مقاله در مورد لباسشوئی

مقاله در مورد لباسشوئی

لباسشوئی
بدنه خارجی دستگاه
بدنه خارجی ماشین لباسشویی را از ورقه فلزی می‌سازند. ورق را پس از شستشو و زدن ضد زنگ به آن در کوره پخت مواد ضد زنگ تا 180 سانتیگراد حرارت می‌دهند. آنگاه آن را با دستگاه الکترواستاتیک بطور یکنواخت رنگ آمیزی می‌کنند. بدنه یا شاسی نگه دارنده و محافظ اصلی قسمتهای الکتریکی و مکانیکی ماشین به شمار می‌رود. در لباسشویی‌های جدید بدنه را بلند انتخاب می‌کنند یا مخزن اصلی را بالا قرار می‌دهند تا هنگام کار با ماشین نیاز به خم و راست شدن زیاد نباشد و مانع از ایجاد آرتروز در شخص شود.
چلیک یا مخزن فرعی دستگاه
چلیک مخزن ثابتی است که مخزن شستشو در داخل آن قرار دارد. همچنین هیتر و هیتر‌استات در داخل این مخزن قرار گرفته و لوله هیدرو‌استات از مخزن فرعی جدا می‌شود. جنس مخزن از ورق گالوانیزه است و تمام قسمتهای آن لعاب داده می‌شود تا از زنگ زدگی مصون بماند. این مخزن نگهداری آب را هم به عهده دارد.
مخزن اصل یا درام
درام استوانه‌ای است مشبک که لباسها را در داخل آن می‌ریزند و حرکتی دورانی دارد. سوراخ ، سوراخ بودن مخزن اصلی به خاطر شستشوی بهتر و آب‌کشی سریعتر است. آب از طریق این سوراخها از مخزن فرعی یا چلیک به مخزن شستشو راه پیدا می‌کند. در داخل مخزن شستشو برآمدگی‌هایی وجود دارد که از لیز خوردن لباسها در اثر چرخیدن مخزن جلوگیری به عمل می‌آورد تا آب متلاطم شود بخاطر صرفه جویی در مصرف آب در بعضی از لباسشویی‌های اتوماتیک با فشار دگمه‌ای مخصوص مصرف آب و برق نسبت به وزن لباسها به طور خودکار تنظیم شده و به میزان قابل توجهی صرفه جویی می‌شود.
یاتاقان محور مخزن یا درام
محلی است که محور روی آن قرار می‌گیرد. یک سر محور مخزن پس از نشست در یاتاقان مربوط در بلبرینگ نیز قرار می‌گیرد. نقش بلبرینگ در یاتاقان ، کاهش تلفات اصطکاکی و تثبیت کار محور است.
وزنه سیمانی یا لنگه‌های بتونی
وزنه سیمانی جهت تعادل چلیک ، مخصوصا در موقع حرکت درام با دور زیاد به کار می‌رود. در قسمت بالای مخزن فرعی یا ثابت لباسشویی دو وزنه سیمانی یکی در عقب و یکی در جلو چلیک یا مخزن قرار دارد. سنگینی وزنه سیمانی بزرگ حدود 19 کیلوگرم وزنه سیمانی کوچک 5.5 کیلوگرم است.
نگه دارنده فنری و کمک فنرها
به منظور حفظ تعادل دستگاه به هنگام جابه‌جا شدن لباسها در ماشین ، چند فنر ، مخزن فرعی یا چلیک را به بدنه اصلی دستگاه محکم می‌کند. فنر استفاده می‌شود که در قسمت زیر مخزن فرعی یا چلیک و شاسی قرار می‌گیرد این کمک فنرها مانند کمک فنر اتومبیل هستند.
سایر قسمت‌های دستگاه
محور درام یا محور مخزن شستشو :محور مخزن شستشو میله‌ای است توپر که مخزن به آن وصل شده و به کمک آن عمل حرکت دورانی انجام می‌شود.
پولی بزرگ :پولی بزرگ هماهنگی دور کار محور و تنظیم دور انتقالی از موتور به محور را به عهده دارد.
پولی کوچک :انتقال نیروی موتور به تسمه توسط پولی کوچک انجام می‌گیرد.
تسمه وظیفه :تسمه وظیفه ، انتقال نیروی موتور از پولی کوچک به پولی بزرگ را به عهده دارد. برای جلوگیری از تلفات نیرو و خرابی تسمه باید پولی کوچک و بزرگ در یک راستا باشند. طول ، پهنا و ضخامت تسمه جزو مشخصات فنی آن است.
در :در ماشین لباسشویی جهت محافظت و ایمنی به کار می‌رود و از بیرون ریختن آب یا لباسها هنگام چرخش مخزن شستشو جلوگیری می‌کند.
چفت در :روی در لباسشویی‌ها ، یک چفت ساده وجود دارد که توسط آن می‌توان در را راحت باز و بسته کرد.
شیلنگ رابط آب ورودی :آب مورد نیاز دستگاه از شیر آب به شیر الکتریکی و پس از آن به مخزن فرعی یا چلیک ، به وسیله شیلنگ‌های آب ورودی به شیر آب شبکه شهری ، باید از سری و واشر مخصوص استفاده نمود. لازم به ذکر است بعضی از لباسشویی‌ها دارای دو شیلنگ ورودی آب سرد هست.
شیلنگ لاستیکی ایمنی :این شیلنگ که لاستیکی و از نوع فنری است. در قسمت بالایی و پشت مخزن ثابت قرار دارد. این شیلنگ بخار ناشی از گرمای زیاد آب و کف زیاد ناشی از پودرهای غیر استاندارد مصرف شده برای ماشین لباسشویی را به بیرون هدایت نموده و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند.
فیلتر پمپ :فیلتر ماشین لباسشویی از نوع مکانیکی است و محل تجمع کرک ، پشم و ذرات خارجی حاصل از شستشو می‌باشد. پس از هر شستشو بهتر است فیلتر را بیرون بیاورید و بشویید.
جا یا محفظه پودر :قسمتهای جاپودری لباسشویی اتوماتیک یا با اعداد 1 و 2 و 3 یا با حروف A و B و C و یا حروف A و B و C و D مشخص شده است.
کلید قطع و وصل :قطع و وصل در ماشینهای لباسشویی اتوماتیک متنوع است. در بعضی از لباسشویی‌ها کلید قطع و وصل بطور مستقل در روی صفحه کلید دستگاه نصب می‌شود.
چراغ نشان دهنده :چراغ نشان دهنده مصرف کننده از ورود برق به دستگاه آگاه می‌سازد.
هیتر یا گرم کننده :گرمکن ماشین لباسشویی حدودا دو کیلو وات توان مصرفی دارد و داخل مخزن یا چلیک قرار می‌گیرد. یعنی مستقیما با آب در تماس است. بنابراین باید در آب بندی لاستیک المنت‌ها در چلیک نهایت دقت را به کار بست.
ترموستات یا هیتر‌استات :ترموستات وسیله‌ای است که قطع و وصل جریان برق به هیتر را ، با توجه به کم یا زیاد شدن درجه حرارت آب ، کنترل می‌کند.
شیر الکتریکی :آب شهر قبل از ورود به مخزن یا چلیک به شیر اتوماتیک وارد می‌شود ولی هنگامی که ماشین روشن نشده است اجازه ورود به داخل مخزن را نمی‌یابد.
تایمر :تایمر یا پروگراماتور به معنی تنظیم کننده برنامه می‌باشد وظیفه تایمر اعمال فرمان‌های زمان بندی شده به کلید قسمت‌های الکتریکی ماشین است. تایمر به لحاظ نقش مهم آن به قلب سیستم مشهور است.
هیدرواستات یا اتوماتیک :کلیدی است که در بالای بدنه یا مخزن اصلی (چلیک) مونتاژ می‌شود و عمل قطع و وصل آن به وسیله فشار هوایی است که بر اثر بالا آمدن آب داخل چلیک ، در لوله پلاستیکی باریک (رابط بین هیدرواستات و مخزن یا چلیک) ایجاد می‌شود.
پمپ آب :پمپ آب وظیفه مکش کردن آب کثیف داخل مخزن را به عهده دارد و از تایمر فرمان می‌گیرد.
موتور الکتریکی دو دور :موتور الکتریکی لباسشویی دو وظیفه مهم بر عهده دارد.
جابه‌جا کردن لباس‌های خیس به هنگام شستشو که با دو دور چپ و راست موتور انجام می‌گیرد.
آب‌گیری لباس‌ها با دور تند موتور انجام می‌گیرد. دور تند الکتروموتور دو قطب سیم بندی می‌شود و مانند موتورهای تک فاز دارای سیم پیچی اصلی و کمکی است که سیم پیچی کمکی آن با خازن روغنی سری می‌شود.
فیوز اتوماتیک :برای کنترل جریان مصرفی الکتروموتور از فیوز اتوماتیک استفاده می‌شود.

فایل : 4 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...