مقاله کامل بررسي ميزان افسردگي و سلامت رواني بين دانشجويان روان شناس و فني

مقاله کامل بررسي ميزان افسردگي و سلامت رواني بين دانشجويان روان شناس و فني

فصل اول
کليات تحقيق
مقدمه:
موضوع سلامتي از بدو پيدايش بشر در قرون و اعصار متمادي مطرح بوده است اما هرگاه ازآن سخن به ميان آمده عموماً بعد جسمي آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به ساير ابعاد سلامتي بخصوص بعد رواني آن توجه شده است. سازمان جهاني بهداشت، ضمن توجه دادن مسئولين کشورها در راستاي تامين سلامت جسمي، رواني، اجتماعي افراد جامعه همواره بر اين نکته تاکيد دارد که هر يک از اين سه بعد بر ديگري برتري ندارد طبق گزارشات اين سازمان، جهان در طول دو دهه آينده شاهد تغييرات عمده اي در زمينه اييدميولوژي بيماري ها ونيازهاي بهداشتي افراد است. به گونه اي که بسياري غير واگيردار هم چون بيماري هاي رواني به سرعت جاي گزين بيمارهاي عفوني و واگير
دار گرديده و در صد عوامل ايجاد کننده ناتواني و مرگ هاي ز ودرس قرار مي گيرند. طبق برآوردهاي اين سازمان، اين در حالي است که در برنامه ريزي هاي توسعه اجتماعي واقتصادي پايين ترين اولويت به آن ها داده مي شود.( نور بالا،1380)
موضوع بهداشت وسلامتي و رواني از زماني که بشر وجود داشته و خصوصاً از زماني که اجتماع را شرح کرده، مطرح بوده است . زيرا انسان همواره سلامتي خويش را دوست مي داشته ، تمهيدات فراواني را در پيش گيري از ابتلا به انواع بيماري ها و گرفتاري هاي رواني که آرامش را به هم مي زد، فراهم مي ساخته ، و جهت مقابله با فشارهاي رواني که آرامش را به هم مي زد، فراهم مي ساخته،و جهت مقابله بافشارهاي رواني هم مي کرده است . ( فقيمي، 1384)
پس يکي از شايع ترين عواملي که موجب اختلال در سلامت رواني يعني افسردگي مي باشد مي پردازيم.
افسردگي يکي از رايج ترين بيماري هاي رواني است که باعث مراجعه به روانشناسان وديگر متخصصان بهداشت رواني مي گردد اگر چه افسردگي از دير باز به عنوان يکي از نابه ساماني هاي عمده شناخته شده است ، اما در دو دهه اخير اين دو بيماري، هم از حيث رنج وآزاري که مبتلايان آن را تحمل مي کنند و هم از لحاظ بار سنگيني که اين ناراحتي بر منابع درماني ملتها تحمل مي نمايد، پيش از پيش مود توجه قرار گرفته است (مهريار،1382)
بيان مسئله :
اصطلاح سلامت رواني اصطلاحي است که از آن براي بيان اظهار کردن هر نظامي براي جامعه استفاده مي شود. هر فرهنگي بر اساس معيار هاي خاصي به دنبال سلامت رواني است. هدف هر جامعه اي اين است که شرايطي را که سلامت اعضاي جامعه را تضمين مي کند، آماده ني نمايد. سلامت روان بخشي از سلامت عمومي است . منظور از سلامت روان ، سلامت ابعاد خاص از انسان مثل: ذهن ،حالت و فکر مي باشد.
ازطرف ديگر سلامت رواني بر سلامت جسماني هم تاثيردارد. بسياري از پژوهش هاي اخير مشخص شده است که يک سري اختلال هاي فيزيکي و جسماني به شرايط خاص رواني مرتبط هستند. در زمينه تعريف بيماري رواني و سلامت رواني نظريات و ديدگاه هاي بسياري ارائه گرديده است. روان پزشکي و روان شناسي نوين رفتار نابهنجار را معادل سلامت رواني و رفتار نابهنجار و غيرعادي را معادل بيماري رواني به کار برده است.( نور بالا،1380)
در اين بررسي به يکي از دلايل شايع در اختلال سلامت روان مي پردازيم افسردگي يکي از اختلالات شايع رواني است اين بيماري که در کار کرد شناختي وعاطفي و رفتاري فردي و اجتماعي فرد تاثير عميق دارد. زندگي او را نيز با خطر جدي مواجه مي سازد. پديده افسردگي و آثار آن از ديدگاه هاي مختلف مورد بحث قرار گرفته است. از ديدگاه پزشکي افسردگي پديده اي است که بر اثر ناراحتي ، غم وحزن و اندوه به وجود مي آيد. از ديدگاه روان شناسي نيز افسردگي حالت غم انگيز و اندوهباري است که بر اثر اضطراب و فشار رواني به وجود مي آيد. اين حالت علاقه انسان را نسبت به تمام فعاليت هاي روزمره کاهش داده و احساس نا اميدي،ناتواني،عدم اعتمادبه نفس،دلهره،نگراني،بي حوصلگي، بدبيني وزودرنجي را بر روح و روانش مستولي مي سازد.( فقيمي،1384)
ضرورت تحقيق:
با توجه به اين که سلامت روان يکي از عوامل ايجاد کننده رضايت وموفقيت در ابعاد گوناگون زندگي مي باشد، آثاري از ميزان شيوع آن خصوصاً در بين دانشجويان، افرادي که در آينده در قسمت هاي مختلف اجتماع به خدمت مشغول مي شوند ضرورت دارد تا در مورد پيشگيري و کمک به بهبود آن قدمي برداشته شود .
با توجه به اين که افسردگي از شايع ترين اختلالات سلامت روان است به بررسي هم زمان افسردگي با سلامت روان پرداخته ايم.
تاثير اختلال در سلامت روان در کارکرد اجتماعي و خانوادگي و نتيجتاً ايجاد تعارض زناشويي و حتي طلاق و جدايي و ايجاد نارضايتي از محيط کار ونهايتاً اخراج از کار و پيامدهاي اقتصادي منفي .
تاثير اختلال سلامت روان در کار کرد تحصيل واجتماعي دانشجويان.
اهداف پژوهش:
هدف کلي : بررسي ميزان افسردگي و سلامت رواني بين دانشجويان روان شناس و فني مهندسي.
اهداف ويژه :
بررسي سلامت روان دانشجويان روان شناسي نمین
بررسي سلامت روان دانشجويان فني مهندسي محقق
بررسي سطح افسردگي دانشجويان فني مهندسي محقق
بررسي سطح افسردگي دانشجويان روان شناسي نمین
سوالات تحقيق:
1- آيا بين سطح افسردگي دانشجويان روانشناسي دختر با روانشناسي پسر تفاوت معني داري وجود دارد؟
2- آيا بين سطح سلامت روان دانشجويان روانشناسي دختر با روانشناسي پسر تفاوت معني داري وجود دارد؟
3- آيا بين سطح افسردگي دانشجويان روانشناسي پسر با فني مهندسي تفاوت معني داري وجود دارد؟
4- آيا بين سطح سلامت روان دانشجويان روانشناسي پسر با فني مهندسي تفاوت معني داري وجود دارد؟
تعاريف نظري:
افسردگي: بالغ طبيعي آدمي به فشارهاي زندگي است که گاه با اضطراب همراه است به طور کلي حالت ناشادي که تحمل آن براي فرد دشوار بوده دو مشخصه اصل افسردگي نااميدي و غم گيني است.( راحين،1383)
سلامت روان: در روان شناسي بهداشت روان به معني استمرار روان براي هماهنگي خوشايند و موثر کار کردن براي موقعيت هاي دشوار و انعطاف پذير بود براي ارزيابي تعادل خود توانايي داشتن است.(شاملو،1370)
تعاريف عملياتي اصلاحات:
افسردگي: نمره اي که فرد در آزمون افسردگي يک کسب مي کند.
سلامت روان: نمره اي که فرد در پرسش نامه سلامت عمومي کسب مي کند.
فصل دوم
پيشينه تحقيق
مقدمه :
تاريخچه سلامت روان با توجه به وجود بيماري هاي رواني از زماني که بشر بوده با او همراه بوده است بنابراين پيدا کردن شروع يک نهضت بخصوص نهضت اصلاحي و علمي به علت داشتن منابع گوناگون و چند جانبه مسئله مشکل است.در حقيقت روان پزشکي را مي توان قديمي ترين چون بيماري هاي رواني از قديم وجود داشته اند و تازه ترين علم براي اين که تقريباً از سال 1930بعد از تشکيل اولين کنگره بين الملي بهداشت رواني بود که روان پزشکي جزعي از علوم پزشکي بود.(ميلاني فر، 1382)
از شايع ترين اختلالات رواني اختلالات خلقي است كه عبارتند ارز انواع افسردگي از جمله ماني، شيدايي، سرگويي، به طور خلاصه خلق افسرده درجاتي از ناخشنودي و غمگيني را در يك فرد وجود مي آورد كه دامنه آن از يك اندوهگيني(ماليخوليايي) متوسط شروع شده و نااميدي شديد در نوسان گزارش شده است. پاسخ برخي افراد نسبت به استرس از طريق بالا رفتن خلق و خوي كه خود عامل اجتماعي شدن فوق العاده و با احساس سرخوشي افراطي و عدم رضايت خاطر از خويش است و افراد افسرده در بخشي از زندگي خود حياتي نيمه فعال از خودشان مي دهند. افسردگي به صورت حمله هاي ناگهاني در طي چند هفته يا حتي روز ناگهان عارض مي شود. به نهايت نااميدي. تعاملات خانوادگي در ارائه خدمات به كودك است. افسردگي در مادران موجب ناكارآمد شدن تعاملات مادر كودك و كاهش رشد كلامي كودك مي گردد.(همان منبع)
مادران كودكان در دوره زندگي تفاوت هايشان را با سايرين لمس مي كنند و دچار استرس زيادي مي شوند. (ميلاني فر، 1382)
نقش تفاوت هاي جنسيتي در سلامت روان:
احتمال ابتلاي زنان به حملات وحشت زدگي،دو برابر مردان است . احتمال بروز اختلالات عاطفي درآن ها چهار برابر مردان و احتمال ابتلاي زنان به اختلات خوردن نه برابر مردان است.از هر سه زن يک نفر در طول زندگي دچار افسردگي مي شود،
در حال که اين نسبت براي مردان، يک نهم است. همچنين ،زنان دو تا چهار برابر بيشتر از مردان احتمال دارد که در کودکي مورد بهره کشي جنسي قرار گرفته باشند در واقع ، مطالعات اخير نشان مي دهد که يک چهارم زنان بزرگسال، بيش از هجده سالگي ، گرفتار رويارويي غير داوطلبانه جنسي شده اند. (ميرخشي،1375)
اگر چه زنان و مردان اغلب تشخيص روان پزشکي يکساني دريافت مي کنند عوامل به وجود آورنده هر موقعيت معين هردو جنس کاملاً متفاوت است.هم چنان که آثار آن روي دو جنس متفاوت است. به عنوان مثال اختلال فشار رواني پس آسيبي در زنان بيشتر ممکن است از تجاوز جنسي، زنا با محارم و بهره کشي خانوادگي سرچشمه گرفته باشد تا از جنگ نظامي يا ترور، که علت رايج بروز اين اختلال در ميان مردان است در گذشته نه چندان دور، تصورات قالبي فرهنگ در مورد زنان، به عنوان افرادي به شدت عاطفي وغير عاطفي روانپزشکان را بر آن داشته بود تا بر اختلال جسمي زنان و به خصوص اختلال هايي که تشخيص آن ها مشکل بود پرچم علايم هيستري يا خود بيمار انگاري.(همان منبع)
تشخيص هيستري به عنوان يک بيماري، قدمت زيادي ندارد، اما روان پزشکان فمنيست معتقدند که مقوله هاي تشخيصي جديد،هنوز هم در جهت زدن برچسب هاي نا مطلوب به زنان است و به علايم بيماري هاي زنان بر چسب رفتارهاي بيمارگونه رواني مي زنند، در صورتي که اين رفتارها فقط حاکي ازتلاش زنان براي کنار آمدن با مشکلات است. از ميان اين مقوله هاي تشخيصي مشکوک مي توان مورد زير را به عنوان نمونه نام برد: (ميرخشي، 1375)
اختلال شخصيت مرزي،نمايشي، اختلال شخصيت چهارگانه و اختلال جسماني کردن. اين تشخيص به طور دايم براي زنان مطرح شده است. براساس بعضي انتقادات که فمنيست ها مطرح کرده اند بهتر است. همه اين علايم به عنوان نوع ديگري از اختلال استرسي پس آسيبي تلقي شود. در واقع درصد بالايي از زنان که اين تشخيص ها درباره آن ها صورت مي گيرد افرادي هستند که مود بهره کشي جسمي وجنسي قرار گرفته اند.حتي در مورد افسردگي، روان درمانگران فمنيست بيشتر روي تفاوتهاي فرهنگي
تکيه مي کنند تا روي تفاوت هاي ميان زنان و مردان و اين امرمي تواند نقطه آغاز متفاوتي براي درمان اين بيماري باشد.آن ها يادآور مي شوند،جامعه اي که خود بسندگي را صفاتي بيش از ساير صفات ميان خودي ارتقا مي دهد، تمايل زنان به ارزش دادن به ((صميميت))بيش از ((استقلال)) يک ضعف محسوب مي شود و فرد را به سوي از دست دادن عزت نفس ودر بسياري موارد، افسردگي سوق مي دهد. (همان منبع)
مفهوم سلامت وبيماري رواني در اسلام:
آدمي از آغاز پيدايش به صورت تکامل يافته کنوني، در باره ويژگي هاي رواني ورفتاري خود کنجکاو بوده و در جستجوي اصول ومعيارهايي براي سلامت رواني خود بوده است. از زمانهاي بسيار دور، فيلسوفان و دانشمندان درباره سلامت و بيماري رواني نظرياتي ارائه کرده اند؛ هم چنين اديان و مذاهب الهي و مکاتب گوناگون فکري و تربيتي،قوانين و رهنمودهايي به منظور ارتقاي شرايط رواني آدمي در زمينه هاي کسب هويت، ويژگي هاي شخصي، مسايل درون فردي و بين فردي، رفتارهاي انطباقي، چگونگي بر آوردن نيازهاي غريزي و انگيزها و موارد بي شمار ديگر بيان کرده اند. در اين مبحث، به بررسي ديدگاه هاي اسلامي در مورد سلامت وبيماري رواني [بهداشت رواني] پرداخته مي شود.(ميلاني فر، 1382)
سلامت وبيماري رواني در اسلام ، محل بحث بسياري دارد. اين اهميت به دليل تبيين مذهب از شناخت بيماري رواني، خوزه سلامت و ارائه راهکارهايي براي نجات انسان گرفتار است.
نحوه نگرش انسان به خود، به ديگران، به پديده هاي جهان و مرگ، نشان دهنده وضعيت نفس و فعاليت آن است که داراي ملاکهاي روشني براي تعريف سلامت وبيماري است. با وضعيت خود و نگرش او بدان شامل بررسي تعامل نفس با خود است. بر خورد نفس باخود، از طريق حس محاسبه صورت مي گيرد که يک سيستم ارزش ياب در برابر انجام کارهاست.(همان منبع)
خوديت انسان به دليل توجه به اصل مقايسه کردن فرديش با بهترين واکنش ها، داراي خصوصيت عبرت گيري است. و گاهي نفس انسان به مقابله با آن مي پردازد. مقابله و
مقايسه هردو از اموري هستند که نفس از بدو تولد با آن ها پرورش مي يابد.هم چنين آن دو علت هاي اساسي رشد او را تشکيل مي دهند.
ارايه الگو و اسوه از جانب پروردگار ، و کمکي براي آنها مي باشد .
نگرش انسان به ديگران نيز مبتني بر بينشي است به نام بينش مرآتي . مرآت ، آينه اي است که انسان سالم با آن مي گرد و کم و کاست خود قابل مشاهده را اکتشاف مي کند . و اين ، به معناي مراقبه است . شخاص با ملاقات متقابل آينه دار برهم وقوف يافته و نتيجه اعمالشان را در يکديگر مي بينند . شخصيت انسان در حرکت به سوي مردم شکل مي گيرد و بهترين راه براي تکميل صفات شخصيت ، برخورد با ديگران است .(ميلاني فر، 1382)
نگرش انسان به پديده جهان ، دگرگوني و تحول را نشان مي دهد : شب ، القا کننده آرامش و روز ، در برگيرنده فعاليت است . روان انسان به دليل يادگيري و آموزش پديده هاي جهان ، بخشي از تکامل خود را به کمک آن طي مي کنند . عوض کردن جايگاه و تغيير پديده ها به دست انسان ، سلامت و تماميتش را به خطر مي افکند . اگر انسان در شب به فعاليت بپردازد ودر روز استراحت نمايد ، ساعت درونيش دچار اشکال مي گردد . بيدار ماندن در شب جز براي عبادت و مطالعه و تحصيل توجيه نشده است . تمام آنچه در پديده هاي جهان موجود است مجموعاً با انسان در ارتباط مستمر بوده و هر کدام کتابي است که گشوده نگرديده .(همان منبع)
معيارهاي سلامت روان:
با بررسي ديدگاه هاي مختلف روان شناسان مي توان از آن ها معيارهايي جهت سلامت رواني استخراج کرد. برخي از اين معيارها وشايد مهم ترين آن ها عبارت اند از:
احساس هويت: فرد سالم مي داند که چگونه بوده؟ اکنون چگونه است؟ چگونه مي خواهد باشد؟ و چگونه بايد باشد؟ يعني فردسالم و برخوردار از سلامت روان، در ارزيابي خود واقع بين است. او مي داند کيست؟ چه توانايي ها و چه محدوديت هايي دارد؟ و از چه نواقصي برخودار است؟ خود را بيشتر ياکمتر از آن حدي که هست، ارزيابي نمي کند.

فایل : 54 صفحه

فرمت : Word

35900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط