مقاله کامل در مورد بهداشت کشاورزی در روستای قلعه خواجهشهرستان ورامین

مقاله کامل در مورد بهداشت کشاورزی در روستای قلعه خواجهشهرستان ورامین

بسمه تعالی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا
دانشکده پرستاری مامایی
بهداشت کشاورزی در روستای قلعه خواجه
شهرستان ورامین

استاد راهنما : سرکار خانم دکتر سیده اشرف حیدری
دانشجویان پرستاری : سهیلا تیزهوش
سمانه صفت بقا
تیرماه 1388
مقدمه
با توجه به افزایش بی رویه جمعیت و پیش بینی های انجام شده در خصوص رسیدن جمعیت دنیا به مرز 15 میلیارد نفر در 2020 ضروری است نسبت به تامین غذا و انرژی برای آنها فکر شود و از آنجائیکه درصد زیادی از این غذا و انرژی از محصولات کشاورزی و دامی و فراورده های آنها تامین می گردد لازم است اولاً خود کشاورزان از سلامتی کامل برخوردار بوده و از طرفی دیگر محصولات غذایی سالم و بهداشتی به جامعه عرضه گردد . بخش کشاورزی نسبت به گذشته تغییرات وسیعی داشته و این تغییرات بهداشت و ایمنی کشاورزان را از دست خوش تغییر کرده .
از بعضی جنبه ها به دلیل پیشرفت تکنولوژی حفاظت فردی و آگاهی از خطرات ، ایمنی و بهداشت کارکنان کشاورزی ارتقاء یافته ( در این راستا NOISH مرکز ایمنی و بهداشت کشاورزی را تاسیس کرده است ) و همچنین به دلیل به کارگیری موادی مانند انواع آفت کشها ایمنی و بهداشت کشاورزان به مخاطره افتاده است در دنیای امروزی تقریباً نیمی از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند (حدود 3/1 میلیارد نفر) . با ابن وجود بخش کشاورزی به دلیل تمرکز نیروهای بهداشت حرفه ای بر روی صنایع مورد غفلت واقع شده است ، بیشتر قربانیان بخش کشاورزی ، کشاورزان کشورهای در حال توسعه می باشند طبق برآورد ILO
سالانه 170000 نفر از کشاورزان به دلیل انجام کار کشته می شدند (حوادث در اثر ماشین آلات کشاورزی و مسمومیت ها است ) این بدان معناست که ریسک مرگ در کشاورزی دو برابر سایر مشاغل است . بعلاوه به دلیل عدم گزارش مرگ و میرها ، آسیب ها و بیماریهای ناشی از کشاورزی وضعیت ایمنی و بهداشت کشاورزان از آنچه مقامات رسمی بیان می کنند بدتر است .
در بیشتر کشورها تنها عده کمی از کشاورزان توسط قوانین ملی و بیمه پوشش داده می شوند و بیشتر کشاورزان از هرگونه حفاظت اجتماعی محروم می باشند همچنین هیچگونه استاندارد بین المللی که به طور کامل ایمنی و بهداشت کشاورزان را مورد توجه قرار دهد وجود ندارد . برای دست یافتن به توسعه پایدار در بخش کشاورزی باید به وضعیت بهداشتی و رفاهی کشاورزان توجه کافی شود و همزمان با رشد کشاورزی ، حفاظت کشاورزان در برابر مخاطرات محیط کار افزایش یابد و در سطوح ملی و بین المللی بهداشت حرفه ای کشاورزان مورد توجه قرار گیرد .
به منظور حفظ کشاورزان در برابر مخاطرات محیط کار اولین قدم شناخت مخاطرات و بیماریها و عوارضی است که ممکن است سلامتی کشاورزان را تهدید کند .
تعريف بهداشت كشاورزي
بهداشت كشاورزي عملي است كه با شناسايي ، ارزيابي و كنترل عوامل و شرايط زيان آور محيط كار و انجام مراقبت هاي بهداشتي ، درماني حافظ سلامت كشاورزان كشور مي باشد.
هدف
عبارت است از نگهداري و بهبود سلامت جسمي و رواني كشاورزان و افراد وابسته به آنها و رسانيدن آنها به حداكثر ممكن مي باشد. كه براي رسيدن به آن اقدامات زير قابل انجام است.اميد است با آموزش اين گروه و رعايت اصول ايمني و بهداشتي توسط كشاورزان گامي موثر در جهت ارتقاء سلامت جامعه و توليد بيشتر بر داريم.
مهمترين عوامل زيان آور كشاورزي
عوامل زيان آور فيزيكي
الف. صدا
ب. ارتعاش
ج. ماشين آلات كشاورزي
د. اشعه هاي ماوراء بنفش و مادون قرمز
ه. گرما
و. سرما
ي. رطوبت
ن. الكتريسيته و …….
2.عوامل زيان آور كشاورزي
الف. انواع سموم مورد استفاده (بصورت اسپري و گرد و غبار)
ب. آفت كشها
ج. گرد گلها و گياهان (گرد و غبار)
د. مواد سوختني ( بصورت گاز و يا بخار )
3.عوامل زيان آور مكانيكي و ارگونوميكي
الف. استفاده از ابزار آلات نامناسب
ب. وضعيت نامناسب بدن در حين كار
ج. بلند نمودن و حمل بار به روش نادرست
4.عوامل زيان آور بيولو‍ژيكي
الف. از طريق تماس با حيوانات مختلف
ب. تماس با ضايعات و آلاينده هاي بيو لوژيكي
ج. تماس با انگل ، باكتري و ويروس هاي موجود در آب ، خاك و هوا
5 . عوامل زيان آور رواني
الف. استرسها و فشارهاي رواني ناشي از حرفه كشاورزي ب. خستگي
گوجه فرنگي
معرفي
گوجه فرنگي زراعي يكي از محصولاتي است كه به تازگي به ليست محصولات غذايي مهم جهان اضافه شده و در طي قرن گذشته با توليد سالانه حدود 50 ميليون تن ، يكي از محبوب ترين سبزي ها محسوب مي گردد.
وجود حالت تازه خوري و قابليت فراوري اين محصول ، نقش به سزايي در پذيرش سريع و همگاني آن به عنوان يك محصول غذايي مهم داشته است.
گوجه فرنگي گياهي است چند ساله كه اكثرا در تمام جهان به صورت يك ساله كشت مي گردد. اين گياه حساس به سرماي اول پاييز بوده و مي توان آن را با موفقيت از خط استوا تا مدارات بالا ، كشت كرد. امروزه ارقام مختلفي براي محيطها ، روش هاي توليد و استفاده غذايي متفاوت توليد شده است. انطباق بسيار خوب اين محصول به موارد استفاده و محيطهاي متنوع ، از تنوع ژنتيكي بسيار زياد موجود در جنس و سهولت نسبي استفاده از اين تنوع در برنامه هاي اصلاحي مربوط مي شود.
منشا گوجه فرنگي
تعداد زيادي از خويشاوندان زراعي و وحشي گوجه فرنگي در سلسله جبال آنددرپرو ، اكوادور و بوليوي ( مركز تنوع گوجه فرنگي ) يافت مي شود. اين خويشاوندان
اوليه گوجه فرنگي خوراكي ، محيطهاي متنوعي را در طول و عرض جغرافيايي اشغال مي كنند و خزانه ژني پايان ناپذيري را براي اصلاح گونه ها فراهم مي كنند.
بر طبق نظر جنگينز ، مكزيك مركز تنوع و اهلي سازي گوجه فرنگي محسوب مي گردد و چنين به نظر مي رسد كه انواع زراعي آمريكاي جنوبي از كزيك معرفي شده باشند. بنابراين سواحل شرقي آمريكاي جنوبي و مكزيك ، مراكز اوليه پيدايش گوجه فرنگي محسوب مي شوند. احتمالا جدّ ارقام زراعي گوجه فرنگي است كه در مكزيك به طور گسترده اي كشت مي شود.
توليد نشاء در مزرعه
جنوب شرقي ايالات متحده منبع اصلي نشاء گوجه فرنگي براي شمال شرقي ايالات متحد و جنوب كاناداست . اكثر نشاء ها در مزرعه ، در خاكهاي جلگه ساحلي توليد مي شوند . بذر گوجه فرنگي از اواسط فوريه تا اواخر آوريل كشت مي شود و گياهان ، بر حسب رقم ، تاريخ كاشت ، شرايط محيطي ، و عمليات مديريتي ، در مدت 65 روز براي حمل و نقل آماده مي شوند .

فایل : 125 صفحه

فرمت : Word

27900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط