مقاله کامل بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن

مقاله کامل بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن

دانشگاه پیام نور واحد مشکین شهر
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی B.A
رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)
عنوان:
بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن
استاد راهنما: ابراهیم آرمان
پژوهشگر: اعظم رشیدی
زمستان 1390
تقدیم به عشق ابدی و زیباترین ترانه زندگی ام
همسرم الیاس جان
شکر و سپاس خداوند بی همتا را که همیشه و همه حال همراه بندگانش است.
تقدیر و تشکر می کنم از همه کسانی که در نوشتن این پایان نامه من را همراه کردند و مخصوصاً از استاد
عزیزم آقای آرمان که با راهنمایی های خود بسیاری از مشکلات را حل کرد و باعث شده اند که از سختیهای این کار کاسته شود.
فهرست مطالب
فصل اول کلیات
چکیده تحقیق 7
1-1مقدمه 9
2-1بیان مسئله 11
3-1اهمیت و ضرورت تحقیق 12
4-1 اهداف تحقیق 13
2-4-1 اهداف جزئی 13
5-1فرضیات تحقیق 13
6-1متغیرها 14
1-6-1تعاریف مفهومی 14
2-6-1 تعاریف عملیاتی 15
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
1-2مقدمه 18
2-2بررسی دیدگاه های مختلف درباره اینترنت 18
2-2-2 داگلاس راشکوف 19
3-2-2ناتام گاردلز: شبکه ذاتاً استبداد است زیرا بی واسطه و فن آوری است 20
3-2: 14 نکته جالب از فایر فاکس 22
7-2: پیشینه ی تحقیق در استان اردبیل 38
فصل سوم : روش تحقیق
1-3جامعه آماری 41
2-3نمونه آماری 41
3-3ابزار اندازه گیری 41
4-3روش تحقیق 41
5-3:محیط پژوهشی 42
6-4روش تجزیه و تحلیل 42
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
الف)آمار توصیفی 45
آمار تحلیلی 57
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
1-5ارائه مختصری از نتایج 61
2-5 جمع بندی و نتیجه گیری 61
3-5 پیشنهادات 62
2-3-5 پیشنهاد برای پژوهشگران 63
4-5 محدودیت های تحقیق 63
منابع
پیوست ها
چکیده تحقیق
هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشکین شهر می باشد.
برای رسیدن به این هدف فرضیات زیر مورد بررسی قرار گرفته اند.
-بررسی رابطه بین جنسیت دانشجو و میزان استفاده از اینترنت
-بررسی رابطه بین سن دانشجو و استفاده از اینترنت
-بررسی سطح آشنایی دانشجو و میزان استفاده از اینترنت
-بررسی رابطه بین اطلاع رسانی رسانه های جمعی و میزان استفاده از اینترنت
این تحقیق ازنوع تحقیقات همبستگی می باشد استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته است جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی پیام نور مشکین شهر می باشد که تعداد آنها حدود 300 نفر می باشد روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش های کمی و آمار توصیفی به تحلیل داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه پرداخته شده است و بررسی آماری با استفاده از با 5/0 درصد خطا و 95/0 درصد اطمینان به تفسیر داده ها پرداخته شده نتایجی که از این تحقیق بدست آمده از میان فرضیات مطرح شده بین اطلاع رسانی رسانه های جمعی بر میزان استفاده از اینترنت رابطه ی معنی داری وجود دارد.

1-1مقدمه
با گام نهادن کامپیوتر به عرصه زندگی بشر، ارتباطات و تکنولوژی دچار تحول عظیمی گشته است و در سالهای آتی استفاده از این پدیده نوظهور در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی امری فراگیر و گریز ناپذیر خواهد بود. لذا بهره گیری از کامپیوتر برای جستجوی راه حلهای نو در جهت تکنولوژی مستلزم آموزش صحیح می باشد که نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است (شیرکوند 1383)
واژه کامپیوتر (computer) از ریشه لاتین (compute) به معنی محاسبه کردن مشتق شده است و مفهوم لغوی آن حسابگری می باشد نخستین وسیله ای که انسان برای
شمارش و محاسبه در دست داشت انگشتان دست بود اما با گسترش جوامع و پیچیده تر شدن محاسبات و داد و ستدها کم کم اشیاء جایگزین انگشتان دست شدند بشر هزار سال سعی کرد تا روش ساده ای برای محاسبات پیدا کند و مهم ترین تحول در این زمنیه اختراع چرتکه بود که اگر دستگاه های محاسبه اولیه را نوعی کامپیوتر اولیه مکانیکی بدانیم باید چرتکه را به عنوان پدر محاسبات اولیه بدانیم که از حدود 2000 سال قبل از میلاد رواج داشته است خلاصه قبل از عصر الکترونیک تلاشهای زیادی برای ساختن ابزار و دستگاه هایی برای انجام محاسبات و حل مسائل ریاضی صورت گرفت. تا آنکه در اوایا قرن نوزدهم دانشمند انگلیسی بنام چارلز بابج موفق به طراحی ماشین تحلیلی شد و به دلیل آن که ایده ی او مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد او را به عنوان پدر کامپیوتر می شناسند پس از وی نیز دانشمندان زیادی در جهت ساختن ماشین های محاسباتی تلاش کردند که سرانجام در سال 1944 میلادی نخستین ماشین الکترونیکی یا کامپیوتری ساخته شد در اواخر دهه 1960 میلادی محققان در وزارت دفاع آمریکا پروژه تحقیقاتی پیشرفته ای در زمینه اتصال کامپیوترها از طریق خطوط تلفن آغاز کردند در این سیستم که به شبکه آرپانت معروف شده چندین کاربرد کامپیوتر می توانستند در یک خط ارتباطی داده ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و محققان قادر بودند با یکدیگر به نامه نگاری یا پست الکترونیکی (E.mail) بپردازند(شیرکوند 1383).
در اواخر دههه 1980 آرپانت جای خود را به شبکه جهانی اینترنت داد. در واقع اینترنت شکل تکامل یافته آرپانت است. کشور ما نیز از اوایل سال 1370 از طریق مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ریاضیات به شبکه اینترنت متصل شد و در آخر باید یادآور شد که کاربردهای فراوان و متنوع اینترنت موجب استقبال گسترده عموم مردم از این شبکه عظیم شده است و این کاربردها بسیار زیاد و در زمینه های مختلف می باشد و بستگی به این دارد که چه کسی و چگونه از آن استفاده نماید/(شیرکوند 1383).
باشد که دانشجویان عزیز در این زمینه بیش از سایر اقشار فعالیت داشته باشند و از اینترنت به صورت صحیح در جهت پیشبرد علم و صنعت خودشان استفاده نمایند.
2-1بیان مسئله
از آنجا که در هر جامعه ای دانشجویان جزء اقشار روشنفکر و پرتلاش آن جامعه محسوب می شوند بنابراین از این قشر پرتکاپو نسبت به سایر افراد جامعه انتظار بیشتری در زمینه کسب اطلاعات و علم و دانش می رود امروزه یکی از وسایل و ابزاری که علاوه بر مجلات و وسایل ارتباط جمعی دیگر مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گیرد شبکه وسیع جهانی یا به تعبیری اینترنت می باشد. همچنین در مورد اینترنت باید یادآور شد که یکی از گسترده ترین و با اهمیت ترین شبکه کامپیوتری جهانی است و شاید از نمونه های اولیه بزرگراه های اطلاعاتی ربع اول قرن بیست و یکم باشد. اینترنت یک ابزار بسیار ارزشمند و تحقیقاتی است و در حکم مخزنی از اطلاعات مختلف می تواند تلقی شود. زیرا بوسیله آن به آسانی می توان به هر نوع اطلاعاتی اعم از دانستنی های علمی، ادبی، اجتماعی و تفریحی، هنری و انواع کتاب های منتشر شده و غیره دسترسی پیدا کرد همچنین با استفاده از اینترنت می توان به انواع برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری مثل واژه پردازها و بازی ها و حتی فیلم و موسیقی دست پیدا کرد و آنها را دریافت نمود. از آنجا که استفاده از اینترنت در بین دانشجویان به کسب اطلاعات متنوع و بخصوص در زمینه رشته تحصیلی شان می تواند بیانجامد. بنابراین رد صورت دسترسی و استفاده صحیح همه دانشجویان از این شبکه گسترده ، در هر کشوری می تواند برای پیشرفت علم و دانش و به روز شدن صنعت و فن آوری آن کشور مفید واقع شود. لذا بهتر است که هر جامعه ای امکانات و شرایط استفاده از این تحقیق را به طور گسترده و شایسته ای در اختیار جوانان و مخصوصاً دانشجویان خود قرار دهند که نقش دانشگاه ها در این بین پررنگ تر از سایر نهادها و
ارگانها به نظر می رسد. بنابراین در این تحقیق که در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه پیام نور مشکین شهر انجام می شود رسیدن به جواب این سئوالات مدنظر می باشد.
الف)شناخت عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان
ب)شناخت عوامل مؤثر در نوع استفاده از اینترنت اعم از (چت، ایمیل و ….)
ج)شناخت تفاوتهای ناشی از عوامل گوناگون بر استفاده از اینترنت.
3-1اهمیت و ضرورت تحقیق
انجام چنین تحقیقاتی باعث روشن سازی این امر خواهد شد که چه عوامل نقش و تأثیر بیشتری بر میزان استفاده از اینترنت دارند که در پی این رون سازی می توان به تقویت این عوامل همت گماشت. از آنجائی که در صورت استفاده کردن دانشجویان از خدمات اینترنت یدگیری و دستیابی به اطلاعات به روز در زمینه علوم و دانش امکانپذیر شده وهم چنین موجبات پیشرفت صنعت و فن در سطح جامعه خواهد شد. ضرورت تحقیق از نظر محقق به دست آوردن اطلاعاتی در این زمینه می باشد که آیا رابطه بین عواملی چند مانند جنسیت، رشته تحصیلی، سن و …. با میزان نوع استفاده از اینترنت وجود دارد؟
4-1 اهداف تحقیق
1-4-1 اهداف کلی: شناسایی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) دانشگاه پیام نور مشکین شهر.

فایل : 55 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط