مقاله در مورد Group Policy

مقاله در مورد Group Policy

Group Policy در ويندوز 2003

اشاره :

در ادامه سري آموزش هاي عملي و كاربردي ويندوز 2003 در اين بخش قصد داريم شما را با يكي ديگر از امكانات موثر و كاملا كاربردي كه هم در ويندوز 2000 و هم در ويندوز 2003 مي توان از آن استفاده نمود آشنا كنيم. اين برنامه چيزي جز Group Policy نمي باشد. يك مدير شبكه از طريق اين قابليت مي تواند محيط كار و همچنين ايستگاه كاري كاربراني كه به شبكه ( Domain ) وارد مي شوند را كنترل نمايند.

Group policy به سرورها و مديران شبكه قدرت تنظيم و اعمال اجباري سياست هاي خود روي كاربران و كامپيوترهايي كه بعنوان كلاينت در شبكه قرار دارند را مي دهد. برخي از سياست ها كه توسط Group Policy روي كامپيوتري ، كاربري يا گروهي خاص و بدون دخالت كاربر و از روي سرور انجام مي شود عبارتند از :

  • نصب برنامه هاي كاربردي روي سيستم
  • تنظيم اجباري رجيستري به تفكيك كاربر يا به تفكيك كامپيوتر ( منظور دستگاه كلاينتي كه به شبكه Login مي كند )
  • تنظيمات موارد امنيتي ( Security Setting )
  • اجراي اسكريپت هايي هنگام Log in يا Log off
  • اجراي اسكريپت هايي هنگام بالا آمدن يا خاموش شدن سيستم
  • حذف و اضافه نمودن گزينه اي Start Menu و Taskbar وكنترل پانل
  • برخي تنظيمات براي سرويس هايي كه از راه دور نصب مي گردند.

به عبارت ديگر يك مدير شبكه با اين امكان به جاي اينكه روي تك تك سيستم ها تنظيماتي را انجام دهد مي تواند از طريق سرور و براي گروه هاي مختلف سياست هاي گوناگون را تنظيم و اعمال نمايد طوري كاربر هيچگونه دخالتي در اين خصوص نداشته باشد.

برخي از تنظيمات Group Policy مخصوص كاربر و برخي ديگر از تنظيمات مخصوص كامپيوتر است. يعني اگر تنظيمات روي كاربر اعمال گردد ، آن كاربر از هر كامپيوتر وارد شبكه گردد آن سياست ها و تنظيمات روي نام كاربري ( Username ) وي اعمال مي شود و به كامپيوتر بستگي ندارد و برخي از سياست ها ( Policy ها ) كه روي كامپيوتر اعمال مي شود به كاربر بستگي ندارد.

امروزه با توجه به گسترش و افزايش تعداد كاربران و كامپيوترها در شبكه ، يك مدير تنظيمات لازم را براي يك فرد يا يك كامپيوتر انجام نمي دهد بلكه مدير شبكه ابتدا گروه هايي ساخته و كاربران را عضو اين گروه ها مي كند و در اين حالت مي تواند سياست ها و تنظيمات را روي اين گروه ها اعمال كند. در اين مقاله بر اساس امكاني كه در ويندوز 2003 وجود دارد قصد داريم يك Organization Unit بسازيم و تنظيمات را روي آن اعمال نماييم. پس ابتدا روش ساخت يك Organization Unit را شرح مي دهيم.

ايجاد Organization Unit

قبل از اينكه بخواهيد Policy هايي را براي كاربران تعيين و اعمال نماييد و به منظور صرفه جويي در زمان  يك Organization Unit ايجاد نماييد و كاربران مورد نظر را به عضويت آن در آوريد تا نياز نباشد براي هر كاربر جداگانه Group Policy تعريف و تنظيم شود. براي ساخت Organization Unit مراحل زير را انجام دهيد:

  • در قسمت Start بر روي Administrative Tools كليك و سپس گزينه                   Active Directory Users and Computers را انتخاب نمائيد.
  • مطابق شكل 1 روي نام سرور راست كليك كرده و از منوي New گزينه Organization Unite را انتخاب نماييد سپس يك نام ( مانند MizbananUsers ) براي آن در نظر بگيريد

 

مقاله در مورد Group Policy

25900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط