کارآموزی شركت آرمان‌ ساز پويان ساختمان های بتنی

کارآموزی در مورد شركت آرمان‌ ساز پويان ساختمان های بتنی

کارآموزی شركت آرمان‌ ساز پويان

مقدمه
يقيناً قديمي بودن استفاده از سرپناه يا مسكن معلوم است ولي تقريباً آن را مي‌توان همزمان با پيدايش انسان دانست، بشر از همان ابتدا براي مصون ماندن از باران و برف و غيره به غارها پناه برده كه مي‌توانيم اولين محل سكونت براي بشر بدانيم و از آن زمان تاكنون انسان‌ها هميشه به فكر مسكني بودند كه از همه جهات راحت باشد در حال حاضر با رشد جمعيت دنيا پيشرفت‌هاي عمده‌اي در ساختن مسكن ايجاد شده و استفاده از مصالح مقاوم نيز مانند فولاد و سيمان‌ در ساختمان رايج گرديد و در اثر دسترسي به اين مصالح ساختمان‌ها از حالت افقي به حالت عمودي تبديل شده‌اند و آپارتمان‌سازي در چندين طبقه مداول گرديده است. با وجود افزايش تعداد مسكن در بيشتر كشورهاي قديمي در شرايط معمولي مجاز نمي‌باشد و هنوز شكل مسكن اين گونه كشورها حل نشده و حتي در پيشرفته‌ترين كشورهاي دنيا قسمت عمده‌اي از درآمد خانواده صرف سكونت مي‌گردد. به اين علت در تمام دنيا علي‌الخصوص مملكت ما بايد در امر ساختن مسكن، توجه شود.

علل استفاده از ساختمان‌هاي بتني

ساختماني كه كليه اجزا اصلي آن از بتن و ميله‌گرد مي‌باشد ساختمان بتوني نام دارد و به دلايل زير مورد توجه مهندسين قرار گرفته است:
ماده اصلي بتن كه شن و ماسه است در همه جا پيدا مي‌شود و روي اين اصل امكان ساختن ساختمان بتني را ميسر مي‌سازد.
در مقابل عوامل جوي از ساختمان‌هاي فلزي مقاوم‌تر بوده و عمر طولاني‌تري نسبت به ساختمان‌هاي ديگر دارند.
در مقابل آتش‌سوزي مقاوم‌تر مي‌باشند.
به علت شكل‌پذيري بتن كه مي‌تواند به شكل قالب خود درآيد.

ساختمان‌هاي بتوني

منظور از ساختمان‌هاي بتني ساختماني است كه كليه اجزاء اصلي آن (ستون تيرهاي اصلي و پي) از بتن و ميله‌گرد ساخته شده باشد. سقف اين گونه ساختمان‌ها با انواع مختلف ساخته مي‌شود؛ از قبيل دال‌هاي بتوني پيش‌ساخته ـ دال‌هاي بتون‌ ريخته شده در محل ـ تيرچه‌ بلوك و غيره كه درباره آن‌ها توضيح داده خواهد شد.

مزاياي ساختمان‌هاي بتوني

ساختمان‌هاي بتوني به علل زير مورد توجه مهندسين و شهرسازان قرار گرفته و روز به روز رو به توسعه است.
ماده اصلي بتن كه شن و ماسه مي‌باشد تقريباً در تمام نقاط كره زمين به حد وفور يافت مي‌شود؛ روي اين اصل امكان ساختن ساختمان‌هاي بتوني را ميسر مي‌سازد.
ساختمان‌هاي بتوني در مقابل عوامل جوي از ساختمان‌هاي فلزي مقاوم‌تر بوده و در نتيجه نسبت به ساختمان‌هاي فلزي داراي عمر طولاني‌تري مي‌باشند.
در مقابل آتش‌سوزي ساختمان‌هاي بتوني نسبت به ساختمان‌هاي فلزي مقاوم‌تر مي‌باشند.
به علت شكل‌پذيري بتن كه مي‌تواند به هر شكلي كه قالب آن تهيه مي‌شود ساخته شود ساختن ستون و پل به اشكال مختلف را ميسر مي‌سازد به همين علت مهندسين معمار به اين نوع ساختمان‌ها توجه بيشتري مي‌نمايند.

قسمت‌هاي مختلف ساختمان‌هاي بتني:

1- پي 2- ستون 3- تيرهاي اصلي 4- سقف 5- ديوار
مطالبي كلي در مورد اجراي ساختماني بتني
براي ريختن بتن مگر معمولاً احتياج نيست از دستگاه تراكم ميكسر استفاده شود بلكه توسط چند كارگر مي‌شود بتن مگر ريخت يعني بتني كه مقدار سيمان‌ آن در حدود 100 الي 150 كيلوگرم در مترمكعب است بعد از اين كه انجام شد و پس از خشك شدن بتن مگر بعد از چند روز يا همزمان، قالب‌بندي با بلوك انجام شد، ضخامت بتن مگر در حدود 10سانتي‌متر يبود توجه اين كه در موقع بلوك چيني نبايد بلوك‌ها روي هم قرار بگيرند، يعني بلوك‌هاي يك رج چيده شده‌اند در رج بعدي بايد آن‌ها را طوري چيد كه يك بلوك روي دو بلوك زيري قرار گيرد.
پس از بلوك چيني قسمت‌هايي كه نبايد ميله‌گرد گذاري شوند با خاك پر مي‌شوند كه با چند كارگر و فرغان انجام مي‌گيرد.
پس از انجام عمليات فوق و ميله‌گرد گذاري توسط آرماتوربند بتن‌ريزي توسط دستگاه تراك ميكسر صورت مي‌گيرد و پس از چند روز كه بتن پي خشك شد، ميله‌گرد گذاري ستون انجام مي‌شود و نوبت به قالب‌بندي آن است، براي ثابت نگه داشتن قالب در جاي خود و صاف كردن سطح زير قالب از رامكا استفاده مي‌شود براي قالب‌بندي از تخته استفاده شد كه از چهار طرف ستون با ميخ و سيم نجاري آن‌ها را به همديگر متصل مي‌كنند كه تمام قالب را روي رامكا سوار مي‌كنند و بعد در
داخل قالب را بتن مي‌ريزند.

پس از اتصال قالب‌ها به فواصل 40 تا 50 سانتي‌متر تخته‌هاي 5 در 5 كه به قالب عمود است به وسيله ميخ به همديگر متصل و با مفتول اين تخته‌هاي 5 در 5 به همديگر قفل و بست مي‌شوند تا در موقع بتن‌ريزي از هم جدا نشوند. قالب‌ها قبل از بتن‌ريزي بايد با روغن سوخته يا گازوئيل صيقل داده شوند تا راحت از بتن جدا گردد و قالب چوبي آب بتن را نگيرد. قالب‌ها بايد توسط شمع‌ها در جاي خود سفت و محكم شوند تا در هنگام بتن‌ريزي حركت نكنند.
20 سانتي‌متر از كف‌سازي براي عبور لوله‌هاي آب و فاضلاب كه شيب آن به ازاي هر يك متر يك سانتي‌متر و براي سيفون هر يك متر پنج سانتي‌متر شيب مي‌دهند البته اعداد بالا تجربي مي‌باشد.

براي ساخت بتن بدون دستگاه تراك ميكسر از روش پيمانه استفاده مي‌شود 6 فرغان سنگ شكسته، 10 فرغان ماسه صفر شسته، 7 پاكت سيمان‌ و آب به ميزان لازم براي تهيه سيمان‌ با عيار 350 لازم است از اين بتن‌ريزي ستون، سقف، كف پي استفاده نمي‌شود و از بتن آماده استفاده‌ مي‌شود.
پس از بتن‌ريزي ستون نوبت مي‌رسد به ميله‌گرد گذاري تير و بستن قالب‌هاي تير و گذاشتن تيرچه‌ و بلوك است كه در جاي خود توضيح داده شده است.

براي اجراي ساختمان‌هاي بتني به كارگاهي زير نياز داريم:

1- كارگاه قالب‌بندي:
معمولاً از قالب‌هاي فلزي استفاده مي‌شود و در بعضي مواقع كه ارتفاع ستون‌ها زياد
مي‌شود از قالب‌هاي چوبي استفاده مي‌شود كه توسط نجار كارها انجام مي‌شود و در كل كمتر از آن استفاده مي‌شود.
2- كارگاه آرماتوربندي:
به دليل آن كه ساختمان زياد بزرگ نبوده توسط دو آرماتور بند در همان محوطه ساختمان كارهاي مربوط به آن‌ها انجام گرديد.
3- كارگاه تهيه بتون‌ و شن و ماسه:
در كارگاه بتن و در خارج از كارگاه انجام گرديد.
آشنايي با فولادهاي مورد استفاده در سازه‌هاي بتوني و بتن به كار رفته در سازه:
فولاد
فولادهاي مورد استفاده در بتن آرمه شامل ميله‌گرد، شبكه‌ها با توري‌هاي جوش شده از مفتول مي‌باشد. در ساختمان‌هاي معمولي براي مسلح كردن بتن، از ميله‌گرد استفاده مي‌شود. ميله‌گردها در دو نوع ساده (با سطح صاف) و آجدار (با سطح آجدار) توليد مي‌شوند. ليكن به علت چسبندگي بهتر ميله‌گردهاي آجدار را مجاز مي‌دانند.
ميلي‌متر به راحتي در بازار يافت مي‌شوند. براي 32 الي 6 ميله‌گردها در قطرهاي بزرگتر بايد از سفارش‌هاي مخصوص استفاده كرد. طول معمولي ميله‌گردهاي ساختماني توليدي در ساختمان‌ها 12 متر مي‌باشد. در جدول زير سطح مقطع و وزن واحد طول ميله‌گرد با قطرهاي مختلف آمده است:

بازديد زمين و پياده‌كردن نقشه

قبل از شروع هر نوع عمليات ساختماني مي‌بايستي زميني كه ساختمان در آن ساخته مي‌شود بازديد شود و وضعيت و فاصله آن نسبت به ساختمان‌ها و خيابان‌ها و جاده‌هاي اطراف مورد بررسي قرار گيرد و نيز پستي و بلندي زمين در صورت لزوم با توجه به نقشه ساختمان‌ مورد بازديد قرار گيرد و نيز محل چاه‌هاي قديمي كه ممكن است در هر زميني موجود باشد تعيين شده و محل آن نسبت به پي مشخص گردد.
در صورت لزوم بايد اين چاه‌ها با بتن و يا شفته آهك پر شوند و محل احداث ساختمان نسبت به زمين تعيين شود و نسبت به ريشه‌كني نيز بايد اقدام شود و خاك‌هاي اضافي و غيره به بيرون حمل گردد و بالاخره شكل هندسي زمين كاملاً مشخص و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.
پس از بازديد نقشه نوبت به پياده كردن نقشه است كه منظور انتقال نقشه ساختمان‌ از روي كاغذ به روي زمين با ابعاد اصلي به نحوي كه محل دقيق پي‌ها و ستون‌ها و ديوارها و عرض پي‌ها روي زمين به خوبي مشخص باشد و همزمان با ريشه‌كني و بازديد محل، پي‌كني مورد مطالعه قرار گيرد و بعد اقدام به پياده كردن نقشه نمود. در هنگام پياده كردن نقشه حتماً بايد نقشه پي‌كني در دسترس باشد و در پياده كردن معمولاً از دوربين‌هاي نقشه‌برداري استفاده مي‌كنند ولي براي پياده كردن نقشه ساختمان‌هاي معمولي و يا كوچك از مترور سيمان‌ بنايي كه به آن سيمان كار مي‌گويند استفاده مي‌شود و روش كار بدين صورت مي‌باشد كه ابتدا محل كلي

فایل : 78 صفحه

فرمت : Word

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط