مقاله کامل در مورد كاربرد روانشناسي اجتماعي در جامعه

مقاله کامل در مورد كاربرد روانشناسي اجتماعي در جامعه

دانشگاه علامه طباطبايي
دانشكده علوم تربيتي – روانشناسي
موضوع :
كاربرد روانشناسي اجتماعي در جامعه
استاد :
جناب آقاي دكتر علي اسماعيلي
گردآورنده :
نسترن سيداسماعيلي
پاييز 1387
/
فهرست مطالب
پيشگفتار
روانشناسي اجتماعي
نگرش و بهينه سازي مصرف انرژي
روان شناسي حفظ محيط
باور، نگرش و رفتار مصرف كنندگان انرژي
يادگيري مشاهده‌اي در الگوهاي مصرفي افراد
زمينه (چه كسي) يا شنونده پيام
روانشناسي در ارسال پيام
سچوراند، تغيير نگرش و رفتار مصرف كنندگان انرژي
10- برخي از ابزارهاي سچوراند
11- محركهاي پولي (تقويت‌هاي پولي) و تغيير نگرش و رفتار و مصرف انرژي
12- طراحي محيط، تغيير نگرش و رفتار مصرف انرژي
13- رويكرد شناختي در تغيير نگرش و رفتار مصرف كنندگان انرژي
14- نقش آموزش آگاهي دادن و اطلاع رساني و رفتار مصرف انرژي
15- نقش آموزش آگاهي دادن و اطلاع رساني و رفتار مصرف انرژي
16- تعهد فردي، گروهي و تغيير نگرش و رفتار مصرف انرژي
17- منابع
پيشگفتار
آيا توانسته‌ايد برخي از كاربردهاي روان شناسي اجتماعي را در جامعه در ذهن خود تصوير كنيد، يا احتمالاً روان شناسي اجتماعي را در زمينه‌اي عملي به كار بريد؟ در اين تحقيق كوشش شده تا جنبه‌ي كاربردي روان شناسي اجتماعي تا نمونه‌هاي عيني و روشن از اين كاربردها عرضه شود. البته اين احتمال نيرو وجود دارد كه شما با خواندن اين نمونه‌‌ها متوجه شويد كه مشابه آنها را در زندگي خود شاهد بوده‌ايد اما نمي‌دانسته‌ايد كه اين كاربرد روان شناسي اجتماعي بوده است. هدف از ارائه‌ي اين تحقيق آموزش كلي اين گفتار «آشناي با بعضي جنبه‌هاي كاربرد روان شناسي اجتماعي» است (كريمي، 1384)
تاريخچه تحقيقات روان شناسي اجتماعي
نخستين تحقيقات در حوزه روان شناسي اجتماعي، از قبيل آزمايشهاي تريپلت، عمدتاً شامل وقايع آزمايشگاهي بود. هر چند مسائل غالباً الهام گرفته‌ از رويدادهاي واقعي اجتماعي (مثلاً در مورد تريپلت، مسابقات دوچرخه سواري) بود اغلب اين تحقيقات درك و شناخت اصول بنيادي بود تا حل مسائل واقعي. در طول چهل سال اول قرن حاضر اگر چه در تحقيق، كارهاي آزمايشگاهي همچنان پيشتاز بودند اما تدريجاً بخش قابل توجهي از تحقيقات متوجه زمينه‌هاي واقعي يابد عبارتي تحقيقات ميداني شدند. به اين ترتيب مسائل مربوط به روان شناسي اجتماعي با ديد واقع نگرانه‌اي مطرح و تعريف شد. از اين جمله كارهاي فلويد آلپورت در مورد فرايندهاي گروهي و كارهاي اوليه ليكرت، مارفي، و شريف در مورد قالبهاي فكري و پيشداوري را مي‌توان برشمرد.
در جريان جنگ جهاني دوم روان شناسي اجتماعي جنبه كاربردي قوي و گسترده‌اي پيدا كرد. بخش عمده تحقيقات مربوط به تغيير نگرش كه به وسيله گروه روان شناسان اجتماعي دانشگاه ييل انجام مي‌گرفت متوجه حل مسائل واقعي بود. مثلا اينكه چگونه در جريان جنگ روحيه
بالا و عملكرد خوب را در سربازان حفظ كنند. در همين دوره بود كه كورت لوين كمكهاي اساسي و موثر خود را به روان شناسي اجتماعي انجام داد و برنامه او به نام (عمل پژوهي) آشكارا در جهت تلفيق تحقيقات بنيادي و كاربردي در يك زمينه بود. اما عليرغم كوشش‌هاي لوين، بسياري از پيروان او بيش از پيش به كارهاي آزمايشگاهي جذب شدند.
تحقيقات دهه‌هاي 1950 و 1960 عمدتاً بر ايجاد الگوهاي نظري پيچيده در آزمايشگاه و كنار گذاشتن توجه به كاربردهاي روان شناسي اجتماعي در زندگي واقعي متمركز بود. اين تغيير جهت دلايل متعدد داشت از جمله : بعضي از روان شناسان اجتماعي معتقد بودند كه با انجام آزمايشهاي دقيقاً كنترل شده در محيط آزمايشگاه به صحت و دقت و اعتبار اين علم افزوده خواهد شد. به عبارت ديگر، هر چه تحقيق ناب تر باشد، طرفداران آن بيشتر مي‌توانند ادعاي علمي بودن آن را داشته باشند. دليل ديگر اين بود كه دانشگاه‌ها در اين دوره به متخصصان به كارهاي آزمايشگاهي كه زودتر به نتيجه مي‌رسيدند گرايش داشتند در حالي كه كارها و تحقيقات عملي مستلزم اختلاط رشته‌هاي مختلف و صرف زمان طولاني براي به نتيجه رسيده‌اند. در

فایل : 34 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط