مقاله فارسی اقليم بهشهر

مقاله فارسی اقليم بهشهر

اقليم بهشهر
شهرستان بهشهر منطقه اي از مازندران است كه در سمت شرق آن بين 36 درجه و 20 دقيقه و 54 ثانيه تا 36 درجه 53 دقيقه 10 ثانيه عرض شمالي (اختلاف جنوبي ترين تا شمالي ترين منطقه 32 دقيقه 16 ثانيه) 53 درجه و 14 دقيقه 24 ثانيه تا 54 درجه و 17 دقيقه و 48 ثاينه جغرافيايي مي باشد.
مساحت بهشهر در حدود 2858 كيلومتر مربع كه محدود است از شمال به درياي مازندران و از شرق به شهرستان گرگان و از جنوب به شهرستان دامغان و از مغرب به شهرستان ساري. طول شهرستان از مغرب به مشرق 50 كيلومتر و از مبدأ در غرب نكاء و در مشرق گلوگاه و از شمال به جنوب 80 كيلومتر و از مبدأ در شمال ساحل درياي مازندران در شبه جزيره ميانكاله و در جنوب خط الرأس با داراب كوه، دهات سرخده و سياپره مي باشد.
بارندگي و رطوبت شهرستان بهشهر
به طور كلي ميزان بارندگي ساليانه در جلگه ميان 1600 الي 900 ميلي متر است كه در نواحي كوهستان تا 1200 ميلي متر در سال افزايش مي يابد. به طور كلي ميزان بارندگي و رطوبت استان از غرب به شرق كاهش مي يابد.
در سال 1366 متوسط رطوبت نسبي در شهرستان بهشهر 5/78% بوده است.
تبخير:
در شهرستان بهشهر به علت شرايط اقليمي خاص بي شك ميزان تبخير خيلي كمتر از ميزان رطوبت حاصله مي باشد. به طوري كه ميان ماه هاي سال با 42/6 ميلي متر بيشترين و بهمن ماه با 5/0 ميلي متر كمترين ميزان را داشته است.
يخبندان:
مـتوسط روزهاي يخـبندان بهـشهر حـدود 13 روز مـي باشد كه عمدتاً در دي و بهمن ماه اتفاق مي افتد.
باد:
از مهمترين عوامل مؤثر در وزش بادهاي منطقه اي مي توان به نفوذ توده هاي هواي گرم و سرد همچنين وجود دريا و خشكي در كنار يكديگر اشاره كرد. با توجه به موقعيت جغرافيايي شهرستان بهشهر علت وزش بادهاي عمده منطقه را مي توان اين گونه تقسيم بندي كرد:
وارش وا: بيشتر اوقات از غرب و بعضي اوقات از طرف شمال غربي شروع به وزيدن نموده و بلافاصله بارندگي آغاز مي شود اين باد اغلب اوقات وجود دارد.
د ماوندي وا: اين باد از طرف جنوب غربي وزيده و بيشتر توأم با باران كوهستاني مي باشد.
اوزروا: جهت وزش اين باد از طرف جنوب شرقي بوده و بلافاصله ابرهاي منطقه پراكنده شده و هوا صاف مي شود.
كيل وا: اين باد از طرف دريا وزيده و مانند اوزرا هوا را صاف مي كند.
چرخي وا: اين باد معمولاً گرم بوده و در شب از جنوب يا جنوب غربي و در روز از سمت شمال مي وزد.
وزش باد خصوصاً در نوار ساحلي شهرستان بهشهر شديدتر و اصولاً در ماه هاي تابستان و در جهت غرب- شرق مي وزد اما بادهايي كه از طرف شمال مي وزد ملايم بوده و وزشهاي بادهاي غربي در سال نسبتاً ثابت است.
خاك و انواع آن:
انواع خاك شهرستان بهشهر به شرح زير تقسيم مي شود:
الف)خاك هايي كه روي كوهپايه قرار دارد و دزها قرار دارد و پوشيده از جنگل مي باشد. جنس اين خاك ها رس سنگين و سبك و بريك قرمز آجري مي باشد.
ب) خاك هاي قهوه اي
ج) خاك هاي رسوبي جوان
د) خاك هاي قهوه اي جنگلي دگرگون
هـ) خاك هاي مرطوب
و) خاك هاي شور و مرطوب
ز) شن هاي ساحلي و شن هاي روان
فرسايش خاك در منطقه بهشهر
فرسايش خاك منطقه را مي توان در دو قسمت عمده مشاهده كرد:
الف) زمين هايي كه در معرض تخريب شديد قرار دارند. اين زمين ها شامل دامنه ها و قسمت هاي مرتفع شهرستان مي شود كه در اين مناطق به علت قطع بي رويه درختان هم اكنون به صورت اراضي قابل كشاورزي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
ب) اراضي كم شيب دشت ساحلي، در اين مناطق روند فرسايش خاك محدودتر مي باشد اما آنچه در تخريب خاك اين مناطق تأثير مي گذارند عمدتاً شوري يا قليايي شدن، ماندابي شدن، تخريب ساختمان خاك مي باشد.
آموزشي 1- كلاسهاي عمومي
2- آزمايشگاه ها
اداري 1- اتاق مدير
2- اتاق امور دفتري
3- اتاق دبيران
تقسيم بندي فضا فرهنگي 1- سالن اجتماعات
2- كتابخانه
خدماتي 1- سرويس هاي بهداشتي
2- آبدارخانه
تفريحي 1- فضاي سبز
نقد پلان
زميني كه ما داريم به سماحت 1480 متر مي باشد و اندازه بنا 1105 متر مي باشد كه زيربناي كلاس ها 300 متر در غالب 10 كلاس مي باشد كه هر كلاس 30 متر مربع مي باشد. و داراي دو آزمايشگاه به متراژ 100 متر مربع مي باشد
و دو كارگاه نقشه كشي به مساحت 70 متر مربع مي باشد.
اتاق مدير و دفتردار به مساحت 50 مترمبع و اتاق دبيران به متراژ 35 متر مربع مي باشد. يك آبـدارخانه به مسـاحت 6 متر مربع و سـرويس هاي بهداشتي به متراژ 60 متر مربع در غالب 18 چشمه مي باشد. كتابخانه آن 30 مترمربع و سالن اجتماعات آن 150 متر مربع مي باشد و مساحت راهروهاي پايين 188 متر و بالا 116 متر مي باشد كه جمعاً 1105 متر مي باشد.
در اين بنا در طبقه اول 8 كلاس و در طبقه دوم دو كلاس مي باشد كه در هر كلاس 17 دانش آموز ميباشد كه سهم هر دانش آموز 76/1 سانتيمتر مي باشد و سرويسهاي بهداشتي آن كه 60 متر مربع مي باشد به دو سرويس 30 متري كه يكي در طبقه اول و يكي هم در طبقه دوم طراحي شده است و آزمايشگاههاي ان در طبقه اول مي باشد و سالن اجتماعات آن به متراژ 150 متر مربع در طبقه اول مي باشد و اتاق دبيران هم در طبقه اول طراحي شده است . آبدارخانه اين مركز آموزشي به مساحت 6 متر مربع هم در طبقه اول طراحي شده است . اما در طبقه دوم اتاق مدير ، كتابخانه ، سرويس بهداشتي ، كارگاه نقشه كشي و دو كلاس مي باشد .
دياگرام طبقه دوم
طراحي ابعاد و اندازه هاي وسايل مدرسه
در طراحي ابعاد و اندازه هاي ميز در ارتفاع ميز 78 سانتي متر 78 سانتي متر بايد باشد و عمق ميز 60 سانتي متر و ارتفاع صندلي 48 سانتي متر و اندازه صندلي 43 40 مي باشد و فاصله دو ميز در مقطع دبيرستان 60 سانتي متر مي باشد.
پله ها
در صورتي كه فضاها چند طبقه باشند حداكثر 8 كلاس مي تواند از يك راه پله استفاده كنند. راه پله هايي كه جنب ورودي اصلي ساختمان انتخاب مي شود معمولاً عريض تر است. حداقل عرض پله 1/3 مي باشد و ارتفاع دست انداز در دبيرستان 84 سانتي متر مي باشد.
رنگ
رنگ به عنوان عنصر تفكيك ناپذير معماري تأثير فراواني بر روحيه دانش آموزان دارد.

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

مطلب مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات زیر را حتما بخوانید ...

مقالات زیر را حتما ببینید ...