مقاله در مورد پایان نامه ارشد ادبیات – موسيقي شعر در غزليّات سنايي

مقاله در مورد پایان نامه ارشد ادبیات – موسيقي شعر در غزليّات سنايي


پايان نامه
براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد
در رشته ي زبان و ادبيّات فارسي
دانشکده ي ادبيّات
گروه علمي زبان و ادبيّات فارسي
عنوان پايان نامه :
موسيقي شعر در غزليّات سنايي
استاد راهنما :
دکتر علي عسکري
استاد مشاور :
دکتر مهدي خادمي كولايي
نگارش :
معصو مه حجازي
ماه و سال :
اسفند ماه 1387
دانشگاه پيام نور
پايان نامه
براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد
در رشته ي زبان و ادبيّات فارسي
دانشکده ي ادبيّات
گروه علمي زبان و ادبيّات فارسي
عنوان پايان نامه :
موسيقي شعر در غزليّات سنايي
استاد راهنما :
دکتر علي عسکري
استاد مشاور :
دکتر مهدي خادمي كولايي
نگارش :
معصو مه حجازي
ماه و سال :
اسفند ماه 1387
بسمه تعالي
تصويب پايان نامه / رساله
پايان نامه / رساله تحت عنوان
كه توسّط در مركز تهيّه و به هيأت داوران ارائه گرديده است مورد تأييد مي باشد . تاريخ دفاع : نمره : درجه ي ارزشيابي :
اعضاي هيأت داوران :
نام و نام خانوادگي هيأت داوران مرتبه ي علمي امضاء
استاد راهنما
استاد مشاور
استاد داور
نماينده ي گروه آموزشي
نماينده ي تحصيلات تكميلي
اين شميم ورق دفتر من آنِ تو باد
همسرم تازه ترين عطر سمن آنِ تو باد
گرمي مهر تو را من بفشاندم به قلم
باده ي جوهر اين مشقِ سخن آنِ تو باد
تشكّر و قدردانی
در آغاز كلام ستايش خداي راست كه فروزنده ي راه است و بنده را نيك خواه .
به ياد روان بلند پرواز پدر بزرگوارم ، صالح حجازي ، كه سرچشمه ي ذوق بود و پر از محبّت و شوق .
سپاس فراوان از دو اكسير بردباري و كيمياي شكيبايي مادر مهربانم ، ماندگار ( شهربانو ) جلالي ، و خاله ي بزرگوارم ، طلعت ( نگاري ) جلالي ، كه چون دو چشم بينا روشنگر بودند و ياراني جان پرور .
قدرداني ويژه از همسر گرانقدرم رمضانعلي رحيمي كه دلگرمي هاي ايشان مرا پناهگاه بود و پشتيباني ايشان
مرا فرا راه ؛ هم چنين از فرزندانم اشكان و عمران رحيمي كه ناملايمات من را تمام و كمال به جان خريدند ؛ سپاسگزارم .
تشكّر بي كران از استادان گرانقدرم دكتر علي عسكري ، مهدي خادمي كولايي و بقيّه ي عزيزاني كه مرا در اين راه ياري نمودند ؛ خداوند ايشان را توفيق دهد .
چكيده
موضوع اين پايان نامه با عنوان « موسيقی شعر در غزليّات سنايی » ، و هدف از اين پژوهش ؛ آشنايي با موسيقي شعر در غزليّات سنايي است . و روش كار ، نظري و بر اساس پژوهش كتابخانه اي مي باشد . ابزار آن
كتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بيت به جهت تعيين انواع موسيقي در آن ، انتخاب شده است . سپس به تقطيع ، استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به يافتن قافيه ،‌ حدود واصناف و احياناً عيوب آن و بررسي موسيقي دروني و معنوي در غزليّات سنايي ، پرداخته شده است . و در پايان تحليلي از يافته ها به عمل آمده و جمع بندي ، بيان شده است . با توجّه به بررسي هاي به عمل آمده ، شاعر در غزليّاتش از 9 بحر و 50 وزن استفاده کرده است . بالاترين بسامد بحر ها را رمل و کم ترين آن ها را متقارب دارد . او از 15 زحاف استفاده نموده است ؛ که بيش ترين آن ها حذف و کم ترين آن ها جدع ، نحر و حذذ است . بيش تر اوزان غزليّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ، 30 غزل مي باشد. از نظر نوع رديف هاي به كار رفته در غزليّات تنوّع زيادي به چشم مي خورد ولي فعل در درجه ي اوّل قرار دارد . شماره ی غزل های مردّف او بيش از غزل های بدون رديف است . تعداد قافيه های مقيّد نيز بيش تر از قافيه های مطلق می باشد . حدود قافيه ها بر اساس کاربرد به ترتيب عبارت از : مترادف، متواتر ، متدارک و متراکب است ؛ متکاوس وجود ندارد . از نظر موسيقی معنوی بر اساس ابيات بررسی شده به ترتيبِ بسامد تشبيه ، تضاد ، استعاره ، تناسب ، کنايه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبيه بيش ترين و مجاز
کم ترين بسامد را داراست . موسيقی درونی نيز به ترتيبِ کاربرد ، واج آرايی ، جناس و تکرار می باشد .
نظر استاد راهنما : براي چاپ در پژوهش نامه ي دانشگاه مناسب است (
مناسب نيست ( تاريخ و امضا
فهرست مطالب
فصل اوّ ل : کلّيّات تحقيق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1
مقدّمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
برخی مشکلات تقطيع. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
علائم اختصاری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
نکات طرح پيشنهادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ..6
فصل دوم : معرّفی سنايی و آثار او. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
نام و نسب حکيم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
زمان و محلّ ولادت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
آغاز شاعري حكيم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
دوره هاي زندگي سنايي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
افسانه اي درباره ي علّت تحوّل سنايي . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
مسافرت هاي سنايي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
مذهب سنايي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
ارادت حكيم به شيخ يوسف همداني . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
وفات سنايي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
آثار سنايي . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
مضامين در اشعار سنايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
خلّاقيّت در اشعار سنايي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

فایل : 486 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط