مقاله کامل در مورد بیماری های صدر اسلام

مقاله کامل در مورد بیماری های صدر اسلام

بیماری های روانی صدر اسلام
استاد گرامی: سرکار خانم آرام
دانشجو: پریسا مرادی
بسم الله الرحمن الرحیم (( … فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا ولهم عذابا الیم…))دردلهاشان مرضی است پس خدا به کیفر نفاقشان آن بیماری را زیادتر
کرد که برای آنها عذابی درد ناک است )) سوره بقره آیه 9
1-انسان و سایر موجودات از نخستین روز پیدایش آنها بر سطح کره زمین همواره گرفتار بیماری های جسمی و روانی های عدیده ای بوده است مانند حصبه، وبا ،
طاعون ، سرطان ، ناراحتی های قلبی و مغزی ، صرع،اسکیزوفرنی، شیزوفرنی
،و ……. . تمامی بیماری های جسمی و روانی منشاء نارسایی سیستم بدن خود انسان و یاموجودات دیگر داشته است . ولی بسیاری از امراض دیگر بوده وهستند
امراضی که ابتدا افراد در این سلامت جسمی وروحی دچار آن شده و کم کم سایر
افراد اجتماع همانند یک بیماری مسری گرفتار آن شده و به مرور ایام در اجتماع
نهادینه گردیده است . اینگونه امراض به مراتب از انواع مذکور در بالا خطیرتر
و علاج آن مشکلتر است .مانند تعصبات جاهلانه وکورکورانه در خصوص باورهای قومی ، مسلکی ، و…. . زدودن این گونه بیماری ها از روان بیمار چون
طی سالها ونسلها در اندرون و باور اجتماع جا خوش کرده است امری مشکل و
سالها احتیاج به کار صحیح دارد و در ثانی چون عده زیادی که با هم وجوه اشتراک فراوان دارند به آن گرفتار شده اند تا اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان
از آن پاک نشوند بیماری ریشه کن نخواهد شد یا حد اقل بیخطر نخواهد شد .
یکی از این امراض که بشر و منجمله مردمان زمان پیامبر گرامی وحتی مسلمانان
صدر و بعد اسلام به آن دچار بودند خرافه گرایی است . نمونه های فراوانی از این مرض اجتماعی در قرآن کریم بیان شده است . با وجود آ یات روشن و منطقی که
توسط پیامبر الهی برمردم آن زمان وبه تبع آن برمردم بعد آنها ارایه میگردید باز هم می بینیم که آنها در مقابل سخن حق با گفتار و رفتار های غیر منطقی ایستادگی
نموده ومینمایند . روشن ترین این موارد را میتوان در آیات 90الی 93 سوره اسراء مشاهده کرد (( ما به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه چشمه آ بی از زمین به جوشانی یا اینکه باغستانی از نخل و تاک داشته باشی که جویها در آن روان باشد
یا چنانکه پنداشته ای قطعه ای از آ سمان برما فرود آید یا اینکه خدا و فرشتگان را
به ما نشان دهی یا اینکه خانه ای از طلای ناب داشته باشی و یااینکه برآسمان برشوی و عروج ترا به آسمان قبول نمی کنیم مگر اینکه از آ سمان نامه ای بر صدق گفتار خود فرود آوری که ما آن را به خوانیم . به آنها بگو: مگر من غیر از بشری هستم فرستاده شده ؟ )) . در آیه های 94و95 سوره مذکور خداوند به این
خواسته های نامعقول آنها پاسخ میدهد ))چرا مردم به مطلب حق گردن ننهاده و متوقعند فرستاده خدا ملائکه باشد ؟ به آنها بگو : اگر در زمین فرشتگانی زندگی
میکردند پیغمبر را از جنس خود آنها معین کرده فرشته می فرستادیم)).
این دو آیه روشن و منطقی ، بطلان خرافات و سخافت عقاید آنهارا به آنها نشان
میدهد و عادات زیان بخش و خلاف آدمیت را نهی میکند . آنچه موجب مخالفت
و بهانه گیری آنها بود عادات جاهلانه ای بود که به آن خوگرفته واز کودکی به آنها القاء شده و در ذهن آنها ریشه دوانیده بود و می بینیم هم اکنون در قرن بیست ویکم
، قرن طلایی شکوفایی علم و دانش و اندیشه بشری هنوز ملیون نفر از افراد بشر تابع عقل نبوده و منزه از عادات و معتقدات تلقینی نیستند . یا در آیه 20سوره یونس (( مشرکان می گویند چرا نشانه ای از خدایش ظاهذ نمیشود ؟ به آنها بگو امور غیبی مخصوص ذات پروردگار است من هم منند شما از منتظران هستم ))
و نظایر آن سوره رعد آیه7 ، و…… مجموعا در 25 آیه از سوره های قرآن
و به وضوح درآیه 111از سوره انعام خداوند می فرماید (( اگر ملائکه هم به سوی آنها بفرستیم و مردگان نیز از قبر برخیزند و با آنها سخن گویند این مردم ایمان نمی آورند مگر اینکه خدا به خواهد )) . در آیاتی دیگر نیز دلایل روشنی به همین مضمون بیان گردیده است که خداوند با وجود آنکه بزای اقوام یهود ، صالح،
نوح و……… معجزاتی هم ارایه نمود ولی مردمی که گرفتار مرض خرافه گرایی و باور های غلط اجداد خود بودند از سخن حق رو بر تافتند و به گمراهی خود ادامه دادند . وحتی زمانی که خداوند در مورد رسول گرامیش اعلام میدارد که اگر
قبول ندارید قرآن کلام خداوند است 10سوره یا یک سوره یا حتی یک آیه نظیر آن
ارایه نمکایید باز هم گرفتاران مرض خرافه پرستی چون از ارایه آن عاجز شدند
به عناد خود ادامه دادند وگفتند این سخنان را افرادی دیگر ( سلمان ویا…) به پیامبر خداوند القاء مینماید .
2- از دیگر امراضی که که همانند خرافه پرستی در مردم زمان رسول گرامی اسلام ریشه اجتماعی داشته و دارد درغ گویی است . با وجود اینکه دروغ در همه ادیان الهی ، مسلک های غیر الهی و به طور کلی در همه جوامع بشری همواره
عملی مذ موم وناپسند بوده وهست ولی زمانی که این کار زشت ابتدا فرد و کم کم
جامعه را آلوده کرد وقبح آن از میان رفت زدودن این گناه بزرگ از جامعه کار بسیار مشکلی است . در قرآن کریم بیش از 80آیه در مذمت دروغ ودروغ گویان
بیان شده است . احادیث فراوان از پیامبرگرامی و ائمه اطهار در دروغ و دروغگویی صحبت شده که معروفترین آنها (( الکذب راس کل خطیئه )) یعنی
دروغ سر چشمه همه گناهان است می باشد با وجود همه اینها متاسفانه و بسیار هم
متاسفانه در اجتماعات قبل وبعد از صدر اسلام مردم به این بیماری خطر ناک و بسیار مسری دچار بودند که در حال حاضر هم عده بسیار کثیری به آن آلوده اند.
3- یکی دیگر از انواع امراض اجتماعی که مردم قبل و بعداز اسلام گرفتار آن بودند بیماری نفاق و نیرنگ است . با کمال تاسف می بینیم نه تنها در صدر اسلام ونهتنها در جوامع اسلامی که در همه جوامع بشری و در همه زمانها و باوجود منفور بودنش دامنگیر همه بوده است . در کتاب مبین قرآن سوره ای به نام منافقون وجود دارد . این سوره از سوره های مدنی است یعنی در مدینه بر رسول
اکرم نازل شده است . در این سوره به سرچشمه نفاق ، نشانه های نفاق و منافقین اشاره میکند . به موجب مضمون کلی آیات سوره مذکور هر زمان که نهضتی به منظور هدایت مردم از بیراهه ذلالت به صراط مستقیم هدایت توسط رسولان الهی
صورت پذیرفته است عده ای با افکار واپسگرایانه ومتحجر یااز ترس ویا به دلایل
منافع شخصی در لباس دوستی و قبول شرایط به وجود آمده همگام با نظام جدید میشوند ولی در باطن در پی اجرای نیات پلید خود هستند .عده ای دیگر نیز ابتدا
به وضعیت جدید ایمان واقعی می آورند ولی زمانی که شرایط را مورد طبع خود
نمی بینند ومیان افکار قدیم و جدید خود فرق می بینند دچار ارتداد می شوند و راه نفاق پیش می گیرند . در مجموع آنها حقایق رابه علت عناد شان به واقعیتها نمی پذیرند با وجود ظاهری جذاب در باطن (( مانند چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده اند )) وبه علت عدم توکلشان به خداوند و اعتماد به نفس (( هر فریادی را بر علیه خود می پندارند )) . آ نها در لباس دوست همیشه با حق در ستیزند . از دیگر آ یاتی که در باره منافقین در قرآن بیان شده است آیات 10تا16
سوره بقره است .
4- مرض دیگر اجتماعی که به اسلام واقعی ضربات مهلکی وارد نمود و هنوز هم ادامه دارد بیماری جمود فکری عده ای مسلمان به اصطلاح خشک مقدس بوده ومیباشد . نمونه بارز این بیماران در صدر اسلام عده ای ازسربازان سپاه امام علی(ع) بودند که بعد بنام خوارج نهروان معروف شدند .آنها زمانی که به خدعه
عمرو عاص لشکریان ابوسفیان قرآن برسرنیزه کردند و بانگ (الحکم للله ) سر
داددند با همه هشدار ها وتاکید امام مبنی بر اینکه این عمل خدعه ای برای نجاتشان
از شکست حتمی است وگر نه آنها هیچ اعتقادی به قرآن واقعی ندارند ولی آنها با
دشمن همگام شدند و شعا ر بدون شعور (الحکم للله)سر دادند وامام را به صلحی ناخواسته مجبور ساختند .
5- از دیگر امراض اجتماعی آلوده شدن اجتماع به مرض تفاخر وفخر فروشی حتی به گذشتگان است . این موضوع در سوره تکاثرکه از سوره های مکی است
بیان شده است.((بنام خداوند رمان و رحیم – شما مردم را بسیاری اموال وفرزند و عشیره سخت غافل داشته است- تا آ نجا که به زیارت اهل قبوررفتند –…)) .
امام علی در نهج البلاغه پس از تلاوت آیات 2و3 سوره مذکور
فرموده است (( شگقتا چه هدف دوری . و چه زیارت کنندگان غافلی و چه افتخار موهوم ودردناکی به یاد استخوان پوسیده کسانی افتاده اند که سال ها است خاک
شده اند …….آیا به محل نابودی پدران خویش افتخار میکنند …… این اجساد پوسیده
اگر مایه عبرت باشند سزاوار تر است تا موجب افتخار …)).
سر چشمه تفاخر و فخر فروشی جهل و نادانی است .
6- دیگر بیماری مهلک اجتماعی در همه ادوار تاریخی بشر منجمله صدر اسلام
زیاده طلبی و زیاده خواهی است .ا زاین مرض در بسیاری از آیات قرآن واحادیث
صحبت شده است . بارزترین آیات مر بوط به سوره ( الهمزه ) که از سوره های مکی است می باشد (( بنام خداوند رحمان و رحیم – وای بر هر عیب جوی طعن
زننده – کسی که ثروت می اندوزد وپیوسته آنهارا میشمارد – میپندارد که مالش
اورا جاودانه میگرداند – این چنین نیست در آتش شکننده افکنده خواهد شد –
میدانی چیست آتش شکننده – آتش برافروخته خداوند که مستولی میشود بر دلها –
……) . نمونه دیگر از کسانی که دچار مرض زیاده خواهی شدند مسلمانانی بودند
که به طمع مال و منصب برعلیه امام حسین (ع) وارد جنگ شدند با وجودی که آن حضرت را کاملا می شناختند . ایشان خطاب به آ نها فرمود (( …شما دلهایتان و
شکمهایتان از حرام پر شده است و حرفهای مر ا نمی فهمید . ……))
7 – از امراض دیگر اجتماعی که افراد کمتری را دچار میکند ولی تبعاتش خرمن
هستی افراد زیادی به آتش کشیده ومیکشد مقام پرستی است . در صدر اسلام قبل و بعد از آن همه جنگ هایی که به وقوع پیوست از بیمار بودن عده ای سرچشمه می
گرفت . در ابتدای بعثت پیامبر بزرگان قریش از اینکه طفلی یتیم و فقیر وبدون سواد (امی ) ادعا کند از جانب خداوند به رسالت برگزیده شده است بسیار برآشفته
و خشمگین بودند و بسیار کوشیدند که آن حضرت را به هر وسیله که شده از بین به برند . ولی نتوانستند لذا در نهایت منافقانه اسلام را پذیرا شدند و در لباس دین
خواسته های نامشروعشان را جامه عمل پوشاندند .

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط