مقاله کامل روش تدريس جمع اعداد

مقاله کامل روش تدريس جمع اعداد

موضوع : جمع اعداد
هدف كلي : آموزش مفهوم تركيبي اعداد 5و4
اهداف جزئي:
آشنا شدن با اعدادي كه حاصل آنها 5 مي شود.
آشنا شدن با اعدادي كه حاصل آنها 4 مي شود.
آشنايي با اصل خنثي بر عدد صفر در جمع.
اهداف رفتاري :
دانش آموزان در پايان تدريس بتوانند.
اعدادي را كه حاصل جمع آن 5 مي شود را بنويسيد.
اعدادي را كه حاصل جمع آن 4 مي شود را بنويسيد.
براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 5 مي شود شكل بكشند.
براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 4 ميشود شكل بكشند.
وسايل مورد نياز:
تخته ، گچ ، كتاب، تصاوير كتاب، گچ رنگي، كيسه حساب(شامل حبوبات مختلف و مهره هاي رنگارنگ و ..) مداد رنگي – دفتر رياضي.
روش تدريس:
مجسم – نيمه مجسم – انتزاعي
از بچه ها مي خواهيم كه هميشه در ساعت رياضي كيسه حساب را همراه داشته باشند. در مرحله مجسم مي توان از خود دانش آموزان كمك گرفت مثلاً 5 دانش آموز را پاي تخته آورده و تعداد آنها را از دانش آموزان پرسيد. سپس تركيبات مختلف عدد 5 با تقسيم شدن دانش آموزان در دو سمت كلاس نشان داده مي شود و آنگاه تركيبات مختلف عدد 5 را كه خود دانش آموزان در دو سمت كلاس نشان داده مي شود و آنگاه تركيبات مختلف عدد5 را كه خود دانش آموزان توضيح مي دهند و بيان مي كنند پاي تخته بصورت جمع مي نويسيم. و در اين مرحله از كيسه حساب مثلاً بوسيله حبوبات (لوبيا، نخود) نيز مي توان اين عمل را انجام داد. در ضمن در تركيب دو عدد 0 . 5 جمع عدد صفر با هر عدد ديگري گفته مي شود. كه صفر با هر عددي كه جمع شود بي اثر است و حاصل جمع خودآن عدد مي شود.
در مرحله نيمه مجسم شش شكل كاملاً مثل هم براي يك مجموعه 5 تايي روي تخته كلاس كشيده و سپس چند دانش آموز پاي تخته آمده و هر كدام به نوبت شكل را به دو
دسته تقسيم كرده و نتيجه آن را با جمع زير آن مي نويسد.
در مرحله انتزاعي دانش آموزان تمرينات صفحه كتاب را انجام داده و چنانچه اشكالي داشتند سعي مي شود كه برطرف كنم. (با توضيح)
تصاوير: تصاوير اين صفحه نقاشي شده است. و با مفاهيم درست هماهنگي لازم را دارد روش هاي تدريس= روش فعال، روش پرسش و پاسخ ، روش شهودي.
نماد – جمع+ ، مساوي=
واژه : و
نقد: در اين صفحه گذاشتن دو تصوير مداد باعث سردگمي دانش آموزان مي شود و وجود آن ضرورتي ندارد. اگر تصوير مداد در حال رنگ شدن دايره ها باشد بسيار بهتر است.
موضوع: جمع اعداد
هدف كلي: آموزش تركيبي اعداد 3و 2
اهداف جزئي: آشنا شدن با اعدادي كه حاصل جمع آنها 3 مي شود.
آشنا شدن با اعدادي كه حاصل جمع آنها 2 باشد.
هدف رفتاري : دانش آموزان در پايان تدريس بتوانند:
اعداي را كه حاصل جمع آنها سه مي شود را بنويسند.
اعدادي را كه حاصل جمع آنها 2 مي شود را بنويسند.
براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 3 است شكل بكشند.
براي اعدادي كه حاصل جمع آنها 2 مي شود شكل بكشند.
وسايل مورد نياز:
تخته – گچ سفيد و رنگي – كيسه حساب- دفتر – مدادرنگي – كتاب رياضي .
روش تدريس : مجسم – نيمه مجسم – انتزاعي
تدريس اين صفحه نيز مانند صفحه 69 بوسيله كيسه حساب در مرحله مجسم و كشيدن شكل براي مفهوم تركيبي عدد 3و2 پاي تخته كه خود دانش آموزان انجام مي دهند در مرحله نيمه مجسم، و در مرحله انتزاعي تمرينات صفحه را انجام داده كه چنانچه اشكالي باشد با بيان معلم و توضيح آن مرتفع مي شود.
تصاوير: تصاوير اين صفحه نيز نقاشي شده است و هماهنگي لازم با هدف درس را دارد .
روش تدريس : روش فعال، روش شهودي، روش پرسش و پاسخ.
نماد: جمع + ، مساوي =
واژه : و
رياضي پايه ي : اول صفحه ي مورد بررسي : 71
موضوع : جمع
هدف كلي : كنترل يادگيري مفهوم تركيبي اعداد
هدف جزئي: 1- تمرين مفهوم تركيبي اعداد 2و 3 و 4و 5
2- معرفي جدول جمع
اهداف رفتاري : دانش آموزان در ضمن و پايان تدريس بتوانند:
جمع هاي تركيبي عدد 2 را بنويسند.
جمع هاي تركيبي عدد 3 را بنويسند.
جمع هاي تركيبي عدد 4 را بنويسند.
جمع هاي تركيبي عدد 5 را بنويسند.
جمع هايي كه در جدول نوشته را حل كنند.
وسايل مورد نياز : گچ، تخته سياه ، كتاب، مداد سياه، مداد قرمز.
روش تدريس: از بچه ها مي خواهيم كه تمرينات كتاب را حل كنند و ضمن بررسي كتابها به رفع اشكال نيز مي پردازيم تنها در پايين صفحه لازم است مرحله ي نيمه مجسم ارائه گردد. تا مفاهيم را كودكان راحتتر ارائه كنند.
تصاوير = تصاوير به شكل نقاشي و واضح مي باشد.
روش تدريس = روش فعال
نماد : جمع (+)
موضوع: جمع اعداد
هدف كلي : آشنايي با آموزش جمع ستوني
اهداف جزئي: آشنا شدن با جمع ستوني
يادآوري حاصل جمعهايي كه مجموع آنها 5و 4 مي شود.
هدف رفتاري: دانش آموزان بتوانند در پايان و ضمن تدريس:
مفهوم جمع ستوني را درك كنند و بيان نمايند.
جمع ستوني را به راحتي حل كنند.
براي جمع هاي داده شده ستوني شكل بكشند.
وسايل مورد نياز :
تخته – گچ سفيد و رنگي – كتاب – كيسه حساب(حبوبات لوبيا و نخود و …) – مداد رنگي و دفتر.
روش تدريس : مجسم – نيمه مجسم –مجرد
توضيح : در مرحله مجسم 5 تا از خود دانش آموزان پاي تخته آمده براي جمع سطري يكبار كنار هم با كمي فاصله ايستاده و جمع مورد نظر بگويند و براي جمع ستوني بصورت عمودي دنبال هم بايستند و جمع مورد نظر را بصورت ستوني پاي تخته بنويسند. در مرحله نيمه مجسم مي توان تصاويري را پاي تخته بصورت افقي و عمودي
كشيد و سپس جمع سطري و ستوني آنرا زير شكلها نوشت.
در مرحله مجرد تمرينات صفحه را خود دانش آموزان انجام مي دهند و چنانچه دانش آموزي نتوانست تمرينات را حل كند و يا اشكال داشت سعي مي شود كه رفع اشكال گردد.
در ضمن جاي علامت جمع در جمع هاي ستوني را بايد به دانش آموزان گفت كه دقت كنند. و به دانش آموزان گفته مي شود كه جمع ستوني يك شكل ديگر نوشتن جمع است.
تصاوير: تصاوير اين صفحه نقاشي شده است.
روش تدريس= روش فعال، روش پرسش و پاسخ، روش سخنراني، روش شهودي
نماد : جمع(+) ، مساوي(=)
موضوع: جمع اعداد
هدف كلي : يادگيري جمع
هدف جزئي: 1- تمرين جمع اعداد 2و 3و4و5
2- برانگيختن علاقه آنان به جمع اعداد
هدف رفتاري : دانش آموزان بتوانند در پايان و ضمن تدريس بتوانند:
تمرينهاي مربوط به اجزاي جمع را بتوانند حل كنند.
خاصيت جابجايي واصل خنثي بودن صفر برايشان يادآوري شود.
حس كنجكاوي و كاوشگري آنها برانگيخته شود.
وسايل مورد نياز: جبعه ي اعداد- مقواهاي كوچك ، ماژيك ، مدادرنگي
روش تدريس: مجسم ، نيمه مجسم و شفاهي – بازي و رياضي
دانش آموزان را به گروههاي سه نفري تقسيم ميكنيم و از آنها مي خواهيم كه با مشورت كه هم از جعبه اعدادي كه داخل آن جمع اعداد مربوط به 1 تا 5 مي باشد يكي را بيرون بكشند و سپس جواب جمع هر كدام را به كمك گروه بيان كنند.
تصاوير درس: اعداد نوشته شده وخواسته شده مطابق مفاهيم درس است:
روش تدريس : روش فعال، پرسش و پاسخ ، روش شهودي
واژه : ستون – همان – انتخاب

فایل : 45 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط