مقاله در مورد مقایسه پردازش های حسی معنایی و ضمنی در اختلال های افسردگی و اسکیزو فرنی

مقاله در مورد مقایسه پردازش های حسی معنایی و ضمنی در اختلال های افسردگی و اسکیزو فرنی

بسمه تعالی
دانشگاه آزاد اسلامي
واحد اردبیل
Ardabil Branch, Islamic Azad University
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد و دکتری حرفه ای
اطلاعات مربوط به دانشجو
اطلاعات مربوط به استاد راهنما اول
اطلاعات مربوط به استاد راهنما دوم
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول
– اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم
اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
عنوان تحقيق به فارسي:
مقایسه پردازش های حسی –معنایی و ضمنی در اختلال های افسردگی و اسکیزو فرنی
عنوان تحقيق به انگلیسی:
Compare sensory processing – the meaning and implications of depression in patients with schizophrenia
پرسش اصلی پژوهش:
چه تفاوتی در پردازش های حسی –معنایی و ضمنی در اختلال های افسردگی و اسکیزو فرنی وجود دارد؟
بیان مسئله: بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
پردازش حسی شاید اساسی ترین عنصر روان شناختی باشد که زیر بنای چگونگی ادراک و واکنش افراد نسبت به محرکهای محیطی را تشکیل می دهد. مطالعات نشان داده اند که جنبه های مختلف پردازش حسی(ثبت پایین، ساسیت حسی، اجتناب از احساس و جستجوی حسی) با پیامد های منفی بالینی همراه است. سبک پردازش حسی به سازه های بازداری رفتاری(کارور و وایت، 1994) درونگرایی(آیزنگ، 1981و 1991؛ گری، 1981) و کمرویی(کاگان، 1994) ارتباط داده شده است. همبستگی بین سبک پردازش حساسیت حسی با درونگرایی و هیجان پذیری در مطالعه ای توسط آرون و آرون(1997) به دست آمده است. مشخص شده است که آستانه حسی پایین و حساسیت حسی با فوبی اجتماعی(نیل ، ادلمن و گلاشان، 2002)، اختلال شخصیت اجتنابی(مایرز و کارور، 2000) و اضطراب و افسردگی(لیس و همکاران، 2005) استرس ادراک شده و سلامتی روانی کمتر(بنهام، 2006) ارتباط دارد. به ویژه در اختلال اسکیزوفرنی، جنبه ای از اختلال که پیچیدگی و ماهیت متناقض آن را تبیین می کند، نابهنجاریهایی در پردازش حسی است. از یک طرف، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به عنوان افرادی بیش از حد حساس به محرکهای حسی توصیف می شوند، برای مثال مطالعاتی با استفاده از تکنیک هایی نظیر بازداری نهفته یک نارسایی در دروازه حسی در بین افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی آشکار کرده اند، به ویژه برای محرکهایی که فیلتر نشده و از نظر اهمیت به
طور مساوی ادراک می شوند(براف، 1993). همزمان با این تحقیقات، شواهد متناقض دیگری نشان می دهند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیش از حد بازداری می کنند و زمان واکنش کندتری دارند(استفی و والدمن، 1993) مطالعات زیادی که به بررسی پردازش حسی در اسکیزوفرنی می پردازند، به نتایج زیر دست یافته اند. در زمینه حساسیت حسی توصیفات اولیه مک گی و چاپمن(1961) درباره نارسایی توجهی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی شامل برخی گزارشات شخصی است که بلند بودن صداها، درخشان بودن رنگ ها، حواس پرتی و بی سازمانی در افراد مبتلا را توصیف می کنند. نارسایی دروازه حسی که به وسیله تکنیک هایی نظیر بازداری پیش از ضربهو بازداری نهفته(براف، 1993؛ مک واود و همکارن، 1993) اندازه گرفته می شود نیز از ناتوانی در فیلتر کردن اطلاعات نامربوط در این اختلال حکایت دارند. ولی بروان و همکاران(2002) در پژوهش خود، هیچ تفاوت معنی داری بین 3 گروه افراد اسکیزوفرنیک، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و افراد سالم از نظر حساسیت حسی پیدا نکردند.
طبق مطالعه براون و همکاران(2002)، اجتناب از احساس در اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی بیشتر از گروه بهنجار بود. افراد با اختلال اسکیزوفرنی به طور مکرر در پاسخ دادن و نسبت دادن معنی به محرکها شکست می خورند. عملکرد آنها در تکالیف زمان واکنش مثالی از پاسخ کند شده در اسکیزوفرنی است(استیفی و والدمن، 1993). جستجوی احساس به عنوان بعد چهارم پردازش حسی به نظر نمی رسد که در اسکیزوفرنی افزایش یابد. فقدان احساس لذت در افراد مبتلا به این اختلال پدیده ای متداول است(آندریسون، 1987). زاکرمن آشکار کرد که فقدان احساس لذت حد کرانه در پیوستار جستجوی حسی می باشد و بین این دو متغیر رابطه منفی وجود دارد(مک کان و همکاران، 1990). براون و همکاران(2002) در پژوهش خود آشکار ساختند که گروههای اسکیزوفرنیک و دو قطبی به طور معنی داری نمرات پایین تری در بعد جستجوی حسی به دست آوردند.
از طرف دیگر در رویکرد پردازش اطلاعات برای تحلیل آسیب شناسی روانی این فرض وجود دارد که افراد بهنجار و نابهنجار به طور نسبی الگوهای ثابتی از پردازش معنایی دارند که می تواند بیانگر تجارب گذشته و رفتار فعلی آنها باشد. در این رویکرد برای درک واکنش های رفتاری افراد نسبت به یک رویداد باید بین معنای عمومی یا ظاهری و معنای خصوصی و شخصی آن در ذهن شخص تمایز قائل شویم. مضمون ویژه تفسیر هر رویداد واکنش عاطفی مشخصی را به دنبال دارد، کسی که برای حادثه ای معنای غیر واقع بینانه در نظر می گیرد، احتمالاًٌ واکنش احساسی غیر واقع بینانه ای نسبت به آن خواهد داشت. این نظر که برداشت ذهنی ویژه از معنای رویدادهای زندگی، نوع واکنش احساسی را مشخص می کند می تواند زیر بنای الگوی شناختی درباره احساسات نابهنجار باشد(بک ،1967).
نقایصی در پردازش معنایی اطلاعات درافراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و خلقی از جمله افسردگی به اثبات رسیده است، اختلال افسردگی یک اختلال عود کننده می‌باشد . بیشتر افرادی که برای اولین بار مبتلا می‌شوند ، حتی در صورت بهبودی کامل نیز دوره‌هایی از عود را تجربه می‌کنند (کلارک، بک ، آلفورد و ویلی، 1999; انگرام، میراندا و سگال، 1998) .افسردگی اختلالی مزمن و عود کننده است که میزان ابتلا به این اختلال به طور فزاینده‌ای در نسل جدید در حال افزایش است (هولان و همکاران ،2007، به نقل از نقی زاده ، 1390). بیشتر پژوهش‌هایی که تا به حال در مورد افسردگی صورت گرفته ، بر علامت شناسی خلق یا فراورده‌های شناختی افسردگی تمرکز داشته‌اند.
در اختلال افسردگی میزان نشخوارهای ذهنی فرد درباره‌ی موضوعات منفی افزایش یافته و بیمار درباره‌ی وقایع ناخوشایند گذشته ، مشغله‌های ذهنی جاری و درباره‌ی احساس بدبینانه‌ای دارد.منظور از نشخوارهای ذهنی ، نگرانی ، حوا سپرتی، سو گیری‌های توجه ، لغزش‌های حافظه ، سرگردانی ذهنی ، رویاپردازی ، توجه بر خود ، افکار وسواسی و فرایندهای ذهنی مزاحمی هستند که منجر به تداخل در فعالیت‌های شناختی می‌شود (کلارک ، 2005).ویلیامز، واتسون، ملود و متیوز(1998) دریافتند که افراد افسرده در مقایسه با افراد غیر افسرده آمادگی بیشتری برای دریافت اطلاعات تهدید آمیز دارند و همچنین ظرفیت شناختی بیشتری برای پردازش چنین اطلاعاتی نشان می دهند و در اختلالات خلقی نیز سیستم پردازش اطلاعات در جهت اطلاعات همخوان با خلق سوگیری پیدا می کند. الگوی همپوشی از این نتایج ویلیام و همکارن(1988) را به این فرضیه هدایت کرد که یک تمایز عمده در ادراک جنبه های شناختی اختلالات عاطفی ممکن است به بحث پردازش پیش توجهی در مقابل پردازش بسطی مربوط باشد. فرایندهای پیش
توجهی شامل فعالیت خودکار بازنمائی و اختصاص منابع اولیه پردازش بر اساس جاذبه عاطفی یک محرک موجود است ولی فرایندهای بسطی شامل بسط راهبردی آیتم موجود با آیتم های مرتبط در حافظه می باشد. در کل نتایج دست آمده به این صورت می باشند که افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در فرایندهای پیش توجهی اختلال دارند ولی در اختلالات عاطفی اختلال در فرایندهای بسطی می باشد(متیوز وساودال، 1991).
در اختلال اسکیزوفرنی نابهنجاری در پردازش اطلاعات معنایی بیشتر در پژوهش های مربوط به گفتار نامنظم آشکار شده است. اعتقاد بر این است که گفتار منظم در افراد اسکیزوفرنی اغلب نتیجه این است که چگونه واژگان و مفاهیمی که این افراد به کار می برند، مفاهیم مرتبط را در مغز فعال می سازد(مک کارلی و همکاران، 1999؛ نستور و همکاران، 1998؛ اسپیتزر، 1997). این فرضیه مدلی از حافظه معنایی را در نظر می گیرد که در آن مفاهیم، همانند گره هایی در یک شبکه بازنمایی می شوند(آندرسون و پیرولی، 1984؛ کولین و لوفتوس، 1975؛ نیلی، 1977). زمانیکه یک گره مفهوم به وسیله یک واژه محرک فعال می شود این فعال سازی از طریق شبکه به گره های مشابه دیگر منتشر می شود. درجه ای که در آن مفهوم مورد نظر، مفهوم دیگری را فعال ساخته و پردازش آن را تسهیل می کند، به قدرت ارتباطات آن در شبکه معنایی مربوط است. بررسی پردازش معنایی در جمعیت غیر بالینی دارای ویژگیهایی اسکیزوتایپال نشان داده است که این افراد در سیستم شناختی خود از واژه های خاصی (نظیر خطر، بزرگ) استفاده می کنند و این واژه ها نیز رفتارهای آنها (به ویژه توهمات و هذیانها) آنها را تعیین می کند(وردوکس و وان اوس، 2001).
بنابراین از آنجا که الگو های رفتاری افراد تحت تأثیر شیوه های پردازش اطلاعات در ذهن آنها می باشد، این سئوال به ذهن می رسد که آیا می توان رفتارهای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی را بر اساس تفاوت هایی در چگونگی پردازش اطلاعات حسی و معنایی تبیین کرد بنابراین مسئله اصلی اصلی پژوهش حاضر بررسی چگونگی پردازش اطلاعات حسی و معنایی در افراد مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی بوده است.
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
پردازش اطلاعات حسی شاید اساسی ترین جنبه روان شناختی نحوه ادراک و واکنش افراد به محرک های محیطی باشد، احساس نه فقط نوع رابطه بین افراد و محیط را تعیین می کند بلکه شواهد در حال رشدی نشان می دهندکه افراد اطلاعات حسی را به شیوه های متفاوتی پردازش می کنند. مخصوصاً اینکه برخی افراد نسبت به دیگران به اطلاعات حسی خیلی حساسند(آرون و آرون، 1997؛ دان، 2001). از آنجا که حساسیت افراطی نسبت به محرکهای حسی و بازداری افراطی و همچنین اختلال در مهارت های اجتماعی که خود نتیجه اختلال در پردازش حسی است، جنبه خیلی مهم اکثر اختلالات روانی به ویژه اختلالات سایکوتیکی نظیر اسکیزوفرنی و افسردگی اساسیرا تشکیل می دهد و شاید این عوامل تعیین کننده اصلی رفتارهایی نظیر کناره گیری، بی علاقگی، حساسیت پذیری و غیره در افراد مبتلا به این اختلالات باشد بنابراین شناسایی سبک پردازش حسی در افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی خود می تواند به شناسایی دقیق این اختلال کمک زیادی بکند.
اطلاعات پس از پردازش حسی وارد مرحله دیگری در سیستم شناختی می شوند که در آن مرحله اطلاعات از نظر معنایی پردازش شده و معنای خاصی از آنها در ذهن ایجاد می شود و در واقع اطلاعات ورودی پردازش شده و معنا و تفسیر منحصر به فردی به خود می گیرند. دراین زمینه پژوهش های متعددی نشان می دهند که در صدور پاسخ از طرف شخص، این تعبیر و تفسیرها مهمتر از خود اطلاعات ورودی است که وارد ذهن شخص می شوند و نوع این پردازش معنایی، تعیین کننده واکنش نهایی افراد خواهد بود، بنابراین شناسایی معانی ای که افراد از اطلاعات ورودی در ذهن ایجاد می کنند و بر اساس آن معانی اطلاعات را ارزیابی می کنند خود می تواند گامی به سوی شناسایی دقیق
محتوای ذهنی در افراد مبتلا به این اختلالات باشد و در نهایت این خود می تواند در درمانهای شناختی – رفتاری اختلالات فوق به کار رفته و به پیشرفت این نوع درمانها کمک فراوانی بکند.
افسردگی و اسکیزو فرنی بیماری جدی است که هر سال ۵/۱ میلیون آمریکایی را مبتلا می کند و موجب می شود که نه تنها خود آنها، بلکه خانواده و دوستان آنها نیز رنج ببرند. خبر خوب اینکه افسردگی نیز مانند سایر بیماریها قابل درمان است، با این حال بیشتر افراد افسرده (نزدیک به ۳/۲ آنها) متوجه بیماری خود نمی شوند و در نتیجه درمان مورد نیاز را دریافت نمی کنند. اکثر مردم نیز افسردگی را یک بیماری نمی دانندبلکه آن را ضعف یا نقص شخصیتی می پندارند. (انجمن پزشکی امریکا). افراد افسرده و خانواده هایشان نیاز دارند و مایلند در مورد عوامل بروز افسردگی اطلاعاتی بدست آوردند.وجود چنین تحقیقاتی ضرورت بررسی بیشتر اختلالات روانی ناشی از افسردگی را در افراد توجیه می نماید. چرا که این مطالعات تا روشن تر نمودن مسائل، رهنمودهای لازم برای برنامه ریزی آتی را در اختیار مسئولین قرار خواهد داد. به علاوه اینگونه تحقیقات، زمینه مناسبی برای مطالعات بعدی تلقی شده و افراد علاقمند را قادر خواهد ساخت تا از نتایج بدست آمده استفاده نموده و در صورت لزوم به انجام پژوهش های مشابه بپردازند.
پیشینه پژوهش (در بیان مختصر پیشینه پژوهش دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
براون و همکاران ( ۲۰۰۲ ) در پژوهش خود، تفاوت معني داري بين سه گروه افراد مبتلا به اسکيزوفرني، افراد مبتلا به اختلال دو قطبي و افراد سالم از نظر حساسيت حسي پيدا نکردند.
جان(2004)نشان داد افراد افسرده نسبت به اطلاعات منفی از خود حساسین نشان میدهند که این بدان معنی است که یاد آوری اطلاعات منفی در این افراد راحت تر انجام میگیرد.
جرم و لیس(2005) در پژوهشی بدست آوردافراد با حساسیت پردازش حسی بالا سطوح بالاتری از اظطراب و افسردگی را تجربه میکنند.
هرشفیلد(2007) بدست آورد یکی از شیوه های پردازش حسی حساسیت پردازش حسی است که گرایش به پردازش عمیق و دقیق محرکات حسی است.
کلامپ(2009)در پژوهشی بدست آوردپردازش معنایی و مطالعات روانی کلامی شواهد اساسی از کسری بخش جلویی خاص سمت چپ مغز ارائه نمیدهد.شواهدی اساسی که ممکن است به طور متفاوت اطلاعات عاطفی را تحت تاثیر عملکرد مغز مربوط به اطلاعات بیطرف در افسردگی قرار دهد .
ریچارد(2013)نشان داد یک اختلال خاص از حافظه آشار را ارائه میدهد و نتیجه آسیب شناسی افسردگی را به قلمرو واقعی بیماری ها سوق میدهد.
پلاس(2015) در پژوهشی بدست آورد حساسیت فرایند حسی به عنوان یک پیش بینی کننده قابل توجهی از پاسخ به درمان پدید آمده است.برنامه پیشگیری به طور موفقیت آمیزی نشانه ها و علائم افسردگی را در دختران با علام حساسیت در فرایند حسی بالا کاهش میدهد .
جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: جنبه نوآوری یا هر ویژگی جدید تحقیق فعلی نسبت به تحقیقات قبلی ( توسط استاد راهنما تکمیل و امضاء شود):
فرضیه ها ی تحقیق:
فرضیه کلی:
1. بین پردازش اطلاعات حسی در اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
2. بین پردازش اطلاعات معنایی در اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
3. بین پردازش اطلاعات ضمنی در اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
اهداف جزئی:
1. بین ثبت حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
2. بین حساسیت حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
3. بین اجتناب از احساس در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
4. بین جستجوی حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی تفاوت وجود دارد.
5. بین افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی در بعد ارزیابی تفاوت وجود دارد.
6. بین افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی در بعد توانایی تفاوت وجود دارد.
7. بین افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی در بعد فعالیت تفاوت وجود دارد.
8. بین افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی در بعد خطر تفاوت وجود دارد.
اهداف پژوهش:
اهداف کلی:
1. بررسی پردازش اطلاعات حسی در اختلالات اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی
2. بررسی پردازش اطلاعات معنایی در اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی
3. بررسی پردازش اطلاعات ضمنی در اختلال اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی
اهداف جزئی:
1. مقایسه ثبت حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی
2. مقایسه حساسیت حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی
3. مقایسه اجتناب از احساس در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی
4. مقایسه جستجوی حسی در افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی
5. مقایسه افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی و افراد بهنجار در بعد ارزیابی
6. مقایسه افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی و افراد بهنجار در بعد توانایی
7. مقایسه افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی و افراد بهنجار در بعد فعالیت
8. مقایسه افراد میتلا به اختلالهای اسکیزوفرنی ، افسردگی اساسی و افراد بهنجار در بعد خطر
نام بهره‏وران در صورت داشتن هدف كاربردي:
تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی: (به صورت مفهومی و عملیاتی)
پردازش اطلاعات حسی: پردازش حسی یا یکپارچگی حسی اشاره دارد به به کار گیری اطلاعات حسی پیرامون خودمان توسط سیستم عصبی و حواس(حرکت، لمس، بوئیدن، چشیدن، شنیدن و دیدن) و سازماندهی آن اطلاعات به نحوی است که بتوانیم به معنای آن چیز دست پیدا کنیم و به طور دقیقی بر روی آن کار کنیم. یکپارچگی حسی اساس یادگیری است، آن چیزی است که به ما اجازه می دهد تا درباره رخدادهای پیرامون دنیای خود یک ایده ای به دست بیاوریم.
پردازش اطلاعات معنایی: شیوه رمزگردانی، اندوزش و بازیابی اطلاعات وارد شده در سیستم های معنایی شخص تحت عنوان پردازش اطلاعات معنایی در نظر گرفته می شود. در قلمرو آسیب شناسی روانی، این دیدگاه متکی بر دو پیش فرض اساسی است. پیش فرض اول این است که در اکثر اختلالات یک ساختار مرضی خاص آن اختلال در حافظه وجود دارد. این ساختار شامل بازنمائیهای به هم پیوسته مربوط به محرکهای خاص، پاسخ های خاص به آن محرکها و معانی متداعی با آن محرکها می باشد
اختلال اسکیزوفرنی: ویژگیهای اصلی اختلال اسکیزوفرنی ترکیبی از علائم و نشانه های مشخص مثبت (هذیانها، توهمات، گفتار آشفته(خروج از خط مکرر یا بی ربطی) و رفتار آشفته یا کاتونیک ) و علائم و نشانه های منفی (کند شدن عاطفه، حرف نزدن، فقدان اراده و فقدان لذت) است که برای مدت قابل ملاحظه ای از یک دوره یکماهه(یا در صورت درمان موفقیت آمیز در مدتی کوتاهتر) وجود داشته و با برخی علائم اختلال همراه است که به مدت دست کم 6 ماه ادامه می یابند. این علائم و نشانه ها با کژکاری اجتماعی یا شغلی بارز همراه استو بر اساس اختلال اسکیزوافکتیو یا یک اختلال خلقی با ویژگیهای روان پریشی توجیه بهتری ندارد و به اثرات فیزیولوزیکی مستقیم ناشی از مصرف مواد یا بیماری جسمانی مربوط نمی باشد. برای شناسایی افراد اسکیزوفرنی نیز از تشخیص روان پزشکی استفاه شد و نمونه افراد اسکیزوفرنی از افرادی انتخاب شد که با تشخیص اسکیزوفرنی در بیمارستان روانی بستری بودند.
اختلال افسردگی اساسی: ويژگي اصلي اين اختلال يك دوره زماني حداقل دو هفته اي است كه در ضمن آن، خلق افسرده و يا بي علاقگي و يا فقدان احساس لذت تقريباً در همه فعاليتها وجود دارد. همچنين فرد بايد دست كم، چهار نشانه از فهرست زير را داشته باشد: تغيير در اشتها و وزن، خواب، فعاليت رواني– حركتي، كاهش انرژي، احساس بي ارزشي
يا گناه، اشكال در تفكر يا تصميم گيري يا افكار عود كننده درباره مرگ و خود كشي، طرح نقشه يا اقدام براي خود كشي. براي تشخيص دوره افسردگي اساسی، نشانه ها يا بايد به تازگي ظاهر شده باشد يا در مقايسه با وضعيت پيش از دوره، آشكارا بدتر شده باشد. نشانه ها بايد در قسمت اعظم روز، تقريباً همه روزه، حداقل به مدت دو هفته متوالي دوام داشته باشد. اين دوره ها بايد با پريشاني يا اختلال قابل ملاحظه باليني در زمينه هاي اجتماعي، شغلي و يا ساير زمينه هاي كاركردي مهم همراه باشند (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2000). در اين پژوهش از تشخیص روان پزشکی جهت تشخیص افراد مبتلا به این اختلال استفاده شد.
روش کار:
الف – روش پژوهش :(ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
روش پژوهش حاضر از نوع لی و مقایسه ای و با استفاده از پرسشنامه های پژوهشی زیر انجام خواهد گرفت.
نیمرخ حسی بزرگسالان
نیمرخ حسی بزرگسالان و نوجوانان توسط براون و دان در سال 2001 از روی نیمرخ حسی دان(1994) برای کودکان ساخته شد.این پرسشنامه یک مقیاس خود گزارشی 60 سوالی است که سبک پردازش حسی را اندازه گیری میکند.سوالات این مقیاس چهار سطح پردازش حسی از جمله حساسیت حسی ثبت پایین،رفتار های بازداری حسی،رفتار های جستجوی احساس را اندازه گیری می کند.این مقیاس در طیف لیکرت 5 نقطه ای درجه بندی میشود و اعتبار و روایی این پرسشنامه 60/0 تا 78/ گزارش شده است.
آزمون افتراق معنای آز گود
این آزمون توسط آز گود ساخته شده و 4 مقیاس را در اندازه گیری معنایی به دست مده است.این ابزار از 10 صفت متضاد تشکیل شده که از آزمودنی خواسته مسشود خود را بر اساس این 10 صفت توصیف کند این مقیاس 7 درجه ای لیکرت بوده و ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه آزگود 85/0 بدست آمده است.
ب – متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این پژوهش را کلیه افراد مبتلا به اختلال اسکیزو فرنی و اختلال افسردگی بستری در بیمارستان ایثار و فاطمی شهرستان اردبیل تشکیل داد.تعداد 50 مبتلا به اختلال اسکیزو فرنی و تعداد 50 مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه مورد مطالعه انتخاب خواهند شد.
روش گرد آوری اطلاعات :
گرد آوری اطلاعات بصورت میدانی و کتابخانه ای و .استفاده از ابزار پرسشنامه در مراکز یاد شده بعد از هماهنگی های لازم با مسئولین او افراد ذی ربط خواهدبود.
روش دقیق اجرای تحقیق:
شیوه جمع آوری اطلاعات به این صورت خواهد بود که پس از مراجعه به بیمارستان های مربوطه و انتخاب نمونه های آماری،پرسشنامه های پژوهشی بر روی آنها اجرا خواهد شد.
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات :
روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و در دو سطح آمار توصیفی شامل جداول و نمودار های توصیفی و آمار استنباطی و تجزیه و تحلیل فرضیه ها با استفاده از آزمون MANOVA (تحلیل واریانس چند متغیری) به عمل خواهد آمد .
فهرست منابع (ابتدا منابع فارسی و سپس منابع انگلیسی به تفکیک نوشته شوند)؛
( مراجع معرفی شده در این بخش باید بر حسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):
( برای نگارش نحوه آدرس دهی منابع فارسی و انگلیسی به آئین نامه پروپوزال نویسی درسایت مراجعه فرمایید.)
Anderson, J.R., Pirolli, P.L., (1984). Spread of Activation, Journal ofExperimental Psychology, 10, 791-798.
Andreason, N.C. (1987). The Diagnosis of Dchizophrenia, Schizophrenia Bulletin, 13, 9-22.
Aron, E.N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing Sensitivity and its Relation to Introversion and Emotionality, Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 345–368.
Beck, A.T., (1967). Depression: Clinical, Experimental and Theatrical Aspects, NewYork: Harper & row.
Benham, G. (2006). The Highly Densitive Person: Stress and Physical Symptom Reports, Personality and Individual Differences, 40, 1433– 1440.
Braff, D.L. (1993). Information Processing and Attention Dysfunctions in Schizophrenia, Schizophrenia Bulletin, 19, 260- 265.
Brown, C., & Dunn, W. (2002). The Adult Sensory Profile, Sam Antonio, TX: Psychological Corporation.
Brown, C., Tollefson, N., Dunn, W., Cromwell, R., & Filion, D. (2001). The Adult Sensory Profile: Measuring Patterns of Sensory Processing, American Journal of Occupational Therapy, 55, 75–82.
Carver, C.S., & White, T. (1994). Behavioral Inhibition, Behavioral Activation, and Affective Responses to Impending Reward and Punishment: The BIS/BAS Scales, Journal of Personality and Social Psychology, 67, 319–333.
Collins, A.M., Loftus, E.F.(1975). A Spreading-activation Theory of Semantic Processing, Psychology Review, 82, 407- 428.
Crider, A. (1997). Perseveration in Schizophrenia, Schizophr, Bull, 23, 63-74.
Cromwell, R.L., (1993). A Summary View of Schizophrenia, In: Cromwell, R. L., Snyder, C.R. (Eds), Schizophrenia: Origins, Processes, Treatment and Outcome, Oxford University Press, New York, pp. 335- 350.
Dunn, L.M. (1997). Peabody Picture Vocabulary Test, 3rd ed., American Guidance Service, Circle Pines, MN.
Dunn, W. (2001). The Sensations of Everyday Life: Empirical, Theoretical, and Pragmatic Considerations, The Journal of Occupational Therapy,55, 608–620.
Eysenck, H.J. (1981). A Model for Personality, NewYork: Springer-Verlag
Eysenck, H.J. (1991). Biological Dimensions of Personality, In L.A. Pervin (Ed.), Handbook of Personality (pp. 244-276). NewYork: Guilford Press.
Goldberg, T.E., & Weinberger, D.R.(1984). Schizophrenia, Training, Paradigms, and the Wisconsin Card sorting Test Redux, Schizophrenia Research, 11, 291- 296.
Gray, J.A. (1981). A Critique of Eysenck’s Theory of Personality, In H.J Eysenck (Ed.), A Model for Personality (pp. 246-276). NewYork:Springer.
Kagan, J. (1994). Galen’s Prophecy: Temperament in human Nature, New York: Basic Books.
Liss, M., Timmel, L., Baxley, K. & Killingsworth, P. (2005). Sensory Processing Densitivity and Its Relation to Parental Bonding, Anxiety, and Depression, Personality and Individual Differences, 39, 1429–1439.
Matthews, G. & Southall, A.(1991). Depression and the Processing of Emotional Stimuli, Journal of Abnormal Psychology, 95, 15- 20.
Mc Cann, S.C., Mueller, C.W., Hays, P.A. Schuer, A.D. & Marsella, A.J. (1990). The Relation between Sensation Seeking and Anhedonia, Personality and Individual Differences, 11, 77-79.
McCarley, R.W., Niznikiewicz, M.A., Salisbury, D.F., Nestor, P.G., O’Donnell, B.F., Hirayasu, Y., Grunze, H., Greene, R.W., Shenton,
M.E., (1999). Cognitive Dysfunction in Dchizophrenia: Unifying Basic Research and Clinical Aspects, Eur. Arch. Psychiatry Clin, Neurosci, 249 (Suppl 4), 69-82.
McDowd, J.M., Filion, D.L., Harris, M.J. & Braf, D.L., (1993). Sensory Gating and Inhibitory Function in Late Life Schizophrenia, Schizophrenia Bulletin, 19, 733- 746.
McGhie, A., Chapman, J. (1961). Disorders of Attention and Conception in Early Schizophrenia, British Journal of Medicine Psychology, 34, 103-116.
Meyer, B., & Carver, C.S., (2000). Negative Childhood Accounts, Sensitivity, and Pessimism: A Study of Avoidant Personality Disorder Features in College Students, Journal of Personality Disorders, 14, 233-248.
Muntaner, C., Pulver, A.E., McGrath, J. & Eaton, W.W., (1993). Work Environment and Schizophrenia: An extension of the Arousal Hypothesis to Occupational Self-selection, Social Psychiatry Epidemiology, 28, 231- 238.
Neal, J., Edelmann, R.J., & Glachan, M. (2002). Behavioral Inhibition and Symptoms of Anxiety and Depression: Is There a Specific Relationship with Social Phobia? British Journal of Clinical Psychology, 41, 361-374.
Neely, J. (1977). Semantic Priming and Retrieval from Lexical Memory: Roles of Inhibitionless Spreading Sctivation and Limited-capacity Attention, Journal of Experimental Psychology, 106, 226-254.
Nestor, P.G., Akdag, S.J., O’Donnell, B.F., Niznikiewicz, M., Law, S.,Shenton, M.E., McCarley, R.W., ( 1998). Word Recall in Schizophrenia:A Connectionist Model, American Journal of Psychiatry, 155, 1685-1690.
Smolewska K.A., McCabe, S.B. & Woody, E.Z. (2006). A Psychometric Evaluation of the Highly Sensitive Parson Scale: The Components of Sensory-processing Sensitivity and Their Relation to the BIS/BAS and ‘‘Big Five, Personality and Individual Differences, 40: 1269-1279.
Spitzer, M., Braun, U., Hermle, L., Maier, S. (1993). Associative Semantic Network Dysfunction in Thought-disordered Schizophrenic Patients: Direct Evidence from Indirect Semantic Priming, Biol, Psychiatry, 34:864-877.
Steffy, R.A. & Waldman, I. (1993). Schizophrenic Reactions Time: NorthStar or Shooting Star, In: Cromwell, R.L., Snyder, C.R. (Eds),Schizophrenia: Origins, Processes, Treatment and Outcome, (pp. 241-257). Oxford University Press, NewYork, pp. 111- 134.
Verdoux, H. & Van Os, J.(2002). Psychotic Symptoms in Non-clinical Populations and the Continuum of Psychosis, Schizophrenia Research, 54, 59- 65.
Williams, M., Watson, F., Meloud, C. & Mathews, A. (1988). CognitivePsychology and Emotional Disorders, NewYork: Wiley.
استفاده از امكانات آزمايشگاهي
آيا براي انجام تحقيقات نياز به استفاده از امكانات آزمايشگاهي واحد اردبیل مي‌باشد؟ بلي خير
در صورت نياز به امكانات آزمايشگاهي لازم است نوع آزمايشگاه، تجهيزات، مواد و وسايل مورد نياز در اين قسمت مشخص گردد.
جدول مواد مصرفی مورد نیاز:
آیا برای انجام تحقیقات نیاز به حمایت از سایر مراکز خارج از واحد اردبیل می باشید؟ بلي خير
فهرست آزمایشهایی که لازم است خارج از دانشگاه انجام شوند :
سایر ملزومات:
پیش بینی زمان بندی فعالیت ها ومراحل اجرایی تحقیق و ارائه گزارش پیشرفت کار
تاریخ شروع:…………………………… ب- مدت زمان انجام تحقيق:……………………..ج- تاريخ اتمام:…………………..
توجه:
1- زمان و نوع فعالیت های اجرایی پایان نامه حتی الامکان باید با مندرجات جدول منطبق باشد.
حداقل زمان قابل قبول برای پیش بینی مراحل مطالعاتی و اجرایی پایان نامه کارشناسی ارشد 6 ماه و حداکثر 12 ماه می باشد.
نتایج تحقیقات و پایان نامه های دانشجویان و درآمدهای مالی ناشی از آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل بوده و هیچ شخصیت حقیقی یا حقوقی بدون اجازه دانشگاه حق بهره برداری از آن را نخواهد داشت.لذا دانشجو واساتید راهنما ومشاور متعهد می شوند کلیه مفاد بخشنامه های 75384/87 مورخ 22/3/86 و 251094/87 مورخ 29/7/87 را در رابطه با حفظ حقوق مادی و معنوی دانشگاه رعایت کنند ومسئولیت عواقب حاصل ازعدم رعایت مفاد بخشنامه های فوق را می پذیرند.
همچنین امضا ء کنندگان متعهد می شوند که آدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل را چه در مقالات فارسی و چه در مقالات انگلیسی مطابق بخشنامه 507492/87 مورخ 23/12/89 بنویسند ( این بخشنامه در سایت اینترنتی حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل قرار دارد) در غیر این صورت کلیه عواقب حاصل از این تخلفات حقوقی به عهده نویسنده رابط خواهد بود و موضوع به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی همراه با مستندات گزارش خواهد شد تا تصمیم گیری در این مورد انجام گیرد.
بند 6 صورت جلسه شورای معاونین منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی به شرح زیر است :
درخصوص مقالات منتج از پایان نامه ها و طرح های پژوهشی در صورت اضافه شدن نام فرد دیگر در مقاله ( که در پروپوزال پیش بینی نشده باشد). باید مجوز لازم از شورای پژوهشی واحد مربوطه باید اخذ شده باشد.
بدیهی است که در صورت عدم رعایت مصوبه فوق مسئولیت عواقب حاصل از تخلف به عهده نویسنده رابط مقاله خواهدبود.
نام و نام خانوادگی و امضاء استاد راهنما : نام و نام خانوادگی و امضاء استاد مشاور 1:
نام و نام خانوادگی و امضاء دانشجو: نام و نام خانوادگی و امضاء مدیر گروه رشته :
نام و نام خانوادگی و امضاء رئیس دانشکده یا مدیر تحصیلات تکمیلی:
فرم شماره 1
فرم تعهد اساتيد در قبال نتايج حاصل از پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد يا رساله دكتري
اينجانبان اساتيد راهنما و مشاور پايان‌نامه / رساله، خانم/آقاي …………………………………، دانشجوي مقطع……………………… رشته ….. گرايش……….. باعنوان«……………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………… متعهد مي‌شويم بدون در نظر گرفتن حقوق دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبیل نسبت به انتشار نتايج حاصل از تحقيق مذكور (در قالب كتاب، مقاله، طرح تحقيقاتي، اختراع، اكتشاف و …) اقدام ننمائيم.
نام و نام‌خانوادگي استاد راهنما: نام و نام‌خانوادگي استاد مشاور:
تاريخ و امضاء تاريخ و امضاء
فرم شماره 2
فرم تعهد دانشجويان در قبال نتايج حاصل از پايان‌نامه كارشناسي‌ارشد يا رساله دكتري
اينجانب ……………………………………… دانشجوي ورودي ………………………. مقطع ………………………… رشته ………………….. گرايش …………………….. كه موضوع پايان‌نامه/رساله‌ام تحت عنوان: «………………………………………………………………………………………………………………………………………………….» در شوراي گروه تخصصي به تصويب رسيده، متعهدمي‌گردم:
الف) كليه مطالب و مندرجات پايان‌نامه/ رساله ام بر اساس اصول علمي و حاصل از تحقيقات خودم تهيه شود و در صورت استفاده از مطالب، نتايج تحقيقات، نقل قول‌ها، جداول و نمودارهاي ديگران در پايان‌نامه/رساله، منابع و ماخذ آن به نحوي كه قابل تشخيص و تفكيك از متن اصلي باشد قيد گردد.
ب) در صورتيكه از نتايج تحقيقاتم علاوه بر پايان نامه / رساله، كتاب ، مقاله، اختراع، اكتشاف و هر گونه توليدات علمي حاصل شود، صرفاً بنام دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبیل بوده و اين موضوع صراحتاً در مكاتبات و توليدات اينجانب درج و بر اساس ضوابط دانشگاه اقدام نمايم.
ج) در صورت استفاده از كمكهاي مالي و غير مالي نهادهاي دولتي و غير دولتي از موضوع تحقيق اينجانب مراتب را كتباً به دانشكده اطلاع دهم در غير اينصورت دانشكده مجاز به تغيير عنوان پايان‌نامه يا ساير اقدامات حقوقي مي‌باشد. نام و نام‌خانوادگي دانشجو
تاريخ و امضاء
فرم شماره 4
فرم تعهد برای دانشجویا ن علوم و تحقیقات اردبیل
اینجانبان اساتید راهنما و مشاور پایان نامه / رساله خانم / آقای …………………………. دانشجوی مقطع ………………… رشته ……………………………. گرایش ………………….. متعهد میشویم در کلیه تولیدات علمی مستخرج از این پایان نامه / رساله (اعم از مقاله، طرح پژوهشی، کتاب، اختراع و ….) که به منظور استفاده از تسهیلات تشویقی، سفرهای علمی، فرصت مطالعاتی و امتیاز ارتقاء علمی (اعضاء هیات علمی واحد و ….) ارائه میگردد، نسبت به درج آدرس دقیق دانشگاه و واحد و رعایت ترتیب و توالی آن به عنوان تنها

فایل : 16 صفحه

فرمت : Word

38900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط