مقاله در مورد نقش هوش معنوی و خود کارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان

مقاله در مورد نقش هوش معنوی و خود کارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي:
نقش هوش معنوی و خود کارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت در بین دانشجویان
نام دانشجو: مهدی دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: اسلامی گروه تخصصی: روانشناسی عمومی
رشته تحصيلي:روانشناسی عمومی گرايش: روانشناسی عمومی
نيمسال ورود به مقطع جاري:اول91-90 نيمسال شروع به تحصيل :اول 91-90
نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- دکتر نادر حاجلو 1-نیلوفر میکاییلی
2- 2-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام:مهدی نام‏خانوادگي: اسلامی شماره دانشجويي:900808661
مقطع:کارشناسی ارشد رشته تحصيلي: روانشناسی عمومی گروه تخصصي:روانشناسی عمومی
گرایش:روان شناسی عمومی نام‌دانشكده:………………………………………..سال ورود به مقطع جاري:90-91
نيمسال ورودي:اول
آدرس پستي در شهرستان: بیله سوار دهستان بابک
تلفن ثابت محل سكونت: 04528262293 تلفن همراه: 09149668652 پست الكترونيك:
آدرس پستي در شهرستان: اردبیل شهرستان بیله سوار دهستان بابک
تلفن ثابت محل سكونت: …………………………تلفن محل كار: ……………………………. دورنگار:……………………………
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشكده و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:نادرحاجلو آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي :دکتری
تخصص اصلي:روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): دانشیار تلفن همراه: 09143177974
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:نیلوفر میکائیلی آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي: دکتری
تخصص اصلي:روانشناسی رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): استادیار تلفن همراه: 09141972250
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. نام و نام خانوادگي به زبان انگليسي: …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
نقش هوش معنوی و خود کارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
The role of spiritual intelligence and self-efficacy in predicting academic motivation and achievement motivation of university students
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق) :
انگيزش متغيري فرضي است كه روانشناسان تربيتي بود و نبود و درجات آن را در دانش آموزان از راه مشاهدة رفتار و يا نمرات درسي در فضاي آموزشي استنباط ميكنند (ريو،2005). منظور از انگيزة پيشرفت ميل يا اشتياق براي كسب موفقيت و شركت در فعاليتهايي است كه موفقيت در آنها به كوشش و توانايي شخص وابسته است. (اسلاوين، 2006، ترجمه: سيدمحمدي،1385 ).
پياژه، يكي از طرفداران روانشناسي تحولي، معتقد است كه تغييرات در تحول شناختي تدريجي است و هرگز ناگهاني اتفاق نميافتد (شريفي درآمدي، 1380). عوامل انگيزشي و شناختي از جمله عوامل درون فردي مؤثر بر يادگيري محسوب مي شوند. روان شناسان و متخصصان تعليم و تربيت از ديرباز به بررسي تأثير عوامل انگيزشي در يادگيري و عملكرد دانش آموزان در حوزه هاي گوناگون درسي توجه داشته اند (لينن برينك و پنتريچ ،2002، به نقل از محسن پور).
خودكارآمدي ، يكي از مفاهيم مورد تأكيد در نظريه هاي يادگيري است . خودكارآمدی به قضاوت فرد در مورد توانايي هاي خود براي انجام موفقيت آميز يك تكليف يا كار گفته می شود. (وولفلک و همکاران، 2004؛ به نقل از سیف ،1387).
به نظر بندورا خودكارآمدی، به نقش اعتماد، اطمينان و عزّت نفس فرد نسبت به تواناييهايش در انجام رفتار نا خواسته شده از وي تأكيد دارد (بندوراو آدامز،2002) باورهاي خودكارآمدي تعيين مي كند كه افراد تا چه اندازه براي فعاليت هاي خود انرژي صرف ميكنند و تا چه ميزان در برابر موانع مقاومت مي نمايند.(پاجاراس و شانك،2001 ؛ به نقل از زينلي پور و همکاران، 1388).
خودكارآمدي بر رفتار فرد بسيار تأثيرگذار است . به عنوان مثال، دانش آموز داراي خودكارآمدي سطح پايين ممكن است حتي براي يك امتحان خودش را آماده نكند ؛ زيرا فكر ميكند كه هر اندازه زحمت بكشد، فايده اي نخواهد داشت (سانتروك،2004؛ به نقل از سیف، 1387). در مقابل، شخص برخوردار از خودكارآمدي سطح بالا در انجام كارها اميدوارتر و موفق تر است . بدين ترتيب، يادگيري ما به وسيله ي خودكارآمدي
سطح پايين محدود مي شود و به وسيله ي خودكارآمدي سطح بالا افزايش مي يابد (سیف، 1387) بنابراين، خودكارآمدي اطميناني است كه شخص، رفتار خاص را با موفقيت به اجرا مي گذارد و انتظار نتايج به دست آمده را دارد (بندورا و اس چاک ،2005).به طور كلي هنگامي كه افراد بر اين باور باشند كه قابليت ها و تواناييهاي لازم براي انجام كار يا فعاليتي را دارند، براي انجام آن تكليف وقت بيشتر ي صرف میکنند و در نهايت به نتايج بهتري دست پيدا خواهند كرد . ادراك افراد از خود، بر تفكر، انگيزش، عملكرد و هيجانات فرد تأثير مي گذارد(پروین،1374؛به نقل از زینلی پور و همکاران، 1388) گرين، ميلر، كروسن و آكي(2004، به نقل از بختیارپور و همکاران،1389 ) خودكارآمدي را عاملي مهم در پيش بيني عملكرد تحصيلي در حوزه هاي خاص قلمداد كردند.ولتز(2004؛ به نقل از بختيارپور و همکاران، 1389) در مطالعه اي نشا ن داد كه خودكارآمدي، با سطوح بالاي بهره گيري از راهبردهاي شناختي و فراشناختی و هم چنین پایداری در انجام دادن تكاليف درسي رابطه ي معناداري دارد. نتايج پژوهش هاي پنتريچ و ديگروت نشان داد كه شركت كنندگاني كه آموزش خودكارآمدي را ديدند نسبت به گروه كنترل از عملكرد تحصيلي بهتري برخوردار بودند.
از سوي ديگر، يكي از عوامل مؤثر در گرايش افراد به مطالعه و يادگيري، انگيزش پيشرفت مي باشد. در واقع، اين عامل ، نقش اساسي و مهمي در يادگيري دارد و موتور حركت فرد براي رفتارهايي است كه به يادگيري بهتر و مؤثرتر منجر ميشود . به همين دليل، يكي از متغيرهاي مورد مطالعه در پژوهش حاضر، انگيزه ي پيشرفت است . واضعان اصلي نظريه ي انگيزش پيشرفت مك كللند و همکاران (1395) هستند. انگيزه ي پيشرفت، يعني ميل يا اشتياق براي كسب موفقیت و شركت در فعاليت هايي كه موفقيت در آن ها به كوشش و توانايي شخصي وابسته است. (اسلاوين، 2006؛ به نقل از سيدمحمدي).
باورهاي خودكارآمدي، احساس، فكر، رفتار و انگيزه ي فراگيران را تحت تأثير قرار مي دهد(بندورا،1993 ؛ به نقل از زيمرمن، 2006).طبق پژوهشهاي مك كان (1999) دانش آموزاني كه از سطح خودكارآمدي بالايي برخوردارند، نسبت به نتايج كار خود نيز ديدگاه مثبتي دارند. بنابراين چنين به نظر ميرسد كه سطح خودكارآمدي بالا باعث افزايش انگيزه ي پيشرفت و برانگيختگي دروني در فرد ميگردد. دانش آموزاني كه از درون برانگيخته ميشوند،عمدتاً هدفشان فهميدن مطالب است. يافته هاي پژوهش عباسيانفرد و همکاران (1389)نشان داد كه خودكارآمدي در چهار بعد خودرهبري، خودتنظيمي، خودتهييجي و خودباوري با انگيزه ي پيشرفت رابطه دارد. بين انگيزه ي پيشرفت و خودكارآمدي رابطه ي تداخلي و تعاملي وجود دارد. معمولاً دانش آموزان با خودكارآمدي بالا شاهد موفقيتهاي چشمگيري در موقعيت هاي تحصيلي خود هستند. (بندورا، 1986 ؛ به نقل از عباسيانفرد و همکاران، 1389).
مفهوم هوش معنوی در ادبیات آکادمیک روان شناسی برای اولین بار در سال 1996 توسط استیونز و بعد در سال 1999 توسط امونز مطرح شد. به موازات این جریان، گاردنر (1999) مفهوم هوش معنوی را در ابعاد مختلف مورد نقد و بررسی قرار داد و پذیرش این مفهوم ترکیبی، معنویت و هوش را به چالش کشید. هوش معنوی، موضوع جالب و جدیدی است که مطالب نظری و نیز یافته های پژوهشی و تجربی در مورد آن بسیار اندک است. اخیراً، این موضوع نظر بسیاری از صاحب نظرات و محققان را به خود جلب کرده است. هوش معنوی قادر است هشیاری یا احساس پیوند با یک قدرت برتر یا یک وجود مقدس را تسهیل کند یا افزایش دهد. (سیکس و تورنس، 2009) هوش معنوی سازه های معنویت و هوش را درون یک سازه جدید ترکیب می کند. در حالی که معنویت با جستجو و تجربه عناصر مقدس، معنا، هوشیاری اوج یافته و تعالی در ارتباط است که از چنین موضوعات معنوی برای تطابق و کنش اثربخش و تولید محصولات و
پیامدهای با ارزش استفاده می کند. (امونز، 2000).به طور کلی می توان پیدایش سازه هوش معنوی را به عنوان کاربرد ظرفیت ها و منابع معنوی در زمینه ها و موقعیت های عملی در نظر گرفت. افراد زمانی هوش معنوی را به کار می برند که بخواهند از ظرفیت ها و منابع معنوی برای تصمیم گیری های مهم و اندیشه در موضوعات معنوی برای تصمیم گیری های مهم و اندیشه در موضوعات و جودی یا تلاش در جهت حل مسائل روزانه استفاده کنند.(امونز و همکاران، 2000 ) بنابراین، هوش معنوی موضوعات ذهنی معنویت را با تکالیف بیرونی جهان واقعی ادغام می کند.
با توجه به مطالب پژوهش حاضر در پی دستیابی به پاسخ این پرسش است که هوش معنوی و خود کارآمدی چه نقشی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان دارند؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد:
در پژوهش هاي خارج از كشور، به بررسي رابطه ي باورهاي خودكارآمدي و انگيزه ي پيشرفت به طور جداگانه پرداخته شده است؛ اما بررسي اين متغيرها در داخل كشور بر روي دانشجویان، كم تر مورد توجه قرار گرفته است . بنابراين، ضروري است كه اين پژوهش در يك زمينه فرهنگي و تحصيلي به طور همزمان صورت بگيرد تا بتوان به نتايج سودمندي دست يافت كه براي يادگيرندگان قابل بهره برداري باشد . ارائه ي پيشنهاداتي بر اساس نتايج اين پژوهش مي تواند راه گشاي يادگيرندگان ومربيان دانشجویان دارای خود کارآمدی بالا و پایین براي بهبود عملكرد تحصيلي و بالا بردن انگیزه تحصیلی و در نهایت انگیزه پیشرفت آنان، شكوفايي توانمندي ها واستعدادها و جلوگيري از لطمه هايي باشد كه به دليل شكست تحصيلي به باورهاي خودكارآمدي و انگيزه ي پيشرفت و انگیزه تحصیلی فرد وارد مي شود و به واسطه ي آن مي توان در نهايت از ضررهاي اقتصادي – فرهنگي واجتماعي جلوگيري كرد . به همين دليل، مطالعه ي خصوصيات اين دانش جویان براي خانواده ها و مربيان آن ها قابل استفاده است و نقش اساسي در شكل گيري شخصيت و باورهاي آنان دارد . در مجموع، نقش متغيرهاي انگيزش پيشرفت و انگیزش تحصیلی در ارتباط با دانشجویان و خود کارآمدی آنان، تحقيقات بسيار معدودي صورت گرفته است . خلأهاي پژوهشي در اين زمينه و كاربرد نتايج حاصل از اين پژوهش از ضرورتهاي مهم اين مطالعه است.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق):
سیف(1386) در پژوهشی بدست آورد همسويي انگيزة پيشرفت و خودكارآمدي در سطح بالا موجب ميشود كه فرد از حداكثر توان بالقوة يادگيري خود استفاده كند. عكس اين موضوع منجر به اين ميشود كه فرد نتواند به توان بالقوة خود دست يابد. آن توان همچون گنج دستنخورده باقي ميماند و راندمان تحصيلي روزبه روز تنزل ميكند. پس بهترين موقعيت آن است كه آرزوهاي فرد با تواناييهاي او همساز باشد.
باقری(1391) در پژهشی نشان می دهد که بین هوش معنوی با خلاقیت و انگیزه پیشرفت در بین کلیه دانش آموزان ناحیه یک کرمان رابطه معنی داری وجود دارد.
بندورا(1986) در پژوهشی که انجام داد بدست آورد بين انگيزة پيشرفت و خودكارآمدي رابطة تداخلي و تعاملي وجود دارد. معمولاً دانش آموزان با خودكارآمدي بالا شاهد موفقيتهاي چشمگيري در موقعيتهاي تحصيلي خود هستند.
کارن و همکاران (2005) در پژوهشی بدست آورند انگيزة پيشرفت با نياز به تسلط بر تكاليف دشوار، بهتر از ديگران عمل كردن و پيروي كردن از معيارهاي بالاي برتري ارتباط دارد. بنابراين، داشتن انگيزة پيشرفت بالا موجب مي شود فرد از حداكثر توان خود براي رسيدن به هدف استفاده كند و به دنبال آن به سطح
بالايي از خودكارآمدي دست يابد. بديهي است كه بين زيرمجموعه هاي خودكارآمدي و انگيزة پيشرفت نيز همين تعامل پويا وجود دارد. به عبارت ديگر،هنگامي كه فرد از شكست نمي هراسد و براي رسيدن به هدف برنامه ريزي ميكند، در تنظيم برنامه ها توان خود را در نظر مي گيرد (خودسنجي)، با توجه به مقدمات تنظيم شدة قبلي به موفقيت خود اميدوار است (خودباوري) و در نهايت با كنترل گام به گام رفتار خود، در رسيدن به هدف، خود را رهبري ميكند. وي همواره از انگيزة پيشرفت بالايي نيز برخوردار است؛ زيرا عوامل يادشده ارتباط مستقيمي با كسب موفقيت دارد و تجارب موفقيت آميز زمينه ساز انگيزة پيشرفت خواهد بود.
باتلرو وین(1995) در پژوهشی بدست آوردند يكي از اهداف آموزش و پرورش در تمام جوامع كمك به فرد است تا خودكارآمد شود. براي اين كه فردي در بزرگسالي كارآمد باشد بايد اين خصوصيت را در دوران طفوليت و دانش آموزي درخود بپروراند. اين هدف با برنامه ريزي هاي از پيش تعيين شده و سه راهبرد عمومي( الگوسازي، استفاده از بازخورد اطلاعات و بازآموزي اسناد) در جهت كارآمدي هرچه بيشتر و همچنين ارتقاي سطح انگيزة پيشرفت آنها به همين منظور تأمين ميشود.
شالویک و شلویک(2009) در پژوهشی بدست آوردند ادراك خويشتن، خودپنداره و خودكارآمدي نسبت به موفقيتهاي قبلي، پيش بيني كنندة قويتر و مؤثرتري براي موفقيتهاي بعدي است. از طرف دیگر بنچ(2008) با بررسي تفاوتهاي جنسي در خودكارآمدي و عملكرد تحصيلي در ميان دانشجويان نشان داد كه دختران دانشجو به طور معناداري در خودكارآمدي پايين ، در آمار خودكارآمدي بالاتري را نسبت به پسران دانشجو نشان میدهند ؛ولي تفاوتهاي معناداري بين دختران و پسران در زمينة عملكرد تحصيلي يافت نشد.
فان و زانک ( 2009) در بررسي رابطة بين سبكهاي تفكر و انگيزة پيشرفت نتيجه گرفتند كه سبكهای تفكر پيچيده و خلاق ارتباط مثبتي با انگيزة پيشرفت در گرايش با موفقيت ، ارتباط منفي با انگيزه پيشرفت در پرهيز از شكست دارد.
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق:
با توجه به اینکه رابطه چند متغیری مولفه های هوش معنوی ، خودکارآمدی ، انگیزه پیشرفت و انگیزش تحصیلی برای اولین بار بطور همزمان بررسی می شوند. بنابراین میتواند به عنوان موضوعی جدید تلقی می شود.
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
هدف کلی : 1- تعیین نقش هوش معنوی و خود کارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان
هدف جزئی:
1- تعیین تفاوت های جنسیتی درخودکارآمدی،هوش معنوی ،انگیزش تحصیلی و انگیزش پیشرفت دانشجویان
2- تعیین نقش هوش معنوی در پیش بینی انگیزش تحصیلی
3- تعیین نقش هوش معنوی در پیش بینی انگیزش پیشرفت
4- تعیین نقش خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش تحصیلی
5- تعیین نقش خودکارآمدی در پیش بینی انگیزش پیشرفت
6- تعیین تفاوت های جنسیتی دانشجویان در میزان خود کارآمدی
7- تعیین تفاوت های جنسیتی دانشجویان در میزان هوش معنوی
8- تعیین تفاوت های جنسیتی دانشجویان در میزان انگیزش تحصیلی
9- تعیین تفاوت های جنسیتی دانشجویان در میزان انگیزش پیشرفت
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
چون پژوهش مطالعاتی است هدف کاربردی ندارد .
ط- سؤالات تحقیق:
1- چه تفاوتی بین میزان خود کارآمدی دانشجویان دختر و پسر وجود دارد ؟
2- چه تفاوتی بین هوش معنوی دانشجویان دختر و پسر وجود دارد ؟
3- چه تفاوتی بین انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر و پسر وجود دارد ؟
4- چه تفاوتی بین انگیزش پیشرفت دانشجویان دختر و پسر وجود دارد ؟
ی- فرضيه‏هاي تحقیق:
1- هوش معنوی می تواند انگیزش تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند.
2- هوش معنوی می تواند انگیزش پیشرفت دانشجویان را پیش بینی کند.
3- خودکارآمدی می تواند انگیزش تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کند.
4- خودکارآمدی می تواند انگیزش پیشرفت دانشجویان را پیش بینی کند.
ک- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
هوش معنوی
تعریف مفهومی: هوشی که از طریق آن مسائل مربوط به معنا و ارزشها را حل می کنیم، هوشی که فعالیت ها و زندگی ما را در زمینه ای وسیع تر، غنی تر، و معنا دار قرار می دهد، هوشی که به ما کمک می کند بفهمیم کدام اقدامات یا کدام مسیر معنا دار تر از دیگری است. (زوهر و مارشال، 2000).
تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از هوش معنوی نمره ای است که هر دانشجو در پرسشنامه خود گزارش دهی سالوی و مایر (2008) کسب می نماید و مقیاس اندازه گیری آن فاصله ای است.
خود کارآمدی
تعریف مفهومی: از نظر بندورا (1995 به نقل از احمدیان، 1384) خودكارآمدي همان احساس شايستگي، كفايت، لياقت و قابليت در كنار آمدن با چالش‌هاي زندگي است.مقیاس سنجش آن متغیر فاصله ای است .
تعریف عملیاتی: در اين پژوهش منظور از خودكارآمدي نمره‌اي است كه فرد در مقياس خودكارآمدي (شرر و آدامز 1983 به نقل از نریمانی واحدی،1389) مي‌گيرد. مقياس سنجش این متغیر فاصله‌اي است.
انگیزه پیشرفت
تعریف مفهومی: نیاز به پیشرفت یعنی نیاز بر غلبه بر موانع، نیاز به برتری وجفت معیارهای سطح بالا و میل و اشتیاق یا کوششی است که فرد برای دستیابی به یک هدف یا تسلط بر اشیا و امور یا افراد و اندیشه ها و رسیدن به یک معیارمتعالی از خود ابراز می دارد. (پارسا، 1386).
تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر میزان انگیزه پیشرفت نمره ای است که فرد در پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(1970) بدست می آورد.این متغیر د مقیاس فاصله ای سنجیده خواهد شد .
انگیزه تحصیلی
تعریف مفهومی: انگیزه تحصیلی انگیزه روانشناختی فراگیری است که با اثر گذاری بر انواع مختلف فعالیت های تحصیلی به تمایل فرد برای رسیدن به هدف های تحصیلی اشاره دارد. (بروینزما،2004).
تعریف عملیاتی: در پژوهش حاضر میزان انگیزه تحصیلی نمره ای است که فرد در پرسشنامه انگیزه تحصیلی (سیف ، بیابانگرد،1387) بدست می آورد. این متغیر د مقیاس فاصله ای سنجیده خواهد شد .
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی و پس رویدادی است . این تحقیق درصدد یافتن ارتباط بین متغیرهای هوش معنوی خود کارآمدی ، انگیزه تحصیلی و انگیزه پیشرفت دانشجویان و تعیین تفاوت های جنسیتی دانشجویان از لحاظ متغیر های یاد شده است .
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
متغیرهای مورد بررسی در این پژوهش هوش معنوی ؛ خود کارآمدی و جنسیت (متغیرهای مستقل ) ، انگیزه پیشرفت و انگیزه تحصیلی ( متغیرهای وابسته ) می باشد .
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی می باشد. در این روش محقق مدتی در میان جامعه به تحقیق درباره موضوع خاصی می‌پردازد.محقق هیچگونه دستکاری در محیط انجام نمی‌دهد، بلکه بدون هیچ دخالتی در جریان طبیعی رویدادها تا آنجایی که می‌تواند اطلاعات جمع آوری می‌کند منظور از مطالعات میدانی تحقیقاتی است که موضوع مورد مطالعه در اختیار محقق قرار داشته باشد و یا به عبارت دیگر محقق را بدان دسترسی باشد .
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری در این پژوهش عبارتند ازکلیه دانشجویان دانشکاه آزاد واحد بیله سوار که در سال تحصیلی 92-91 مشغول تحصیل هستند. از بین این جامعه (به تعداد 800 نفر) با استفاده از جدول مورگان تعداد 258 نفر از کلیه رشته های تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ک نمونه ی خوشه ای نمونه ای احتمالی است که در آن هر واحد نمونه گیری مجموعه ای یا گروهی از اعضا است. دلایل مختلفی برای استفاده از نمونه گیری خوشه ای می تواند وجود داشته باشد.در صورتی که هزینه ی فراهم نمودن یک چارچوب که کلیه اعضای جامعه را فهرست می کند زیاد باشد و یا اگر هزینه فراهم آوردن مشاهدات با افزایش مسافت بین اعضا افزایش یابد ، نمونه گیری خوشه ای می تواند کم هزینه تر از نمونه گیری تصادفی ساده یا طبقه ای باشد
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
ابزار های گرد آوری اطلاعات
پرسشنامه هوش معنوی : یک ابزار خود گزارش دهی است که توسط سالوی و مایر (2008) تهیه شده و دارای 33 ماده است. آزمودنیها می بایست در طیف لیکرت بصورت کاملاً مخالفم =1، تا کاملاً موافقم =5، به کلیه ماده های مقیاس پاسخ دهند.این پرسشنامه بر اساس نظریه هوش هیجانی سالووی و مایر (1990) با هدف ارزیابی، تشخیص، فهم و چگونگی تنظیم هیجانات در خود و دیگران، ساخته شده است. روایی و اعتبار این پرسشنامه رضایت بخش بوده است. شوت و همکاران همسانی درونی را از 87/0 تا 90/0 گزارش کردند. خسرو جاوید (1381) ضریب آلفای کرونباخ 84/0 را برای این آزمون ذکرکرده است. این مقیاس برای
ارزیابی میزان هوش هیجانی افراد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است (سیارودی و همکاران، 2004، بالمر و همکاران، 2001؛ شوت و همکاران 2002).
پرسشنامه خود کارآمدی : اين مقياس 17 آيتم دارد و توسط (شرر و آدامز،1983) آزمودني به هر آيتم براساس يك مقياس 5 درجه‌اي (كاملاً مخالفم تا كاملاً موافقم) پاسخ مي‌دهد شيوه‌ي نمره‌گذاري اين پرسشنامه به اين صورت خواهد كه در هر كدام از سوالات (1-3-8-9-13-15) (از كاملاً مخالفم تا كاملاً موافقم) به ترتيب (1 تا 5 نمره) و در بقيه‌ سوالات نمره‌گذاري بر عكس خواهد بود. اعتبار اين مقياس در پژوهش عبدي نيا (1377) 85/0 و در پژوهش اعرابيان و همكاران (1383)، 91/0 بدست آمده است (نقل از زاده‌محمدي و همكاران، 1387) در پژوهش براتي و همكاران، (1375) ضريب آلفاي كرونباخ و پايايي بازآزمايي اين مقياس 81/0 و 67/0 گزارش شده است.
همچنين مهرابي زاده، فرمند، ابوالقاسمي (1379) در پژوهش خود، آلفاي كرونباح و تصنيف اين مقياس را به ترتيب 81/0 و 79/0 برآورد كرده‌اند.
پرسشنامه انگیزه تحصیلی :این مقیاس توسط عبد خدایی و همکاران (1387) استفاده گردید برای تدوین مقیاس از هشت نظریه انگیزش در آموزش و پرورش (نیاز به پیشرفت، انتظار ارزش ،هدف گرایی ، انگیزش توتنش ، خود ارزشی و خود کارآمدی ، اسنادی و انگیزشی درونی و بیرونی) استفاده شده است . این مقیاس برروی 1122 نفر از دانش آموزان پسر شهر مشهد در سال تحصیلی 85 – 84 اجرا شد و روایی و پایایی آن به ترتیب 91/0 و 56/0 بدست آمد .
پرسشنامة انگيزة پيشرفت: هرمنس،(1970) اين پرسشنامه 29 سؤال چهارگزينه اي در 10 بعد ( تنش، تكليف، سطح آرزو، ادراك زمان، رفتار بازشناسي، انتخاب دوست، رفتار پيشرفت،تحرك به طرف بالا، رفتار مخاطره آميز، ديدگاه مربوط به زمان، مقاومت) دارد، كه براي سنجش ميزان انگيزه پيشرفت آزمودنيها به کار میرود. نمرات بالاتر از ميانگين نشان دهنده وجود انگيزه ی پيشرفت بالا در فرد و نمرات پايين تر از ميانگين بيانگر انگيزه ی پيشرفت پایین است .از آنجا که هرمنس سوالات این پرسشنامه را براساس پژوهش های قبلی درباره انگیزه پیشرفت نوشته است در نهایت ضریب همبستگی هر سوال را با رفتار های پیشرفت محاسبه میکند که در دامنه ای از 57/0 تا 30/0 است . از این نظر آزمون دارای روایی است .
هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و با استفاده از روش رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده خواهد شد

فایل : 21 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط