مقاله کامل تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر رفتارهای اجتماعی دانش آموزان

مقاله کامل تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر رفتارهای اجتماعی دانش آموزان

تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر رفتارهای اجتماعی دانشآموزان

چکیده

این تحقیق به بررسی تاثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر رفتارهای اجتماعی دانش‌آموز ان پسر دوره متوسطه اول منطقه 2 شیراز پرداخت. این تحقیق به روش نیمه تجربی انجام شد. بدین منظور تعداد 160 نفر از دانش‌آموز ان این منطقه به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند (هر گروه 80 نفر). پس از ارزیابی اولیه هر دو گروه، یک دوره مهارت‌های برقراری ارتباط برای گروه آزمایش برگزار شد. ابزارهای اندازه گیری یک پرسشنامه محقق ساخته بود در 5 مؤلفه خوب گوش دادن، صریح و صادق بودن، همدردی و همدلی با طرف مقابل، احترام به طرف مقابل و مخالفت با مخاطب به شیوه مناسب بود و 20 سؤال داشت که روایی و پایایی آن تایید شد و یک فرم ارزیابی معلم از دانش‌آموز که همان مولفه‌های پرسشنامه را در 5 سوال ارزیابی میکرد. نتایج آزمونهای تی مستقل و همبسته نشان داد آموزش مهارت‌های ارتباطی بر مولفه صریح و صادق بودن تاثیر معناداری نداشته است اما بر چهار مولفه خوب گوش دادن، همدلی و همدردی در روابط، احترام در روابط و بروز مخالفت به شیوه مناسب و همچنین بر کل رفتارهای اجتماعی مورد نظر در دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه اول منطقه 2 شیراز تاثیر معنادار داشته است. این یافته‌ها بر اساس محتوای دوره آموزشی ارائه شده و همچنین محتوای مولفه‌های مورد بررسی تبیین شدند و با سایر تحقیقات مطابقت و مقایسه شدند. لذا آموزش مهارت‌های ارتباطی به عنوان ابزاری مفید در جهت ارتقاء رفتارهای اجتماعی دانش‌آموز ان در مدارس است.

کلمات کلیدی: آموزش مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای اجتماعی، احترام به مخاطب و مدارس

مقدمه

یکی از دوره‌های حیاتی زندگی که فرد تحت شرایط و عوامل مختلف بسیار تاثیرپذیر است نوجوانی است. روند شکلگیری فرد و رفتار وی در این دوره میتواند دورنمای رفتارها و شخصیت آینده فرد را ترسیم کند. در نوجوانی فرد بطور عموم کمترین کنترل را بر رفتار خود دارد. از آنجا که نوجوانان امروز و پدران و مادران فردا نقش مهمی در چرخه ی زندگی جامعه حتی از نظر شغلی خواهند داشت، لازم است تا نقش و تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی در ارتباط با سلامت عمومی آنها مورد بررسی قرار گیرد (گیرلی[1]، 2013). همچنین تحقیقات نشان میدهند برخی نوجوانان به علت مشکلات رفتاری و ناسازگاری اجتماعی نیاز به خدمات بهداشتی روانی دارند. منظور از مشکلات رفتاری در اینجا عبارت است از مشکلاتی که نوجوانان معمولاً در مواجهه با مؤلفه‌های همسالان، والدین، وظایف تحصیلی، مسائل اجتماعی و شخصی با آن روبرو می-شوند. بنابراین مشکلات رفتاری یا سازگاری اختلالات رفتاری نیستند، بلکه آنها مشکلاتی هستند که نوجوان در مواجهه با آن نیازمند حمایت و راهنمایی است (بلاو و همکاران[2]، 2014). با توجه به مطالب ذکر شده دیده می‌شود که نیازست نوجوانان به طور ویژهای مدنظر قرار گیرند. یکی از حیطه‌هایی که به دلیل دسترسی گسترده به نوجوانان و همچنین شرایط آموزشی میتواند در ارتباط با نوجوانان اقدامات مختلف را انجام دهد آموزش و پرورش است. امروزه، تقریباً تمام کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع میکنند (تورنر[3]، 2015). جایگاه آموزش و پرورش در تمامی جوامع، بهویژه جوامع مترقی و پیشرفته، یکی از برترین ارکان سازمانی است. تمدن و تقدس هر جامعهای مدیون آموزش و پرورش آن جامعه است. بدون داشتن یک نظام آموزشی و تربیتی صحیح، انتظار هیچگونه پیشرفت و تمدنی را نمیتوان از جامعه داشت. با بررسی و تحقیق در اوضاع و احوال ملت ها و شناخت عوامل پیدایش حیات و مرگ تمدنها درمی یابیم که آن قوم و ملتی در مبارزه با جهل و نادانی به پیروزی رسیده و در پیریزی و پیشبرد تمدن بشری نقش مؤثری داشته است که بیشترین تلاش و کوشش را صرف بهبود نظام تعلیم و تربیت آحاد جامعه خویش کرده است (وینتر[4]، 2013). هر کشوری که قصد دارد به پیشرفت و تکامل و ترقی در زمینه‌های فرهنگی، صنعتی، اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و. .. دست یابد، باید از یکسری اصول و قوانین علمی و عملی بهره جوید. در این راستا بدون بهرهگیری و بهکارگیری شایسته و مترقی آموزش و پرورش، پیشرفتی در تحصیل دانش آموزان و در نتیجه پیشرفت جامعه حاصل نخواهد شد (داستمن و همکاران[5]، 2012).

بر اساس مطالب ذکر شده، مشاهده می‌شود که جوامع امروزی از یک طرف با پدیده نیاز شدیدتر به اجتماعی شدن روبرو هستند و با وجود جوامع صنعتی امروز و استرس های موجود در اینگونه جوامع، این موضوع اهمیت بیشتری مییابد. از طرف دیگر؛ میتوان با آموزش مهارت‌های ارتباطی، فرایند اجتماعی شدن و گسترش رفتارهای اجتماعی را تسهیل کرد. همچنین برای آموزش، آن هم در دوره نوجوانی، آموزش و پرورش یکی از مفیدترین نهادها است. از این رو برخی تحقیقات به سمت این موضوع رفته اند. به عنوان مثال (سیمیاران و همکاران،

 

 

فایل : 25 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط