مقاله کامل مه

مقاله کامل مه

فهرست مطالب
مقدمه 4
تعريف مه 6
اقليم شناسي مه 6
انواع مه 8
ساختار فيزيكي مه 14
مفاهيم كلي تعديل مه 17
روش‌هاي رفع فيزيكي مه 19
روش هاي تبخير 20
روش هاي پيشگيري 22
استفاده از علم سنجش از دور و كمك گرفتن از عكسهاي ماهواره‌اي 23
مفاهيم اصولي در سنجش از دور 24
دورسنجي 26
نياز مبرم به آمار و اطلاعات از منابع زميني 28
انرژي يا تشعشع الكترومغناطيسي 29
الف: طيف انرژي الكترومغناطيسي 30
ب: بازتاب طيفي 31
ماهواره ها و سيستم هاي سنجش از دور در هواشناسي و علوم جو 32
كاربرد تغيير تصاوير و داده هاي ماهواره اي 35
كاربرد سنجش از دور در مه زدايي 37
پيش بيني مه 41
مه تابشي 43
ضرورتهاي مه تابشي 45
مه جبهه اي 46
ضرورت هاي مه جبهه اي 47
مه دريايي 48
ضرورت هاي مه دريايي 50
مه فرارفتي 51
ضرورت هاي مه فرارفتي 52
مه توده اي 53
نياز كلي در پراكندگي مه 54
پراكندگي مه ابر سرد 58
فناوري بارورسازي 59
بارورسازي با يخ خشك 60
بارورسازي با پروپان 61
بارورسازي با استفاده از دي اكسيد كربن مايع (LC) 61
پراكندگي مه گرم 65
مخلوط كردن بوسيله هليكوپتر 66
بارورسازي بوسيله مواد جاذبه الرطوبه 68
مه زدايي از طريق گرمايشي زميني 72
حذف مه يخي 81
نتيجه 82
مقدمه
با وجود پيشرفتهاي تكنولوژي، هنوز مه، بعنوان خطري جدي براي هوانوردي، دريانوردي و راه و ترابري محسوب مي شود. سيستم هاي حمل و نقل جاده‌اي، هوايي و دريايي به علت وجود مه غليظ، دچار اختلال مي شوند و درصد بسياري از خسارات جاني و مالي بدليل وجود مه ايجاد مي گردد.
طبق تعريف، مه به هر ابري اتلاق مي گردد كه ميدان ديد ناظر را كاهش دهد و آن را از هزار متر به 100 و حتي 10 متر محدود كند. مه مي تواند از چند ساعت تا چندين روز ماندگار باشد و بطور طبيعي تحت تأثير نيروي عمودي قوي و گرماي خورشيدي پراكنده شود. بطور كلي مه يك پديده آب و هوايي در سطح وسيع است و محاسبه رخداد مه تنها از طريق مشاهده مي تواند مورد توجه قرار گيرد.
آمار نشان دهنده خسارات بسيار ناشي از مه غليظ در سرتاسر جهان مي باشد. لذا، كشورها را بر آن داشته تا با ابداع سيستم هاي عملياتي و قابل استفاده جهت مه‌زدايي در سطح جاده اي، هوايي و دريايي از خسارات وارده احتمالي بكاهند. كشورهاي پيشرفته جهان نظير امريكا، روسيه، ايتاليا، چين و … در خصوص مقابله با پديده مه آزمايشات و ابداعاتي انجام داده اند و نتايج تحقيقاتي مه‌زدايي آنها نيز
انتشار يافته است. لذا همانطور كه كشورهاي پيشرفته جهان با توجه به فناوري پيشرفته، پراكنش اين پديده مخرب را نيازي مبرم مي دانند، ما نيز بايد با در نظر گرفتن آمار خسارات جاني و مالي ناشي از مه به فكر تحقيقات و عمليات توسعه فن آوري در زمينه مه‌زدايي باشيم. شكي نيست كه مه را مي توان با روشهاي مصنوعي از بين برد. با آزمايشات بيشتر در مورد تكنيكهاي موجود مي توان قوانيني را بوجود آورد كه بتوانند در ايجاد تكنيكهاي موفق و بهتر و كاهش دادن بيشتر هزينه و خطر عمليات مورد استفاده قرار گيرد. لذا آزمونهاي تجربي ما را به سمت استاندارد كردن تكنيكهاي مه‌زدايي سوق مي دهد.
عليرغم پيشرفتهاي تكنولوژيكي، هنوز مه براي هوانوردي و دريانوردي يك خطر جدي محسوب مي شود. بعلت وجود مه غليظ، سيستم هاي حمل و نقل جديد با سرعت بالا، متناوباً دچار اختلال مي‌شوند. درصد زيادي از خسارات جاني، مالي و كاهش بهره‌وري در صنعت، بدليل وجود مه ايجاد مي شود. مه، در هوانوردي نيز مشكلاتي ايجاد مي كند.
تعريف مه
طبق تعريف، نام مه به هر ابري اتلاق مي شود كه ميدان ديد ناظر را كاهش دهد و آن را به 100 تا 1000 متر محدود كند. مه از قطرات بسيار ريز و بي شمار آب يا بلورهاي يخ در تعادل كلوئيدي پايدار با محيط بوجود آمده است. برخلاف بيشتر ابرهاي ديگر، مه از چند ساعت تا چندين روز پايدار بوده و بطور طبيعي تحت تأثير نيروي عمودي قوي و گرماي خورشيدي پراكنده مي شود.
اقليم شناسي مه
مه يك پديده آب و هوايي در سطح وسيع است. رطوبت و سرمايش مورد نياز براي شكل گيري آن و شرايط هواشناسي و جغرافيايي محلي در شكل گيري اين پديده بسيار تأثيرپذيرند.
در واقع محاسبه رخداد مه تنها از طريق مشاهده مي تواند مورد توجه قرار گيرد. چرا كه يك خلبان و يك كاپيتان كشتي براي كشتيراني نياز به ديد كافي دارند، و مه ملاك بزرگي براي فرودگاه ها، فانوسهاي دريايي، بندرگاه ها و كشتيهاست. بنظر مي رسد كه مه عمدتاً يك پديده ساحلي است. با توجه به استثناهاي جالب توجه در غرب اروپا؛ بيشترين رخداد مه در دنيا تقريباً در نواحي ساحلي ديده مي شود. اين نوع مه ها عمدتاً در نتيجه سرمايش هواي گرم و نمناك اقيانوس كه از
روي جريانات هواي سرد اقيانوسها عبور مي كند، شكل مي گيرند. دو ناحيه از مه خيزترين نواحي دنيا، سواحل غربي و شمال آمريكا و آفريقا هستند كه به ترتيب توسط سرماي هامبولت و جريانات بنگولا شكل مي گيرند.
با شدت كمتر، كاناريز و جريانات غرب استوايي به ترتيب در ساحل شمال غربي آفريقا و ساحل غربي استراليا شرايط ايجاد مه را به وجود مي آورند. همه اين نواحي داراي يك فركانس (تكرار) تناوب مه در هر فصل مي باشد. جريانات دريايي كاليفرنيا مسئول تكرار زياد مه بر روي سواحل كاليفرنيا در ماههاي تابستان است كه در مجموع، بيشتر بصورت مه گرم هستند.
مه دريايي مرسوم تابستاني در نواحي گرندبنكس در نيوفوندلند از جابجايي هواي مجاور آبهاي گرم گلف استريم با جريانات سرد اقيانوس در مجاورت بنكس بوجود مي آيد.
در حالت مشابه، هم جواري جريان هواي گرم ژاپن و جريانات سردي كه از درياي بنكس توليد مي شود، ناحيه اي با فركانس هاي

فایل : 84 صفحه

فرمت : Word

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط