پاورپوینت روان بخشی (ادراک) فضاهای طبیعی در محیط انسان ساخت

پاورپوینت روان بخشی (ادراک) فضاهای طبیعی در محیط انسان ساخت

مقدمه

اهمیت «کیفیت زندگی» در محیط‌های انسان ساخت از سوی بسیاری از نظریه پردازان معماری مورد توجه قرار گرفته است. گیدنز در رابطه با این موضوع بر اهمیت پرداختن به محیط‌های انسان ساخت و مداقه در چگونگی رابطه آن با طبیعت تاکید می‌ورزد. وی نه تنها از این بابت که محیط‌های انسان ساخت، محیط «زندگی » روزمره را تشکیل می‌دهند، بلکه به این دلیل که این محیط‌ها بر چگونگی تشکیل فعالیت‌ها در محیط طبیعی، ادراک آن و نیز عمل در برابر آن موثرند نیز آنها را مورد بررسی قرار داده است و بر لزوم بازنگری چگونگی زندگی در این محیط‌ها مبادرت می‌ورزد. وی تاکید می‌نماید که یکی از پیامدهای نوسازی شهری از دست رفتن«حس زندگی» در میان «نظم طبیعی» است. وی شیوه زندگی امروزین را مورد انتقاد قرار داده و آن را مایه جدایی انسان وطبیعت دانسته است. این نکوهش‌ها از جانب نظریه پردازان دیگری نیز مطرح گشته است. در این رابطه از آنجا که نمی توان محیط‌های انسان ساخت امروزی در مقیاس و شیوه غالب آن همچون شهرها را دگرگون نمود می‌توان بر اساس بازنگری درجنبه‌های مختلف تعامل انسان و طبیعت در محیط انسان ساخت چگونگی این رابطه را تبیین کرد.

ارتباط با طبیعت، ضروری ترین نیاز فطری آدمی میباشد. انسان ذاتا به طبیعت تمایل دارد و در کنار آن آرامش خاطر می‌یابد. محصول معماری بایستی جزئی از طبیعت باشد. نیاز به فضای دنج و آرام جهت ایجاد قابلیت بازیابی روح و روان انسان در فضاهای معماری به شدت احساس میشود. مناظر شهری و فضاهای داخلی آشفته و متراکم و فاقد عناصر طبیعی، افزایش اضطراب، کاهش تمرکز در ادراک و ایجاد اختلال در کارایی ذهنی انسان را سبب شده اند. تحقیقات نشان می‌دهد که طبیعت و فضای سبز می‌تواند برکاهش فشار روانی و ارتقای سلامت روان موثر باشد. مهم ترین و ساده ترین راه برای تعدیل اثرات مخرب زیست محیطی، توسعه فضای سبز است. فضای سبز به دلیل داشتن عملکردهای مختلف، نقش موثری در منظر و زیبایی، پاکیزگی و تلطیف هوا، تخفیف اثرات آلودگی‌ها، جلوگیری در توسعه بی رویه ساخت وسازها و تفرج، استراحت و آرامش ذهنی ایفا میکند. آمارهای متعددی در سطح جهان ارائه میشوند که نشانگر این واقعیت هستند که وجود فضای سبز به ویژه در جوامع متراکم شهری افزون بر سلامت جسمانی موجب آرامش روح، بازده کاری و کیفیت بیشتر میشود.

طراحی محیط مصنوع باید به گونه ای باشد که به نحو مطلوب در روان انسان تأثیر بگذارد، به دلیل ارتباط مستقیم فضای زیستی با روح و روان انسان، طراحی درست و مطلوب می‌تواند تأثیرات مثبت و طراحی نامناسب اثرات مخرب داشته و حتی بی تفاوتی و بی معیاری در طراحی باعث دلمردگی انسان شود. به همین دلیل بررسی چرایی و چگونگی حضور متغیرهای محیطی طبیعی و تأثیر بر روان فرد مورد نظر این پژوهش می‌باشد. بنابراین بررسی ارتباط انسان با محیط طبیعی و رویکردهای روانشناسانه ادراک طبیعت تأثیر بسزایی در تببین معیارهای مکانی و محیطی روان بخش طبیعت خواهد داشت.

نظریه ها در حوزه تعامل انسان و طبیعت

در این مقوله بر آنیم تا به چگونگی و نحوه ارتباط بین انسان با طبیعت و عالم طبیعت اشاره ای کنیم تا به تأثیر و عملکرد رویارویی انسان با آنها در طی مدارج و درک از جهان هستی آشنا شویمو در ادامه به تعدادی از نظریه‌ها در خصوص نقش و اهمیت طبیعت در طراحی محیط پرداخته میشود، که اهم نظریات به شرح ذیل است:

 

39900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط