مقاله فارسی درباره تدابیر ایمنی فنی هنگام قطع کامل ولتاژ و یا قطع قسمتی از ان

مقاله فارسی درباره تدابیر ایمنی فنی هنگام قطع کامل ولتاژ و یا قطع قسمتی از ان

تدابیر ایمنی فنی هنگام قطع کامل ولتاژ و یا قطع قسمتی از ان
1 – جهت آماده نمودن محل کار هنگام کار با قطع کامل ولتاژ و یا قطع قسمتی از آن بایستی تدابیر فنی زیر را اتخاذ نمود .
الف ) قطع دستگاههای الکتریکی و اتخاذ تدابیری که مانع رساندن ولتاژ( در نتیجه راه اندازی اتوماتیک یا اشتباهی تجهیزات ) به محل کار گردد .
ب ) نصب تابلوهای اخباری
ج ) کنترل منظور حصول اطمینان از نبود ولتاژ در قسمتهای حامل جریان که اتصال زمین روی آنها باید انجام گیرد .
د ) نصب اتصال زمین بالافاصله پس از کنترل و اطمینان از نبود ولتاژ
ه ) محصور نمودن بقیه مناطقی که تحت ولتاژ قرار دارند بستگی به شرایط محلی دارد و می تواند پیش و یا پس از نصب اتصال زمینها انجام گیرد .
2 – در محل کار قمستهای حامل جریانی که روی انها کار انجام نمی شود و هنگام اجرای کار امکان تماس یا اتصال اتفاقی با آنها وجود دارد بایستی بدون برق باشند .
3 – اگر قسمتهای حامل جیان را که تماس یا اتصال با آنها امکان پذیر است نتوان بی برق نمود . در آن صورت بایستی آنان را محصور ساخت . حصارها را باید از مواد عایقی ساخت .
ضرورت و طریقه نصب حصارهای موقتی بستگی به شرایط محل و نحوه کار دارد که توسط مسئول آماده کردن محل کار و سرپرست مسئول تعیین می گردد . نصب حصارها باید با احتیاط کامل در حضور سرپرست مسئول کار انجام پذیرد .حد فاصل مجاز جهت نزدیک شدن به قسمتهای برق دار در نصب حصارها نیز بایستی رعایت گردد نباید کمتر از ارقام زیر باشد .
4 – قطع ولتاژ جهت اجرای کار بایستی طوری صورت پذیرد که قسمتهای بی برق شده دستگاه الکتریکی از هر طرف از قسمتهای تحت ولتاژ جدا باشد . در این صورت قطع ارتباط از هر
طرف باید قابل رویت باشد . قطع ارتباط ممکن است بوسیله سکسیونر و یا دژنکتور به وسیله برداشتن فیوزها قطع کردن یا برداشتن شین ها یا سیم ها انجام شود .
5 – به منظور احتراز از روشن شدن اتوماتیک یا اشتباهی موتور سکسیونرها یا دژنکتورها که به وسیله آنها امکان رساندن برق به محل کار وجود دارد همیشه باید آنان را به وسیله قفل یا اینترلاک مکانیکی در وضعیت قطع قرار داد .
6 – به مظور جلوگیری از رساندن برق به محل کار در اثر القاء باید تمام ترانسفورماتورهای قدرت ، اندازه گیری و غیره که با تجهیزات برقی آماده برای تعمیر و راه انداز ارتباط دارند هم از طرف فشار قوی و متوسط و هم از طرف فشار ضعیف قطع گردند .
7 – انجام کار روی تجهیزاتی که فقط به وسیله سیکسونر یا دژنکتور ( دارای موتور اتوماتیک قطع و وصل ) از قسمتهای برقدار جدا شده اند ممنوع می باشد .
8- در ایستگاههای با ولتاژ تا 1000 ولت قسمتهای برقدار را که امکان تماس یا اتصال اتفاقی با آنها موجود است . در صورت ضرورت کار می توان قطع ننمود به شرطی که به وسیله عایق قابل اطمینان محصور شده باشند .
آویختن تابلوهای اخباری و بازدارنده و نصب حصارها :
9 – دستگاههای برق مجاور که دارای حصارهای دائمی نیست و همچنین دارای راههایی است که عبور از آنها برای پرسنل امکان پذیرمی باشد باید به وسیله حصارهای سیار محصور گردند .
حصارهای سیار باید چنان نصب گردند که هنگام بروز خطر مانعی برای خروج پرسنل از ساختمان بوجود نیاورند .
10 – قسمتهای برقدار که امکان تماس اتفاقی با آنها وجود دارد هنگام کار اجرایی باید به وسیله ورقه هایی لاستیکی و غیره عایق شده باشند . نصب و برداشتن چنین حصارهایی باید با احتیاط کامل تحت نظر شخص دومی انجام پذیرد .
11 – روی حصارهای دائمی دستگاههای برق که در مجاورت محل کار قرار دارند و همچنین روی حصارهی موقتی باید تابلوهای (ایست خطر مرگ) ( برای دستگاههای برق با ولتاژ تا 100 ولت ) و (ایست ، ولتاژ قوی ) ( برای دستگاههای با ولتاژ بیش از 1000 ولت ) را آویزان نمود .
12 – روی کلیدهای فرمان ، موتور سکسیونرها و دژنکتورها و دیکر تجهیزات و وسائلی که به وسیله آنها امکان برق رسانی به محل می باشد تابلوی (روشن نکنید – کارگران مشغول کار می باشند ) را باید آویزان کرد .
13 – هنگام کار روی خط ، روی موتور سکسیونر خط باید تابلوی ( روشن نکنید روی خط مشغول کار هستند ) را آویزان نمود .
14 – هنگام کار در ارتفاع روی اسکلت فلزی یا نردبانی که از ان برای بالا رفتن به محل کار استفاده می کنند باید تابلوی (بالا رفتن از اینجا ) را آویزان نمود .
15 –در پائین روی اسکلت های فلزی مجاور محل بالا رو باید تابلو (بالا نروید – خطر مرگ دارد ) را آویزان نمود .
16 – در تمام محل های آماده کار تابلوی (دراینجا باید کار کرد ) را آویزان نمود .
17 – درزمان اجرای کار ، پرسنل تعمیراتی نباید تابلوها و حصارها را جابجا و یا اقدام به برچیدن آنها نماید و به قسمتهای محصور شده قدم بگذارد .
کنترل نبود ولتاژ
18 – قبل از شروع انواع مختلف کار در ایستگاههای برق با قطع ولتاژ در محل کار بایستی فقدان ولتاژ بین کلیه فازها و هر فاز نسبت به زمین و سیم نول را در تمام ورودی ها کنترل نمود .
19 – کنترل نبود ولتاژدر دستگاههای برق تا ولتاژ 400 کیلو ولت باید به کمک نشان دهنده ولتاژ (فاز متر) انجام گیرد .
قبل ازاستفاده از فازمتر ، صحت و درستی کار آنرا باید مستقیما در قسمت های برقدار کنترل
نمود . در صورتی که قسمت های برقدار در اطراف و نزدیکی موجود نباشد می توان کنترلفازمتر را به طور مقدماتی در محل های دیگر انجام داد . در چنین حالتی اگر فازمتر سقوط کند یا به آن ضربه وارد آید در آن صورت بکار بردن آن بدون کنترل مجدد مجاز نمی باشد .
20 – اتصال فاز به زمین مجاز نمی باشد مگرزمانی که کمترل نبود ولتاژ به وسیله فازمتر انجام شده باشد .
21 – کنترل نبود ولتاژ تا 1000 ولت نیز به سویله نشان دهنده ولتاژ یا ولت مترهای سیار انجام می گردد (استفاده از لامپهای کنترل فقط تا ولتاژ 220 ولت مجاز می باشد )
نصب اتصال زمین
22 – اتصال زمینهای سیار باید از سیمهای لخت مسی افشان و قابل انعطاف ساخته شده باشند و دارای استقامت حرارتی لازم هنگام اتصال کوتاه باشند . سطح مقطع سیم اتصال زمین سیار از فرمومل زیر محاسبه می شود :
S : سطح مقطع هادی بر حسب میلیمتر مربع
I : حداکثر جریان پایدار اتصال کوتاه دستگاه بر حسب امپر
T : بیشترین زمان عملکرد رله های دستگاه بر حسب ثانیه
به هر حال سطح مقطع مذکور نباید از 25 میلیمتر مربع کمتر باشد .
تمام هادیهای اتصال زمین سیار (جهت اتصال کوتاه تمام فازها و وصل به سیستم زمین) باید دارای گیره های مخصوص باشند .
23 – مجموعه اتصال زمین های سیار باید شماره گذاری شده و در محلهای مشخص نگهداری شوند . محلهای مخصوص نگهداری نیز باید طبق شماره مجموعه ها نمره گذاری شوند (بدین ترتیب اگر در پایان کار اجرایی یا تعمیراتی فراموش شده باشد اتصال زمین برداشته شود ف مشخص می گردد )
24- وصل و قطع کردن سکسیونرهای اتصال زمین و همچنین اتصال زمین های سیار باید طبقه نقشه
اجرایی یا راهنما ( در ژورنال اجرایی یا دستورالعمل شماره ها و محل های استقرار آنها مشخص می شود ) انجام گیرد .
25 – بستن و باز کردن اتصال زمین های سیار در ایستگاههای با ولتاژ بالای 1000 ولت باید توسط دو نفر انجام پذیرد که یکی از پرسنل اجرایی و دیگری می توند از پرسنل تعمیراتی نیز باشد . ضروری است شخص دوم نیز با مداردستگاههای برق آشنا باشد .
26 – در صورتی که فقط یکنفر عهده دار سرویس اجرایی دستگاههای برق باشد ، در آن صورت مجاز به اجرای کارهای زیر می باشد :
الف ) بستن و باز کردن اتصال زمین های سیار دستگاههای با ولتاژ تا 1000 ولت
ب ) قطع و وصل سکسیونرهای اتصال زمین .
ج ) در ایستگاههای توزیع روباز تا ولتاژ 35 کیلوولت نصب اتصال زمین سیار روی سکسیونرهای خطوط هوایی قطع شده که دارای تیغه های اتصال زمین نمی باشند . در این حالت نصب اتصال زمین بایستی به کم میله عایق مخصوص انجام
پذیرد . با این میله ها می توان اتصال زمین را نصب و محکم نمود .
27 – بستن اتصال زمین را بایستی بلافاصله پس از کنترل نبود ولتاژ انجام داد . قبل از کنترل ولتاز بایستی اتصال زمین سیار را در محل نصب قرار داد و گیره زمین را وصل کرد نگاه فقدان ولتاژ را کنترل نموده و در اخر قسمتهای حامل جریان (قبلا بی برق شده ) را به کمک میله و دستکشهای عایق اتصال زمین کرد . محکم کردن گیره ها باید به وسیله دست با دستکشهای عایق انجام شود .
28 – باز کردن اتصال زمین ها به صورت معکوس بند قبل انجام می گردد . بدین ترتیب که ابتدا باید اتصال زمین رااز قسمتهای حامل جریان جا و پس از آن از شبکه زمین جدا نمود .
29 – اگربه خاطر انجام کاری خاص در مدارها و شبکه های برق نیاز به قطع موقت اتصال زمین ها باشد ( آزمایش تجهیزات ، کنترل عایقی و غیره ) برداشتن اتصال زمین فقط باید تا آن
زمان که کار مزبور انجام می شود ادامه داشته باشد .
باز کردن موقت و بستن مجدد اتصال زمین ها باید توسط یا زیر نظر پرسنل اجرایی انجام گیرد .
شخص صادر کننده دستورالعمل بایستی امکان برداشتن اتصال زمین ها و دلیل آن را در دستورالعمل ذکر نماید .
اجازه شروع کار گروه طبق دستورالعمل
30 – قبل از شروع کار سرپرست مسئل یا مجری کار باید به اتفاق اجازه دهنده ، اجرای تدابیر ایمنی فنی مربوط به آماده کردن محل کار را ضمن ثبت در دستورالعمل کنترل نماید .
31 – پس از کنترل اجرای تدابیر ایمنی فنی ، و انجام مراحل زیر به وسیله اجازه دهنده اجازه شروع کار داده می شود :
الف ) مطابقت ترکیب گروه با دستورالعمل
ب ) بر اساس کار محوله به گروه و شرایط اجرای آن ( توضیح داده شود چه قسمتهایی برق دارند و کدام نقاط اتصال زمین شده اند ) آموزش لازم را به افراد بدهید .
ج 9 به وسیله تماس دست با قسمتهای حامل جریانی که تعمیرات باید روی انها انجام گیرد (البته پس از کنترل مقدماتی به وسیله نشان دهنده ولتاژ به منظور اطمینان از نبود ولتاژ ) به گروه کارگران نشان دهد که برق وجود ندارد .
د ) ضمن ثبت در هر دو نسخه دستورالعمل که به امضای خود او و مجری کار و دیگری در پوشه دستورالعمل های جاری نزد پرسنل اجرایی باقی می ماند .
33 – اگر هنگام دریافت دستورالعمل ، برای پرسنل اجرایی مسئله مبهم ایمنی فنی وجود داشته باشد موظف هستند جهت روشن شدن مسئله توضیحات لازم را از سرپرست مسئول کار و یا شخصی که دستورالعمل را صادر نموده است بخواهند .
34 – پرسنل اجرایی بدون اطلاع سرپرست مسئول و مجری کار مجاز نیست در مدار دستگاههای برقی تغییراتی که باعث اختلال در شرایط اجرای کار ( از جهت ایمنی فنی) می شود بوجود آورد .
تنظیم ساعات استراحت در حین کار
35 – هنگمی که گروه جهت استراحت (صرف ناهار و غیره ) محل کار را ترک می نماید دستورالعمل در اختیار مجری کار(یا ناظر ) قرار داده می شود . تابلوها ، حصارها و اتصال زمین ها در جای خود باقی می مانند . پس از پایان استراحت هیچکدام از نفراات گروه بدون مجری کار (یا ناظر) حق ندارند به محل کار وارد شوند . کار مجدد گروه پس از ساعات استراحت با کمک و نظارت مجری کار (یا ناظر) آغاز می گردد .
36 – اگر کار چندین روز به طول انجامد باید تابلوها ، اتصال زمین ها و حصارها را در محل باقی گذارد و محل کار را در پایان هر روز مرتب نمود . اتمام کار روزانه در دستورالعمل درج می شود و به امضای مجری کار و پرسنل اجرایی که همه روزه پس از پایان کار دستورالعمل به او تحویل می گردد می رسد .
روز بعد پس از آنکه اجازه دهند و مجری کار از محل بازدید کردند و اجرای تدابیر ایمنی را کنترل نمودندو این موارد را در دستورالعمل
شروع کار روزانه به ثبت رساندند می تون به ادامه کار پرداخت .
37 – پرسنل اجرایی تا بازگشت دستورالعمل تائیدی از طرف مجری کار مبنی بر اتمام کامل کارها حق ندارند اقدام به وصل تجهیزات قطع شده برای تعمیر نماید و یا تغییراتی در مدار بدهد که در شرایط اجرای کار تاثیر بگذارد .
در موارد اضطراری (بدون حضور گروه تعمیراتی و دریافت دستورالعمل تائیدی ) پرسنل اجرایی با رعایت موارد زیر می توند اقدام به راه اندازی (یا برقدار کردن ) دستگاههای الکتریکی نماید :
الف ) اتصال زمین ها و حصارهای موقتی را برداشته ، حصارهای دائمی را در محل خود گذاشته و به جای تابلوی در اینجا مشغول کار می باشند تابلوی ایست ولتاژ قوی یا ایست خطر مرگ نصب گردد .
ب ) تا حضور مجری کار و باز آوردن دستورالعمل به محل اجرای کار ، بایستی افرادی در محل مستقر و موظف باشند که مجری کار و همچنین
نفرات گروه را در جریان برق دارشدن دستگاهها قرار داده و خاطر نشان سازند که ادامه کار غیر مجاز می باشد .
38 – طبق دستورالعمل و با رعایت شرایط زیر می توان در محلهای مختلف بطور همزمان کار انجام داد :
الف ) پیش ازآغاز کار بایستی توسط پرسنل اجرایی کلیه محلها آماده و تحویل سرپرست مسئول و مجری کار گردد .
ب) مجری کار می توند در یکی از محلها همراه گروه بکار بپردازد .
ج ) اجازه دهنده یا سرپرست مسئول ضمن ثبت در دستورالعمل می تواند گروه را به محلهای دیگر کار انتقال دهد .
پایان کار و راه اندازی تجهیزات
39 – پس از پایان کامل کار باید محل کار مرتب گردد گروه از ایستگاه برق خارج و سرپرست مسئول (مجری کار) دستورالعمل را تحویل پرسنل اجرایی نماید .
40 – پرسنل اجرایی زمانی اقدام به بستن دستورالعمل می نمایند که از تجهیزات و محلهای کار بازدید به عمل آورده باشد و به نبودن افراد و اشیاء غیر مربوطه وسائل اضافی و تمیز بودن محلی که درآنجا کار انجام شده اطمینان حاصل کرده باشد .
41 – قبل از بستن دستورالعمل کارهای زیر باید انجام گیرد :
الف ) برداشتن اتصال زمین ها با نظم و ترتیب ذکر شه در بند 28
ب ) کنترل کیفیت عایقی تجهیزات تعمیر شده ( در صورت لزوم )
ج ) برداشتن حصارهای موقتی و نصب حصارهای دائمی در محل های مربوطه
د ) جمع نمودن تابلوهای اخباری و بازدارنده که هنگام آماده کردن محل کار نصب گردیده اند .
42 – راه اندازی تجهیزات فقط پس از بستن دستورالعمل انجام می پذیرد .
اگر در یک محل کارها طبق چند دستورالعمل انجام گرددیه در این صورت راه اندازی تجهیزات فقط
پس از بستن کلیه دستورالعمل های مربوط امکان پذیر می باشد .
43- مدت اعتبار دستور العمل شش شبانه روز متوالی می باشد . در جریان ساعات استراحت حین کار ، دستورالعمل به شرطی معتبر باقی می ماند ( از درجه اعتبار ساقط نمی شود ) که مدار مجددا وصل نشده باشد و شرایط اجرای کار تغییر نکرده باشد .
44 – نسخه های دستورالعمل های بسته شده را مدت 30 روز باید نگهداری نمود پس از انقضای این مدت می توان آنها را از بین برد .
تدابیر ایمنی کار بدون قطع برق
هنگام کار بدون قطع برق در حوالی قسمتهایی که تحت ولتاز هستند بایستی تدابیری ااتخاذ نمود تا مانع نزدیک شدن افراد به قسمتهای برقدار گردید .
تدابیر مربوطه عبارتند از :
الف )طراز استقرار افراد نسبت به قسمتهای برقدار
شخصی که در نزدیکی قسمتهای دارای ولتاز کار می کند باید طوری استقرار یابد که این قسمتها در مقابل یا سمت جانبی او قرار داتشه باشد .
اگر قسمتهای برقدار در عقب یا دو سمت جانبی قرار گیرند . کار کردن ممنوع است . کارکردن در حالت خمیده به منظور رعایت فواصل ذکر شه در جدل مجاز نمی باشد .
ب ) سازماندهی نظارت بی وقفه بر کار کارگران
ج 9 استفاده از وسائل عایق اصلیو کمکی ایمنی
کار روی قسمتهایبرقدار باید با استفاده از وسایل عایق اصلی و کمکی ایمنی که با ولتاژ دستگاه نیز تناسب دارد انجام گردد . در این صورت نزدیک شدن دست به اندازه طول مجاز دسته وسائل ایمنی عایق (نشان دهنده ولتاژ ، آمپرمتر
چنگکی ابزارهای سیم کشی و غیره 9 به قسمتهای تحت ولتاز مجاز می باشد .
د ) کارکنان باید دارای کلاه و لباس با آستین دکمه دار باشند .
2 – در مکانهایی که خطرات بیشتری وجود دارد نیز در صورت ضرورت می تون کارها را بدون قطع جریان ضمن به کاربردن تدابیر تکمیلی ایمنی ( که توسط دستورالعمل دهنده یا صدر کننده دستور اتخار می شود ) انجام داد .
3 – در مکانهای بسیار مرطوب با ذارت هادی جریان و بخار شدید و همچنین در مناطقی که خطر آتش سوزی زاید است کار کردن بدون قطع جریان برق مطلقا ممنوع می باشد .
کار روی مدار دستگاههای اندازه گیری رله ها ، مدارهای اتوماتیک و تله متری
1 – جهت تامین ایمنی هنگادم کار روی مدار دستگاههای اندازه گیری و رله ها ، سیم پیچ های ثانویه ترانسفورماتورها جریان و ولتاژ بایستی اتصال زمین شوند .
2 – در مدار ثانویه ترانسفورماتورهای جریان دستگاههای اندازه گیری و رله انجام کارهایی که ممکن است به قطع مدار منجر گردد ممنوع می باشد . در صورت ضرورت قطع مدار باید سیم پیچ ثانویه ترانسفورماتور جریان اتصال کوتاه گردد .
3 – هنگام اجرای کار روی ترانسفورماتور جریان یا مدارهای ثانویه آن رعایت تدابیر ایمنی زیر الزامی است :
الف : در زمان مونتاز و انجام جوشکاری شین های مدار اولیه نباید بعنوان مدارهای حامل جریان مورد استفاده قرار گیرد .
ب : اتصال ترانسفورماتورهای جریان به مدار دستگاههای اندازه گیری و رله ها باید پس از پایان کامل مونتاژ مدارهای ثانویه انجام پذیرد .
ج : هنگام تعیین پلاریته ترانسفورماتور جریان پیش از اعمال ایمپالس به سیم پیچ اولیه بایستی اطمینان حاصل نمود که دستگاههای مربوطه به سیم پیچ های ثانویه اتصال مطمئن دارند .

فایل : 23 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...