مقاله کامل زن و نظام خانواده از ديدگاه اسلام

مقاله کامل زن و نظام خانواده از ديدگاه اسلام

زن و نظام خانواده از ديدگاه اسلام
تحقيق : فاطمه عظيمي وحدت
مربي بهداشت مجتمع آموزشي شهيد صادقي
منطقه يك تهران
زن و نظام خانواده از ديدگاه اسلام
منابع :
تاريخ تحليلي اسلام تاليف محمدنصيري
نظام حيات خانواده در اسلام تاليف دكتر علي قائمي
نظام حقوق زن در اسلام تاليف استاد شهيد مرتضي مطهري
مسئله حجاب تاليف استاد شهيد مرتضي مطهري
فهرست مطالب
عناوين صفحه
زنان و نظام خانواده
خانواده در دنياي امروز
نابسامانيهاي موجود در رابطه با خانواده
ضرورت امروزي توجه به خانواده
اسلام و خانواده
ضرورت وجودي خانواده
انتخاب همسر
ارزش زن
ازدواج و انتخاب همسر
اسلام و ازدواج
فوايد ازدواج
اسلام واهميت ازدواج
مقام زن در جهان بيني اسلامي
ارزش و احترام زن
زنا ن و نظام خانواده :
هرچند زن در طول تاريخ به شكل هاي متفاوت و متناسب با موقعيتهاي فرهنگي – اجتماعي گوناگون با جاهليتي پايدار روبرو بوده است ، اما انديشه شي انگارانه زن مبين اوج جاهليت فرهنگي حجاز است . در اين منطقه سرنوشت زن مقهور اراده مرد بود . مرد مي توانست آنچه مي خواست با زن انجام دهد و از حق فروش ، قتل ، ضرب و شتم زن برخوردار بود . زن در بسياري از موارد ، د رپذيرش يا عدم پذيرش شريك زندگي اختيار نداشت . عرب بر نجابت ، شرافت ، نسب و كفر و هم‌طراز بودن عنايت داشت ، اما به خاطراصالت بخشيدن به نژاد و خون ، افق اين عنايت از قبيله فراتر نمي رفت .
تعداد زوجات بي قيدوشرط بود تا آن جا كه يك مرد مي توانست ده زني آزاد اختيار كند . اين امر امنيت حقوقي و خانوادگي زن را سلب كرده بود . رواج انواع زناشوئي مانند ازدوتاج صداق ، متعه ، اماء ، مرا دله ، مشاركت خواهران ، استبصاع ، تعويضي اجباري نظام خانواده را متزلزل و شأن زن را تا حد جانواران پائين آورده بود . هرچند ازدواج ، را محارم مانند مادر ، خواهر ممنوع بود ، ولي ازدواج با همسر پدر، ازدواج موقت منع قانوني نداشت .
چنانكه قرآن مي گويد : بسياري دختر را ننگ مي شمردند و حتي برخي دختران را زنده به گور مي كردند . و اگر پدري دخترش را زنده مي گذاشت ، مرگ زودرس او را سعادتي براي خود مي شمرد . غمناك تر از زناشويي . مسأله طلاق و متاركه بود كه با سنت هاي ستمگرانه ، دور از انصاف و منافي با اخلاق و انسانيت همراه بود .
نه مقدماني داشت ونه شرط و پيامد قانوني ، مرد مي توانست حتي بي هيچ بهانه اي ، به آساني پيوند زناشويي را بگسلد، نه شاهدي لازم بود و نه نفقه و هزينه اي .
برخي از انواع طلاق رايج بين عرب جاهلي عبارت بودند از اظهار و تشبيه زن به مادر يا خواهر برا ي تحريم (ابدي )
بر اساس آنچه اشاره رفت آيا مي توان عصر جاهليت و بدوي جزيرةالعرب د رعدم رفتار انساني با زن را با بهره كشي ظالمانه و به جاهليت مدرن عصر حاضر مقاسيه كرد ؟
خانواده در دنياي امروز :
بيان اينكه در دنياي امروز در رابطه با خانواه چه مسائلي مطرح است و چه شيوه هايي در برخورد با آن بچشم مي خورد بحثي است پردامنه كه موضوع تحقيق جامعه شناسان حقوق ، اقتصاد ، روانشناسي ، تربيت و حتي علم سياست است . اسناد بين المللي زياد است ، از جمله اعلاميه حقوق بشر ميثاق بين المللي حقوق مدني و ساسي ، اعلاميه جهاني كودك ، مقاله راجع به رعايت در امر ازدواج ، حداقل سن ازدواج ، ثبت واقعه آن و … كه هر كدام نشان دهنده بعدي از مسأله امروز خانواده هاست .
ولي ما گمان داريم ، بسياري از آنچه كه مي بايست مورد بحث و بررسي قرار گيرد ،عالمانه و يا جاهلانه از ديد مسؤولان غافل مانده اند .
ما امروزه در رابطه با خانوده ها در بسياري از نقاط جهان با وضعي مواجهيم كه در آن حيثيت و شرافت بسياري از انسانها ناديده گرفته مي شود . زندگي انسانها صورت مبتذلي پيدا كرده و افراد انساني در معرض ارضاي هوسهاي سطحي و زود گذر بجاي عشق و آرامشي واقعي هستند.

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط