مقاله کامل خواص خرما از ديدگاه پيامبر و اسلام

مقاله کامل خواص خرما از ديدگاه پيامبر و اسلام

خواص خرما از ديدگاه پيامبر و اسلام
مينوسپهر. م، نقيايي. ي
چكيده
دين مبين اسلام همواره توجه خاص به مسايل بهداشتي و تندرستي انسان داشته كه در اين بين تغذيه مناسب يكي از مهمترين آنها بوده است. بطوري كه همواره در احاديث متواتر در خصوص مصرف و يا عدم مصرف برخي از غذاها تاكيد بسيار‌‌ می‌شد. يكي از اين توصيه‌ها در مورد مصرف خرما و خواص شفا بخش آن است كه در قرآن و احاديث بسيار خصوصا از رسول ختمي مرتبت به چشم‌‌ می‌خورد. در عين حال تحقيقات علمي وبيشمار تاييدگر اين فوائد ارزشمند است. وجود مقادير زيادي منيزيوم، بتا كاروتن وآهن در خرما نسبت به ساير ميوه‌ها باعث اثرات مفيد آن در پيشگيري از سرطان‌ها، بيماريهاي قلبي، عفونت‌ها وكم خوني شده است. در اين مقاله سعي شده است تا با آوردن آيات و احاديث مرتبط با خرما اهميت مصرف اين ميوه بهشتي را بيش از پيش آشكار ساخته و در ادامه شماري از خواص تغذيه اي و علمي آنرا برشماريم
واژگان کلیدی:خرما، قرآن، پيامبر اسلام (ص)، خواص تغذيه اي
مقدمه:
(وَهُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَبًا جَنِيًّا) [سورة مريم: آيه 25].
در اين آيه مباركه خدواند پاک به حضرت مريم خطاب‌‌ می‌فرمايد:”تنۀ خرمارا بجنبان وبتکان‌‌، تا خرما نورس دست چينی بر تو فرو بارد”.
خرما از نظر پزشكي بسيار با ارزش است، ونیز دين مبین اسلام خرما را از جملۀ مهمترين میوه جات قرار داده استخرما يا به انگليسي Datesميوه اي است بهشتي وبسيارمقوي، كه موادمعدني بسياري چون پتاسيم، كلسيم، آهن، منگنز وويتامينBوAرا داراست. تحقيقات درباره ي خرمانشان داده كه اين ميوه ي بهشتي‌‌ می‌تواند از بسياري از سرطان‌ها مانند سرطان كولون، معده وغيره پيش گيري كند. يكي از خواص خرما ملين بودن آن است. خاصيت ديگر خرما، خنثي كردن اسيد اضافي معده است. خرما براي افراد سالمند وبچه‌ها بسيار مفيد است. لذا برآن شديم تاارزش غذايي و خواص اين ميوه بهشتي را مورد بررسي قرار دهيم.
درخت خرما:
نام علمي:Phoenix dactylifera(از تيره نخلPalmaceae ‌‌، Arecaceae)
در قرآن كريم 20 بار در سوره‌هاي مختلف به درخت خرما (نخل) به صورت مفرد يا جمع ويك مرتبه در سوره مريم به ميوه اين درخت يعني رطب اشاره شده است. درخت خرما بيش از دويست سال عمر‌‌ می‌كند وگفته‌‌ می‌شود كه اجزاي آن فوايد بسياري دارد وذكر درخت نخل به جاي ميوه آن
ممكن است مويد اين مطلب ياشد. شاخه نخل علامت فتح وپيروزي بوده وبه هنگام ورود پيروزمندان برايشان‌‌ می‌بردند.
اين درختكه در روايات از آن بعنوان درخت بهشتي ياد شده واكرام آن مستحب است درختي است استوار، بلند قامت وهميشه سبز كه از برگهاي آن انواع وسايل زندگي، از فرش گرفته تا كلاه ولباس وتخت خواب‌‌ می‌بافند واز الياف آن استفاده‌هاي مختلف‌‌ می‌كنند. بعضي از قسمت‌هاي آن بالاخص نارونه يا غنچه خرما داراي خواص دارويي زيادي است از جمله اينكه مقوي جسم وروح بوده وكوبيده آن قابض‌‌ می‌باشد وبراي درمان اسهال مفيد است همچنين ماليدن آن به دندان باعث رفع التهاب و تقويت لثه‌‌ می‌شود.
در قديم از تنه درخت خرما به عنوان ستون براي بعضي عمارتها يا پل براي عبور از شهرها استفاده‌‌ می‌نمودند وهم اكنون نيز در صنايع چوب ونئوپان استفاده‌هاي زيادي دارد.
درخت خرما در جايي به عمل‌‌ می‌آيد كه سرش در آتش وپايش در آب باشد وبه همين جهت است كه در آفتاب تشعشات مفيد را از خورشيد‌‌ می‌گيرد واملاح زيادي را كه آب از زمين گرفته ودرخود حل كرده است در ميوه مفيد خود ذخيره‌‌ می‌نمايد.
اشارات قرآني
“ايود احدكم ان تكون له جنة من نخيل و اعناب تجري من تحتها الانهار له فيها من كل الثمرات و اصابهُ الكبر و له ذرية ضعفاء فاصابها اعصار فيه نار فاحترقت كذلك يبين الله لكم الايات لعلكم تتفكرون. ( بقره/266)”
“آيا ازميان شما كسي هست كه دوست داشته باشد كه او را بوستاني از خرما و انگور بوده باشد، و جويها در پاي درختانش جاري باشد، و هر گونه ميوه اي دهد. و خود پير شده و فرزنداني ناتوان داشته باشد، بناگاه گردبادي آتشناك در آن بوستان افتد و بسوزد؟ خدا آيات خود را براي شما اين چنين بيان‌‌ می‌كند، باشد كه بينديشيد. “
2- “وهوالذي انزل من السماء ماء فاخرجنا به نبات كل شيء فاخرجنا منه خضرا نخرج منه حبا متراكبا و من النخل من طلعها قنوان دانية و جنات من اعناب والزيتون و الرمان مشتبها وغيرمتشابه انظروا الي ثمره اذا اثمر وينعه ان في ذلكم لايات لقوم يومنون. “ (انعام/99)
“اوست خدايي كه از آسمان باران فرستاد و بدان باران هر گونه نباتي را رويانيديم، و از آن نبات ساقه اي سبز و از آن دانه‌هايي بر يكديگر چيده و نيز از جوانه‌هاي نخل خوشه‌هايي سر فروهشته پديد آورديم، و نيز بستانهايي از تاكها و زيتون و انار، همانند و ناهمانند. به ميوه‌هايش آنگاه كه پديد‌‌ می‌آيند و آنگاه كه‌‌ می‌رسند بنگريد كه در آنها عبرتهاست براي آنان كه ايمان‌‌ می‌آورند. “
3- “و هوالذي انشا جنات معروشات و غيرمعروشات والنخل و الزرع مختلفا اكله و الزيتون و الرمان متشابها و غيرمتشابه كلوا من ثمره اذا اثمر و اتوا حقه يوم حصاده ولا تسرفوا انه لا يحب المسرفين. “ ( انعام/141)
“و اوست كه باغهايي آفريد نيازمند به داربست و بي نياز از داربست، و درخت خرما و كشتزار، با طعمهاي گوناگون، و زيتون و انار، همانند، در عين حال ناهمانند. چون ثمره آوردند از آنها بخوريد و در روز درو حق آن را نيز بپردازيد و اسراف مكنيد كه خدا اسراف كاران را دوست ندارد. “
4- “و في الارض قطع متجاورات و جنات من اعناب و زرع و نخيل صنوان و غير صنوان يسقي بماء واحد و نفضل بعضها علي بعض في الاكل ان في ذلك لايات لقوم يعقلون. ( رعد/ 4)”
“و بر روي زمين قطعه‌هايي است در كنار يكديگر و باغهاي انگور و كشتزارها و نخلهايي كه دوتنه از يك ريشه رسته است يا يك تنه از يك ريشه و همه به يك آب سيراب‌‌ می‌شوند و در ثمره، بعضي را بر بعضي ديگر برتري نهاده ايم. هر آينه در اينها براي خردمندان عبرتهاست”.
5- “ينبت لكم به الزرع و الزيتون و النخيل والاعناب و من كل الثمرات ان في ذلك لاية لقوم يتفكرون. (نحل/11)” و با آن برايتان كشتزار و زيتون و نخل‌ها و تاكستان‌ها و هر نوع ميوه بروياند، در اين عبرتي است براي مردمي كه‌‌ می‌انديشند.
6- “و من ثمرات النخيل والاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا ان في ذلك لاية لقوم يعقلون. “ ( نحل/67)
و از ميوه‌ها نخلها و تاكها شرابي مستي آور و رزقي نيكو به دست‌‌ می‌آوريد، و خردمندان را در اين عبرتي است.
7- “او تكون لك جنة من نخيل و عنب فتفجر الانهار خلالها تفجيرا. “ ( اسراء/91)
“يا تو را بستاني باشد از درختان خرما و انگور كه در خلالش نهرها جاري گرداني. “
8- “واضرب لهم مثلا رجلين جعلنا لاحدهما جنتين من اعناب و حففنا هما بنخل و جعلنا بينهما زرعا. “(كهف/32)
برايشان داستان دو مرد را بيان كن كه به يكي دو تاكستان داده بوديم و بر گرد آنها نخلها و در ميانشان كشتزار كرده بوديم.
9- “فاجاءها المخاض الي جذع النخلة قالت يا ليتني مت قبل هذا و كنت نسياً منسياً”. (مريم/23)
درد زاييدن او را به سوي تنه درخت خرمايي كشانيد. گفت اي كاش پيش از اين مرده بودم و از يادها فراموش شده بودم.
10- “و هزي اليك بجذع النخلة تساقط عليك رطبا جنياً. “ ( مريم/25)
نخل را بجنبان تا خرماي تازه چيده برايت فرو ريزد.
11- “قال امنتم له قبل ان اذن لكم انه لكبيركم الذي علمكم السحر فلا قطعن ايديكم و ارجلكم من خلاف ولاصلبنكم في جذوع النخل و لتعلمن اينا اشد عذابا و ابقي. “ ( طه/71)

فایل : 8 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط