مقاله کامل باكتري

مقاله کامل باكتري

تاريخچه
زماني مردم گمان مي‌كردند كه غذاي مانده به‌اين دليل خراب مي‌شود كه به قارچ و ميكروب (باكتري) تبديل مي‌شوند. لويي پاستور(1822-1895)، دانشمند فرانسوي، نشان داد كه غذا را ميكروب‌هاي موجود در هوا فاصد مي‌كند نه تغيير ماهيت آن. وي غذاي تازه پخته شده را در دو ظرف شيشه‌اي تميز گذاشت؛ در يكي را بست و در ديگري را باز گذاشت تا هوا وارد آن شود، فقط غذاي ظرف در باز فاسد شد.
پريسا سياهسنگي
بعضي از باكتري‌ها به صورت انفرادي و برخي از اقسام كروي به صورت گروهي (دو تا دو تا، ريشه‌اي و خوشه‌اي) زندگي مي‌كنند.‌اين نوع زندگي گروهي را كلوني مي‌گويند. كلوني بعضي از اقسام باكتري‌ها چنان بزرگ است كه با چشم ديده
مي‌شود. كلوني باكتري‌ها از لحاظ شكل و رنگ فرق دارند و حتي از روي آن، مي‌توان باكتري را شناسايي كرد.
تغذيه:
همة‌جانداران براي انجام فعاليتهاي حياتي، به ماده و انرژي نياز دارند. از‌اين‌لحاظ، بين جانداران كامل مانند شما و يك باكتري ساده فرقي وجود ندارد. غذا، داراي ماده و انرژي است. باكتريها از لحاظ نوع گرفتن غذا و استفاده از آن، بسيا مختلف اند. بعضي، غذاي خود را مي‌سازند و برخي، به غذايي كه توسط جانداران ديگر ساخته شده وابسته اند. حتي نوع استفاده از انرژي موجود در غذا هم در‌اين جانداران مشابه نيست.
بعضي از باكتري‌ها اتوتروف هستند، يعني مي‌توانند غذاي خود را بسازند. گروهي از
باكتري‌هاي اتوتروف به كمك نور خورشيد غذاسازي مي‌كنند به‌اين گروه فتوسنتز كننده مي‌گويند. گروهي ديگر بدون استفاده از انرژي نور كار غذا سازي را انجام مي‌دهند. به‌اين گروه شيميوسنتز كننده مي‌گويند.‌اين باكتري‌ها انرژي لازم براي غذاسازي را از مواد شيميايي مانند گوگرد، آهن يا نيتروژن مي‌گيرند.
بيشتر باكتري‌ها هتروترف هستند. جانداران هتروترف انرژي لازم را از غذايي مي‌گيرند كه توسط جانداران ديگر ساخته شده است‌اين جانداران، نمي‌توانند غذاساز باشند، باكتري‌هاي هتروترف مواد غذايي خود را در خارج سلول گوارش مي‌دهند، سپس مواد گوارش يافته، كه به ذرات كوچكتري تبديل شده اند، وارد سلول مي‌شوند.
بعضي از باكتري‌هاي هتروترف ساپروفيت اند. ساپروفيت، جانداري است كه از بقاياي بدن موجودات زنده تغذيه مي‌كنند. باكتري‌هايي كه روي برگهاي ريخته شده از درختان، يا مواد غذايي خود ما زندگي مي‌كنند، از‌اين جمله اند.
گروهي از باكتري‌هاي هتروترف انگل هستند. انگل، موجودي است كه در داخل يا روي بدن يك جاندار ديگر به سر مي‌برد و غذاي خود را از بدن آن مي‌گيرد. باكتري‌هايي كه باعث پوسيدگي دندان،‌ايجاد جوش يا بيماري‌هاي مختلف در بدن ما مي‌شوند، از‌اين قبيل اند.
گرفتن انرژي از غذا: همه جانداران، چه اتوترف باشند و چه هتروترف، انرژي لازم را از غذا مي‌گيرند. اما راه انجام‌اين كار در آنها مشابه نيست. مثلاً، گروهي از باكتري‌ها به كمك اكسيژن هوا تنفس مي‌كنند. اكسيژن، با غذا كه
به صورت ماده قندي است، تركيب مي‌شود و در نتيجه، انرژي نهفته در غذا آزاد مي‌شود.
گروهي ديگر از باكتري‌ها ، انرژي غذا را از راه تخمير به دست مي‌آورند. تخمير هم در واقع نوعي تنفس است كه به اكسيژن هوا نيازي ندارد. در‌اين فرايند، همة انرژي موجود در غذا آزاد نمي‌شود يعني از تنفس معمولي، كمتر انرژي حاصل مي‌آورد. در فرآيند تخمير، باكتريها ماده‌ي قندي را فرآورده‌هاي مختلفي تبديل مي‌كنند كه اسيد و الكل از آن جمله است. از قديم در كشور ما براي تهيه سركه، از همين فرايند استفاده مي‌شده است، تهيه ماست هم با روش تخمير صورت مي‌گيرد.
توليد مثل
يك باكتري در فاصلة 20 دقيقه به حداكثر رشد خود مي‌رسد و قادر به توليد مثل مي‌شود. روش توليد مثل باكتري‌ها، تقسيم دوتايي است، در شرايط مساعد محيطي، باكتري با سرعت عجيبي تكثير حاصل مي‌كند. مثلاً يك باكتري بعد از 20 دقيقه به دو باكتري تبديل مي‌شود و 20 دقيقه بعد، از آن دو باكتري، چهار باكتري به وجود مي‌آيد و به همين نحو ادامه مي‌يابد.
اگر‌اين روش تكثير باكتريها تا 24 ساعت ادامه يابد، از يك باكتري توده‌اي از باكتري‌ها به وزن 2000 تن به وجود خواهد آمد! البته عملاً چنين اتفاقي نمي‌افتد، زيرا آب و مواد غذايي لازم به زودي در محيط زندگي آنها تمام مي‌شود و باكتري‌ها ديگر قادر به توليد مثل نخواهند
بود. در ضمن، وقتي كه جمعيت باكتري‌ها زياد مي‌شود، موادي از قبيل: الكل، اسيد و … ترشح كه براي خودشان مضر است. تجمع‌اين مواد در محيط، خود سبب كاهش ميزان توليد مثل باكتري‌ها خواهد بود . حتي زماني فرا مي‌رسد كه ميزان مرگ و مير بيش از ميزان توليد مثل مي‌شود.
هاگ سازي راهي براي زنده ماندن:
بيشتر باكتري‌ها در محيطي بهتر زنده مي‌مانند كه علاوه بر دارا بودن غذا، گرم و مرطوب نيز باشد در غير‌اين صورت باكتري مي‌ميرد. اما بعضي از باكتريها در شرايط نامساعد،‌هاگ دروني مي‌سازند.‌هاگ دروني شامل پوسته‌اي سخت است كه در داخل ديوارة باكتري تشكيل مي‌شود. مواد سلولي باكتري در داخل‌اين پوسته محفوظ مي‌مانند و در برابر گرما، خشكي

فایل : 62 صفحه

فرمت : Word

29900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط