تحقیق سنسور فشار
تحقیق سنسور فشار
مقدمه:
اين دستگاه براي نمايش و کنترل فشار سيستمهاي مختلف يا تجهيزات در اندازه هاي کوچک با استفاده از اجزا فشار غير رسانا مي باشد و به صورت گسترده اي در دستگاه ماشين آلات نيمه رسانا ، تجهيزات پزشکي و سيستمهاي اتوماتيک و غيره استفاده مي شود.
در ادامه درباري سنسورهاي فشار وکاربردانها بيشتر آشنا خاهيم شد.
سنسورهاي فشار داراي انواع واندازها وکاربردهاي گوناگوني مي باشندکه در اين تحقيق درباري بعضي ازاين کاربردها کمي بحث خواهيم کرد.
|
عيوب مكانيكی مقدم بر عيوب برقی
سيستم الكترونيك كنترل موتور شامل مجموعهای از سنسورها و محركها است كه همگی به يك مغز الكترونيكی به اسم كامپيوتر موتور متصل هستند. سنسورها در يك سيستم استاندارد عبارتند از:
- سنسور فشار مانيفولد يا مپ سنسور (توسط شلنگ لاستيكی يا مستقيما به مانيفولد هوا متصل است)
- سنسور دور موتور كه معمولا برروی فلايول وصل میشود (در موتورهای اروپايي)
- سنسور ميل بادامك كه در انتهای ميل بادامك وصل میشود (در موتورهای آسيای جنوب شرقي)
- سنسور دريچه گاز (كه متصل به محور دريچه گاز است و در سمت ديگر قرقره سيم گاز وصل میشود)
- سنسور اكسيژن يا سنسور دود يا سنسور لامبدا (برروی مسير مانيفولد اگزوز وصل میشود)
- سنسور دمای هوا يا فشنگی دمای هوا (كه برروی مانيفولد هوا وصل میشود)
- سنسور دمایآب يا فشنگی دمای آب ( كه برروی مسير خروج آب از موتور و كنار ترموستات وصل میشود)
سنسورهای فوق كه ممكن است اشكال مكانيكی پيداكنند عبارتند از:
- سنسور دريچه گاز: فقط درصورت شتاب گيری خودرو وارد عمل میشود. يعني موقع شتاب عملكرد موتور بد میشود يا اينكه وقتی پدال گاز را كم يا زياد میكنيم موتور مثل گذشته رفتار خوبی ندارد. مثلا ريپ میزند يا كم میآورد و امثال آن. ولی وقتی با سرعت ثابت حركت كنيم هيچ علامتی مشاهده نمیشود. در اينصورت اين سنسور ممكن است معيوب شده باشد. مفهوم ديگر اين سنسور همان پمپ شتاب در كاربراتور است. يعنی هيچ كس در اثر خرابی اين سنسور معتل نمیماند و فقط حالت شتاب خودرو دچار اشكال میشود.
- سنسورفشار هوا يا مپ سنسور: ممكن است درون آن آب نفوذ كرده باشد. دراينصورت موتور بد كار میكند يا به عبارتی سوخت آن زياد يا كم شده است كه توسط دستگاه تون آپ مشخص میشود. طبق دستور آورده شده در كتابهای راهنما اين سنسور بايد همواره رو به پايين نصب شود. يعنی سرشلنگی آن به طرف پايين باشد تا ذرات هوا به درون آن وارد نشود. ضمنا وجود سوراخ و پوسيدگی در شلنگ ارتباطی موجب بروز اشكال خواهد شد. اگر دستگاه دياگ تولز داشته باشيد متوجه خواهيد شد كه سنسور هنگام كاركردن موتور مقدار فشار را اشتباه نشان میدهد. دراين صورت موتور ريچ كار میكند. يعنی سوخت آن زياد شده و ممكن است حتی دود كند. دراين مواقع راننده از قدرت موتور راضی است ولی آلودگی و مصرف سوخت آن غير قابل تحمل میباشد. خوشبختانه در اثر خرابی اين سنسور ممكن است موتور در بدترين شرايط كاری قرار گيرد .لی اگر پدال را كمی بيشتر فشار دهين موتور روشن شده و به هرحال به تعميرگاه رسانده میشود.
- سنسور دور موتور: اگر از نوع مغناطيسی باشد (فشنگی دور موتور) در اثر گرم شدن بيش از حد مغناطيس ضعيف شده و سنسور كارآيی خود را از دست میدهد. اگر سنسور بيش از حد به اگزوز نزديد است به اين مورد شك كنيد. مخصوصا در تابستان كه روشن كردن كولر دمای زير كاپوت خودرو را چندين برابر میكند. اولين اتفاقی كه براثر خرابی اين سنسور پيش میآيد: ريپ زدن موتور، روشن نشدن هنگام استارت گرم (يعنیحدود ۲۰ تا ۳۰ دقيقه بعد از خاموش كردن موتور گرم در تابستان بخواهيم آنرا روشن كنيم). اگر سنسور كاملا معيوب باشد موتور هرگز روشن نخواهد شد و بايد بكسل شود.
- سنسور اكسيژن: در اثر معيوب بودن اين سنسور چراغ عيب پشت آمپر روشن شده و راننده احساس میكند موتور بد كار میكند.
همچنين محركهايی در يك سيستم استاندارد وجود دارند عبارتند از:
- انژكتورها (كه برروی مانيفولد هوا و در نزديكی سرسيلندر نصب میشود.)
- كوئل خشك (كه برروی موتور در قسمت سرسيلندر يا حتی بدنه خودرو نصب میشود.)
- محرك تنظيم دور آرام (كهمتصل به دريچه گاز يا بروری مانيفولد هوا وصل میشود)
- پمپ بنزين (درون باك بنزين يا در مسير لوله انتقال بنزين نصب میشود)
اين محركها (بجز كوئل خشك) همگی رفتار الكترومكانيكی دارند. يعنی در آنها عمل مكانيكی با استفاده از تحريك و فرمان الكتريكی انجام ميشود. حساسيت بيش از حد اين قطعات و بويژه ظرافت بکار رفته در طراحی و ساخت آنها، موجب شده تا بيش از هرچيز ديگری در معرض آسيب باشند. در نتيجه بيش از هر قطعه ديگری نيازمند رسيدگی هستند.
گرفتگی روزنه انژكتور همانطوريكه قبلا نيز توضيح دادم، ايراد مرسومی است. اما راه حل رفع آن بسيار ساده است. (رجوع كنيد به مطلب مورخ سوم خرداد ۸۳) به اين سادگيها انژكتور را عوض نكنيد، مگر آنكه سوخته باشد
تحقیق سنسور فشار
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.