کار عملي درس برنامه ريزي شهري

کار عملي درس برنامه ريزي شهري

مقدمه :
از هنگاميكه بشر شروع به ساختن شهر مي كند به شكلي در محيط طبيعي دخل و تصرف كرده ويك محيط ساخته شده براي خود ايجاد مي كند تا در آن زندگي كند . اما اين به معني آن نيست كه انسان از هنگام ساختن شهر به برنامه ريزي شهري پرداخته است درواقع بيشترشهرهاي جهان بدون برنامه ريزي قبلي ساخته شده اند .
در نتيجه شهر نشيني در ضمن رشد ، مشكلات گوناگوني را به همراه داشته است . ادامه اين وضعيت منجر به پيدايش رشته برنامه شهري در قرن نوزدهم شد، يعني زماني كه محيط شهري در اثر تحولات جمعيتي و تكنولوژيك دگرگون شده و مبدل به محيطي نامطلوب براي زندگي گرديد در اين شرايط مسئله اصلي ايجاد نظم در درون شهر بود . و اين در واقع همان هدف اصلي برنامه ريزي شهري است . برنامه ريزي شهري به دنبال نظم دادن به كالبد شهر جهت زيست راحت مردمان آن مي‌با‌شد‌.
در اين بين شهر تهران چون ساير شهرهاي بزرگ جهان و بخصوص كشورهاي جهان سوم داراي مشكلات شهري عديده و گسترده اي مي باشد . به ويژه كه با گسترش محدوده شهر ، مشكلات آن نيز هر روز روزافزون تر مي گردد .
اين وضعيت لزوم برنامه ريزي شهري و استفاده از دانش متخصصين اين رشته را براي شهر تهران ضروري مي نمايد . دراين كار تحقيقي سعي شده ويژگي ها ومسائل محدوده انتخابي ( منطقه سه شهرداري تهران « محله 5 = اختياريه » ) مطرح گردد و تا حد ممكن ويژگي هاي شهري آن از جمله بافت سنتي ، ويژگيهاي
جمعيتي و … مورد بررسي قرار گرفته و پيشنهاداتي نيز در سطح تحقيق دانشجويي ارائه شود . در اينجا بر خود لازم مي دانم از همكاري سركارخانم سعيدي (كارمند محترم همشهري محله منطقه 3) و آقاي محمد سرابي ( خبرنگار محترم همشهري محل منطقه 3 ) بابت راهنمايي هايشان تشكرو قدرداني نمايم .
فصل ا ول نمايي از تهران
بخش اول – موقعيت جغرافيايي
بخش دوم – تاريخچه تهران (تهران از آغاز تا كنون )
بخش سوم – وجه تسميه تهران
بخش چهارم – جمعيت تهران
بخش پنجم – تهران امروز
بخش اول -موقعيت جغرافيايي
شهر تهران بدون شك يكي از كلان شهرهاي امروز «دهكده كوچك جهاني » به شمار مي رود ، و مسائل چنين شهر بزرگي بايستي با برنامه ريزي هاي منسجم و دقيق همراه با نگرش نوين و صحيح مورد بررسي قرار گيرد .
تحولات و گسترش تهران ، ايجاد بناها و سازهاي اين مدرن و احداث شريان ها و شبكه هاي ارتباطي ،چهره اي زيبا و مدرن به آن بخشيده . كه مي توان آن را با شهرهاي مهم جهان مقايسه كرد .
موقعيت جغرافيايي :
شهر تهران از نظر موقعيت جغرافيايي د ر51 درجه و 08 دقيقه تا 51 درجه و 37 دقيقه طول خاوري و 35 درجه و 34 دقيقه تا 35 درجه و 50 دقيقه عر ض شمالي قرار گرفته است. و ارتفاع آن از 1700 متر شمال به 1200 متر در مركز و بالاخره 1100 متر در جنوب مي رسد .
تهران در پهنه اي بين دو وادي كوه و كوير دردامنه هاي جنوبي البرز گسترده شده است.
از سمت جنوب به دشت هاي هموار شهريار و ورامين و از شمال به واسطه كوهستان محصورگرديده است . و كلاً مي توان اين شهر را به سه منطقه طبيعي تفكيك كرد :
كوهستانهاي شمالي تهران
دامنه هاي البرز
منطقه سوم دشتي است كه قسمت اعظم شهر تهران به آن گسترده شده است.
و داراي شيب ملايمي باجهت شمالي –جنوبي است .
از نطر آب وهوايي ،تهران غير از نواحي كوهستاني شمال كه اندكي مرطوب ومعندل است كلاً گرم و خشك مي باشد . و حداكثر دماي ثبت شده آن 8/40 و حداقل آن 6/4- و متوسط دماي سالانه حدود 4/19 درجه سانتيگراد ، ثبت شده است .(1380) .
بخش دوم – تاريخچه تهران ( تهران از آغاز تا كنون)
تهران پايتخت كشورما از سابقه شهري چندان طولاني برخوردار نمي باشد .
اين شهر مدت ها يكي از روستاهاي كوچك ري بوده و برخي از جغرافي دانان از جمله ابن حوقل ، اصطخري ومسعودي در تأليفات خويش آورده اند :
تهران در شمال شهر ري واقع است و داراي باغ هاي فراوان و ميوه هاي متنوع مي باشد و همچنين آب و هوايي خوش دارد . پس از آنكه شهر ري دوبار موردحمله مغولان قرار گرفت ،اهالي آنها رو به بلاد ديگر منجمله تهران نهادند.
قديمي ترين سند فارسي موجود درباره نام تهران مؤيد اين مطلب است كه تهران قبل از سده سوم هجري قمري وجود داشته است و همچنين درنوشته هاي مورخاني چون ابن اسفنديار ، عمادالدين زكرياي قزويني و حمداله مستوفي و برخي ديگر همگي معترفند كه تهران داراي محلاتي بوده كه در زيرزمين ساخته شده بود و اهالي آن در زيرزمين بيتوته مي كردند .
اهميت وآباداني در رونق تهران از زمان سلسله صفويه آغاز گرديد ، چون جد اعلاي صفويان به نام سيد حمزه در شهر ري مدفون بوده و هم به جهت باغ هاي وسيع و آب گوارا و چنارهاي بلند و زيبا ، سلاطين صفوي هرچند يكبار بدانجا روي مي آوردند و بدين ترتيب تهران مورد توجه پادشاهان صفوي بخصوص شاه طهماسب اول گرديد . و وي دستور ساختن بارويي به دور شهر را داد كه داراي 4 دروازه و 114 برج به تعداد سوره هاي قرآن بود‌.

فایل : 63 صفحه

فرمت : Word

31500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط