مقاله کامل پروژه گیاهپزشکی

مقاله کامل پروژه گیاهپزشکی

شناخت حشرات مورد استفاده در مبارزه بيولوژيك
بالتوري سبز
يكي از حشرات مفيد براي انسان بالتوري سبز است . اين حشرات مي توانند در تقليل انبوهي آفات مختلف از جمله تخم پروانه هاي آفت ، شته ها ، تريپس و كنه ها موثر باشد لارواين حشرات داراي قطعات دهاني داسي شكل است كه آن را در داخل ميزبان (تخم ، لارو ، شته ، كنه و … ) كرده و از محتويات داخلي آن تغذيه مي كند .
لاروها طي دوره لاروي كه به طور متوسط حدود 12 روز طول مي كشد ، 500-300 شته را از بين مي برند . پس از طي لاروي ، دوره شفيرگي ـشفيره گردي سفيد رنگ ) و بعد ظهور حشرات كامل مي باشد حشرات كامل از شهد گلها تغذيه مي كند و شكاري نيستند ولي گونه هاي ديگري از بالتوريها وجود دارند كه هم لارو و هم حشرات كامل آنها شكارگر و يا به اصطلاح پرداتور هستند و. اين حشرات تخمهاي بيضي شكل و سبز رنگ خود را به علت همخواري لاروها در انتهاي تار ابريشمي قرار مي دهند كه پس از طي دوره جنيني ، تخمها تفريخ شده و لاروهاي خارج شده شروع به تغذيه از ميزبانهاي مختلف مي كند .اين گونه را مي توان در انسكتاريوم تكثير نمود . جهت مبارزه با‌آفات نامبرده مي توان اين حشرات را در مراحل تخم و لاروسن 2 رها سازي نمود .
در رها سازي به صورت تخم يك قسمت تخم را با 15 قسمت خاك اره مخلوط كرده و به كارتهاي مخصوص به نام كريز و كارت مي چسبانند . اين كارتها در 3/1 قسمت انتهايي گياه آويزان مي شود پس از طي دوره جنيني تخم ، لاروها خارج شده و شروع به اغذيه از ميزبان مي كنند .
زنبور تريكوگراما
زنبور تريكوگراما حشره كوچكي است كه تخم بسياري از پروانه هاي زيان آور محصولات كشاورزي را از بين مي برد اندازه آن در حدود 2/0 تا 4/0 ميليمتر و به رنگ زرد . خرمائي . قهوه اي و مايل به سياه مي باشد . دوره زندگي تريكوگراما در آزمايشگاه در دماي 27 درجه سانتيگراد 8 تا 9 روز ولي در طبيعت دو تا سه هفته طول مي كشد . زمستانم گذراني اين زنبور به صورت پيش شفيرگي مي باشد . هر زنبور ماده تريكوگراما قادر است 40 تا 70 عدد تخم آفت را از بين ببرد . اين زنبور به صورت بومي در اكثر نقاط كشور يافت مي شود در استان گلستان در حاشيه جنگل به علت تنوع گياهي و سمپاشي كمتر و … كانون طبيعي زنبور تريكورگاما مي باشد .
زنبور تريكوگراما در انسكتاريوم ها توليد انبوه ، و در مزارع رها سازي مي شوند . در استان گلستان جهت كنترل سه نوع آفت به نام : كرم قوزه پنبه ، كرم ساقه خوار برنج و كرم ساقه خوار اروپائي ذرت ، زنبور تريكوگراما در مزارع
رها سازي مي شود . براي رها سازي زنبور از كارت هايي به رنگ سبز معروف به تريكوكارت استفاده مي شود .
اين تريكو كارت ها حاوي تعدادي زنبور آماده خروج مي باشد .
زمان رها سازي با شورع اولين تخم ريزي پروانه مي باشد بسته به نوع آفت معمولا دوبار به فاصله يك هفته براي هر نسل رها سازي زنبور انجام مي گيرد در مزارع پنبه 200 عدد تريوكارت يكصد گرمي در هكتار به فاصله 5 متر و در مزارع برنج و ذرت 100 عدد تريكو كارت يكصدم گرمي در هكتار به فاصله 10 متر روي گياه نصب مي شود .
آشنايي با دو آفت جديد زيتون
مگس زيتون Bacterocera oleae
اين حشره يكي از خطرناك ترين آفت زيتون در كشورهاي حوزه دريايي مديترانه است و در ايران عنوان‌آفت قرنطينه اي دارد . متاسفانه در سال جاري ظهور اين‌آفت خطرناك در استانهاي گيلان ، زنجان و قزوين و همچنين استان گلستان گزارش گرديد . خسارت مگس زيتون در درجه اول مربوط به لاروهاي آنست كه از گوشت ميوه و حتي مغز هسته مي خورند و گاهي تا 90 درصد ميوه را از بين مي برند .در مرحله بعدي سوراخهاي ناشي از تخم ريزي حشرات ماده و همچنين ورودي و خروج لارو ها در داخل ميوه كه موجب نفوذ عوامل گنديدگي گرديده و به شدت ميوه را فاسد مي كند . حشره كامل مگس زيتون به طول 4-5 ميليمتر با و رنگ عمومي بدن قهوه اي روشن مي باشد ، مشخصه بارز اين‌افت وجود دو لكه هاي كوچك زرد رنگ در هر يك از طرفين قفس سينه و يك لكه زرد در انتهاي قفس سينه مي باشد . در طرفين بندهاي شكم نيز لكه هاي قهوه اي تيره ديده مي شود ، بالها شفاف با رگبالهاي تيره ، با يك لكه تيه در نوك بال ، در حشره ماده انتهاي شكم باريك و نوك تيز است و به يك لوله تخميز ختم مي شود . لاروها همانند لارو همه مگسها سفيد رنگ با انتهاي قدامي باريك و نوك تيز و انتهاي عقبي نسبتا پهن است . طول بدن لارو در حداكثر رشد حدود 7 ميليمتر مي باشد . مگس زيتون حشره اي است چند
نسلي كه در شرايط مساعد ممكن است تا 5 نسل ايجاد نمايد ، عمده خسارت آن در آخر تابستان و اوايل پاييز است كه درجه حرارت كمتر و ميزان رطوبت بيشتر است خسارت به شدت افزايش مي يابد .
كرم جوانه خوار ( سرشاخه خوار ) زيتون palpita unionalis
جوانه خوار زيتون جزو افات قرنطينه اي ايران بوده و اولين با در مرداد 1378 در باغهاي زيتون رودبار مشاهده گرديده است . در حال حاضر در استانهاي گيلان ، زنجان قزوين و گلستان انتشار دارد . اولين مشاهده اين افت در استان گلستان مربوط به شهريور سال 1380 در شهرستان كرد كوي مي باشد و در حال حاضر در اكثر باغات واقع در مناطق كوهپايه استان از غرب تا شرق انتشار دارد . بيشترين خسارت آن در نهالستانها و باغات جوان بوده و فراواني آن در غرب استان بيش از شرق مي باشد .
حشره بالغ شب پره اي است سفيد رنگ . عرض آن با بالهاي باز حدود 3 سانتي متر مي باشد لاروهاي جوان به رنگ زرد روشن و به طول حدود 5/1 ميليمتر كه در نهايت و در رشد كامل به رنگ سبز و به طول 20 تا 25 ميليمتر ديده مي شوند . خسارت اين آفت مربوط به لارو آن است . لاروها ابتدا به جوانه ها و سپس به برگهاي مسن تر حمله مي كنند . لاروها در مواردي نيز ميوه ها را مورد تغذيه قرار مي دهند . جوانه خوار زيتون حشره اي است چند
نسلي و زمستان گذراني آن به صورت لارو روي درخت و لابلاي برگهاي زيتون مي باشد .
شناخت زنبور براكون :
اهميت زنبور براكون :
زنبور پرازيت براكون از جمله دشمنان طبيعي لارو آفات مختلفي همانند كرم قوزه پنبه ، برگخوار ساقه ، خوارهاي ذرت و برخي از آفات انباري است كه در مبارزه با بيولوژيك و در تلفيق با ساير روشهاي مبارزه با آفات جايگاه مناسبي دارد ميزان تلفاتي كه اين زنبور در شرايط طبيعي به برخي از آفات وارد مي نمايد بسيار جالب توجه است از ويژگي هايي كه اين زنبور را در مبارزه بيولوژيك مورد توجه قرار مي دهد ، فلج كردن ميزبان و تغذيه از مواد درون بدن ميزبان است اين دو ويژگي ضمن متوقف كردن خسارات و از بين بردن آفات ، نقش ترويجي و تقويت كننده مبارزه بيولوژيك را دارد زيرا لاروهاي فلج شده و از بين رفته در مزرعه كاملا مشهود بوده و اثري شبيه به سمپاشي را از ديد كشاورز ايجاد مي نمايد . علاوه بر اينها طول عمر زنبور نيز زياد بوده و حتي قادر است در مواردي تا 2 ماه نيز زنده بماند . از اين زنبور جهت كنترل آفاتي نظير كرم قوزه پنبه و به عنوان مكمل رها سازيهاي زنبور تريكوگراما استفاده مي شود .
شكل شناسي زنبور :
زنبور بالغ حشره اي است به طول 5-3 ميليمتر كه رنگ آن از قهوه اي روشن تا كاملا تيره تغيير مي كند . بالهاي جلوئي مثلثي و بالهاي عقبي كاردي شكل

فایل : 35 صفحه

فرمت : Word

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط