مقاله کامل ساخت کابینت ام دی اف

مقاله کامل ساخت کابینت ام دی اف

مواد اوليه مورد استفاده در ساخت كابينت
امروزه با توجه به روند رو به رشد تمايل مردم به سيستم هاي آشپزخانه چوبي از يك سر و عدم ارضاي نياز بازار توسط چوب ماسيو بنا بر دلايلي مانند: (گراني سنگيني انرژي بري- كاربري زياد براي توليد) و همچنين رنگ ها و نقش هاي متنوع و زيبا در پانل هاي تبديل شده اين مواد جايگزين چوب خام شده اند براي ساخت بدنه هاي كابينت با روكش طبيعي و مصنوعي مانند لترون- ملا مينر- فرميكا و … استفاده ميشود و همچنين براي ساخت درب ها نيز از اين گونه مواد و حتي چوب ماسيو نيز استفاده ميشود. mdf از پانل هاي لايه اي و تخته خرده چوب براي صفحات رويه كابينت نيز كه مستقيماً در معرض نفوذ آب- سائيدگي- حرارت و ديگر عوامل فرسايش قرار دارد از تخته خرده چوب هاي با ضخامت بالاتر 40 الي 36 ميلي متر با روكش هايي از جنس فرميكاو ديگر روكش هاي مقاوم در برابر عوامل فرسايش كه به وسيله رزين ضد آب (مانند فر مالديند) به MPL تخته خرده چوب مي چسبد استفاده ميكنند كه اين صفحات بعد از پرس با استفاده از دستگاه پست فرمينگ به صورت لبگرد در آمده و زيبايي دو چنداني مي يابد. استفاده از پانل هاي فوق الذكر براب ساخت كابينت آشپزخانه منجر به گريز از معايب مربوط به چوب ماسيو مانند جذب رطوبت بودن و كاهش مقاومت در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت- حرارت- عوامل بيولوژيكي و … شده و علاوه بر آن قابليت شكل دهي و ايجاد فرم دلخواه در ساخت كابينت را فراهم آورده و نيز ميزان مصرف انرژي و كاربردي را به ميزان قابل توجهي كاهش داده است.
در كش هاي مصنوعي در كه در نوع داخلي و خارجي آن در بازار وجود دارد در مقابل حرارت- رطوبت-سايش و عوامل مكانيكي ديگر مقامت بالايي دارند اين محصولات در حال حاضر بازار مناسبي را در كشورمان ايجاد كرد و با تنوع رنگي بالا نياز مشتري با هر سليقه اي را ارضا كرده است كه تخته فيبر با دانسيته متوسط يا نيم سخت ميباشد كه امروزه به تخته فيبر ام دي اف معروف است.
2-1- MDF
براي اولين بار در سال 1965 در امريكا ساخته شد و هم اكنون محصول آن با نام تجارتي تخته به بازار عرضه ميشود اين فرآورده هم با فرآيند تر و هم با فرايند bara board (تر و هم با فرآيند خشك توليد مي شود كه ام دي اف توليد شده به روش خشك معمولاً ضخيم تر (9.5 تا 25 ميلي متر) از ام دي اف توليد شده به روش تر (6 تا 13 ميلي متر) و داراي جرم مخصوص 0.69 تا 0.85 سانتيمتر از ويژگي هاي مهم ام دي اف توليد شده به روش خشك ميتوان تركيب مشخص- دانسيته يكنواخت- ارزان بودن- داشتن لبه هاي يكنواخت و ماسيو كه به سهولت ماشين و پرداخت ميشود را نام برد. اين تخته عمدتاً به عنوان لايه مياني (مغزي) در چارچوب درب ها- تخته لايه ها يا مصارف ديگر در توليد محصولات چوبي با تخته خرده چوب قابل رقابت است ام دي اف توليد شده به روش تر معمولاً نازك تر است و به عنوان روكوب استفاده ميگردد.
3-1-تخته خرده چوب
صنعت ساخت تخته خرده چوب از صنايع جديد است و در مقايسه با صنايع تخته فيبر و تخته لايه قدمت چنداني ندارد. اين صنعت در حال حاضر به علت استفاده از هر گونه ضايعات چوبي اعم از سر شاخه ها، پوست، و مازاد مزارع و پنبه و غلات، كتان و كنف و ديگر گياهان چوبي در رديف مهمترين صنايع و وابسته به چوب قرار دارد. تعدادي از واحد هاي توليدي تخته خرده چوب در ايران عبارتند از: تكا چوب، شموشك و شهيد باهر گرگان، ايران چوب قزوين، 22 بهمن بهشهر، نئوپان گنبد، ممتاز تبريز، مجتمع صنعتي رفسنجان، كشت و صنعت كارون و تخته فشرده شمال.
2-3-1-طبقه بندي تخته خرده چوب بر اساس روش ساخت (نوع پرس كردن):
تخته هاي حاصل از پرس صفحه اي (صاف)
تخته هاي حاصل از پرس غلتكي (پرس بي انتها)
تخته هاي توليد شده با پرس قالبي (قالب گيري شده)
3-3-1- طبقه بندي تخته خرده چوب بر اساس چگونگي سطوح (رويه): بر اين اساس تخته خرده چوب ها به چهار دسته تقسيم ميشوند.
تخته خرده چوب بدون روكش
تخته خرده چوب با روكش مصنوعي
تخته خرده چوب لعاب دار (لاك كاري شده)
4-3-1- استاندارد و درجه بندي تخته خرده چوب: ورقه هاي تخته خرده چوب (چنانچه روكش شوند) در تمام نقاط آن بايد داراي ضخامتي يكنواخت و لبه هاي مستقيم، تيز و گونيا باشد و سطوح آن سنباده شده باشد. تخته خرده چوب ها را
ميتوان بر حسب نوع مصرف به ضخامت، طول و عرضهاي مختلف توليد كرد كه ابعاد اين صفحات در جدول 2-1 درج شده است.
جدول 2-1- ابعاد استاندارد تخته خرده چوب
طبق مقررات استاندارد اطلاعاتي كه بايد براي شناسايي انواع تخته خرده چوب روي يكي از لبه هاي صفحه نوشته يا چاپ شود، عبارتند از:
-نام يا علامت تجاري توليد كننده، درجه و نوع تخته خرده چوب- ضخامت اسمي تخته خرده چوب بر حسب ميليمتر- وزن مخصوص تخته خرده چوب.
5-3-1- موارد مصرف تخته خرده چوب: تخته خرده چوب را با توجه به نوع مواد اوليه، نوع چسب مصرفي و تكنولوژي ساخت آن ميتوان در شرايط مختلف آب و هوايي بكار برد. از اين فرآورده ميتوان در مبلمان، جعبه سازي، سقف و ديوارهاي كاذب، در، كابينت، قفسه هاي چوبي، قسمت هاي چوبي اتومبيل، هواپيما، كشتي، قطار و موارد ديگر استفاده كرد.
4-1- تخته فيبر
امروزه ارزش و اهميت چوب به جايي رسيده كه در صنايع جديد كوشش ميشود از چوب هاي كوچك يا به اصطلاح چوب هاي هيزمي كه در گذشته براي سوخت استفاده ميشد و همچنين از خرده چوب هاي مازاد مقطوعات و مازاد كارخانجات چوب بري و ساير صنايع حداكثر استفاده به عمل آيد كه مهمترين اين صنايع را ميتوان صنايع تخته فيبر نام برد.
1-4-1- تعريف تخته فيبر: تخته فيبر از فيبر ها (عناصر كشيده و باريك چوبي يا ساير الياف غير چوبي) كه به صورت خمير درآمده اند و از طريق فشردن، تداخل و اتصال بين الياف (ليگنين چوب) يا با افزودن چسب هاي مصنوعي به دست مي آيد.
2-4-1-انواع تخته فيبر از لحاظ فرايند هاي توليد:
تخته فيبر هاي حاصل از فرايند هاي مختلف توليد (فرايند خشك، نيمه خشك و تر) را ميتوان به دو گروه تخته فيبر S1S و S2S دسته بندي كرد. تخته فيبر S1S معمولاً به روش تر و نيمه خشك توليد ميشود. در اين روش براي خروج سريع آب از خمير، از توري سيمي استفاده ميكنند. از اين لحاظ سطح زيرين اوراق تخته فيبر توليد شده ناهموار الرز و منسوج است كه در اصطلاح آن تخته فيبر يا يك رويه صاف يا تخته فيبر S1S مي نامند. (شكل 50-1)
تخته فيبر S2S بيشتر به روش خشك (فرايند خشك) يا نيمه خشك تهيه ميشود و ذرات خمير در اين روش بدون و جود تور سيمي وارد پرس ميشوند. از اين لحاظ تخته فيبر هاي حاصله داراي دو سطح كاملاً صاف است كه در اصطلاح آن را تخته فيبر با دو رويه صاف يا تخته فيبر S2S مي نامند.
3-4-1- انواع تخته فيبر از نظر دانسيته (وزن مخصوص):
تخته فيبر ها را ميتوان در يك سري گسترده وزن مخصوص (cm2/2g/تا 2/1) به سه گروه تخته فيبر سبك (تخته فيبر عايق) تخته فير نيمه سخت (ام. دي. اف) و تخته فيبر سخت تقسيم بندي كرد.
4-4-1- استاندارد و درجه بندي تخته فيبر:
تخته فيبر ها بر اساس وزن، ضخامت، ابعاد، رطوبت و مقاومت به خمش، استاندارد ميشوند و بايد داراي ويژگي هاي زير باشند:
تخته فيبر بايد عاري از ذرات پوست خام تيره رنگ باشد و ذرات پوست بايد به صورت الياف جدا از هم و بدون عيب باشند.
تخته فيبر نبايد هنگامي كه مته يا ميخ به طور عمودي بر آن وارد يا كوبيده ميشود، ترك بخورد يا خرد شود.
تخته فيبر بايد داراي ضخامت يكنواخت، بدون تاب، بدون ترك و تاول باشد.
تخته فيبر توليد شده بايد داراي پلاك يا مهر چاپ شده مشخصات باشد كه اطلاعاتي از قبيل نام توليد كننده يا علامت تجاري شركت، نوع تخته فيبر و مهر استاندارد بر روي آن نشانه گذاري يا حك شده باشد.
تخته فيبر هاي ساخته شده بايد كاملاً چهار گوش و گونيايي باشد.
تخته فيبر بايد داراي ابعاد استاندارد باشد (جداول 4-1 و 5-1)
جدول 4-1 ابعاد استاندارد تخته فيبر عايق
جدول 5-1 ابعاد استاندارد تخته فيبر سخت
همانطور كه در فصل هاي قبلي گفته شد نماي توليدات چوبي از يك سري استاندارد هاي جهاني تبعيت ميكنند. كه به چندي از استاندارد هاي موجود در كابينت اشاره مي كنيم. ارتفاع كابينت زمين 70 سانتيمتر است كه با صفحه و پايه به 90-86 سانتيمتر خواهد رسيد.
-عمق كابينت زمين 55 سانتيمتر است. فاصله بين كابينت هوايي و زمين 60-55 سانتيمتر است.
-ارتفاع كابينت هوايي 70 يا 90 سانتيمتر ميتواند باشد و عمق آن نيز 30 سانتيمتر ميباشد و در صورت استفاده از زير چراغ عرض آن 60 سانتيمتر مي گيريم.
عرض درب ها به ترتب 30-35-40-45-50-55-60 سانتيمتر كمتر ميتواند باشد كه در موقع توليد 3 الي 5 ميليمتر به عنوان باد خور از آن كم ميشود.
مورد استفاده در كابينت نيز مي بايست 6/1 سانتيمتر (MDF) يا (FB) ضخامت نئوپان باشد. عرض پا خور 14 سانتيمتر- عرض تاج معمولي 10 سانتيمتر و تاج هالوژن نيز 30 سانتيمتر ميباشد. يونيت هاي استاندارد براي كابينت داراي اندازه هاي مختلفي ميباشد كه عبارتند از: 30-35-40-45-50-55-60-70-80-90-100-110-120 ميباشد يونيت هاي كشو به صورت 3 و 4 تايي ساخته ميشود كه براي هر يونيت 3 كشو- 3 لنگه درب با عرض استاندارد درب ها و ارتفاع 2/23 سانتيمتر و براي هر يونيت 4 كشو- 4 عدد درب با عرض استاندارد درب ها و ارتفاع 2/17 سانتيمتر ساخته ميشود.
جاي شكل
آناليز نقشه شماره 1
آناليز نقشه شماره 1
نوع بدنه MDF ملامينه با نوار

فایل : 29 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط