مقاله در مورد نقش اردبیل در دفاع مقدس

مقاله در مورد نقش اردبیل در دفاع مقدس

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
موضوع تحقیق:
نقش اردبیل در دفاع مقدس
استاد:
آقای صیامی
محقق:
مریم داوری
زمستان 93
فهرست مطالب
مقدمه 4
آغاز تهاجم عراق بر ایران 5
هشت سال دفاع مقدس 5
زندگي نامه سرتيپ خلبان شهيد غفور جدي 23
شهيد عقيل عرش نشين 33
شهید عمران پستی 36
شهيد برات سقايي 38
شهيد مرتضي فخر زاده 46
در فرازي از وصيت نامه شهيد آمده است: 52
شهيدجمشيد گنجگاهي 53
سعید ابوالحسنی 64
فرامرز بهاپور 65
خلاصه گزارش عملیات والفجر 4 69
نقطه ای از خاطرات شهید عادی سفالی 74
سرگذشت و خاطراتی از جانباز شیمیایی آقای ناصر بهمن زاده 81
منابع 91
مقدمه
هدف اصلی جنگ ها تحمیل اراده سیاسی یک دولت بر دولت دیگر است که از اهداف حداکثری یعنی ساقط کردن نظام سیاسی مستقر در کشور مورد هجوم یا تضعیف قدرت ملی آن کشور یا منابع اقتصادی کشور است.
هدف اساسی و غیر قابل تغییر هر حکومتی حفظ بقای ملی حفظ تمامیت سرزمین و هویت ملی و ارزش ها و منافع علمی است این هدف مهم در اثر جنگ ها و تهاجمات نظامی بیگانگان به صورت شدید به مخاطره می افتد پیروزی سیاسی و نظامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله بر رژیم عراق معادله قدرت سیاسی نظامی منطقه را به نفع ایران رقم زد.
امید است مطالعه دقیق و کامل موضوع جنگ هشت ساله دفاع مقدس توسط استادان محبوب بتواند شناخت و دانایی ما دانشجویان را نسبت به دوران دفاع مقدس افزایش دهد.
آغاز تهاجم عراق بر ایران
سران اوپیک در سال 1353 در شهرالجزیره دور هم جمع شدند مذاکراتی بین شاه ایران و صدام حسین انجام شد که نتیجه آن به قرارداد 1375 الجزیره معروف شد.
صدام حسین در ساعت 20/14 روز 31 شهریور ماه 1359 در مقابل دوربین های تلوزیونی آن قرارداد را ÷اره کرد و با حملات هوایی ظرف چند ساعت چندین نقطه مهم از جمله فرودگاه های کشور ما را مورد هدف قرار داد رژیم بعثت عراق با موافقت و همکاری کاخ سفید آمریکا عملیات تهاجم سرتاسری ارتش خود به خاک ایران را با رمز (یوم الرعد) یعنی روز تندر از تاریخ 31/6/59 رسماً هوایی و زمینی و دریایی آغاز کرد.
هشت سال دفاع مقدس
عراق نـزدیک به 2 سال مـشغول کار روی عـشایر غرب خوزستان بود تا با ورودش به خاک ایران بتواند به نفع خود و علیه ما آنان را وارد صحنه کرده و امتیاز سیاسی بگیرد.
عراق از همان ابتدای پیروزی انقلاب سازماندهی و آموزش کلیه اقدامهای مقدماتی را برای شروع یک تهاجم آغاز و تمهیداتی برای ورود به خاک ایران و اشغال قسمت هایی از آن را مهیا کرده بود.
صدام عقیده داشت خوزستان جزئی از عراق است در مورد ارتش جمهوری اسلامی ایران می توان گفت که پس از قطسع و وابستگی هایی که ارتش طاغوت بدان مبتلا بود و نیز تصفیه امرای خائن و سر سپرده شاهنشاهی، نوعی از هم گسیختگی در ارتش بوجود آمده بود و از طرفی شرایط خاص ابتدای انقلاب سبب شده بود که مرحله دگرگونی و عبور ارتش از دوران انتقال
از ارتش شاه به ارتش جمهوری اسلامی آن چنان که باید می بوده نبود تا اینکه بعد از حذف بنی صدر، زمانی که حاکمیت خط امام بر ارتش امکان پذیر شد، چند نحو تحولات در ارتش آغاز شد.
سپاه هم به طور دائم درگیر با ضد انقلابیون بود و فرصت نداشت تا با یک تشکیلات سازمانی جلو تهاجمی مثل عراق را بگیرد، وضع بسیج مبهم بود شهید چمران فرماندهی آنها را بر عهده گرفته بطور چریکی جلو حمله عراقیان را گرفته بود.
تا اینکه بعدها با تلاش فراوان سپاه و دست بعضی عناصر خط امام، بسیج زیر نظر سپاه قرار گرفت. با این مقدمات، ارتش آماده و مجهز عراق، تهاجم خودش را به سراسر مرز ایران از 31/6/59 آغاز کرد و طبیعی بود که در مراحل ابتدایی موفق می شود پیروزیهایی را کسب و مناطقی از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اشغال خود درآورد.
علی رغم ضعف بسیار در تشکیلات نظام و ارتش ایران مردم با حضور گسترده و روحیه ای قوی و انقلابی، ماشین جنگی عراق را مجبور کرد تا پیشروی خود را متوقف کند و در همان اوایل جنگ، زمین گیر کند. جنگ نیروی ایمان ایرانیان با تانک و زره پوش بود که در واقع عامل اصلی توقف شکر عراق شد. در این رابطه حماسه مقاومت در خرمشهر که حدود یک ماه طول کشید و سرانجام موقعیت جنگ چریکی و نامنظم که متکی به نیروی مردمی و افراد مومن مثل شهید چمران بود نشان داد که جنگ کلاسیک در برابر ارتش قوی و کلاسیک کارایی ندارد نیروهای تعیین کننده در مقطع اول جنگ، نیروهای مردمی بسیج و سپاه بودند مقابله نیروهای مردمی با تهاجم عراق و کسب تجربه از یک طرف و از طرف دیگر، از به وجود آمدن تغییراتی اساسی در ارتش جمهوری اسلامی ایران و محمد و رشدن دست عناصری چون مدنی ها و بنی صدرها، جبهه های جنگ را دستخوش تغییراتی اساسی نمود. نزدیکی
ارتش و سپاه و توجه بیشتر مسئوولان نظام، جنگ ابعاد وسیعتری یافت و آغاز در کسب به پیام رهبر کبیر انقلاب در عملیات مختلف متجلی گشت.
عملیات ثامن الائمه در مورخه 5/7/60 که با هدف شکست حصر آبادان همراه بود، آغازی بود برای وسعت بخشیدن به جنگ در راستای بیرون راندن متجاوزین عراقی از خاک جمهوری اسلامی از یک طرف موجب تقویت روحیه نیروهای خودی بود و از طرفی برای ارتش نیز یک تجربه بود این عملیات نشان داد که ما می توانیم عملیات گسترده و موفق انجام دهیم بنابراین هدف سقوط صدام یا پذیرش شرایط عادلانه صلح، بعـد از آن در تاریخ 10/2/61 در طـریق القدس مناطق وسـیعی از سرزمین های اشغالی، از جمله بستان و خرمشهر بازپس گرفته شد و تلفات زیادی بر ارتش عراق وارد شد.
کشورهای مرتجع منطقه، طی نامه هایی که با مسئولان جمهوری اسلامی رد و بدل کردند در عمل حق جمهوری اسلامی را نادیده گرفته نسبت به موقعیت مرز ایران، از خود بی اعتنایی نشان دادند در این بین وجود کارشناسان عادی و امکانات ناشی از کمک های کشورهای منطقه تاثیر فراوانی در تقویت ارتش عراق داشت تقریباً می توان گفت اکثریت کشورهای جهان به عراق کمک می کردند چون می خواستند جمهوری اسلامی را از ایران بردارند و دوباره شاه را بیاورند از آن جمله:
1ـ شوروی برگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی عراق بود.
2ـ عربستان و کشورهای عربی تامین کننده مالی عراق بودند.
3ـ آمریکا بزرگترین متحد عراق بر علیه ایران بود.
4ـ آلمان بزرگترین کارخانه ساخت سلاح شیمیایی را در عراق ساخت.
5ـ اسپانیا سوئد ژاپن آرژانتین کمک های نظامی متنوعی به عراق می فرستادند.
6ـ سودان، مصر، کویت، اردن، کشورهای عربی با اهداء دلار موشک تسلیحات به صورت رایگان وام بلاعو فرستادن صدها تن سرباز ارتش خود به جنگ های جنگ بر علیه ایران قرار دادن پایگاه های خود برای استفاده هواپیماهای عراقی و حتما موشک بار آن شهرها و اردن اولین کشور عربی بود که به طور رسمی از عراق حمایت کرد و نیروی نظتامی جهت کمک به ارتش عراق به آن کشور فرستاد.
کشورهای اروپایی فرانسه ـ ایتالیا ـ بلژیک ـ سوئیس ـ برزیل و … با دادن موشک و چندین بیلیون مین صد نفر قرارداد ساخت پایگاه نظامی در عراق دادن وام و ساخت بمب های خوشه ای به عراق کمک کردند این ها همه نشان گر کمک کلید کشورهای جهان بر علیه کشور اسلامی ایران بود و سازمان ملل هم در مقابل تمامی این ها سکوت اختیار کرده بود.
رژیم عراق در طول 8 سال دفاع مقدس 242 بار از سلاح های شیمیایی علیه ایران، استفاده کرد. طبق آخرین اعلام سازمان حمایت از مجروحین سلاح شیمیایی مستقر در انگلیس، عراق اولین رژیمی است که غیر نظامیان را با سلاح شیمیایی بمباران کرده است.
پنجوین:
شهر کوچکی است در استان سلیمائیه و 15 کیلومتر از مرز ایران قرار گرفته است. این شهر با نزدیک به 20 هزار نفر در کوهپایه فلات جای گرفته و از سه سو توسط این فلات «شانی حاج شیخ» در بر گرفته شده است.
روستاهای بابوه ـ برده رشه در شهرستان مریوان ایران در روبروی پنجوین قرار گرفته اند.
در زمان جنگ ایران و عراق و پنجوین شهری نشامی شد و عملیات والفجر 4 از سوی ایران در این منطقه انجام شد هدف از این عملیات اتصال ارتفاعات سورن بود این شهر مدت ها پیش خالی از شبکه بومی شده بود در سال 1362 عراق به کاربرد جنگ افزارهای شیمیایی در پیرانشهر و حوالی پنجوین مبادرت کرد. ایران حادثه پنجوین را جنایت جنگی نامید.
شهر پنجوین 475 نفر معلول دارد که عمدتاً به علت انفجار مین ها معلول شده اند امروزه در دو سوی جاده های منتهی به پنجوین تابلوهای هشدار دهنده در مورد مین ها به چشم می خورد و تا سال 2009 تمامی مین های کاشته شده را طرف بیمارستان ـ تاسیسات برق ـ مدارس پارک ها پاکسازی شده اند.
16 منطقه پنجوین دومین منطقه پر از مین در کردستان عراق است.
عراق در مقابل حرکتهای غیر قابل یش بینی و عمده تاکتیکهای ویژه رزمندگان، استکبار جهانی به منظور ممانعت از به هم خوردن معامله نظامی حاکم بر جنگ، اقدام به تقویت عراق، با تکنولوژی پیشرفته، بویژه نیروی هوایی، نمود. در پی آن، عراق تلاش فزاینده ای را به منظور تحت الشعاع قرار دادن پیروزی های نظامی ایران، با دست یازیدن به جنگ نفتکشها در خلیج فارس آغاز کرد.
سال بعد، رزمندگان اسلام جنگ در هور را دوباره آزمایش و عملیات گسترده بدر را در تاریخ 20/12/1363 آغاز کردند. در این عملیات، علی رغم ناکامی در به دست آوردن اهداف، به انهدام نیروی دشمن قناعت شد و در بعد خارجی، بازتاب فراوانی بر جای گذاشت.
ابعاد و ویژگی های عملیات بدر، عراق را به عکس العملی غیر از آنچه تا آن زمان در جنگ مرسوم بود، واداشت. بدین معنا که همزمان با عملیات، حمله های هوایی خود به تهران آغاز کرد.
دشمن در واقع هدفی را که از به راه اندازی جنگ نفتکشسها در خلیج فارس (از نظر اقتصادی) داشت، با تهاجم به شهرهای غیر نظامی، دنبال کرد. در مقطع یاد شده، ضمن اینکه در جبهه نیز بمبارانهای وسیسع شیمیایی به راه انداخت، انتقال جنگ را رزم زمینی به هوا و مناطق مسکونی، نمایانگر شکل جدید در جنگ بود که طبعاً در رویارویی با دشمن در ابعاد جدید تدبیر مقابله به مثل پرتاب موشک به شهرهای عراق، انتخاب و انجام شد.
ترسیم دورنمای جنگ شهرها و سایر فشارهای وارده به جمهوری اسلامی، سبب شد حضرت امام (ره) موضعگیری «جنگ جنگ تا رفع فتنه» را اتخاذ نمایند و با بیان جنگ تا آخرین خانه و آخرین نفر، استراتژی ادامه نبرد را تبیین کردند.
نیروهای نظامی بر تدابیر جدید، مستلزم به طراحی و اجرای عملیاتهای نظامی شدند. در این رابطه، به دلیل شرایط و ویژگی های خاص جنگ، لازم بود تغییراتی در روند جنگ، در بعد پشتیبانی سازمان رزم، ایجاد شود، تا به دست آمدن شرایط لازم امکان غلبه بر دشمن فراهم آید.
به دست آوردن این شرایط، مستلزم زمان بود، لذا بار دیگر انجام عملیات محدود در دستور قرار گرفت. و ظرف چند ماه از سال 1364 (پس از عملیات بدر) عملیاتهای متعددی انجام شد.
انجام عملیات محدود که از یک طرف جذب نیروهای مردمی و افزایش تجارب یگانهای عمل کننده را در بر داشت، این فرصت را به فرماندهان داد تا مقدمات عملیات مهم و اساسی خود را با این پوشش انجام و برای تصرف «فاو» آماده شوند. منطقه عملیاتی فاو، به دلیل موقعیت جغرافیایی آن، اهمیت ویژه ای داشت. تسلط بر شمال خلیج فارس، هم مرزی با کشور کویت و وجود منابع و تاسیسات نفتی مهم، از جمله این موارد است.

فایل : 65 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط