مقاله کامل بررسی عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضیات

مقاله کامل بررسی عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضیات

بررسی عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضیات
چکیده
هدف این مطالعه ترکیب یافته‌های بدست آمده از 23 مقاله است که عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری ریاضیات را با (الف)دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در ریاضیات و خواندن، (ب)دانش‌آموزان هم سن و یا هم پایه بدون اختلال یادگیری و (ج)دانش‌آموزان کوچکتر با توانایی ریاضیات همسان بدون اختلال یادگیری، مورد مقایسه قرار میدهد. نتایج کلی نشان داد که دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی، تفاوتی در حافظه کاری، حافظه بلند مدت و معیارهای فراشناختی در مقایسه با دانش‌آموزان با اختلال یادگیری در ریاضیات و خواندن نشان ندادند. یافته‌ها همچنین نشان داد که دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضیات عملکرد قابل توجه پایینتری نسبت به دانش‌آموزان هم سن و هم پایه بدون اختلال یادگیری در هر دو معیار ریاضیات و شناختی نشان دادند. مقایسه بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضیات نسبت به دانش‌آموزان کوچکتر بدون اختلال یادگیری در معیارهای ریاضیات تفاوت گروهی معنی داری مشاهده نشد ولی کارایی کمتری در محاسبات ذهنی ریاضی نشان دادند و عموماً گروه مشاهده تفاوتی در معیارهای شناختی نشان نداد.
کلید واژه‌ها
عملکرد شناختی، اختلالات یادگیری در ریاضیات و خواندن،عملکرد ریاضی، اختلالات یادگیری ریاضیات
مقدمه
حدود 5 تا 8 درصد کودکان در سن مدرسه اختلالات یادگیری ریاضیات را نشان دادند (بادیان، 1983؛ گرِی، 2004؛ مورفی، مازکو،‌هانیچ وایرلی، 2007). اختلال یادگیری ریاضی با مشکلات اولیه‌ی مداوم در درک عدد (به عنوان مثال، درک‌اندازه‌ی عدد) و استراتژی‌های بازیابی واقعیت اساسی، بعلاوه اختلالات یادگیری خاص ممکن است در محاسبات ریاضی و یا حل مسأله ریاضیات متجلی شود. (گرِی2011؛ جُردن،‌هانیچ، و کاپلان، 2003)
به طور فزاینده، محققان به دنبال درک بهتر ماهیت اختلال یادگیری ریاضی از طریق تحقیقات عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی در مقایسه با دانش‌آموزان با اختلال خواندن هستند (به عنوان مثال،گیرِی، 1993، 2004، 2011؛سوانسون و جرمن، 2006). از طریق این مطالعات، عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی در تلاشی برای تشخیص تفاوت‌های ظریف مشکلات ریاضیات مورد بررسی قرار گرفته شده است، که به طور امکان پذیری میتواند توسعه مداخلات درمانی در تلاش برای نفوذ در پیش آگهی دانش‌آموزان، برای بهبود دستاورد ریاضیات شکل دهد. بنابراین، مرور ادبیات نظری در مورد عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی برای شکل دادن بهتر زمینه، در مورد ویژگی‌های یادگیری این دانش‌آموزان مهم است. چندین بازبینی برای بررسی عملکرد دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی مربوط به گروه‌های دیگر دانش‌آموزان انجام شده است. ما یک نمای کلی از
یافته‌های این مطالعات را به عنوان چارچوبی برای تمرکز در این ترکیب ارائه کرده ایم.
در یک بررسی، گرِی(2004) نقص گروه‌های مختلف به ویژه گروه‌های مربوط به عملکرد شناختی را مورد بررسی قرار داد. یافته‌های او نشان داد که در پایه‌های اول و دوم دانش‌آموزان با از پیش برنده کم در خواندن و ریاضیات، به ویژه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی و اختلال یادگیری خواندن، در حافظه کاری و جنبه‌های شمارشی مثل استفاده از استراتژی شمارش برای حل محاسبات ریاضی دچار نقص‌هایی هستند. گِری اشاره کرد که دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی و اختلال یادگیری خواندنفقط به انگشتانشان برای شمارش در پایه‌های اول و دوم متکی هستند؛ در عین حال فقط دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن معمولاً از استفاده شمارش با انگشت به شمارش کلامی و بازیابی خودکار در پایه دوم تغییر کرده است. او نتیجه گرفت که استفاده از شمارش انگشت در میان دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بار شناختی برای حافظه کاری با فرآیند شمارش را کاهش میدهد.
علاوه بر این دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی اشتباهات بیشتری در بازیابی حقایق محاسباتی از حافظه بلند مدت نسبت به همسالان معمولی خود نشان دادند.
در بررسی دیگری، سوانسون و جرمن(2006) یافته‌های حاصل از مطالعات منتشر شده بین سال‌های 1983 و 2002 بر روی عملکرد شناختی دانش‌آموزان پیش دبستانی تا سنین نوجوانی مبتلایان به ناتوانی یادگیری ریاضی در مقایسه با دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی خواندن را بررسی کردند که در ده زمینه دچار مشکلات سواد خواندن، حل مسأله کلامی، سرعت نامگذاری، حل مسائل فضایی بصری، حافظه کلامی، حافظه عددی، تمرکز، حافظه بصری کلامی، حافظه عملیاتی کلامی و
حافظه طولانی مدت بودند. هر چند تفاوتهای آشکاری در نتایج میان دو گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن به جز سرعت نامگذاری و حافظه عملیاتی بصری فضایی، دیده نشد. پس، دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری ریاضی مشکل شناختی بیشتری نسبت به گروه ناتوانی یادگیری خواندن بودند. سوانسون و جرمن نتیجه گرفتند که ناتوانی یادگیری ریاضی در محدوده هشت و نیم سالگی شایع تر بوده و شدت سطوح ریاضی و هوشی کمتر به کارکردهای شناختی آنها مربوط می‌شود.
این تحقیقات در کنار هم، مقایسهای بین کارکرد شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و دانش‌آموزانی که مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن هستند را انجام دادند که نوعاً سبب ناتوانی‌های بین دانش‌آموزان با سنین بالاتر شده است. در کل، دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی در مقایسه با دانش‌آموزان عادی هم کلاسی خود و حتی دانش‌آموزان کوچکتر از خود، دچار تاخیر در رشد مهارت‌های محاسباتی بوده و از ناتوانی در حیطه‌های محاسباتی و سرعت بازیابی داده‌ها رنج می‌برند.
مبتلایان کوچک یا حتی بزرگسال ناتوانی یادگیری ریاضی دچار ناتوانی در حافظه عملیاتی و طولانی مدت هستند. دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و آنهایی که به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن دچار هستند در ارائه‌ی اطلاعاتی که مربوط به حافظه معنایی و حافظه عملیاتی هستند، ناتوانی‌هایی دارند. هر چند، دانش‌آموزانی که هر دو اختلال را دارند، در کارهای محاسباتی از دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی که برای
شمارش مجبورند از انگشت‌هایشان استفاده کنند، کارآیی بیشتری نشان دادند (ماسولین، نوئل؛ 2006).
روی همرفته، این تحقیقات سبب بهبود دانسته‌های مربوط به ناتوانی یادگیری ریاضی شد. هرچند، این تحقیقات فقط روی دانش‌آموزان پیش دبستانی تا سال‌های آخر دبستان انجام شده و حیطه شناختی عددی و کلامی را در بر میگرفت. بنابراین، باید به بررسی زمینه‌های شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی در مقاطع بالاتر نیز پرداخت تا دریافت که این ناتوانی‌ها چگونه خود را نشان میدهند.
هدف تحقیق
هدف از این تحقیق ادبیاتی است برای مقایسه عملکرد ریاضی و شناختی الف: دانش‌آموزانی که دارای ناتوانی یادگیری ریاضی ودانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن ب: دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی و دانش‌آموزان فاقد ناتوانی یادگیری مطابق با سن و یا پایه آنها ج: دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی و دانش‌آموزان کوچک‌تر فاقد ناتوانی یادگیری،می‌باشد.
سئوالات ویژه تحقیق بدین ترتیب بوده است:
دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی چگونه با دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری در ریاضیات و خواندن در مقیاس‌های ریاضی و شناختی (ناتوانی یادگیری ریاضی در برابر ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن) متفاوت می‌باشند؟
دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی چگونه با دانش‌آموزان فاقد ناتوانی یادگیری مطابق با همان سن و پایه دانش‌آموزانی که با مقیاس‌های ریاضی و شناختی
سنجیده شده‌اند(ناتوانی یادگیری ریاضی در برابر بدون ناتوانی یادگیری هم سن و هم پایه) متفاوت می‌باشند؟
دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی چگونه با دانش‌آموزان کوچکتر بدون ناتوانی یادگیری ریاضی سنجیده شده با معیارهای ریاضی و شناختی(ناتوانی یادگیری ریاضی در برابر بدون ناتوانی یادگیری جوانتر) متفاوت می‌باشند؟
روش تحقیق
تمام تحقیقات منتشر شده بین سال‌های 1975 و 2011 که بر عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی تمرکز کردهاند، در این تحقیق گنجانده شده است. این تحقیق با استفاده از سه مرحله انجام شد. نخست، یک جستجوی آنلاین با استفاده از پایگاه داده‌های اطلاعاتی الکترونیکی، انجام شد. برای این کار لیستی از کلمات کلیدی: (عملکرد شناختی، ناتوانایی‌های یادگیری در ریاضی و خواندن، ناتوانایی‌های یادگیری ریاضی و عملکرد ریاضی) و ترکیب آنها برای تشخیص مطالعات ممکن در ادبیات این تحقیق استفاده شده است. سپس جستجویی در چکیده‌های مرتبط در مجلات زیر انجام شد: پیشرفت شناختی، کودکان استثنایی، مجله روانشناسی تربیتی، مجله روانشناسی تجربی کودک، مجله ناتوانایی‌های یادگیری، فصلنامه‌های ناتوانایی‌های یادگیری، انضباط چندگانه، تحقیق و عمل برنامه‌های یادگیری، آموزش و پرورش ترمیمی و ویژه، مجله آموزش و پرورش خاص.
این جستجو به 538 تحقیق منجر شده بعد از مرور عناوین کلمات کلیدی و چکیده‌های این 538 تحقیق، 105 تحقیق برای مرور بیشتر انتخاب شده‌اند.تمام تحقیقات شامل تعریفی عملیاتی از ناتوانی یادگیری ریاضی بودند (گرستن و
همکاران، 2009) و همچنین شامل مطالعاتی بودند که حاوی دانش‌آموزان مشخص شده در مدارس که به ناتوانی یادگیری ریاضی مبتلا بودهاند و در برنامه آموزشی شخصی‌شان اهداف ریاضی داشته‌اند. تحقیقاتی که فقط بر دانش‌آموزان دارای مشکلات ریاضی تمرکز کرده‌اند(مثلا جردن و همکاران، 2003) از این تحقیق برکنار شده، زیرا تحقیق کنونی بر بررسی عملکردهای ریاضی و شناختی دانش‌آموزانمبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی تمرکز کرده بود. شرکت کنندگان در پایه دوم (تقریبا 8 ساله) تا پایه دوازدهم می‌باشند زیرا معمولا این‌ها زمانی است که دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده می‌شود.
مقاله‌ها به زبان انگلیسی در مجله‌های آموزشی کودکان بین سال‌های 1375 و 2011 منتشر می‌شد. سال 1975 انتخاب شد زیرا در این سال بود که طبقهبندی ناتوانی یادگیری برای اولین بار در برنامه‌های آموزشی کودکان معلول گنجانده شده بود. مقاله‌هایی که بر عملکرد ریاضی و شناختی دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی تمرکز کرده باشند انتخاب شدند.
از 105 تحقیق 23 تحقیق با معیارهای این تحقیق هم خوانی داشتند و در آن گنجانده شده‌اند. بقیه تحقیقات به دلایل زیر در تحقیق گنجانده نشده‌اند: الف: این تحقیقات عملکرد ریاضی و یا شناختی را‌اندازه گیری نمی‌کردند ب: این تحقیقات در بر گیرنده دانش‌آموزان با مشکلات ریاضی بوده است و نه دانش‌آموزانی که به ویژه مبتلا به ناتوانی یادگیری در ریاضیات هستند ج: هیچگونه اطلاعات خام درباره دانش‌آموزان مورد نظر که مبتلا به ناتوانی یادگیری در ریاضیات هستند و دانش‌آموزان مورد مقایسه وجود ندارد.
تحلیل داده‌ها کدگذاری تحقیقات
مجموع 23 تحقیق که برای پژوهش ما دارای ویژگیهای قابل قبول بحساب آمده‌اند، بر اساس تعداد شرکت کنندگان، جنسیت، نژاد، وضعیت اجتماعی – اقتصادی، مقیاسه‌ای موفقیت و نمره کدگذاری شدند (یعنی ریاضی و خواندن) نمره بهره هوشی، سن و پایه‌های چهارگروه متفاوت با ناتوانی یادگیری ریاضی، دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن، دانش‌آموزان هم سن یا پایه بدون ناتوانی یادگیری و دانش‌آموزان کوچکتر بدون ناتوانی یادگیری بویژه اطلاعات درمورد عملکرد ریاضی وشناختی شرکت کنندگان، مقیاسه‌ای استفاده شده در هر تحقیق و نتایج هر تحقیق تشخیص و کدگذاری شدند.
بر اساس نتایج کدگذاری عملکرد ریاضی، چهار متغیر ریاضی (یعنی محاسبات ریاضی، حل مسئله کلمات، استراتژی‌های حسابی، حس عدد) ظاهر شد که در استانداردهای هسته‌ای مشترک برای ریاضی گنجانده شده‌اند. همچنین بر اساس اطلاعات کدگذاری عملکرد شناختی، چهار متغیر شناختی (یعنی حافظه فعال، سرعت پردازش، حافظهدراز مدت، درک بالا) تشخیص داده شدند. (شورای عالی ماموران تحصیلی ایالتی و انجمن ملی فرمانداران؛ 2010)
متغیرهای ریاضی
متغیر محاسبه ریاضی شامل کامل کردن جمع یک رقمی، تفریق، حاصل ضرب‌هامی‌باشد(واکوویچ، سیگل؛ 2010). متغیر حل مسئله کلمات متشکل از صحت در رابطه با مسائل کلمات و مقیاس‌های جهان واقعی حل مسئلهمی‌باشد(سوانسون و جرمن 2006). متغیر استراتژی‌های حسابی شامل استراتژی‌های محاسبه عددی مثل شمارش با انگشتان، شمارش شفاهی و بخاطر
آوردن می‌باشد(گری، براون، 1991؛ گری، هوارد، سراون، دوستو، 2004). متغیر حس عدد، شامل توانایی‌های فهمیدن شماره و تعداداشیاء در یک مجموعه بدون حساب کردن، فهمیدن مقادیر و کمیته‌ای مجموعه‌های کوچک از اشیاء و علائم (نمادها)(گری، 2011) و همچنین تشخیص و فهمیدن اعداد صحیح می‌باشد(مازوکو و دولین،2008).
متغیرهای شناختی
حافظه فعال متغیری است که شامل حلقه آواشناسی که مسئول ذخیره اطلاعات زبانی (کلامی)می‌باشد مثلاً کلمه، فاصله ارقام، فاصله کلمات (اسالونگی، 2011؛ زنگ، سوانسون، مارکو، لایدز؛ 2011)، صوری فضایی که مسئول ذخیره تصاویر ذهنی می‌باشد مثلا ماتریس صوری، توالی و ترتیب تصاویر، نقشه کشی و مسیر دادن (سوانسون، 1993 -1994) و مجری مرکزی که با دو جز حافظه فعال ذکر شده در بالا همکاری می‌کند مثلا فاصله گوش دادن به جملات، فاصله عدد – جمله، فاصله ارقام ماقبل و فاصله عملیاتی (مابوت، بی سانز؛ 2008؛ زنگ، همکارانش؛ 2011). متغیر پردازش سرعت به پردازش سریع و آسان اطلاعات نسبتا ساده بر می‌گردد، مثل سرعت شمارش، یادآوری (تمپل، شیروود؛ 2002) و سرعت نامگذاری حروف، اعداد و اشیاء (گری،هوآرد، ناگت و بیردگراون، 2008؛ سوانسون و جرمن، 2006). متغیر حافظه درازمدت شامل توانایی یادآوری معلومات کلی درمورد اعداد، کلمات و یا اشیاء از حافظه درازمدت است (مارولین و نوئل، 2008). حافظه درازمدت همچنین شامل توانایی

فایل : 23 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط