مقاله ارزيابي كارآيي بازار رهن ايران

مقاله ارزيابي كارآيي بازار رهن ايران

كارآيي بازارهاي مالي

بازار هاي مالي بازارهايي هستند كه در آنها اوراق بهادار مثل شركت ها، اوراق قرضه، پول و اسنادي از اين دست مورد معامله قرار ميگيرند. هر كدام ازاين اوراق داراي خصوصيات و ويژگي هايي هستند. خود بازارها نيز از آنجا كه بايد داراي جذبه كافي خريداران و فروشندگان در بازار و باشند بايد ويژگي هايي داشته باشند. اساساً مي توان بازارهايي مالي را به دو بخش بازارهاي سرمايه و پول تقسيم بندي كرد. كه به نحوه استفاده از اين بازارها اشاره دارد. در بازارهاي سرمايه، خريد و فروش اوراق بهادار دست اول كه در آنها هدف تامين سرمايه براي شركت در حال تاسيس است، در جريان است. طبيعتاً سهام و اوراق قرضه اي كه شركت ها براي تامين سرمايه خويش منتظر مي سازند در اين بازارها براي بار اول عرضه مي شوند اما بازار دست دومي نيز در داخل بازارهاي سرمايه در جريان است كه خريد و فروش هاي بعدي اوراق بهادار در آن انجام مي پذيرند. انباردار بورس عمدتاص دست دوم است.

بازار پول شكل ديگري دارد. در اين بازار از صحبت از اعتبار كوتاه مدت است، يعني منابع مالي در قالب و امهاي مختلف براي مدت زمان هاي كوتاه اغلب براي مدت كمتر از يك سال وام داده مي شوند. مهمترين وظيفه بازار پول تامين سرمايه در گردش موسسات اقتصادي است.

وظايف مهم بازارهاي مالي عبارتند از:

الف) ايجاد تسهيلات در زمينه تامين سرمايه واحدهاي اقتصادي

ب) ايجاد امكان خريد و فروش هاي بعدي اوراق بهادار (بازار ثانويه- دست دوم)

ج) تعيين قيمت عادلانه سهام

تعيين قيمت عادلانه سهام، وظيفه بسيار مهمي است كه مباحث مفصلي در دنياي مالي به خود اختصاص داده است. تعيين قيمت عادلانه سهامي كه واقعاً با ميزان ديسك و بازده موسسات تناسب داشته باشد نشان از كارايي بازار دارد.

 

نظريه بازار كارآي سرمايه

بازار كارآرا به بازاري اطلاق مي شود كه در آن قيمت اوراق بهادار از قبيل سهام عادي، منعكس كننده تمام اطلاعات موجود در بازار باشد. به عبارت ديگر وجود اطلاعات كافي در اين بازار انعكاس سريع آن بر روي اوراق حكايت از كارآيي بازار دارد. از اين رو تصور بر اين است كه در بازار كارآ قيمت اوراق بهادار به ارزش ذاتي آن نزديك است. اگر اينگونه باشد لاجرم قيمت بازار شاخص درستي از ارزش واقعي سهام خواهد بود. چنين بازاري بايد خصوصيات منحصر به فردي داشته باشد.

ويژگي كارايي بازار

  • در بازار كارآ بايستي شرايط بازار رقابتي حاكم باشد. مهمترين خصوصيت بازار در رقابتي وجود تعداد زيادي عرضه كننده و تقاضا كننده در بازار است كه بيانگر آزاد بودن و خروج و ورود همه مردم به اين بازار است.
  • اطلاعات بايد بسيار سريع و فوري با هزينه كم در بازار پخش شوند تا حصول آن براي همگان به راحتي امكان پذير باشد.
  • هزينه معامله در بازار كارآ بايد بسيار كم و نامحسوس باشد. به طوري كه يك معامله آن براي همه به سادگي مقدور باشد.

بازار نبايد حاوي شرايطي باشد كه تحت نوفذ و تاثير معامله گران اندك قرار بگيرد.

مقاله ارزيابي كارآيي بازار رهن ايران

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط