كارآموزی قطعات تابلو برق و کاربرد نرم افزار AtuoCAD

كارآموزی در مورد قطعات تابلو برق و کاربرد نرم افزار AtuoCAD

دانشگاه ازاد اسلامي
گزارش کارآموزی
واحد دماوند
دانشکده فنی مهندسی‌بخش برق
موضوع:
قطعات تابلو برق و کاربرد نرم افزار AtuoCAD
استاد کاراموز: جناب دکتر احمد رضا ولی
تهیه کننده: محسن مذاهبي
شماره دانشجوئي: 851031016
ترم: 5 کارشناسی ناپیوسته
تابستان 1388

فرم حق چاپ و تكثير و مالكيت بر نتايج

حق چاپ و تكثير اين پروژه متعلق به نويسنده آن مي‌باشد. هرگونه كپي برداري بصورت كل پروژه يا بخشي از آن تنها با موافقت نويسنده يا كتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مجاز مي‌باشد. ضمنا متن اين صفحه نيز بايد در نسخه تكثير شده وجود داشته باشد.
كليه حقوق معنوي اين اثر متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند مي‌باشد و بدون اجازه كتبي دانشگاه به شخص ثالث قابل واگذاري نيست. همچنين استفاده از اطلاعات و نتايج موجود در پروژه بدون ذكر مراجع مجاز نمي‌باشد.
راهنمايي استاد گرانقدرم جناب دکتر احمد رضا ولی
را ارج مي نهم و از ايشان سپاسگزارم
با قدرداني و تشكر از
مادر عزیزم كه با محبت بی دریغ خویش
مرا در راه دست‌یابی به این هدف یاری نمود.
فهرست مطالب
پروژه شرکت تابلو گستر 1
توضیح در باره مواد قدرت سلول اصلی: 2
کلیدهای اتوماتیک (COMPACT) و فیزوهای مینیاتوری: 7
ترمینها و انواع ان: 9
ترموستات: Error! Bookmark not defined.
کنتاکتور ها در تابلو فرمان 15
نقش PLC در اتوماسيون صنعتي 19
مفهوم كنترلرهای قابل برنامه‌ریزی PLC : 19
زمان پاسخ‌گویی Scan Time : 20
قطعات ورودی : 20
قطعات خروجی : 22
نقش كنترلرهای قابل برنامه‌ریزی (PLC) در اتوماسیون صنعتی : 22
مقایسه تابلوهای كنترل معمولی با تابلوهای كنترلی مبتنی بر PLC : 22

پروژه شرکت تابلو گستر

مدار فرمان و قدرت تابلوی کلرزنی در شکل همانظور که مشاهده می کنید این تابلو برق از شش سلول که به یکدیگر متصل هستند تشکیل شده است در این تابلو، تابلو برق اول به عنوان تابلو فرمان در نظر گرفته شده است و تابلو برق دوم به عنوان تابلوی اصلی که کلیند اتوماتیک (COMPACT) در داخل آن تعبیه شده است در نظر گرفته می شود و چهار تابلوی باقیمانده به عنوان تابلوهای قدرت می باشد.
تابلوی اول که به عنوان تابلوی فرمان می باشد متشکل شده است از: فیوز مینیاتوری A4، سلکتور سوئیچ HAND,AUTOMAT) ( ، کنتاکتور، رلۀ(CHENG OVER) لامپ سیگنال، شستی استپ و استارت و شنت تریپ که برای حفاظت مدار فرمان و کلید اتوماتیک می باشد.
در این مدار فرمان هنگامی که سلکتورسوئیچ بر روی قسمت H قرار دارد مدار در حالت دستی کار می کند در این هنگام با فشار دادن کلید استارت کنتاکتور K1 عمل کرده و لامپ سیگنالRعمل کرده و روشن می شود با عملکرد کنتاکتورK1 تیغه خود را که به صورت موازی با رلهR3 قرا ردارد می بندد در نتیجه رله R3 در قسمت شماره 6 که لامپ سیگنال ON به آن متصل است با رنگ سبز روشن می شود حال اگر بخواهیم مدار در حالت اتوماتیک کار کند سل کتور سوئیچ HAND,AUTOMAT) ( را چرخانده و در حالت Aقرار می دهیم با این حالت دیگر نیازی به شستی استپ استارت نداریم یعنی مدرا به حالت(AUTOMAT) کار می کند در این هنگام بوبین رله عمل کرده و در قسمت شماره 4 که در شکل به صورت
شاخه ای نشان داده شده است تیغۀ خود را می بندد و لامپ سیگنال مناسب با آن عمل می کند.
نکته بسیار مهم: در این مدار فرمان برای حفاظت کلید اتوماتیک و سایر اقلام دیگر موجود در تابلوهای فرمان و قدرت در دو کنتاکنت CB1 که نسبت به هم اینترلاک (یعنی اینکه هنگامی که یکی از کنتاکت ما باز است دیگری بسته و اگر دیگری باز باشد کنتاکت اصلی بسته است) الکتریکی دارند استفاد شده است در این حالت رلۀ (HENG OVER) R2 که از نوع (FINDER) می باشد تیغه خود را تحریک کرده و در قسمت شاخه ای که باعلامت 2 نشان داده شده است لامپ سیگنال (ON-FAULT) را که به رنگ زرد می باشد روشن می کند.
در این مدارات به طور کلی شمارۀ سیمها به صورت دایره که داخل آن شماره خورده است مشخص شده است و این امر به این علت است که در هنگام کار کرد طولانی چندین ساله تابلو برق به هر علتی دچار مشکل شد تکنسین مربوطه بتواند آن را با دنبال کردن شماره سیمها و با سیم مربوطه عیب دستگاه را برطرف کند در نتیجه سرعت عمل تعمیر نگهداری بسیار بالا می رود.

توضیح در باره مواد قدرت سلول اصلی:

همانطور که رد شکل مشاهده می شود متناسب با آمپر کلید اتوماتیک Q01 یک سلکتور ولتاژ (R-S-T) که 800/5 می باشد را در ابتدای مدار داریم این سلکتور همه حالتهای فازی مدار را در حالت های فازی نشان می دهد که افت ولتاژ در هر فاز برای هر حالت به صورت عقربه ای خوانده می شود.

فایل : 41 صفحه

فرمت : Word

28500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط