مقاله کامل كاهو

مقاله کامل كاهو

فهرست
مقدمه 2
تاريخچه كاهو 2
خواص گروه سبزيجات 3
تر كيبات شيميايي كاهو 4
خواص درماني كاهو 6
خواص كاهو 7
خواص تخم كاهو 8
مضرات كاهو 9
سفارش انبياء درمورد مصرف كاهو 10
اهميت سبزيجات در عصر علم و تكنولوژي……10
منابع 12
مقدمه
كاهو یکی از قدیمی‌ترین سبزیجات دنیا است منشاء آن در هندوستان و آسیای مرکزی می‌باشد. کاهو شش قرن قبل از میلاد در ایران مصرف می‌شده است و یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است. کاهو گیاهی است یکساله که دارای برگهای پهن و دراز و سبز روش می‌باشد و با طعم کمی شیرین. انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می‌شود حدود 16 نوع می‌باشد که در تمام طول سال وجود دارد روی‌همرفته دو دسته کاهو وجود دارد.
کاهوی پرورشی و اهلی که در سالاد استفاده می‌شود که کاهوی گرد Head Lettuce و کاهوی ایرانی Romano Lettuce از انواع مهم آن است. کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو. کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است.(روزنامه جام جم-ضميمه 4/5/1386 )
تاريخچه كاهو
اگر صفحات تاريخ را ورق بزنيم و بخواهيم بدانيم بشر از چه وقت باكاهو آشنا شده و آن را مصرف كرده است به اين نكته بر مى خوريم كه تاريخ كاهو بسيارقديمى و كهن است و به قرنهاى خيلى قديمى مى رسد.در تورات ، كتاب مقدس قوم يهود،مذكور است كه بنى اسرائيل بايد در زمان عيد پاك كاهو بخورند.روميان قديم كاهورا به خوبى مى شناختند و آن را مصرف مى كردند و مخصوصا در ضيافتهايى كه داشتندمقدار زيادى كاهو مصرف مى كردند تا غذاهاى سنگين و ثقلى را كه خورده بودند هضم كنند.در تاريخ فرانسه مذكور است امپراتور فرانسه به نام اوگوست كه مبتلا به بيمارى كبد شده بود، بارژيم آب كاهو به كلى معالجه شده و شفا يافت .يكى از خواص كاهو زياد كردن شيرمادران شيرده است و به همين علت نام فرانسه آن از كلمه لاتينى گرفته شده است كه به معنى شير است .
خواص گروه سبزيجات
استفاده از ميوه ها و سبزيجات يكي از بهترين شيوه هاي دستيابي به شادابي ، سلامت و تعادل جسمي است ، چون اين مواد داراي املاح معدني و ويتامين هاي اختصاصي كه بسيار براي بدن ضروري است هستند و به ندرت در ساير مواد غذايي يافت مي شوند .
همچنين به دليل داشتن مقدار زيادي فيبر اجابت مزاج را آسان و دفع مواد زائد بدن را افزايش مي دهد .   بشر امروز به دليل زندگي ماشيني و عدم تحرك كافي و استفاده بيش از حد پروتئين و چربي هاي حيواني و همچنين مصرف زياد از حد شيريني ، آرد هاي سفيد ، برنج هاي بدون سبوس روز به روز حركات دودي روده خودد را كمتر كرده و عدم دفع مواد زائد بدن را موجب مي شوند .
به سبزيجات از نظر انرژي منبع فقيري هستند و اغلب آنها از هر صد گرم 5 تا 10 كيلو كالري انرژي فراهم مي سازند و به علت كالري كم ، اشتها را كم كرده و يكي از بهترين درمان كنندگان چاقي مي باشند.
تمام سبزيجات مقاديري از ویتامين هاي گروه B را دارند همچنين برگ سبزيجات منبع مناسبي از ريبوفلاوين است و يكي از مواد مهم سبزيجات بتا كاروتن ( پيش ساز ويتامينA ) ، اسيد اسكوربيك ، اسيد فوليك است كه هر كدام از مواد مذكور به نوبه خود براي سلامتي مفيد هستند .
چون غلات و حبوبات از اين ويتامين ها فقرند مصرف توام غلات ، حبوبات و سبزيجات توصيه مي شود . بيشتر سبزيجات داراي كلسيم و آهن فراوان هستند.
(دكتر حسين خوبان-مقالات سمينار گياهان دارويي شيرازي-سايت تغذيه-26/3/1387 )
در جدول زير مقايسه بين كلسيم ، آهن ، ويتامين A در شير و سبزيجات معروف خوراكي صورت گرفته است .

(استخراج و مقايسه از جدول تركيبات مواد غذايي ايران – جلد اول ، مواد غذايي خام از انتشارات انستيتو علوم تغذيه و صنايع غذاي ايران – شماره 131- تهران)
تر كيبات شيميايي كاهو:
عصاره كاهو به مقدار زيادي آهن و منيزيم دارد .از طرفي يكي از وظايف مهم كبد وطحال اين است كه در خود مقداري اهن ذخيره مي كند كه در موارد ضروري كه بعلت ضعف و اختلالات و بيماريها گلبولهاي سفيد و قرمز رو به كاهش مي گذارند كبد از اهن ذخيره موجود در خود استفاده كرده گلبولهاي قرمز جديدي بوجود مي اورد وبدين طريق جبران ضعف و كمبود بدن را ميكند.
منيزيومي كه در كاهو وجود دارد داراي قواي حياتي فق العاده اي مي باشد وداراي نسوج و عضلات مغز و اعصاب نافع است . مس مقاومت بدن را در مقابل امراض عفوني بخصوص سياه زخم زياد مي كند .مغز گردو و سبزيجات مخصوصا” كاهو از اين فلز زياد دارد .خوردن ان براي عموم بخصوص زنان باردار مفيد است .
(غلامحسين قره گوز لو-گياهان و نباتات شفا بخش –سال 1375 –انتشارات عارف – تهران)
كاهو به خاطر وجود ماده اي بنام لاكتوكاريم lactocarium خواب اور و هضم كننده خوبي است.هم چنين اشتها اور است .
كاهو مقداري اهن –مس-فسفر –كلسيم ومنگنز وويتامين هاي A (به مقدار زياد ) B,C,E مي باشد.هر 100 گرم كاهو 30 كالري حرارت توليد ميكند .
کاهو ضمنا دارای مواد معدنی مانند نيكل ، كبالت ، سولفور ومس می‌باشد. مواد شیمیایی کاهو عبارتند از : لاکتوکاروم ) Lactucarumکه ماده‌ای است مخدر ) موم ، رزین ، مالیک اسید و سوکسی نیک اسید ، لاکتوم کاروم خواب آور و مسکن است. از لاکتوم کاروم به عنوان داروی خواب آور و مسکن و نیز در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می‌شود
از کاهو همچنین ماده‌ای به نام تریداس Thridace گرفته می‌شود که مسکن و ضد درد است. برای تهیه تریداس ساقه کاهو رسیده را تکه تکه کرده و شیره آن‌را با فشار خارج می‌سازند. این شیره را سپس حرارت داده تا در اثر حرارت مواد آلومینی آن منعقد می‌شود در نتیجه مایعی صاف بدست می‌آید.
این مایع را تحت درجه حرارت کم و در خلاء حرارت داده که تریداس بدست می‌آید. این مایع را می‌توان خشک کرد و به صو رت پودر درآورد.
(الهام جمالي –سايت خبري ايسكانيوز)
خواص درماني كاهو:
1)در اوردن خار از بدن – از برگ كاهو جهت جهت ارامش و بي حس كردن پوست و بيرون اوردن خار استفاده مي كنند.
2) درمان افتاب سوختگي – كمپرس وضماد پخته كاهو درمان انست
3) تقويت ريشه مو- نوشيدن مخلوطي از عصاره هاي كاهو وهويج و يونجه ريشه مو را تقويت مي كند
4) بيماري سل- عصارهي كاهو براي مبتلايان به سل و ناراحتيهاي معده مفيد است .
5) برطرف كردن سرخي صورت – برگ هاي كاهو را بكوبيد وروي قسمتهاي سرخ صورت تا نيم ساعت قراردهيد و سپس صورت را شسته اين كار را چند بار انجام دهيد.
(غلامحسين قره گوز لو-گياهان ونباتات شفا بخش –سال 1375-انتشارات عارف)
كاهو به اشخاص مبتلا به بيماريهاي عصبي و كبدي توصيه ميشود. اين نوع سبزي اثر ضد تب و ضد روماتيسم وخونريزي دارد. همچنين در درمان برونشيت هاي سخت و سياه سرفه و تحريكات عصبي ورفع روماتيسم موثر است.
كاهو به علت داشتن مقدار زياد سلولز براي مبتلايان به يرقان وانسداد مجاري كيسه صفرا و افرادي كه كلسترول خونشان زياد است و استعداد چاق شدن دارند مفيد است.
(الهام جمالي –سايت خبري ايسكا نيوز)
خواص كاهو:
كاهو سرد – زود هضم –تنظيم كنندهي فشار خون –افزاينده خون- صاف و رقيق كننده ي خون- تخفيف هندهي فشار خون –خواب اور –تسكين دهندهي عطش و التهاب –مانع سستي و براي عوارضي مثل يبوست وصفرا مفيد است .خوردن كاهو و سركه برانگيزندهي اشتها برطرف كنندهي درد ونراحتي سينه و افزايندهي شير زنان است .خشك و پودر كرده ان براي التيام جراحات و جوش هاي دهان مفيد است.
(غلامحسين قره گوز لو-نباتات وگياهان شفا بخش –سال 1375-انتشارات عارف)
کاهو تمیز کننده خون است.
کاهو به علت داشتن اهن خونساز است.
ضد تورم است.
کاهو برای ضعف اعصاب مفید است.
کاهو ملین و ادرار آور است.
کاهو زخمهای مجاری ادرار و مثانه را درمان می‌کند.
کاهو اثر ضد تشنج دارد.
درد معده را تسکین می‌دهد.
(دكتر غياث الدين جزايري –كتاب زبان خوراكي ها – جلد دوم-1385-انتشارات امير كبير)
کاهو قوای جنسی را تقویت می‌کند.
برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید.
زنان شیرده اگر می‌خواهند که شیرشان زیاد شود باید کاهوی پخته بخورند.
ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند.

فایل : کاهو 12 ص + 23 اسلاید

فرمت : Word

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط