مقاله کامل درباره مهارتهاي آموزشي و پرورشي روشها و فنون تدريس

مقاله کامل درباره مهارتهاي آموزشي و پرورشي روشها و فنون تدريس

آموزش و پرورش ناحيه ي 4 كرج
مدرسه ي الزهرا
موضوع:
مهارتهاي آموزشي و پرورشي
روشهاو فنون تدريس
تهيه و تدوين:
طاهره توكلي
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه
فصل اول
نظريه هاي يادگيري
فصل دوم
الگوهاي يادگيري
فصل سوم
ارتباط و اثر آن در فرايند تدريس
فصل چهارم
نظريه هاي تدريس
فصل پنجم
الگوهاي تدريس
منابع و ماخذ
مقدمه
آيا روانشناسي تربيتي خوانده ايد؟
آيا با نظريه ها و مفاهيم يادگيري آشنايي داريد؟
خواننده اين كتاب لازم است ابتدا از كفاهيم و نظريه هاب يادگيري اطلاعاتي داشته باشد بدين منظور بخش اول كتاب را به مفاهي و نظريه هاي يادگيري اختصاص داده ايم. اين بخش شامل دو فصل است . در فصل اول نظريه ها و در فصل دوم الگوهاي يادگيري به اختصار توضيح داده شده است.
فصل اول شامل بحثهاي زير است :
الف ) تعريف و تحليل يادگيري
ب) تفاوت بين يادگيري و عملكرد
ج) عوامل موثر در يادگيري
د) نظريه هاي يادگيري ( از جمله نظريه ثرنداريك و برونر و كاربرد آنها در فرايند تدريس و يادگيري).
در فصل دوم بحثهاي زير آورده شده است:
الف) الگوهاي يادگيري، از جمله : يادگيري از طريق شرطي شدن كلاسيك ، يادگيري از طريق مجاورت ، يادگيري از طريق شرطي شدن فعال ، يادگيري از طريق مشاهده و يادگيري از طريق شناخت
ب) تحليل فرايند يادگيري انسان
ج) تفكر و جنبه هاي مختلف آن
د) هدف از پرورش افكر در فرايند تدريس – يادگيري
ه) نقش مدرسه و معلم در پرورش تفكر.
فصل اول
نظريه هاي يادگيري
يادگيري تغيير در رفتار است اما نه هر گونه تغييري ، بلكه تغييري كه بر اثر تجربه حاصل شده باشد بنابر اين به تغييرات ناشي از رشد و بلوغ و عوامل شيميايي و مكانيكي به هيچ وجه يادگيري گفته نمي شود. يادگيري فقط در مدرسه منحصر نيست.
يادگيري هميشه و در همه جا پيوسته و مستمر صورت مي گيرد. يادگيري اغيير در رفتار بالقوه است . به رفتارهاي بالفعل و قابل مشاهده و اندازه گيري « عملكرد » گفته مي شود . عنلكرد نتيجه يادگيري است نه خود يادگيري . عواملي همچون آمادگي ،انگيزه و هدف ، تجارب گذشته فرد ، شرايط و محيط آموزشي ، رابطه كل با جز ، روش تدريس معلم و نمرين تكرار در فرايند يادگيري موثرند.
روانشناسان و علماي تعليم و نربيت ، تحقيقات بسياري در زمينه يادگيري انجام داده اند و حاصل يافته هاي آنان به صورت نظريه هاي يادگيري ارائه شده است نظريه هاي يادگيري متعددند ولي مجموع آنها را مي توان به دو مقوله
« شرطي» و « شناختي» تقسيم كرد.
مهمترين تفاوت اين دو نظريه را مي توان در سه عبارت زير خلاصه كرد:
ميانجيهاي « پيراموني » در برابر ميانجيهاي « مركزي»
كسب عادت در مقابل كسب ساختهاي شناختي
كوشش و خطا در مقابل بصيرت در حل مساله
فصل دوم
الگوهاي يادگيري
الگوهاي يادگيري بر اساس نظريه هاي يادگيري شكل گرفته اند . اين الگوها متعددند مهمترين و مشهورترين آنها يادگيري از طريق شرطي شدن فعال يدگيري از طريق مشاهده و يادگيري از طريق شناخت است . اگر چه در فرايند يادگيري از همه الگوها استفاده مي شود كشف بصيرت و يادگيري از طريق شناخت است .
اگر چه در فرايند يادگيري ازر همه الگوها استفاده مي شود كشف بصيرت و يادگيري از طريق شناخت محور يادگيري از همه الگوها استفاده مي شود كشف انديشه و تفكر روابط بين پديده ها و اشيارا كشف مي كند بنابر اين وظيفه آموزش و پرورش ايجاد شرايط مطلوب براي پرورش تفك است . افكر انواع مختلفي دارد مانند تداعي آزاد خيالبافي تفكر علمي و تفكر خلاق بر اثر تفكر منطقي حاصل مي شود . تفكر منطقي داراي سه جنبه احساس حافظه و تخيل است . تفكر را زماني منطقي مي ناميم كه تعادلي بين احساس حافظه و تخيل وجود داشته باشد. وظيفه مدارس پرورش افكر منطقي شاگردان است .
هدف از پرورش افكر منطقي شناخت علمي ايجاد باور گرايش به سوي علم و عمل است . رسيدن به چنين هدفهايي مسالزم دستيابي به شرايط سالم آموزشي است . شناخت و باور رگز با روشهاي خشك و تمرين و اكرارهاي بي معنا حاصل نخواهد شد. كسب معرفت احتياج به محيط مناسب دارد در مدارس موجود چندان توجهي به اين اصل نمي شود . نظامهاي آموزشي و معلمان پيش از آنكه عمل كنند حرف مي زنند . آنان با روشهاي خشك قالبي ديكته كردن كتابهاي درسي و برنامه هاي فشرده خود قدرت انديشيدن را از شاگردان گرفته اند . مدارس بايد به جاي انتقال و انباشتن حقايق علمي به ذهن شاگردان به آنان چگونه فكر كردن چگونه يادگرفتن و چگونه زندگي كردن را بياموزند.
فصل سوم
ارتباط و اثر آن در فرايند تدريس يادگيري
وقتي در آموزش و پرورش از ارتباط معلم و شاگرد صحبت مي كنيم در واقع هدفهايي را همچون شناخت انتقال تاثير كنترل و هد ايت به ذهن مي آوريم به عبارت ديگر مجموعه فرايند آموزشي تلاشي است در جهت تغيير شرايط يادگيري و تحت تاثير قرار دادن و كنترل فكري و رفتاري فراگيرالن شرايطي كه بر اساس شناخت تمايلات و توانايي مخاطبان فراهم شده و منجر به هداايت آنان مي شود.
با پيشرفت علوم و پيدايش فن آوريهاي جديد هدفهاي ارتباطي پيچيديده تر شده اند و ناگريز براي تحقق هدفهاي پيچيده بايد روشهاي پيچيده يا پيچيده تري مطرح شوند . براي آشنايي دانشجويان و معلمان و مربيان عزيز كه همواره براي برقراري ارتباط مطلوب با شاگردان و ايجاد تغيير و تحول در آنان تلاش مي كنند به طور مختصر به چند نمونه از روشهاي ارتباطي اشاره مي كنيم.
1-ارتباط ارادي و ارتباط غير ارادي.

فایل : 20 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط