كارآموزي عمران اجراي ديوار حائل

كارآموزي عمران اجراي ديوار حائل

فهرست مطالب

فصل اول: آشنايي كلي با مكان كارآموزي                                             1

فصل دوم: ارزيابي بخش‌هاي مرتبط با رشته علمي كارآموزي                      2

فصل سوم:‌ آزمون، آموخته‌ها، نتايج و پيشنهادات                                  3

مختصري در مورد ديوارحائل                                                       6

فرم‌هاي پيشرفت كارآموزي

فرم پايان دوره كارآموزي

فصل اول

اين پروژه در استان گلستان و شهرستان علي‌آباد كتول در محور محمدآباد ـ سیاه مرزگوي انجام مي‌گيرد كه در مناقصه‌اي شركت برين سازان مرواريد گرگان آن را به مبلغ 61000000 تومان برنده شد.

اين پروژه به علت آن بنا مي‌گردد كه مسير اين جاده به علت همجواري با رودخانه و بارش‌هاي زياد جوي در اكثر اوقات با مشكل تخريب مواجه بوده است. لذا اداره راه و ترابري به صورت مناقصه احداث ديوار حائل را به عموم واگذار كرد.

اين محل در 22 كيلومتري جاده محمدآباد ـ سیاه مرزگوي مي‌باشد و به علت واقع شدن در سرپيچ و قوس رودخانه تخريب زيادي آن را تهديد مي‌كرد.

فصل دوم

رشته عمران با توجه به مكانيزه شدن دستگاه‌ها و پيشرفت علوم ديگر در كنار آن پيشرفت زيادي كرده و مسائل مختلف ديگري وارد آن شده است، از قبيل مقاومت در برابر زلزله، عايق‌هاي حرارتي و برودتي، عايق‌هاي صوتي و غيره كه اين رشته را بيش از پيش با ساير رشته‌ها مرتبط مي‌سازد.

در اين كارآموزي، رشته‌هاي مرتبط با كار عمران مختلف بودند:

  1. اداره راه و ترابري؛
  2. كارخانه سيمان؛
  3. نيروهاي انساني؛
  4. دستگاه‌هاي مكانيكي كه خود يك وسيله بسيار لازم براي رشته عمران است.

 

فصل سوم

انسان از قديم براي حفظ جان خود در مقابل عوامل طبيعي اقداماتي را بسته به امكانات و لوازم پيرامون خود انجام مي‌داد. از آنجا كه اكثر جاده‌هاي كوهستاني در دامنه كوه‌ها و در جوار رودخانه‌ها شاخه مي‌شوند. لذا براي جلوگيري از ريزش سنگ و رانش كوه و همچنين براي پيشگيري از تخريب زيرسازي راه‌هاي در جوار رودخانه‌ها از ديوارهاي حائل استفاده مي‌گردد.

اين ديواره‌ها در انواع مختلف بتني، سنگي، آجري و غيره ساخته مي‌شوند.

موضوع كارآموزي اينجانب، ساخت يك ديوار حائل سنگي نماي مالون‌كاري شده به ارتفاع 3 متر و به طول 130 متر در محور محمدآباد ـ سیاه مرزگوي علي آباد كتول مي‌باشد.

اين ديواره در كيلومتر 22 محور محمدآباد ـ سپاه مرزگوي در قسمت پايين دست جاده جهت جلوگيري از ريزش جاده و پيشگيري از شسته شدن (فرسايش جاده) توسط آب رودخانه احداث مي‌گردد.

ديواره فوق به صورت سنگ‌چين ملاتي و نماي مالوني طبق نقشه مي‌بايست اجرا گردد كه محاسبات آن طبق تيپ ارائه شده توسط اداره راه و ترابري انجام شده است.

در ابتدا چون محل كار در جوار رودخانه قرار داشت، براي آنكه آب رودخانه وارد مخل كار نگردد، مسير آن را بوسيله بيل زنجيري كوماتسو كه به محل آورده شده بود، تغيير داده شد تا كار پي‌كني به راحتي انجام گيرد. سپس بيل مكانيكي شروع به كندن زمين براي پي‌ريزي نمود.

پي موردنظر اين ديواره به ابعاد 132×4×5/1 متر مي‌باشد كه توسط بيل در زمان 5 روزه خاك‌برداري مي‌گردد و محل اوليه آن آماده مي‌شود. حجم بتن‌ريزي پي طبق محاسبات تيپ موردنظر 792 مترمربع مي‌باشد.

چون كندن مكان پي توسط بيل به صورت دقيق و صاف و يكدست نيست، لذا پس از كندن توسط بيل چند كارگر شروع به صاف كردن ديواره و سطح كف پي مي‌كنند تا براي ريختن بتن مگر آماده گردد. سپس بتن مگر كه عيار سيمان آن 150 كيلوگرم/مترمكعب است، توسط دستگاه بتونير آماده مي‌گردد و در كف پي ريخته مي‌شود تا سطح كف پي صاف و يكدست و تراز گردد. از طرف ديگر بتن پي كه ريخته مي‌شود، با خاك كف پي در تماس نباشد و آب سيمان آن جذب خاك نشود (خاصيت بتن مگر).

پس از خشك شدن مگر روي آن به ابعاد پي ذكر شده قالب‌بندي مي‌كنند. قالب‌ها پس از روغن‌كاري سطح آن كه با بتن در تماس است. براي جلوگيري از چسبندگي آن با بتن توسط پشت‌بند و سيم آرماتوربندي در جاي خود محكم مي‌شوند. اين قالب‌بندي به صورت هر 5 متر به 5 متر انجام مي‌گيرد و بين هر قالب‌بندي در حدود 5 سانتيمتر فاصله ايجاد مي‌نمايند تا به عنوان درز انبساط عمل نمايد تا در كم و زياد شدن حجم بتن در تابستان و زمستان از فشار پي و در نتيجه تركيدن آن جلوگيري شود و اين درزها را توسط يونوليت پر مي‌كنند تا آشغال و سنگ درون آن را پر نكند.

پس از قالب‌بندي بتن كه با عيار 250 و توسط 2 دستگاه بتونير و كارگران آماده شده درون اين قالب‌ها ريخته مي‌شود و بتن در مراحل مختلف چند بار با دستگاه ويبراتور ويبره مي‌شود تا هواي محبوس در بين خارج شده و بتن متراكم شود. كارگران در هر روز حدود 20 مترمربع بتن‌ريزي مي‌كردند و پيش مي‌رفتند. هنگامي كه كار بتن‌ريزي پي به اندازه 20 متر تا 30 متر پيش ‌رفت و پي خشك شد، سنگ‌هايي كه از رودخانه جمع‌آوري شده بودند، توسط تراكتور به محل پي انتقال داده شده و در آنجا سنگتراش‌ها، سنگ‌هايي را كه قابليت تراش داشتند، با چكش‌هاي فلزي مخصوصي و با مهارت خاصي به صورت مكعبهایی درمي‌آوردند كه ابعادشان حدوداً 20×20 يا 30×30 بود.

پس از آن سنگ‌هاي تراش خورده را در نما مانند اجرچيني (كله راسته) مي‌چينند (براي جلوگيري از گسستگي و ايجاد شدن درز بين دو رج سنگ) در اين ديواره چيني سنگي پس از چيدن يك رج سراسري در نما پشت آنرا نيز با ملات و قلوه سنگ‌هاي تراش نخورده رودخانه‌اي پر مي‌كنند تا قطر ديوار به حدود 3 متر برسد.

سپس رج رديف بعد را در نما ادامه مي‌دهند و پس از اتمام طبقه بالا پشت آن را پر مي‌كنند. اين كار تا ارتفاع حدود 1 متر انجام مي‌شود. سپس ادامه كار نما به همان حالت مي‌باشد، ولي از پشت كار حدود 40 سانتيمتر عرض ديوار كمتر مي‌شود تا كار به صورت پله اجرا شود. در فاصله 2 متري نيز دوباره 40 سانتيمتر كار از پشت كم مي‌شود تا پله بعدي ايجاد شود (پله كردن كار باعث پخش شدن بار بر روي ديواره به صورت يكدست مي‌شود).

يادآوری مي‌شود كه كار در نما مقدار كمي به سمت داخل شيبدار مي‌باشد تا مقاومتش در مقابل فشارهاي وارده بر اثر بارگذاري بيشتر ‌گردد. اين كار تا اتمام 130 متر ديوارچيني ادامه پيدا مي‌كند. پس از اتمام كار ديوارچيني، درزهاي نما با ملات ماسه بادي و سيمان به نسبت 50 به 50 درزگيري مي‌شود و نماي خوبي به كار مي‌دهد.

كار پس از اتمام صورت جلسه شده و به ناظر و نماينده كارفرما تحويل گردد.

يادآوري مي‌گردد پس از اتمام كار پشت ديواره توسط اداره راه و ترابري قلوه سنگ‌هاي ريخته شده و جاده نيز با اين ديواره عريض‌تر گرديد.

 

مختصري در مورد ديوارهاي حايل

ديوارهاي حايل بايد براي مقابله با فشار خاك كه شامل بار زنده روي سطح بالاي ديوار حايل و وزن ديوار طبق اصول مشخص شده براي پايه هاي كناري پل ها طراحي شوند. ديوارهاي سنگي و بتني غير مسلح بايد از نوع وزني  باشند .ديوارهاي بتني مسلح ممكن است از نوع طره أي باشند.

1-دال پي

قسمت عقب يا پاشنه دال كف بايد براي نگهداري كل وزن مواد سربار طراحي شوند يا اينكه براي طرح آنها از روشهاي دقيقتري استفاده شود دالهاي كف ديوارهاي طره أي بايد به عنوان اعضاي طره أي نگه داشته شده توسط ديوار طراحي شوند.

دالهاي كف ديوارهاي با اعضا تقويتي بايد به عنوان تيرهاي گيردار يا پيوسته با دهانه ها يي برابر با فاصله بين تقويتها طراحي شوند.

2-ديوارهاي قايم

بدنه قايم ديوارهاي طره أي بايد به عنوان اعضاي طره أي نگه داشته شده در پايين ديوار طراحي شوند.

وجه قايم ديوارهاي با اعضاي تقويتي به عنوان تيرهاي گيردار يا پيوسته طراحي مي شوند. ديواره هاي قايم بايد به طور مطمين با فولاد كافي به عضوهاي تقويتي متصل شوند.

3-ديوارهاي تقويت كننده

ديوارهاي تقويت كننده پشت مانند تيرهاي ‏T شكل طراحي مي شوند.طراحي ديواره هاي تقويتي جلو مانند تيرهاي با مقطع مستطيلي شكل است. در ارتباط با فولادهاي كششي اصلي ديواره هاي تقويتي پشت بايد سيستمي متشكل از ميلگردهاي افقي

كارآموزي عمران اجراي ديوار حائل

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط