‌تري نهفته باشد كه تحقيقات مفصل براي تعيين روش درست جهت درمان فراهم مي شود . فهميدن اينكه چطور كمرحركت مي كند به ما كمك خواهد كرد ياد بگيريم چگونه از ستون فقراتمان مراقبت كنيم و كمردرد خود را بهبود بخشيم .
يك مشكل رو به رشد
كمردرد به طور قابل توجهي در بين مردم رايج و شايع است . در هر لحظه در حدود 30 تا 40 درصد از جمعيت دنيا دچار كمردرد مي شوند و بين 80 تا 90 درصد از آنها آن را در زماني در زندگي هايشان تجربه كرده اند . هر دو جنس مرد و زن و همين طور در همه سنين از كودك گرفته تا افراد مسن همه به اين درد مبتلا مي شوند اما اين ناراحتي بيشتر در بين افراد ميان‌سال شايع است .
كمردرد به دنبال بعضي از آسيب ديدگيها يا رگ به رگ شدن هاي ناگهاني ايجاد مي شود .
ستون مهره ها :
ستون فقرات هر انسان مركب از يك ستون قطعات استخواني معروف به مهره پشت است كه روي
يكديگر قرار گرفته اند و تشكيل ستون مهره ها را مي دهند . هفت مهره گردني در گردن دوازده مهره پشتي در بالا و وسط كمر و پنج مهره كمري در قسمت پايين ستون فقرات قرار دارد . پنجمين مهره كمري معروف به 5L است كه روي استخوان خاجي قرار دارد جايي كه در ادامه به استخوان دنبالچه متصل مي شود . استخوان خاجي مركب از چندين مهره است كه به يكديگر متصل شده اند . استخوان خاجي از پهلو به لگن خاصره متصل مي شود .
شبكه عصبي :
سيستم عصبي به طريقي شبيه به يك شبكه تلفني است كه پيامها را از مغز شما
به قسمتهاي مختلف بدنتان مي رساند و دوباره بر مي گرداند . پيامهايي كه به اعضاب پايين
مي رسد باعث مي شود ماهيچه ها منقبض شوند و بنابراين حركاتي مثل قدم زدن را كنترل مي كند . پيام هاي منتقل شده به اعضاب بالايي حامل و انتقال دهنده احساسات هستند كه در نهايت به مغز شما مي رسد و بدين ترتيب است كه شما احساساتي مثل تماس و درد را حس مي كنيد .
آسيب ديدگي ستون فقرات در ناحيه كمر :
اسپونديلوسيس يا آسيب ديدگي ستون فقرات عارضه بسيار شايعي است .و در حقيقت اين تغييرات در حدود 25 سالگي شروع مي شود و تقريباً در همه ما تا سن ميان سالي وجود دارد . اين يكي از دلايل اصلي است كه چرا ورزشكاران در اوايل بيست سالگي در اوج فعاليت هستند و بيشترين امكان انجام اعمال ورزشي را دارند . قسمت پايين كمر وزن تمام بدن شما ، همچنين هر
چيزي را كه حمل مي كنيد و بيشتر خم شدن ها و چرخش هايي را كه انجام مي دهيد تحمل مي كند . به اين دليل است كه آسيب ديدگي ستون فقرات در ناحيه كمر كه بنام اسپونديلوسيس كمري معروف است از شايع ترين ناراحتي ها هستند .
كمردرد :
يكي از شايع ترين ناراحتي ها زماني است كه مدت زمان درد طولاني مي شود و درد با باسن يا يكي از ران ها و يا هر دو آنها گسترش مي يابد . در زماني كه اين حملات ادامه مي يابد كمر شما ممكن است احساس خشكي و درد كند . وقتي نشانه‌هاي بيماري خيلي جدي و خطرناك مي شوند به اين شرايط كمردرد گفته مي‌شود ، درد مي تواند براي يك يا دو روز تا دو هفته در هر بار طول بكشد . گاهي اوقات كاملاً از بين مي
رود و يا ممكن است همچنان ادامه داشته باشد و يا بهبود يابد . نشانه هاي بيماري با بد نشستن ، بد ايستادن و بلند كردن اشياء سنگين وخيم تر مي‌شود .
درمان كمردرد – اولين قدم :
بيشتر ما بطور اتفاقي و يا ناگهاني زماني دچار كمردرد شده ايم كه معمولاً تنها يك يا دو روز بيشتر طول نكشيده است . جدا از مراقب بودن شما در اين رابطه به چيز ديگري احتياج نداريد و زود فراموش مي شود . البته بعضي از مردم دچار حملات شديدتري از درد ممكن است بشوند كه فعاليت و توانايي شان را براي انجام كار محدود مي كند .
با وجود همه فن آوريهاي پيشرفته در موارد بسياري ما قادر نيستيم منبع اصلي درد كمر خود
را تشخيص دهيم . علت مي تواند نتيجه بعضي از صدمات وارده به رباطها ، ماهيچه ها يا ساير بافت هاي نرم باشد . اما پزشك شما اغلب ممكن است قادر نباشد علت اصلي را تشخيص دهد .
چگونه درمان مي شود ؟
براي بيشتر افرادي كه كمردرد حاد دارند فقط درمان بسيار ساده لازم و ضروري است :
– استفاده از قرص هاي مسكن ساده مثل پاراستامل يا ايبوپرفن . اين قرص ها عوارض جانبي كمي دارند و معمولاً همه آن چيزي هستند كه شما نياز داريد . شما مي‌توانيد از پزشك خود مسكن هاي قوي تري درخواست كنيد . البته اگر احساس مي‌كنيد كه به آنها احتياج داريم .
– يك استراحت كوتاه مدت مفيد است ، اما استراحت زياده از حد در حقيقت مشكلات را تشديد مي كند .اگر شما درد زيادي داريد بايد به مدت دو روز در رختخواب دراز بكشيد . بعد از اين مدت شما مي توانيد دوباره حركت كردن را آغاز كنيد و در عين حال از كمر خود نيز مراقبت نماييد . اما هدفتان اين باشد كه به فعاليت فيزيكي و طبيعي خود بازگرديد .
– يك كيسه آب سرد – مثل كيسه يخ يا كيسه نخود فريز شده روي كمرتان بگذاريد . اين كار كمك مي كند كه درد شما تسكين يابد . راه ديگر اين است كه شما مي توانيد خود را در معرض گرما قرار دهيد مثل استفاده از بالشتك حرارتي (كيسه آب گرم) يا گرفتن يك دوش آب گرم .
مراقبت از كمر خود
بلند كردن وسايل به طرز صحيح
بيشتر ناراحتي هاي كمر بخاطر بلند كردن وسايل به طرز نادرست شدت مي‌گيرد . اغلب اين موضوع وقتي شدت مي گيرد كه تحمل بار با خم شدن به سمت جلو و كج شدن ستون فقرات تركيب مي شود .
خوابيدن به طرز مناسب :
بسياري از افراد در تختخوابشان دچار كمردرد مي شوند و به عبارتي از آنجا درد به آنها سرايت مي كند . اين اغلب بدين خاطر است كه آنها تشك و جايي كه زير وزن بدنشان فرو مي رود از كيفيت بدي برخوردار است . بيشتر ما روي يك طرف بدنمان مي خوابيم . بنابراين يك خميدگي يك وري (از پهلو) در كمرمان ايجاد مي‌شود كه ممكن است منجر به درد و خشكي بسيار زياد در اين ناحيه شود . شما مي‌توانيد با
خوابيدن روي تختخوابي كه به راحتي فرو نمي رود از روي دادن اين اتفاق به اندازه زيادي جلوگيري كنيد . يك تختخواب مطلوب ، تختخوابي است كه داراي تشك سفت و فنر خوب باشد . اگرچه نياز نيست كف آن خيلي سفت و سخت باشد .
استفاده از يك بالش :
شما بايد تا آنجا كه ممكن است روي تختخواب بصورت صاف دراز بكشيد تا ستون فقرات و گردنتان بصورت يك وري در طول شب كج نشود . بالش هاي بسيار زياد باعث خميدگي مهره ها در گردن شما مي شود و اين حالت به كمر شما منتقل خواهد شد . معمولآً بهتر است تنها از يك بالش استفاده كنيد ، طوريكه سر و گردن شما زماني كه روي يك طرف بدنتان دراز كشيده ايد در يك رديف با ساير اعضاي بدن شما باشد .
درمان كمردرد :
ورزش
انواع بسيار مختلفي از نرمش ها براي افراد داراي كمردرد مزمن وجود دارد و انتخاب آن به ماهيت و مشكل خاص شما بستگي دارد . برخي نرمش ها ممكن است به يك نوع خاصي از كمردرد كمك كند اما نوع ديگر را بدتر كند . بنابراين در طرح برنامه ورزشي خود دقت كنيد . شما بايد ابتدا در اين مورد با فيزيوتراپ خود مشورت كنيد .
ورزش هاي مربوط به كمردرد مزمن :
يك برنامه ساده و صحيح ورزشي بايد به شيوه اي انجام شود كه ورزشها به تدريج بيشتر و پيشرفته تر شود . اابتدا ورزشهاي ذيل را يك
يا دو بار انجام دهيد . سپس به تدريج تا 6 بار در روز مطابق آنچه كمرتان اجازه مي دهد آن را افزايش دهيد . براي بيشتر افراد ، اشكال مختلفي از ورزش لازم است اما اين ورزشها بايد فقط تحت نظر يك فيزيوتراپ انجام شود زيرا بعضي از آنها مي توانند انواع بدتري از كمردردها را ايجاد كنند . البته بيشتر از همه به مشكلات مربوط به هر شخص بستگي دارد .
ورزش شماره 1 : بصو.رت طاق باز به پشت روي زمين دراز بكشيد . پاهاي خود را صاف نگه دارد و هر كدام از پاشنه هاي پاي خود را يكي بعد از ديگري به ترتيب بلند كنيد بطوريكه فقط از كف زمين جدا باشد .
ورزش شماره 2 : بصورت طاق باز به پشت روي زمين دراز بكشيد . يك بالش زير سر خود بگذاريد . بازوهاي خود را جمع كنيد . سرتان
را بلند كنيد و شانه‌هايتان را فقط از كف زمين جدا نمايند سپس به صورت اول (پشت و طاق باز) دراز كشيده عضلات خود را شل كنيد .
ورزش شماره 3 : بصورت طاق باز به پشت روي زمين دراز بكشيد .
ماهيچه هاي شكم خود را منقبض كرده و كمر خود را به زمين بچسبانيد ، سپس عضلات خود را شل كنيد .
ورزش شماره 4 : بصورت طاق باز به پشت دراز بكشيد . طوري كه دستانتان به پهلو چسبيده باشد . يكي از دستهايتان را چسبيده به پهلو به سمت زانوهايتان به صورت صاف بكشيد و اين عمل را با طرف ديگر بدنتان تكرار كنيد .
ورزش شماره 5 : مرحله اول : بصورت طاق باز به پشت روي زمين دراز بكشيد . زانوهايتان
را خم كنيد طوريكه پاهايتان روي زمين بصورت صاف باشد .
مرحله دوم : باسن خود را از زمين جدا كردن در اين حالت ماهيچه هايي شكم خود را منقبض كنيد و كمرتان را صاف نگه داريد .
ورزش شماره 6 : روي شكم دراز كشيده سپس دستان خود را روي زمين گذاشته و خود را بلند كنيد طوري كه دست خود را به زمين فشار مي دهيد اما كمر خود را صاف نگه داريد .
ورزش شماره 7 : مرحله اول : روي هر چهار دست و پايتان زانو بزنيد و كمر خود را رو به بالا خم كنيد ، درست حالتي مثل پل زدن .
مرحله دوم : حالا كمر خود را به داخل فرو ببريد سپس آن را صاف كنيد .
ورزش شماره 8 : مرحله اول : در كنار يك ديوار صاف بايستيد بطوري كه كمر شما حالت خميدگي طبيعي خود را داشته باشد .
مرحله دوم : ماهيچه هاي شكم خود را جمع كنيد بطوري كه كمرتان به ديوار بچسبد سپس به حالت اول بازگرديد .
اين موضوع اهميت دارد كه از هر ورزشي كه درد را ناگهان تشديد مي كند دوري كنيم . بهتر است يك تعداد مشخصي ورزش انجام دهيم و هر روز آن را به تدريج افزايش دهيم .
داروهاي ضد التهاب
اين داروها بخصوص در مواقعي كه در رختخواب هستيد و وقت صبح از خواب بيدار مي شويد و خشكي زيادي در كمرتان حس مي كنيد مفيد از خواب بيدالر مي شويد و خشكي زيادي در

فایل : 17 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...