مقاله طراحی و ارگونومی هتل

مقاله طراحی و ارگونومی هتل

طراحی و ارگونومی هتل
هدف ارگونومي در طراحي داخلي عبارت از بهبود کارکرد فيزيکي و رواني فضاهاي داخلي ساختمان ها، هتل ها جهت تسهيل انجام فعاليتهاي روزمره در آنها خواهد بود.
مواردي که در طراحي داخلي هتلها مورد توجه است عبارتند از:
طراحي و نورپردازي
شرط اصلي و بنيادين نورپردازي در هتل يا رستوران، توجه به سلامت و مفيد بودن آن است.
وجود روشنايي بهداشتي در اتاقها و محيط داخلي يا خارج هتل مساله‌اي است که سخت مورد توجه چشم پزشکان و مهندسين و آرشيتکت‌ها قرار گرفته است. زيرا نور عاملي است که بر چشم و ديگر اندام ها تاثير مستقيم دارد و در نحوه و مقدار فعاليتهاي بدن موثر است.
از ديدگاه ارگونومي يک فضاي داخلي پيامدهاي مهمي دربردارد. چه بسا نورپردازي مناسب يک فضا را خوشامد و چشم‌نواز كند. نورپردازي در کنار ابعاد زيبايي شناختي، بعد عملکردي هم دارد. نور مناسب در طول شب در يک فضاي داخلي مي تواند حس محدود بودن يا ابهام و هراس را برطرف کند. نور مناسب يک اتاق حتي مي تواند چهره آدمي را گرم و صميمي کند.
به کمک نورپردازي مي‌توان يک فضاي داخلي را به جزاير نوراني متنوعي تبديل کرد.
مساله تامين نور هتل، در قسمتهاي مختلف آن يکي از مسايل فني و هنري و درعين حال بسيار حساس و ظريف است که نياز به تامل و دقت و ظرافت طبع و ذوق و سليقه دارد. حتي با مسائل روحي و رواني نيز بي ارتباط نيست.
بافت
بافت مشخصه‌اي از يک شي است که با لمس کردن يا ديدن به چشم مي‌آيد.
بافت مي‌تواند نرم يا خشن،کشيده يا بر جسته، زبر يا مخمل و يا ابريشمي باشد.
در طراحي داخلي پوسته ها و سطوح فضايي معمولا بسته به عملکرد هر فضا تغيير مي‌کند.
چه بسا طراحي داخلي اتاق‌ها در يک هتل نيازمند سطوحي نرم و منعطف باشد.
رنگ
رنگ در طراحي داخلي احساس آدمي را تحت تاثير قرار داده، ضمن آنکه رنگ، حس مقياس را هم موجب مي شود. کاربرد رنگ هم، از يک فضاي داخلي به فضاي ديگر فرق مي کند و در کاربرد رنگ، توجه به خصلت‌هاي رواني آدميان ضرورت تام دارد.
استفاده از وسايل و تجهيزات ارگونوميک
وسايل و تجهيزات مورد استفاده در هتلها (تخت، مبلمان، ميز، صندلي و ديگر وسايل تعبيه شده در حمام و ديگر قسمتها در اتاق و …) بايد بر اساس استانداردها و طراحي‌هاي ارگونوميکي باشد تا استفاده کنندگان از اين وسايل دچار مشکلات ارگونوميکي نشود.
امکان دسترسي سريع و راحت به قسمتهاي مختلف هتل بايد توجه شود در قسمتهاي مختلف هتل بايد اطلاع رساني خوبي که توسط نشانگرهاي نوراني و تصويري يا اينکه توسط رنگها ونشانه ها وجود داشته باشد که مهمانان در حين اقامت در هتل براحتي بتواند به قسمتهاي مختلف هتل دسترسي داشته باشند و دچار سردرگمي نشوند.
در کل مي‌توان گفت که دکوراسيون يک فضا، حاصل در کنار هم قرار گرفتن عناصر متعددي است.
هنگامي که در ميان آنها رابطه‌اي قابل قبول و مطلوب وجود داشته باشد،منجر به فضايي دلپذير،زيبا و در نهايت راحت و کارا مي‌شود.
به طور کلي مي توان گفت در يک فضا عناصر به سه دسته عمده تقسيم مي شوند:
1_عناصري که بيشترين هدف به کار گيري آنها در محيط،کاربردي است. در نتيجه نقش کليدي و خاصي را در طراحي داخلي فضا ايفا نمي‌کنند.
2_عناصري که همزمان کاربردي و دکوراسيوني هستند از آنجمله به مبلمان(با توجه به استانداردهاي ارگونوميک )،پرده، فرش، بوفه و غيره مي توان اشاره کرد.
يعني به همان ميزان که نحوه کاربرد آنها مورد توجه است، شکل و فرم ظاهري، رنگ، راحتي آن طرح و ديگر عناصر بصري آنها نيز از اهميت بسزايي برخوردار است.
3 _عناصري که بيشتر نقش دکوراسيوني و تزييني را در فضا بر عهده دارند (به خصوص اگر از تزيينات سنتي و فرهنگي منطقه اي استفاده شود جاذبه زيادي براي مهمانان و گردشگران خواهد داشت. در بررسي انگيزه انتخاب هر يک از اين عناصر براي محيط مورد نظر، درمي‌يابيم كه اگر چه ممکن است نبود برخي از آنها خللي در فضا ايجاد نکند ولي وجود آنها به طراحي داخلي فضا بسيار کمک مي‌کند و در واقع آنها مکمل
دکوراسيون ديگر لوازم محيط محسوب مي‌شوند و از ديدگاه رواني تاثير مثبت و اثر بخشي بر روي روان گردشگران خواهد داشت.
براي بعضي از افراد فقط بودن در هتل آرامش بخش است و هتلها هم براي همين منظور طراحي شده اند بهترين هتل داران دنيا دريافته اند که براي جذب افراد بيشتر بايد تمام نيازهاي مهمان خود را در در نظر بگيرند در اينجا به چند نکته اشاره مي کنيم که در هتلهاي معتبر استفاده مي شود و شما هم مي توانيد اين روش ها را در حمام و اتاق خواب خود پياده کنيد:
1- يک کاردک نقاشي مي تواند حالت ها، انرژي ها و فصل هاي مختلفي را تلقين کند. پشت زمينه محبوب و دوست داشنتي به فرد امکان جان بخشيدن به فضا را با کارها و لوازم هنري مختلف مي دهد. انتخاب رنگهاي کمرنگ مانند وانيلي فرانسوي، صدفي و مرجاني براي اتاق خوابي که نورگيري بالايي دارند مناسب است و در اتاق هايي که نورگيري کمتري دارند بايد از تن متوسط رنگي استفاده کرد مانند رنگ گجي، خاکستري مايل به قهوه اي و رنگ قارچي.
2- خريد بهترين نوع حوله و ملافه در حد توان زيرا تماس مستقيم با بدن دارند، اين در مورد رختکن نيز صدق مي کند زيرا باعث آرامش روزانه مي شود. بهترين کار اين است که از رنگهاي تيره که روح را خسته و پژمرده مي کند جلوگيري شود. سفيد کلاسيک بهتر شسته مي شود و هميشه تازه و تميز به نظر مي رسد.
3- اگر شما دوست داريد قبل از خواب مطالعه کنيد و همسر شما ترجيح مي دهد زود بخوابد براي هر طرف تخت چراغ مجزا فراهم کنيد.
– براي ديدن تلويزيون در تخت خواب بايد تلويزيون حداقل 36 اينچ از زمين فاصله داشته باشد در مورد فاصله کپسول آتش نشاني از زمين نيز اين قانون صدق مي کند.
5- تمام اتاق ها به جز آنهايي که خيلي کوچک هستند مي توانند يک ميز تحرير، ميز آرايش يا صندلي راحتي در خود جا دهند. همچنين مي توان از يک نيمکت با رويه حوله اي براي لميدن پس از دوش گرفتن و لذت بردن استفاده کرد بدون اينکه از خراب شدن پارچه اي گران قيمت مبلمان خود نگراني داشته باشيد.
6- در حمام، در حد امکان و در حد توان مالي خود ولخرجي کنيد و از لوسيون هاي گران قيمت و عالي استفاده کنيد از شمع هاي معطر و از يک وسيله شيک و مطابق با مد روز براي نشان دادن وسايلي که روزانه در حمام استفاده مي شوند استفاده کنيد. براي مثال يک سيني کوچک نقره مي تواند شيشه هاي عطر و لوسيون دکوري شما در خود جاي دهد.
7- اگر علاقه به مطالعه در تختخواب داريد مکاني را بالاي سر خود به قرار دادن کتاب و مجله اختصاص دهيد.
8- يک يخچال کوچک براي کساني که علاقه به نوشيدني هاي خنک و تنقلات دارند ضروري است، يک سبد پر از خوراکي هاي دلخواه خود را در آن قرار دهيد و لذت ببريد.
9- پرده ها را براي يک خواب شيرين و روزهاي تعطيل پايين بکشيد.
10- در اتاق خواب مهمان بايد هر گونه وسيله راحتي اعم از کتابها و مجلات مختلف براي مطالعه، خودکار و کاغذ، ظرف آب و … در کتار تخت خواب آنها فراهم باشد.
11- در آخر استفاده از گلهاي تازه و معطر توصيه مي شود.

فایل : 28 صفحه

فرمت : Word

26500 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط