مقاله کامل درباره آموزش الكترونيكي

مقاله کامل درباره آموزش الكترونيكي

پیشگفتار
امروزه آموزش مجازی به عنوان یکی از روش های نوین آموزشی در دنیا مطرح است. عصر ارتباطات و اطلاعات تمامی فرایندها و فعالیت های بشر را به سمت فعالیت های الکترونیکی ومبتنی بر شبکه جهانی اینترنت و وب پیش برده و می برد به طوریکه واژگان جدیدی به دایره لغات تمامی ملل وارد شده است، واژگانی نظیر:
e-Commerce
e-Business
e-Training
e-Education
e-Learning
در مجموعه پیش رو، بخش های مختلفی از اجزاء و مؤلفه های آموزش مجازی
(e-Learning) ارایه شده است:
در فصل اول ، مقدمه ای بر آموزش الکترونیکی ارائه گردیده است.
در فصل دوم، تعاریفی از e-learning آورده شده است که این تعاریف در واقع دیدگاه های مختلفی را در بر می گیرند.
در فصل سوم به تکنولوژی e-learning می پردازد.در این فصل انواع e-learning و تكنولوژي و ابزارهاي مورد نياز هر یک از انواع ارایه گردیده است.
درفصل چهارم این تحقیق، استانداردهای آموزش الکترونیکی مورد اشاره و ارزیابی قرار گرفته است.
فصل پنجم به بررسی ویژگیهای e-learning می پردازد.در این فصل مزایا و معایب این شیوه آموزش (e-learning) ارایه گردیده است و نهایتا در فصل ششم ، نحوه انتخاب یک دوره مجازی (on-line) تشریح گردیده است.
با توجه به جدید بودن این شیوه آموزش (حداقل در کشور ما) و کمبود مراجع و منابع جهت تحقیق در این خصوص، سعی گردیده تا از منابع موجود و در دسترس جهت غنی سازی تحقیق پیش رو حداکثر استفاده بعمل آید، در این راه از منابع کتابخانه ای ( کتابخانه سایر دانشگاه ها) ، مقالات لاتین (از طریق اینترنت) و نیز منابع فارسی استفاده گردیده است. امید است با گسترش این شیوه آموزشی در کشور، فاصله موجود میان کشورمان و سایر کشورهای پیشرفته جهان هر چه سریعتر بر طرف گردد.
پاییز83
فهیمه پوریانی
چكيده
آموزش الكترونيكي به عنوان ابزاري تازه، رفته رفته در جوامع جهاني جاي رسانه‌هاي آموزشي را مي‌گيرد. آموزش الكترونيكي يكي از بهترين روش‌هاي آموزشي به كار رفته از سوي بشر است كه توانسته با به كارگيري فناوري‌هاي اطلاعاتي و مخابراتي محدوديت‌هاي روشهاي آموزشي و سنتي يا آموزش‌هاي از راه دور ديگر را از بين ببرد.
1:مقدمه
زندگي اثربخش و با راندمان در قرن بيست و يكم مستلزم شناخت ويژگيهاي اين قرن مي‌باشد. ويژگيهاي اساسي اين عصر، عصر اطلاعات و جامعة اطلاعات محوري مي‌باشد. در اين جامعه اطلاعات و مديريت آن و تبديل آن به دانش پايه و اساس اقتصاد جوامع را تشكيل مي‌دهد. چنين ويژگيهايي تاثير زيادي روي نهادهاي اجتماعي و اقتصادي جوامع خواهند گذاشت و نهادهاي اجتماعي بايد براساس آنها تجديد بنا شوند. يكي از مهمترين نهادهاي اجتماعي كه دستخوش تغييرات وسيع خواهد شد، نهاد آموزش و يادگيري در سطح عمومي و عالي مي‌باشد. زيربناي نهاد آموزش و يادگيري در حال حاضر مربوط به جامعة صنعت- محور است. دانش آموختگان نظام آموزشي سنتي نمي‌توانند در جامعة اطلاعات- محور كارايي لازم را داشته باشند. در گذشته متناسب با عصر كشاورزي و صنعتي به آموزش پرداخته‌ايم، ولي در حال حاضر اين رويه قابل قبول نيست. امروزه، فناوريهاي اطلاعات به ما اجازه مي‌دهند تا آموزش را متناسب با نيازها ارائه دهيم، زيرا از يك طرف محدوديتهاي گذشته را از بين مي‌برند و از طرف ديگر اختياراتي را براي ما فراهم مي‌آورند و به دانشجويان اجازه مي‌دهند تا نيازهاي تحصيلي خود را در
زمان مناسب خود براي يادگيري مرتفع سازند. براي اينكه دانش‌آموختگاني داشته باشيم كه كارايي لازم را در جامعة اطلاعات- محور داشته باشند بايد رويكرد جديد نسبت به آموزش و يادگيري داشته باشيم. براي پياده كردن رويكرد جديد نياز به تكنولوژي اطلاعات و استفاده از ابزارهاي اطلاعاتي موجود مي‌باشد. با گسترش شبكه‌هاي اطلاعاتي از جمله اينترنت اين فرصت براي ما فراهم شده است. استفاده‌اي سريع و به موقع از اين امكانات موجب پيشرفت و توسعه خواهد شد. يكي از اين فرصتها يادگيري الكترونيكي مي‌باشد. برنامه‌ريزيهاي آموزشي ما بايد به گونه‌اي باشد كه از اين فرصت جديد به بهترين وجه استفاده كنيم.
2:e-learning چيست؟
2-1:تعريف e-learning
اگر قرن بيست و يکم را دروازه ي ورود به عصر اطلاعات و جامعه اطلاعات- محور بدانيم، مهمترين دستاورد فن آوري اطلاعات در اواخر قرن بيستم و آستانه ي قرن بيست و يکم ايجاد و گسترش شبکه ي جهاني اينترنت بوده است. گسترش روز افزون اين شبکه باعث شده است تا بسياري از مرزهاي موجود در ارتباطات ما بين افراد و ملل مختلف از بين برود. ظهور تکنولوژي اطلاعات تأثيرات عميقي بر زندگي انسان داشته است. شايد مهمترين و عميق ترين اين تأثيرات در زمينه ي آموزش و يادگيري است. تصورات قبلي در زمينه ي نياز به وجود امکانات فيزيکي بسيار براي امر آموزش و يادگيري در سطح عمومي و آموزش عالي دچار تحول جدي شده است. اکنون با به صحنه آمدن آموزش هاي مجازي امکان يادگيري در هر زمينه اي براي هر
فردي در هر زمان و مکاني و بصورت مادام العمر فراهم شده است. در شرايط جديد نياز به تأسيس ساختمان ها و امکانات فيزيکي نبوده و فراگيران و مدرسين نياز به ترک منزل و مکان کار براي شرکت در کلاس ها ندارند. افزون بر اين ساعات شروع و خاتمه کلاس ها ثابت نبوده و فراگيران هر زمان که بخواهند مي توانند وارد کلاس شده و تا هر زمان که لازم باشد کلاس را ادامه دهند. همچنين محدوديت تعداد پذيرش دانشجو نیز از بين رفته است . بطور خلاصه ميتوان گفت که آموزش مجازي محدوديت هاي زير را که در دانشگاههاي کلاسيک اجتناب ناپذير هستند، از بين برده است
محدوديت هاي فيزيکي (ساختماني، فاصله اي، … )
محدوديت هاي زماني (در هر ساعت و هر موقع از شبانه روز ميتوان وارد کلاس شد، آمورش مادام العمر ميتوان داشت)
محدوديت هاي کلاسيک درس و مقطع
محدوديت هاي هزينه اي
افزون بر اين موارد، يادگيري الکترونيکي بسياري از(اگر نه تمام) ويژگي هاي رويکرد جديد به آموزش و يادگيري را دارا مي باشد.
در عصر کنوني موضوع «آموزش هر کجا و هر زمان» و «يادگيري مادام العمر» يک اصل پذيرفته شده است که نگاه سنتي به آموزش هاي مقطعي را نفي ميکند.
همچنين نياز به آموزش هاي کيفي تر از طريق محتوا و تأمين کننده هاي انعطاف پذيرتر رو به گسترش است. دستيابي به اين اصول و نيازها امکان پذير نبود تا اينکه شبکه ي اينترنت گسترش يافت و يادگيري الکترونيکي رايج شد.
در ادامه می خواهیم چند تعریف متداولی را که در رابطه با آموزش الکترونیکی وجود دارد را بیان کنیم:
آموزش الكترونيكي به مجموعه ي وسيعي از نرم افزارهاي كاربردي و روش هاي آموزشي مبتني بر فن آوري گفته مي شود كه شامل آموزش هاي بر پايه ي رايانه، وب، اينترنت و همچنين كلاس ها و دانشگاه هاي مجازي و … مي باشد يا به بيان ساده تر مي توان گفت :e-learning، انتشار محتوا از طريق همه رسانه‌هاي الكترونيكي، شامل اينترنت، اينترانت‌ها، extranet ها، ماهواره‌، ويدئو، CD-ROM و … است، در واقع
e-learning تمام روش‌ها و شيوه‌هاي آموزشي را، چه رسمي و چه غيررسمي ، كه به صورت الكترونيكي انتشار مي‌يابند در برمي‌گيرد.
e-learning (آموزش الكترونيكي)، به آموزش و تحصيل online گفته مي‌شود كه به صورت همزمان يا غيرهمزمان منتقل مي‌شود.
با استفاده از آموزش الکترونيکي مي توان هر کامپيوتري را به يک کلاس درس تبديل نمود و در هر کجا يا در هر زمان از اين آموزش برخوردار بود. چنين
آموزشي مي تواند با استفاده از CD-Rom ، شبکه، اينترنت يا اينترانت، يا به عبارتي آموزش از طريق کامپيوتر يا CBT ، از طريق اينترنت يا IBT ، از طريق وب يا WBT و … انجام شود. در چنين آموزشهايي از متن ، صوت، شنيدار، انيميشن و محيطهاي مجازي استفاده مي شود.
2-2:طبقه بندی تاریخی E-Learning
قبل از دهه 80
محدوديت‌هاي فيزيكي، عدم امكان دسترسي هميشگي به استادان، كيفيت متفاوت ارائه دروس از سوي استادان و معلمان مختلف و عوامل بسيار ديگر باعث شده بودند در فرايند آموزش خلل وارد شود و بسياري از والدين، دانش‌آموزان و دانشجويان با معضلي به نام مدرسه بهتر، دانشگاه بهتر، معلم بهتر و استاد بهتر مواجه باشند.
كمبود منابع آموزشي، كتابخانه‌هاي سنتي و محدوديت در ارائه خدمات حضوري باعث شد در دهه 60 و 70 ميلادي ايده آموزش از راه دور شكل بگيرد.
آموزش مكاتبه‌اي، آموزش مبتني بر تلويزيون، استفاده از فيلمهاي ويدئويي، آموزشي و مجموعه بسياري بزرگي از فرايندهاي آموزشي جديد، به وجود آمدند تا مجموعه فراگيران با سرعت بيشتر و محدوديت كمتر به اطلاعات آموزشي جديد دست پيدا كنند.
سالهاي 93-84
پيدايش رايانه‌هاي شخصي (PC)، CD-ROMها و … را مي‌توان پيشرفتهاي تكنيكالي دوران محيطهاي چند رسانه‌اي دانست. در يك تلاش براي ساختن آموزشي با قابليت انتقال بيشتر و با تصاوير دلپذيرتر و جالب‌تر، دوره‌هاي آموزشي مبتني بر كامپيوتر از طريق CD-ROM ها به وجود آمدند. قابليت دسترسي به CD-ROM ها در هر زمان و در هر جايي و همچنين كاهش زمان و هزينه مصرفي از مزاياي اين روش بودند و اين روش نيز به تغيير شكل صنعت آموزش كمك مي‌كرد در حاليكه آموزش به همراه معلم (ILT) نمي‌توانست چنين امكاناتي را فراهم كرد.

فایل : 71 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط