مقاله کامل پايان نامه بررسي عوامل تهاجم فرهنگي از نظر دانشجويان دختر
مقاله کامل پايان نامه بررسي عوامل تهاجم فرهنگي از نظر دانشجويان دختر
چكيده پژوهش :
عنوان تحقيق : بررسي عوامل تهاجم فرهنگي از نظر دانشجويان دختر دانشگاههاي پيام نور و آزاد واحد سبزوار در سال تحصيلي 85-84
اين پروژه در پنج فصل تدوين شده است .
در فصل اول آن اين موضوعات مورد بررسي قرار گرفتهاند :
بيان مساله
رهبر معظم انقلاب در بيان اهميت پرداختن به مساله تهاجم فرهنگي فرمودهاند :
« امروزه دشمن بيشترين همت خود را روي تهاجم فرهنگي گذاشته است ».
در فصل اول يعني در طرح تحقيق به بيان اهميت اين پديده مهم تاريخي كه در همه جوامع به چشم ميخورد چه بصورت تهاجم فرهنگي و يا به صور گوناگون ديگر مانند تبادل فرهنگي ، انتقال فرهنگي ، استعمار فرهنگي و … پرداختيم .
اهداف تحقيق :
1-هدف عمده تحقيق : برخي از عوامل گرايش جوانان مخصوصاً قشر دانشجويان دانشگاه هاي پيام نور و آزاد سبزوار به فرهنگ غرب در سال تحصيلي 85-84
2-اهداف جزئي (ويژه) : الف : بررسي نحوه عملكرد شيوههاي تربيتي والدين و گرايش جوانان به فرهنگ غرب . ب : ميزان و نوع تبليغات رسانههاي گروهي در جامعه ايران ج : دادن آزادي يا محدوديت بيش از اندازه در بروز اين گرايش .
سوالهاي تحقيق :
1-آيا بين آگاهي جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرايش به غرب رابطه وجود دارد ؟
2-آيا بين نقش خانواده در فرهنگدهي به جوانان در برابر فرهنگ منفي غرب و عمل خود والدين به اين موضوع رابطه وجود دارد ؟
3-آيا ايجاد برنامههايي در زمينه فرهنگ غرب و ارائه نكات مثبت و منفي اين فرهنگ ، در روي آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
4-آيا آزادي بيحد و حصر يا محدوديت بيش از اندازه در روي آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
5-آيا غني بودن فرهنگ بومي و آگاهي از فرهنگ جهاني مانعي براي گرايش به فرهنگ غرب ميشود ؟
6-آيا شرايط اقتصادي و اجتماعي مرفه خانوادگي ، در بروز گرايش به فرهنگ غرب موثر است ؟
روش تحقيق :
با توجه به موضوع تحقيق ، روش به كار رفته از طريق آمار توصيفي انجام گرفته است بصورت روش توصيفي از نوع علي پس از رويداد .
جامعه ، نمونه ، شيوه نمونهگيري :
جامعه مورد نظر دانشجويان دانشگاه پيام نور سبزوار در سال تحصيلي 85-84 حدود 2000 نفر است كه نمونه انتخاب شده 50 نفر ميباشد و جامعة دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد سبزوار در سال تحصيلي 85-84 حدود 6000 نفر است كه از اين تعداد ، 50 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند كه با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي ساده ، نمونهها انتخاب شدهاند .
ابزار اندازهگيري :
ابزار جمعآوري اطلاعات ، پرسشنامه ميباشد .
روش تجزيه و تحليل اطلاعات :
در تجزيه و تحليل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ، از آمار توصيفي استفاده شده است .
به اين صورت كه بعد از استخراج اطلاعات از پرسشنامه ، جدول توزيع فراواني ،
درصد فراواني براي هر گزينه و سپس نمرة كل محاسبه شده است .
خلاصه نتايج :
نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل اطلاعات ، سوالات تحقيق را تاييد كرده كه آگاهي جوانان از اهداف فرهنگسازان غرب ، نقش خانواده در فرهنگدهي به جوانان ، ايجاد برنامههايي در زمينه فرهنگ غرب و ارائه نكات مثبت و منفي فرهنگ ، غني بودن فرهنگ بومي ، آزادي بيحد و حصر يا محدوديت زياد در اين گرايش موثر است .
پيشنهادها :
اصلاح و تقويت برنامههاي صدا و سيما
ايجاد تنفر و انزجار نسبت به فرهنگ غرب نه كل فرهنگ غرب بلكه نكات و جنبههاي منفي آن
جلوگيري از ورود نوارها و فيلمهاي ويديويي نامناسب
تقويت بينش مذهبي و عاطفي در خانوادهها
محدوديت ها :
1-كمبود تحقيقات در ارتباط با موضوع
2-عدم وجود كتابهاي معتبر و جديد
3-وجود تفاوتهاي فردي
فصل اول :
طرح تحقيق
عنوان تحقيق :
بررسي عوامل تهاجم فرهنگي از نظر دانشجويان دختر دانشگاههاي پيام نور و آزاد واحد سبزوار در سال تحصيلي 85-84
مقدمه :
براي يك ملت فاجعه فرهنگي از فاجعه اقتصادي بسيار سنگينتر و خسارتبارتر است يورش فرهنگي از يورش نظامي بسيار بيرحمانه و صعبالعلاجتر است (مقام معظم رهبري)
فرهنگ و تمدن غرب ، پس از رنسانس ، با اصالت دادن به انسان و ترويج اومانيسم ، درصدد نفي مذهب و فرهنگهاي غيرغربي برآمد .
غربيان براي گسترش سلطه اقتصادي خود بر ساير ملتها و كسب منابع و منافع بيشتر تلاش كردند با تحريف ، تخريب و مسخ فرهنگ ديگران ، آنها را از خود بيگانه و بيهويت كنند و فرهنگ و انديشههاي غربي را در بين آنان تبليغ و حاكم گردانند .
براي تحقق اين هدف شوم آنها با بهرهگيري از كليه ابزارها و روشهاي مستقيم و غيرمستقيم ، زمينه برقراري حاكميت خود را در سطح جهان فراهم كردند . با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و احياي تفكرات ديني در بسياري از كشورهاي جهان بر همه تلاشهاي آنان خط بطلان كشيد .
دشمنان با سرمايهگذاري بلند مدت ، فرهنگ اسلام را فرهنگي بيمحتوا و بيتفاوت جلوه دادند و به اشاعه فساد و بدحجابي و بيبند و باري در جامعه پرداختند و از طرف ديگر به مصرف هر چه بيشتر كالاهاي غربي و غيرضروري بويژه در بين نسل جوان دامن زدند .
در زمينه كودكان و نوجوانان يكي از مسائل مهمي كه هميشه مطرح است مساله هويتيابي و بحران هويت است كه در آينده تاثيرات بسزايي در شكلگيري شخصيت و جهتگيري آنها خواهد گذاشت در اين پروژه سعي شده عوامل گرايش دانشجويان دختر دانشگاه آزاد و پيام نور به مظاهر ضدارزش فرهنگ بيگانه مورد بررسي قرار گيرد و درپايان هم راهكارهايي براي رفع اين مشكل كه جنبه كاربردي دارند بيان ميشود. به نظر ميرسد براي دانشجويان درباره نارساييهاي فكري و فرهنگي آنان تاكنون اقدامات موثر كمتري در سطح جامعه صورت گرفته است .
بيان مساله
در باب تهاجم فرهنگي سخن بسيار گفته شده است و دربيان اهميت و حساسيت اين پديده قرن و نوع برخورد با آن ، گفتهها و نظريه هاي مختلفي ابراز شده كه هر يك اغلب ناظر به بعدي از ابعاد فرهنگ است . اگر چه مساله تهاجم فرهنگي در
كشورها از مدتها قبل مطرح بوده اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي و نفوذ فرهنگ پوياي اسلام در عرصههاي بينالمللي ، نمودي تازه يافته است .
استكبار جهاني با سرمايهگذاريهاي وسيعي تلاش ميكند تا حركت انقلاب و نفوذ فرهنگ اسلامي را متوقف سازد . از آنجايي كه انگيزه تهاجم فرهنگي ، نخست ايجاد جو خودباختگي و روح بيتفاوتي در جامعه نسبت به ارزشهاي اصيل خودي و تخريب هويت مذهبي است و سپس ايجاد جامعهاي تازه كه تفكرات و باورهاي جهان غرب را بپذيرد و از نظر فرهنگ غرب ، در الگوي مصرفي غرب ، غرق شود و با توجه به اهميت و حفظ اصالت فرهنگ اسلامي و ايراني و با عنايت به اينكه جوانان ، نيروي پتانسيل هر جامعهاي هستند و آينده كشور در دست تواناي اين قشر عظيم رقم ميخورد بيانگر اهميت بررسي اين موضوع در بين اين گروه وسيع را توجيه ميكند .
همچنين امروزه با توجه به پيشرفت سريع علم و تكنولوژي و استفاده بشر از ابزارهاي ارتباطي پيشرفته نظير ماهوارهها و شبكههاي اطلاعرساني كامپيوتري كه انسان را قادر ساختهاند دركمترين وقت ممكن به آخرين اطلاعات و اخبار درباره موارد مختلف دست پيدا كند تبادل افكار و فرهنگها امري عادي و حتي اجتنابناپذير است كه اين تبادل فرهنگي مانند اكثريت ابزار مورد استفاده بشر ، هم داراي مزيتهاي بسيار و هم زمينه مشكلات متعددي براي بشر مي باشد ،
موضوعي كه در اين پروژه بررسي ميشود امري اجتماعي و فرهنگي در ايران است و در برخي كشورها داراي روند تاريخي است كه ميتواند تاثيرات زياد و مخربي را بر هر كشوري داشته باشد . تهاجم فرهنگي ابتدا با گرفتن هويت و اعتقادات ملي افراد شروع ميشود و درنهايت موجبات دوري از استقلال و خودكفايي و وابستگي را فراهم ميآورد .
در اين صورت است كه با نابودي فرهنگ يك كشور ، زمينه براي رشد سيطره سياسي و اقتصادي و گسترش سلطه همهجانبه استكبار جهاني هموار خواهد شد . با عنايت به توضيحات صفحات قبل ، ضرورت و اهميت تحقيق در زمينه خطر تهاجم فرهنگي را جلوهگر ميسازد .
چنانكه رهبر معظم انقلاب بارها در فرمايشات خود ، به اهميت و ارزش فرهنگ اسلامي و ايراني اشارت مبسوطي داشتهاند و تهاجم فرهنگي را شبيخون فرهنگي تعبير كردهاند .
اهميت و اهداف تحقيق :
اكنون كه استكبار جهاني از انقلاب اسلامي ما سيلي خورده و به نقش عظيم مسلمين در معادلات جهاني پي برده است ما شاهد ايجاد اختلال در جوامع اسلامي بوده و هستيم . بنابراين شكي نيست كه همه ما بايد از برادران مسلمان خود در
اين كشورها (بوسني و هرزگوين ، فلسطين ، لبنان) و ساير نقاط مسلماننشين جهان پشتيباني كنيم .
آنچه درباره اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار است و متاسفانه تاكنون در بسياري از موارد ، با غفلت همراه بوده است مساله مبارزه فرهنگي ميباشد زيرا همانطور كه قبلاً اشاره شد تهاجم فرهنگي برخلاف تهاجم نظامي و اقتصادي يك جريان كاملاً ملموس نيست كه بتواند در برابر آن واكنش دفاعي نشان داد بلكه داراي طبيعتي پيچيده است كه از تلاشهاي دشمنان اسلام ، طي مدتهاي طولاني شكل گرفته و با فرهنگ اسلامي عجين شده است .
اين شيوه ، خطرناكترين نوع هجوم است كه اگر با موفقيت همراه باشد دشمن به همه اهداف خود رسيده است و ديگر ، نيازي به مبارزه نظامي هم نخواهد داشت .
مساله تهاجم فرهنگي كه ما بارهاي روي آن تاكيد كردهايم يك واقعيت روشني است كه با انكار آن نميتوانيم اصل تهاجم را از بين ببريم . تهاجم فرهنگي وجود دارد اگر ما آن را انكار كرديم ، مصداق اين فرمودة اميرالمومنين (ع) ميشويم كه : « و من نام لم ينم عنه » تو اگر در سنگر به خواب روي ، معنايش اين نيست كه دشمن هم در سنگر مقابل به خواب رفته است و تو كه خوابيدهاي ، سعي كن خودت را بيدار كني .
هدف عمده تحقيق :
بررسي برخي از عوامل گرايش جوانان مخصوصاً قشر دانشجويان دانشگاههاي آزاد و پيام نور سبزوار به فرهنگ مبتذل غرب در سال تحصيلي 85-84
اهداف ويژه
1-بررسي نحوه عملكرد شيوههاي تربيتي والدين و گرايش جوانان به فرهنگ غرب
2-بررسي ميزان و نوع تبليغات رسانههاي گروهي در جامعه ايران و گرايش جوانان به اين فرهنگ
3-بررسي دادن آزادي يا محدوديت بيش از اندازه در بروز اين گرايش
سوالهاي تحقيق :
1-آيا بين آگاهي جوانان از اهداف فرهنگ و مظاهر غرب و گرايش به غرب رابطه وجود دارد ؟
2-آيا بين نقش خانواده در فرهنگدهي به جوانان در برابر فرهنگ منفي غرب و عمل خود والدين به اين موضوع ، رابطه وجود دارد ؟
3-آيا ايجاد برنامههايي در زمينه فرهنگ غرب و ارائه نكات مثبت و منفي اين فرهنگ ، در روي آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
4-آيا آزادي بيحد و حصر يا محدوديت بيش از اندازه ، در روي آوردن به فرهنگ غرب موثر است ؟
5-آيا غني بودن فرهنگ بومي و آگاهي از فرهنگ جهاني ، مانعي براي گرايش به فرهنگ غرب ميشود ؟
6-آيا شرايط اقتصادي اجتماعي مرفه خانوادگي ، در بروز گرايش به فرهنگ غرب موثر است ؟
تعاريف مفاهيم و اصطلاحات بصورت عملياتي :
فرهنگ : ادب و نفس ، تربيت ، دانش و علم ، معرفت ، بيرون كشيدن ، بركشيدن ، و در اصطلاح فرهنگنامه معين به اين معاني اشاره شده : ادب ، تربيت ، دانش ، فضيلت ، حكمت و عقل .
فرهنگي : منسوب به فرهنگ ، با فرهنگ ، باادب
تهاجم : به انبوه درآوردن ، ناآگاه آمدن ، درتاختن ، هجوم بردن ، حمله كردن به يكديگر ، يورش
تهاجم فرهنگي : يك مجموعه سياسي يا اقتصادي براي اجراي مقاصد خاص خود و اسارت يك ملت ، به بنيانهاي فرهنگي آن ملت هجوم و برد به قصد جايگزيني باورهاي تازه به آن ملت .
فساد : هر گونه عمل يا جرياني كه از نظر اسلام و قرآن و سنت نامشروع است اعم از جريانهاي اقتصادي يا هر گونه ترويج فكر و روش مغاير با شرع مقدس .
سلطه فرهنگي : عبارتست از مبادله يك جانبه عناصر و پديدههاي فرهنگي به منظور تضعيف ، تحريف و نابودسازي هويت فرهنگي گروه مقابل .
مقابله فرهنگي : حمله فرهنگي دو قوم بر يكديگر به منظور تغيير و تبديل عناصر و پديدههاي فرهنگي قوم مقابل بنابراين در مقابله فرهنگي ، حمله 2جانبه و 2 سويه است و دو قوم مقابل يكديگر ، بر هم يورش ميآورند .
پوششهاي نامناسب :
كليه لباسهايي كه از سوي غربيان جهت هويتزدايي جامعه اسلامي طراحي شده و با نام مد وارد كشور ميشود .
فرهنگ اسلامي : فرهنگي كه مبتني بر موازين شرع مقدس اسلام و هماهنگ با جهانبيني و ايدئولوژي خاص آن باشد .
فرهنگ غيراسلامي : مجموعههايي كه اسلام را به عنوان تنها ملاك و مناط ارزشگذاري رفتارهاي فردي و اجتماعي نپذيرفته باشند .
غربگرايي : از ديدگاه جامعه شناسي عبارتست از : طرز تفكر خاصي كه به پذيرش هر چه قوي باشد گرايش دارد و از هر چه سنتي و شرقي است بيزار است .
جوان : كليه افرادي كه بين سن 24-18 سال قرار دارد .
ابعاد منفي مظاهر فرهنگ بيگانه : مواردي از فرهنگ غربي كه بر افعال و ظاهر افراد تاثير ميگذارد و با فرهنگ اسلامي در تضاد قرار ميگيرد و در جامعه به عنوان ضدارزش مطرح ميگردد .
ارزش : يك اصل كلي و انتزاعي است كه با الگوهاي رفتاري در درون يك فرهنگ يا جامعه خاص سروكار دارد كه از طريق اجتماعي شدن اعضاء ، آن را در سطوح عادي رعايت ميكنند . اين ارزشهاي اجتماعي همانگونه كه ناميده شدهاند اصول اصلي و مركزي را تشكيل ميدهند كه در اطراف آن ، اهداف اجتماعي و فردي ميتوانند اصالت پيدا كنند .
نگرش : يك نوع حالت آمادگي و تمايل به عمل يا عكسالعمل مشخصي در مقابل محركي خاص كه بصورت مثبت يا منفي آشكار ميشود (اوپنهايم . ان 1369 ، ص 126)
نهضت بازگشت به خويشتن :
جريان تعديل غربگرايي مفرط (غربزدگي) و تاكيد مجدد بر نظام ارزشها و فرهنگ و تاريخ و اين و عقيده و ايدئولوژي خويش است (نقوي ، علي ، 1361 ، ص 113) .
باورها :
در مفهوم استاندارد لغوي غالباً براي پذيرش عاطفي يك قضيه ، حالت ، طرز تفكر و استدلال و عقيده بكار ميرود .
تجزيه و تحليل دادهها :
سوال 1 : آيا بين آگاهي جوانان از فرهنگ و مظاهر غرب و گرايش به غرب رابطه وجود دارد ؟
از اين سوال چنانكه استنباط ميشود ، آگاهي و خردمندي جوان نسبت به فرهنگ غرب را متذكر ساخته است طبق جدول 1-الف دانشگاه پيام نور در صفحه 42 ، 12% مخالف ، 4% كاملاً مخالف ، 56% موافق ، 24% كاملاً موافق و 4% عدم اطمينان خود را از اين موضوع بيان كردهاند . طبق جدول 1-ب دانشگاه آزاد در صفحه 43، 8% مخالف ، 6% كاملاً مخالف ، 48% موافق ، 36% كاملاً موافق و 2% عدم اطمينان خود را در مورد اين سوال اظهار كردهاند .
طبق اعداد و ارقام جداول 1-الف و 1-ب صفحات 42 و 43 و با توجه به درصدهاي بالاي پاسخدهندگان كه موافق آگاهي جوانان از اهداف فرهنگسازان غرب را ذكر كردهاند ميتوان به لزوم آگاهي جوانان از اهداف فرهنگسازان غرب از طريق رسانهها ، مجلات ، روزنامهها ، بروشورهاي تبليغاتي و … ضروري و جدي به نظر ميرسد و هيچگونه اغماضي در اين باب ، از سوي هيچ نهادي قابل قبول نيست .
فایل : 102 صفحه
فرمت : Word
- کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.