info@articlefarsi.ir پشتیبانی 10 صبح تا 2 شب ادرس

مقاله فارسی گل لاله

مقاله فارسی گل لاله

گل لاله
بافت گیاه:متوسط       نوع گیاه:علفی چند ساله
دوام برگ:خزان کننده   گل دهی:بهار
منشا وگسترش:آسیاواروپا  ارتفاع:۶۰-۱۲سانتیمتر
ریخت شناسی: لاله گیاهی است بابرگهای نواری پهن و گلهای زیبا با رنگهای متنوع(قرمز-زرد-صورتی-بنفش-نارنجی-دورنگ و…)ازنظر باغبانی به دو گروه تقسیم
می شود :لاله هایی باشاخه گلدهنده بلند که مناسب گل شاخه بریده هستند و لاله هایی بادمگل کوتاه و گلهای درشت که بیشتر در گلدان کشت می گردند.
نیازهای طبیعی:
نور:آفتاب کامل تاسایه آفتاب
خاک:خاک باغچه+خاک برگ پوسیده+ماسه(بدون کود دامی)
عمق کاش۲۰-۱۲سانتیمتر
فاصله کاش۱۰-۵سانتیمتر
رطوبت:آبیاری معمولی
کاشت و نگهداری:پیازها را در دمای ۱۵تا۲۰درجه انبار کردهودر آبان ماه بکارید.خاک لاله باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا پیازها نپوسند.گلدانها به مدت ۶هفته در دمای ۴درجه و۶هفتهدر دمای۵-۱۰درجه قرار داده می شوند و سپس به گلخانه سرد(۱۵درجه)منتقل می گردند.به تدریج ریشه ها و برگها رشد کرده و بسته به گونه گیاه جوانه گل نیز ظاهر می شود.
ازدیاد:کاشت بذرو پیاز
کاربرد در فضای سبز:مناسب کاشت در باغچه ها-حاشیه ها-گلدانها-باغهای صخره ها و گل شاخه بریده
آفات و بیماریها:لاله به قارچها حساس است.
لاله سياه:
يكي از انواع گونه هاي گل لاله است .
نام علمی: Talipa ,Pueen of night
خانواده: LILIACEAE
گیاه پیازی است كه بلندی آن به ۶۰ سانتیمتر می رسد. گلهای آن به رنگ خرمایی تیره مایل به مشكی بوده و تیره ترین نوع گل لاله است كه روی ساقه های قوی در اواخر بهار ظاهر می شود.
نیازها: به مكان آفتابی و خاك با زهكشی خوب نیاز دارد. پیازها را پس از خشك شدن برگها از خاك درآورده در محل خشك جهت كاشت در پاییز انبار می كنند.ازدیاد: به وسیله تقسیم پیازها در پاییز یا كاشت بذر در بهار یا پاییز امكان پذیر است.
روش تكثير گل لاله:
تمام انواع لاله ها به سرما مقاوم هستند و مي توان آنها را در پائيز ، حوالي مهر و آبان در باغچه كاشت و از گل آنها در بهار استفاده نمود .
معهذا اگر بخواهند پياز لاله را پيش رس كنند بايد پيازها را در مهر و آبان در گلدان بكارند .خاك مناسب براي گشت گل لاله خاكهاي رُسي ، شني ميباشد كه در زمستان آنرا با كود شيميايي مخلوط كرده باشند .در زمينهاي خيلي سبك شني بايد به اندازه كافي كود گاوي پوسيده با خاك مخلوط كرد .براي گاشت پياز در گلدان ابتداء قطعه تيله شكسته اي را در ته گلدان قرار داده سپس گلدان را از خاك پر مي كنند و آنگاه چهار پياز را در آن ميكارند. نوك پيازها بايد از خاك بيرون باشد .
توليد كنندگان گل فقط يك پياز لاله را در يك گلدان نشائي مي كارند .
معمولا در موقع گاشت دور پياز را ماسه ميريزند تا رطوبت زياد به آن صدمه نزند .
محيط پياز لاله ۱۱- ۱۲ سانتيمتر و وزنش در حدود ۳۵ – ۴۰ گرم بايد باشد .
يادآوري و تذكر اين نكته ضرورت دارد كه پيازها بايد سالم و عاري از امراض باشند .
پياز معيوب و ترك خورده را بايد دور ريخت .بعد از كاشت بلافاصله بايد خاك را خوب سيراب كرد .در اينجا تذكر و توضيح مختصري درباره احتياج پياز به سه عامل اساسي لازم و ضرورت دارد .
اين سه عامل عبارتند : تاريكي – رطوبت و سرما :
قبل از ظهور جوانه گل و برگ بايد گياه پر ريشه شود .
براي اين منظور در مرحله اول بايد به گلدانها تاريكي داده شود . در غير اينصورت يعني اگر گلدان محتوي لاله را از اول مستقيما در روشنائي قرار دهند ، گل آنها غير طبيعي مي گردد .بنابراين گلدان را در زير زميني خنك _ به جاي زير زمين ممكن است از اطاق خنك يا يخچال استفاده نمود ) كه در حدود ۶ درجه سانتيگراد سرد باشد به مدت ۱۰ تا ۱۲ هفته قرار دهند . روي گلدانها ۲ – ۳ سانتيمتر ماسه و روي ماسه مختصري خاك نرم بريزند .موقعي كه شاخه گل دهنده ۲ سانتيمتر بالا آمد خاك و ماسه را از روي گلدانها برداشته و آنها را در روشنائي و حرارت ۹ – ۱۲ درجه قرار مي دهند .
از زماني كه جوانه گل بالا مي آيد تا موقع گل كردن و تا پلاسيدن گل بايد خاك گلدان را مرطوب نگهداشت .
همچنين در طول فصل رشد تا موقع گل كردن بايد رطوبت زياد به گياه داده شود و الا ساقه كوتاه مانده و طبيعي نخواهد شد با آبپاشي در گلخانه ، گلها درشت تر شده و پياز هم زودتر به گل مينشيند . مجددا تكرار مي كنيم كه در مرحله اول گلدانها را در زير زمين خنك ميگذاريم و بعد از ۱۰ تا ۱۲ هفته كه شاخه گل كمي بالا آمد گلدانها را در محلي كه ۹ – ۱۲ درجه سانتيگراد حرارت داشته باشد قرار ميدهيم و فقط يك هفته در اين محل ميماند .
در اين مرحله نبايد آفتاب شديد باشد .
تغيير تدريجي محل گلدانها از تاريكي به روشنائي بهتر از آن است كه يكدفعه گلدانها را از تاريكي به روشنائي ببريم . بعد ازيك هفته در حرارت ۹ – ۱۲ درجه گلها ظاهر ميشوند .و زمانيكه رنگ گلها ظاهر شد حرارت محل را به ۱۵ درجه ميرسانيم تا دوام گلها زيادتر شود . در اين موقع است كه توليد كنندگان گل گلدانها را به معرض فروش ميگذارند . البته در منزل هم ميتوان گلهاي لاله را عمل آورد .
منتها چون در گلخانه شرايط مناسبتر است ، گلها كاملا طبيعي و درشت هستند در صورتيكه در منازل نمي توان كليه شرايط مخصوصا حرارت و روشنائي را تنظيم نمود .
در هر حال پس از اتمام گل نبايد برگهاي لاله بريده شوند و تا زماني كه رشد پياز به اتمام نرسيده بايد آب به پيازها داده شود . والا پياز ناقص مانده و به رشد كامل خود نمي رسد بعد از زرد شدن برگها ، آب دادن به پياز را قطع مي كنند .در حوالي تيرماه كه برگها زرد مي شود بايد پيازها را از خاك درآورده و چند روزي آنها را در محل سايه ، خشك مي كنند و بعد آنها را در اطاقي روي طبقاتي پهن مي كنند و در ۹ درجه حرارت تا حوالي مهرماه نگه مي دارند .در مهرماه اين پيازها را در باغچه ميكارند تا سال آينده در بهار گل بدهند . اگر همين پيازها را مجددا در گلدان بكارند ، ضعيف خواهند شد . بهتر است در سال دوم آنها را در باغچه بكارند تا تقويت شوند

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...