مقاله کامل راه‌های تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روش های آموزشی به کودکان دارای این اختلال در مدارس

مقاله کامل راه‌های تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روش های آموزشی به کودکان دارای این اختلال در مدارس

راه‌های تشخیص و درمان اختلال اوتیسم و روشهای آموزشی به کودکاندارای این اختلال در مدارس
خلاصه
اختلال اوتیسم یکی از مهمترین اختلالاتی است که در رشد اجتماعی کودکان و توانایی‌های آنها در برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی آنها تأثیر می‌گذارد و مشکلات زیادی را برای این طیف از کودکان به وجود می‌آورد. هدف از تحقیق حاضر بررسی این نوع اختلال و انواع راههای تشخیص و درمان آن و شناسایی روشهایی که به صورتی کاربردی در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان دارای این اختلال تأثیرگذار است، می‌باشد. که با استفاده از روش کتابخانه ای و مراجعه به تحقیقات مختلف به جمع آوری اطلاعات لازم در این زمینه پرداخته شده و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه گردیده است.
کلید واژه ها: اوتیسم، تشخیص، درمان، روشهای کاربردی آموزشی، دانش آموزان.
١. مقدمه
کلمه ی اوتیسم، از لغت یونانی“اتو» به معنای“معطوف به خود”، اقتباس شده است و به معنای در خودفرورفتن، درخودماندن و عدم توجه به جهان می‌باشد. این لغت را اولین بار یوگین بلولر(١٩٣٩-١٨٥٧) در سال ١٩١١ برای بیماران “روان گسیخته” به کار برد. (بردیده، ١٣٧٧).
در متون و لغت نامه‌های روانشناختی و روانپزشکی فارسی برای کلمه اوتیسم، معادل هایی نظیر “درخودمانی” (منصور و همکاران، ١٣٥٦)، “درخودکاوی” و “دل مشغولی”(بهرامی و معنوی، ١٣٧٠) و “درخودماندگی”(براهنی و دیگران، ١٣٦٨؛ دادستان، ١٣٧٥) وضع شده است. با این که اصطلاح اخیر در کشور مقبولیت بیشترییافته، هنوز بسیاری از محققین و متخصصین بالینی کلمه لاتین “اوتیسم” را برمعادل فارسی آن ترجیح داده و آنرا در گفتار و نوشتار خود به وفور به کارمی بندند. (براهنی و دیگران، ١٣٦٨، پورافکاری، ١٣٧٣).
کشف اختلال اوتیسم نسبتاً جدید است و اولین با لئوکانر٦، در سال ١٩٤٣ آن را کشف کرد. (گنجی، مهدی، ١٣٨٨،ص ١٧٠). در واقع اوتیسم ناتوانی رشدی شدیدی است که در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و نشانه‌های رفتاری آن، در هرده هزار تولد، در حدود ٢ تا ٤ مورد رخ می‌دهد و در پسران تقریباً ٤ برابر دختران می‌باشد. علت اصلی این اختلال ناشناخته است. نکته جالب این است که وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و تحصیلات اجتماعی والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز، در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. (قهرمانی، ١٣٨٥).
٢. تعریف اوتیسم:
انجمن ملی درخودماندگی ٢٠٠٤ در خودماندگی را به عنوان یک ناتوانی تحوّلی زیستی – عصب شناختی که معمولاً پیش از سن ٣ سالگی آشکار می‌شود بیان نموده است. (به نقل از ملتفت، ١٣٨٨).
* اوتیسم اختلالی است که در رشد اجتماعی کودک و توانایی او در برقراری ارتباط و رفتارهای ویژه، مثل حرکات تکراری، تأثیر می‌گذارد. (گنجی، مهدی، ١٣٨٨،ص ١٧٠).
* اختلال اوتیسم را معلولیت رشدی فراگیری که از بدو تولد همراه کودک است تعریف کرده اند. اختلال اوتیسم جزو اختلال‌های نافذ رشد است که با اختلال شدید در چند زمینه ی رشدی، ازجمله مهارت‌های تعامل اجتماعی و ارتباطی با رفتار، تمایل ها و فعالیت‌های بسیار عجیب و غریب همراه است. این اختلال پیش از ٣ سالگی آغاز می‌شود و شیوع آن درپسرها ٤ تا ٥ برابر بیش از دختران است. (اسدی، معصومه، ١٣٩١،ص ١٤).
* اوتیسم یک بیماری عصب شناختی با علایم رفتاری است که با اختلالات کیفی در روابط، تعاملات و تصورات اجتماعی، رفتارهای کلیشه ای، تکراری، اطوارهای قالبی و طیف محدود علایق مشخص می‌شود. کمبود یا حساسیت بیش از حد به محرکات محیطی از علایم شایع این بیماری است. (پوراعتماد، حمیدرضا، خوشابی، کتایون، ١٣٨٦).
٣. ویژگی کودکان مبتلا به اوتیسم:
یکی از ویژگی‌های مشترک درتعداد زیادی از افراد مبتلا به اوتیسم، حساسیت بیش از حد به صداهای محیط اطراف است. کوچکترین صدا در آنها تأثیر می‌گذارد و صداهای بلند و ناگهانی این کودکان را از جا می‌پراند و واکنش‌های آنها در مقابل این صداها شدیدتر از دیگران است
این کودکان در دنیای خود غرق شده اند و به تعاملات اجتماعی هیچ علاقه ای نشان نمی دهند. آنها از تماس چشمی
حذر می‌کنند و به کارها و واکنش‌های دیگران در مقابل رفتار خود هیچ اعتنایی ندارند. کودکان مبتلا به اوتیسم رفتارهای تکراری از خود نشان می‌دهند. این کودکان در یادگیری مشکل دارند، ترجیح می‌دهند که تنها باشند و در درک احساسات یا اندیشه‌های افراد دیگر ناتوان هستند. یکی از ویژگی‌های عمومی کودکان مبتلا به اوتیسم علاقه شدید آنها به انجام دادن کارهای روتین روزمره است. (گنجی، مهدی، ١٣٨٨).
همچنین آنها در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی با افراد دیگر دچار مشکل هستند و دارای رفتارهای تکراری و کلیشه ای مثلاً تکرار واژها و فعالیت ها به طور مداوم و دنبال نمودن کارهای معمولی به صورت وسواس هستند. (ملتفت، ١٣٨٧).

فایل : 16 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط