مقاله در مورد نقش نهادهای مدیریت شهری در توسعه شهر پارس آباد

مقاله در مورد نقش نهادهای مدیریت شهری در توسعه شهر پارس آباد

چکيده :
هدف پژوهش حاضر تعيين میزان عملکرد دستگاههای مسئول در ادارۀ امور شهری به عنوان يک عامل مهم در توسعه شهر پارس آباد ميباشد. جامعه آماري اين تحقيق شامل مردم ساکن شهر پارس آباد و مدیران و کارشناسان امور شهري ميباشد. روش اين مطالعه از نوع مطالعات کاربردي -توصيفي است و براي جمع آوري داده ها از آرشيو سازمانها و ادارت شهر پارس آباد و استان اردبیل و مشاهدات ميداني براي دادههاي شهري و پرسشنامه استفاده شده است. که این داده ها در قالب نرم افزار spss تجزيه و تحليل و همچنین جهت آزمون فرضیات تحقیق از آزمون t تک متغيره(T-Test)، استفاده شده است. نتایج يافتهها نشان می دهد که عملکرد دستگاهای مسئول در ادارۀ امور شهر در ارتباط معناداری با هدایت و سازماندهی روند توسعه کالبدی- فضایی، تجهیز فضای خدمات رسانی و سازماندهی تأسیسات و تجهیزات شهری در شهر پارس آباد می باشد. در حاليکه عملکرد دستگاهای مسئول در ادارۀ امور شهر در ارتباط معناداری با توسعه فضای اشتغال و کسب و کار و ایجاد کانالهای ارتباطی مؤثر با شهروندان و گسترش مشارکت مردمی نمی باشد.
واژگان کلیدی : مدیریت شهری، توسعه شهری، رشد شهری، توسعه فیزیکی، پارس آباد
مقدمه
شهر که پیچیده ترین و متنوع ترین جلوه های زندگی بشری را در خود دارد بدون وجود نظام مدیریت شهری که ضمن انجام برنامه ریزی های لازم برای رشد و توسعه آینده شهر به مقابله با مسائل و مشکلات کنونی آن می پردازد، بی سامان می گردد. همچنین توسعه شهری نیز فرآیندی پویا تلقی می گردد که طی آن محدوده های فیزیکی شهر و فضای کالبدی آن در جهات عمودی و افقی از حیث کمی و کیفی افزایش می یابد. و اگر این روند سریع و بی برنامه باشد به ترکیب فیزیکی مناسبی از فضاهایی نخواهد انجامید و در نتیجه سیستم شهری با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد. نبود
مدیریت شهری مناسب که بتواند اهداف و راهبردهای اساسی و نوین را به اجرا در آورد به تضعیف سیستم شهر می انجامد. در ایران شهر دارای مهم ترین و اصلی ترین سازمانی است که اداره و مسئولیت مدیریت شهری را مستقیماً بر عهده دارد، که شکل کنونی آن پس از تدوین قانون بلدیه تأسیس گردیده است و از آن تاریخ شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده است. همچنین شورای شهر در سال 1378 برای اولین بار به نمایندگی از طرف مردم در کنار شهرداری آغاز به کار کرد که بزرگ ترین هدف آن مشارکت دادن مردم در سیاست های مربوط به اداره شهر می باشد. بطور کلی شورای شهر به دلیل نداشتن تجربه کافی، مشخص نبودن جایگاه آن در مدیریت شهری و نبود پیشینه کافی در زمینه اداره شهر و غیره، با مانع و مشکلات متعددی روبرو هستند که رفع آن به بازنگری مداوم، همکاری و مشارکت تمام نهادهای زیربط و نیروهای مؤثر نیاز دارد. اداره و مدیریت شهرها تحت تأثیر نیروهای بخش دولتی _ عمومی، جامعه مدنی و نیروهای بخش خصوصی صورت می گیرد. بنابراین شهر فرآیند تصمیم گیری جزء به جزء و جمعی این گروههاست. از میان گروهها برخی دارای قدرت رهبری بوده و بقیه از آنها تابع تبعیت می نماید.گروههای یاد شده به عنوان عوامل موثر در فضای شهری که به هدایت و توسعه شهر می پردازند. با وجود اینکه شهر پارس آباد از نظر سابقه و قدمت شکل گیری به عنوان یک نقطه شهری، از همه شهرهای ناحیه دشت مغان و استان اردبیل جوان تر است، هم اکنون از نظر جمعیت و وسعت دومین شهر استان بعد از اردبیل بشمار می رود. شهر پارس آباد در راستای طرح توسعه و عمران دشت مغان و به منظور بهره برداری از زمین های حاصلخیز دشت به عنوان شهری نوبنیاد و نوپا در سال (1332) شکل گرفت. آنچه که در این پژوهش مورد تحقیق قرار می گیرد، نقش نهادهای مدیریت شهری در توسعه شهر پارس آباد می باشد. اين پايان نامه شامل چهار فصل است. فصل اول شامل بيان مسئله و اهميت تحقيق، اهداف و فرضيه و سوالات تحقيق و پيشينه تحقيق مي باشد. فصل دوم اين پايان نامه شامل مفاهيم و اصطلاحات و بررسي ماهیت و مفهوم مدیریت شهری، ارکان نظام مدیریت شهری، مدیریت شهری از منظر وظایف شورای شهر و شهرداری در ایران، مدیریت شهری از منظر وظایف سازمان های بخشی دست اندرکار در امور شهر، ساختار مدیریت شهری در ایران و نقش مدیریت شهری در توسعه شهر است. در فصل سوم به ویژگی های طبیعی و کالبدی شهر پارس آبادو به بیان دادها و اطلاعات مستخرج از پرسشنامه اشاره شده است. فصل آخر اين پايان نامه شامل یافته های تحقیق، نتيجه گيري، آزمون فرضيات و در آخر نیز به ارائه پيشنهادات در مورد عملکرد دستگاههای مسئول در اداره امور شهر پارس آباد با توجه به بررسي هايي كه در اين پژوهش انجام گرفته اقدام شده است.
فصل اول
طرح تحقيق
1-1- تبیین و تشریح مسئله
رشد سریع شهری در کشورهای رو به توسعه مشکلات عمده ی اجتماعی، اقتصادی و فیزیکی پدید آورده است. افزایش فقر در شهرها، دسترسی ناکافی به مسکن و خدمات اصلی شهری، بیگانگی شهروندان از هم، ایجاد زاغه ها و مسکن های غیره قانونی(از نظرشهرداری)، سیستم حمل و نقل ناکافی و نارسایی امکانات شهری از مهم ترین چالش های اساسی امروزه در شهرهای در حال توسعه می باشد.
اگر شهر، همچون سازمانی در نظر گرفته شود باید در رأس آن عنصری برای برنامه ریزی آینده و اداره امور کنونی قرار گیرد. این عنصر را می توان مدیریت شهر نامید(سعیدنیا، 1379: 21). مدیریت شهری عبارت است از یک سازمان گسترده متشکل از عناصر و اجزای رسمی و غیر رسمی مؤثر و ذیربط در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی حیات شهری با هدف اداره، هدایت و کنترل توسعه همه جانبه و پایدار شهر مربوطه(نجاتی حسینی، 1383: 106). در حال حاضر مهمترین چالش های مدیریت شهری در کشورهای جهان سوم چاره اندیشی در قبال نابرابریهای شهری و بروز مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حقوق شهری است(نجاتی حسینی، 1379: 6 ).
در وضعيت موجود سازمانها و نهادهای متعددی در مديريت شهرها ايفای نقش می کنند، که بر حسب جايگاه اداری- اجرايی و حوزه تأثيرگذاری به ٤ گروه طبقه بندی می شوند:
– سازمانها و عناصر دولت مرکزی مستقر در سطوح ملی و منطقه ای از جمله وزارتخانه و شعبه های استانی آنها؛
– سازمانها و عناصر رسمی، دولتی و عمومی و محلی مستقر در شهر؛
– سازمانها و عناصر بخش خصوصی و غيررسمی؛
– سازمانها و عناصر مردمی منتخب و نماينده منافع و خواسته های شهروندان(سعيدی رضوانی، کاظميان، 1381: 121). بنابراین، در شرایط فعلی نمی توان شوراها و یا شهرداری را به عنوان
تنها نهاد مدیریت شهری شناخت و ما با مجموعه ای از نهادهای مدیریت شهری در بخش های مختلف شهر روبرو هستیم. شهر پارس آباد در شمال شرق دشت مغان در غرب دریای خزر قرار گرفته و از نظر سابقه و قدمت شكل گيری به عنوان يک نقطه شهری از همه شهرهای استان اردبيل جوانتر است و رشد سريع جمعيت و توسعه شهر پارس آباد باعث شده است که هم اكنون از نظر جمعيت و وسعت دومين شهر استان بعد از شهر اردبيل بشمار رود.
توسعه شهر پارس آباد هم بصورت مثبت و هم بصورت منفی تحت تأثیر نقش نهادهای مدیریت شهری بوده است. تأثیرات مثبت به معنی اجرای صحیح طرح های توسعه شهری طبق ضوابط و مقررات اجرای طرح و هدایت نظام مند شهر و غیره، که باعث شکل گیری محله های باکری، فرهنگیان، شهرک پارس، شهرک فجر شده است. اما تأثیرات منفی نهادهای مدیریت شهری که بیشتر بدلیل فقدان ارتباط میان بخشی نهادها با یکدیگر و عدم ارتباط منسجم با شهرداری، کمبود نیروهای متخصص در سازمانهای دست اندار کار در امور شهر و عدم تقسیم مناسب وظایف بین سازمان های مسئول، موجب شده است که توسعه نامطلوب افقی تصویری از مسائل و معظلات کنونی( از هم گسیختگی بافت ها و رشد شهر در امتداد راههای بین شهری، گسترش نامطلوب افقی در نواحی پیرامونی، حجم زیاد ترافیک در معبر اصلی، تخریب اراضی کشاورزی شهر وغیره) را نشان می دهد. در این رابطه به شکل گیری محله های زیر نهرتراب، آزادی، آزادگان، ایثار گران و ادغام روستاهای پیرامون از جمله: محمد رضالو، بیوک خانلو، اجیرلو، آغدام، عربلو می توان اشاره نمود.
با توجه به مطالب عنوان شده در این پژوهش نقش نهادهای دست اندر کار در امور شهری در روند توسعه شهر مورد تحلیل قرار گرفته و در واقع در این تحقیق سعی شده است که ضمن بررسی و ریشه یابی آشفتگی ساختار کالبدی و گسترش توسعه شهر پارس آباد میزان نقش دستگاه های مسئول در اداره امور شهر و تحولات توسعه شهر پارس آباد مورد بررسی قرار گیرد.
1-2- اهداف تحقیق
1- شناسايي میزان عملکرد دستگاههای مسئول در اداره امور شهری به عنوان يک عامل مهم در توسعه شهري.
2- شناخت تأثيرات نهادهای مدیریت شهری بر توسعه کالبدی – فضايي شهر پارس آباد.
3- انجام يک پژوهش دانشگاهي در جهت شناسايي و تحليل يکي از عوامل تأثيرگذار در توسعه و گسترش شهرها.
4- ارائه راهکارهای اساسی جهت تقویت عملکرد نهادهای مدیریت شهری در توسعه شهر پارس آباد.
1-3- سوالات تحقیق
سوالات تحقیق بدین شرح می باشد :
1- آیا عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با هدایت و سازماندهی روند توسعه کالبدی- فضایی شهر دارد ؟
2- آیا عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با تجهیز فضای خدمات رسانی و سازماندهی تأسیسات و تجهیزات شهری دارد ؟
3- آیا عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با توسعه فضای اشتغال و کسب و کار دارد ؟
4- آیا عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با ایجاد کانالهای ارتباطی مؤثر شهروندان و گسترش مشارکت مردمی دارد ؟
1-4- فرضیات تحقیق
1- عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با هدایت و سازماندهی روند توسعه كالبدي- فضايي شهر دارد.
2- عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با تجهیز فضای خدمات رسانی و سازماندهی تأسیسات و تجهیزات شهری دارد.
3- عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با توسعه فضای اشتغال و کسب و کار دارد.
4- عملکرد دستگاه های مسئول در اداره امور شهر در ارتباط معناداری با ایجاد کانالهای ارتباطی مؤثر شهروندان و گسترش مشارکت مردمی دارد.
1-5- جامعه آماري و روش برآورد حجم نمونه
جامعه آماري که به آن جمعيت آماري نيز گفته مي شود به مجموعه افراد ( يا عناصر ) داراي ويژگيهاي مشترکي اطلاق مي شود که تحقيق درباره آن انجام مي شود (عزتي، 1383: 128). در اين تحقيق واحد تحليل شامل شهر پارس آباد و توسعه آن است و جامعه آماري تحقيق نيز شامل کارشناسان مربوطه در شهرداري و سازمان مسکن و شهرسازي، فرمانداري و ادارات خدمات رسان و غیره ميباشد. در تکميل اطلاعات مورد نياز به کسب آراي مديران سطوح بالا، مياني و عملياتي و کارشناسان مربوطه پرداخته ميشود در اين راستا آرشيوها و اسناد مورد مراجعه موارد ذيل را شامل مي شوند :
آرشيو اطلاعات و اسناد اداره ثبت آمار استان و شهرستان در رابطه با اشتغال و دادههاي جمعيتي.
آرشيو اطلاعات و اسناد مربوط به فرمانداري.
آرشيو اطلاعات و اسناد مربوط به شهرداري.
سرشماري عمومي نفوس و مسکن.
آرشيو اطلاعات و اسناد مربوط به اداره مسکن و شهرسازي.
1-5-1- روش برآورد حجم نمونه
هدف محقق شناسايي جامعه و ويژگيهاي آن و تعيين پارامترهاي مربوط به آن است براي اين کار بايد به کليه افراد مراجعه کند. اما اين در صورتي امکان پذير است که جامعه مورد نظر کوچک باشد. اگر جامعه بزرگ باشد و امکانات و مقدورات محقق اجازه ندهد ناچار است از بين افراد جامعه تعداد مشخصي را به عنوان نمونه برگزيند و با مطالعه اين جامعه هاي آماري شاخص هاي آنها را محاسبه نمايد.
با توجه به اينکه در اين تحقيق لازم بود تا براساس گروههاي مختلف سطح شهر به طراحي و تکميل پرسشنامه پرداخته شود بنابراين جامعه به گروههاي مختلف تقسيم بندي شده و در سطح هرکدام از گروهها به تعيين حجم نمونه مورد نياز پرداخته شدهاست.
براي توزيع پرسشنامه در ميان جامعه مدیران و کارشناسان با در نظر گرفتن سطح اطمينان 90% و احتمال قابل قبول خطاي برآورد 10% حجم نمونه مطابق با فرمول زير برابر است با 4/96 بدست مي آيد در اين فرمول نيز ، n : معرف حجم نمونه، z : معرف اندازه متغير در توزيع طبيعي(توزيع نرمال مربوط به منحني گاوس) که از جدول مربوط در سطح احتمال مورد نظر استخراج مي شود؛ p : معرف درصد واحدهاي واجد يک صفت کيفي مشخصه درجامعه آماري ؛ q: معرف درصد واحدهاي فاقد آن صفت کيفي مشخصه و d : معرف احتمال خطاي برآورد نسبت واقعي صفت در نظر گرفته مي شود:
𝒏=
𝒛
𝟐
𝒑𝒒
𝒅
𝟐
در ادامه با گردکردن عدد حاصل از فرمول فوق، حجم نهايي نمونه،100واحد در نظرگرفته شده و به تناسب آن پرسشنامه آماده توزيع در مراکز زير گرديد :
1- فرمانداری 2- بخشداری مرکزی 3- توزیع برق 4- آبفای شهری 5- دانشگاه پیام نور 6- شرکت گاز 7-اوقاف و امورخیریه 8- منابع طبیعی 9- آموزش و پرورش 10- تربیت بدنی 11- جهادکشاورزی 12- فرماندهی نیروی انتظامی 13- دانشگاه آزاد اسلامی 14- مخابرات 15- بنیاد مسکن 16- فرهنگ و ارشاد 17- شبکه بهداشت و درمان 18- کمیته امداد 19- شورای شهر 20- شهرداری 21- سازمان مسکن و شهرسازی 18- محیط زیست. لازم به ذکر است که از این میان تنها فرماندهی نیروی انتظامی به دلیل ممنوعیت نظر سنجی پاسخگوی سوالات نگارنده نبود.
در فرايند توزيع پرسشنامه ها ، تعداد افرادي که مجموع دواير سازماني فهرست شده براي جواب دادن به پرسشنامه ها معرفي شدند بالغ بر100 نفر گرديد.
1-6- روشهاي گردآوري اطلاعات
منابع داده هاي جغرافيايي جديد، ميزان و چگونگي آشنايي پژوهشگران جغرافيا با اين گونه مأخذ و منابع موجود و در دسترس، قدرت خلاقيت آنان براي کاوش و کشف داده ها، محور اساسي زنجيره پژوهش محسوب مي شود. از آنجايي که پژوهشگران شهري با ميزان گستردهاي از دادههاي شهري(مکتوب یا غیرمکتوب ) مرتب، مناسب و قابل دسترس مواجه هستند، لذا انبوهي اين اطلاعات ممکن است موجب سردرگمي پژوهشگران شود. اما اگر از ابتداي شروع پژوهش و انجام مطالعات اکتشافي اوليه، برداشت صحيحي از دادههاي مورد نياز پژوهش وجود داشته باشد (يعني طرح مسأله و ديدگاههاي پژوهش و همچنين صورت بندي نظري مناسبي براي طرحهاي پژوهش تدوين گردد) پژوهشگر شهري براحتي مي تواند از ميان دادههاي شهري قابل دسترس، دادههاي مورد نياز پژوهش را انتخاب نمايد(آسايش و مشيري، 1381: 141).
روشهاي گوناگوني براي جمعآوري اطلاعات وجود دارد که هرکدام به نوبه خود داراي محاسن و معايبي مي باشند. هرکدام از اين روشها در مواردي معين با توجه به اهداف تعيين شده براي مطالعات جغرافيايي مورد استفاده قرار ميگيرند. در اين تحقيق از روشهاي مختلفي جهت جمعآوري اطلاعات استفاده شده است. روشهاي گردآوري اطلاعات را مي توان به دو دسته تقسيم کرد:
الف) روشهاي کتابخانهاي ب) روشهاي ميداني
در اين تحقيق از هر دو روش براي جمع آوري اطلاعات استفاده شده است.
روشهاي کتابخانهاي:
الف) متن خواني و استفاده از فيش که شامل استفاده از منابع کتابخانهاي مرتبط با موضوع تحقيق ميباشد که پس از مطالعه و فيش برداري مطالب لازم در تحقيق مورد استفاده قرار گرفتهاند و همچنين از اسناد واطلاعات خاص مربوط به سازمانهای محلی در شهر(شهرداری، فرمانداری، ادارات خدمات رسان وغیره) و همچنین سازمانها و ادارات کل در سطح استان( مسکن وشهرسازی، استانداری وغیره) كه به نوعی با مديريت شهري مرتبط هستند، استفاده شده است.
ب) آمارخواني، استفاده از جداول و نقشه ها: بخش مهمي از تحقيقات جغرافيايي را آمار و جداول، شکلها و نقشه ها تشکيل ميدهند که در اين تحقيق نيز از آمارهاي جمعيتي شهر، نقشه طرح جامع و همچنين اطلاعات مربوط به شهر بهره گرفته شده است.
روشهاي ميداني:
الف) روش پرسشنامهاي: به دليل اينکه امکان کسب همه اطلاعات از روشهاي آماري مقدور نبود به طراحي پرسشنامههاي لازم در اين زمينه پرداخته شد. در اين تحقيق از ابزار پرسشنامه استفاده شدهاست و براي پيشبرد مقاصد تحقيق و آزمون فرضيات ازیک نوع پرسشنامه استفاده شده است، که متناسب با فرضيات تحقيق و جامعههاي هدف يا کساني که در ارتباط با هرکدام از موضوعات فرضيه ها بودند طراحي شدهاند.
این پرسشنامه مربوط به مدیران و کارشناسان امور شهري بوده است که هدف از آن بررسي همهجانبه موضوعات مربوط به عملکرد نهادهای مدیریت شهری، توسعه شهری، مسائل و مشکلات موجود در اين راستا و همچنين تأثير نقش نهادهای مدیریت شهری در توسعه شهر، کم و کاستيهاي موجود در اين حيطه و ارائه راهکارهاي پيشنهادي در جهت بهبود امور مربوط به اين مقولات بوده است که تعداد اينپرسشنامه100 عدد بود.
ب) روش مشاهده: روش مشاهده نيز می تواند در فهم درست تغييرات و تحولات بوجود آمده در سطح شهر بخصوص از نظر فضايي و کالبدي نقش مؤثري داشته است.
1-7- آزمون فرضيات با استفاده از آزمون آماري T-Test
از آزمون آماری T-Test برای آزمون فرضيات استفاده خواهد شد. اين آزمون از نوع آزمونهاي پارامتريک محسوب مي شود که به تناسب پارامتريک بودن از داده هاي داراي مقياس فاصلهاي و نسبتي استفاده ميشود با توجه به وجود گويههاي هفتگانه در ذيل سوالات مندرج در پرسشنامه، هر يک از گويه ها در صورت انتخاب مي تواند به تناسب موقعيت، نمره اي را از دامنه 1 تا 7، احراز نمايند، در واقع جاي هر گويه يک نمره مي نشيند. در آزمون Tتک متغيري استفاده از يک ارزش آزمون به عنوان نقطه ميانگين در دامنه نمراتي که با آن سر و کار داريم، موضوعي محوري به حساب ميآيد به گونه اي که اگر نمرات اخذ شده از نمونه ها فراتر از ارزش آزمون در نظر گرفته باشد معرف اثر تحرک بخش عملکرد دستگاههای مسئول در امور شهری در ابعاد مورد مطالعه توسعه شهري خواهند بود. به تناسب ارزش آزمون فرضيه هاي H0 و H1 مي تواند به عنوان نمونه در قالب ذيل مورد آزمون قرار گيرد:
H0: μ = 4
H1:μ > 4
با توجه به عدم اعتبار استفاده از آزمون Z در نمونه هاي کوچک، گفته مي شود که از آزمون t استفاده شود. اين آزمون در عين نداشتن محدوديت توزيع z، بسياري از خصوصيات آن را دارا است.
در آزمون t به تناسب تغيير نمونه ها و افزايش ميزان درجه آزادي، نقطه بحراني در سطح معني داري مورد نظر در فرايند تأييد يا رد فرضيه ها تغيير مي يابد. اين خود، انعطاف پذيري آزمون t را در مواجهه با نمونههاي بزرگ ميرساند. به عنوان مثال اگر به جدول نقاط درصد توزيعهاي t در کتابهاي آماري مراجعه شود ميزانt جدول در يک آزمون يک دامنه و دو دامنه در سطح آلفا 05/0 با 7 درجه آزادي به ترتيب برابر با 895/1 و 365/2 است در حالي که اگر درجه آزادي برابر با 120 باشد در سطح آلفاي مذکور ميزان t جدول در يک آزمون يک دامنه و دو دامنه به ترتيب برابر با 645/1 و 960/1 خواهد بود. در رابطه با نرمال بودن توزيع بايد گفت که اگر قضيهاي در خصوص ميانگين يک جامعه آماري طراحي شود و حجم نمونه بزرگتر از 30 باشد براساس قضيه حد مرکزي از تقريب نرمال برخوردار است و آماره آزمون z در برآيند آزمون t به کار گرفته مي شود. در واقع در محيط spss، اگر تعداد نمونه ها از يک حد مشخصي فراتر رفت خود نرم افزار به صورت هوشمند از قاعده آزمون z در ارايه نتيجه استفاده مي کند.
1-8- روش های تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
در تحقيق حاضر، علاوه بر انجام تحليل کيفي در استناد به نوشتارها، نقشه ها، گزارشها و آمارنامههاي حاوي اطلاعات مربوط کاربريهاي اراضي شهري و روند توسعه شهر پارس آباد، تحولات جمعيتي، از درصدها و فراوانيهاي حاصل از پردازش و طبقه بندي دادههاي مستخرج از پرسشنامه نيز استفاده به عمل آمد. همچنين از یک روش آماري براي آزمون فرضيات استفاده شده است که عبارت است از: 1) آزمون t تک متغيره(T-Test)، که در زير به تفصيل به آنها خواهيم پرداخت. با توجه به آنکه در تحليلهاي آماري تبديل گويههاي مربوط به سوالات مطرح در پرسشنامه به شاخصهاي عددي، امري کارساز است از معادل سازي عددي در قالب طيف ليکرت استفاده مي کنيم. به عنوان مثال در پاسخ به سوالاتي که از ماهيت کيفي برخوردارند تعدادي گويه در اختيار پاسخگو قرار مي گيرد تا نظر خود را در پاسخ به سوال با انتخاب گويه مربوطه ابراز دارد. گويه ها در طول يک طيف به ترتيب معرف وضعيتهايي هستند که از وضعيت خیلی ضعیف تا خیلی خوب را در يک مقياس 7 نقطه اي شامل شده و به هر يک نمره اي از دامنه 1 تا 7 تعلق مي گيرد . مقياس عبارتند از دسته اي از اعداد که بر روي يک پيوستار به افراد، اشياء يا رفتارها در جهت به کميت کشاندن کيفيت ها اختصاص داده مي شود.
شکل1- 1- ارزش گذاري گويه ها بر مبناي معادل سازي عددي در طول طيف ليکرت

فایل : 118 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط