مقاله در مورد مقایسه سلامت روان ،هوش هیجانی،نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای

مقاله در مورد مقایسه سلامت روان ،هوش هیجانی،نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای

دانشگاه آزاد اسلامي
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ardabil
فرم پيشنهاد تحقيق
پايان‏نامه‌ی كارشناسي ارشد
عنوان تحقيق به فارسي:
نام دانشجو: دانشکده:
نام خانوادگی دانشجو: گروه تخصصی:
رشته تحصيلي: گرايش:
نيمسال ورود به مقطع جاري: نيمسال شروع به تحصيل :
نام و نام خانوادگی استاد راهنما: نام و نام خانوادگی استاد (اساتيد) مشاور:
1- 1-
2-
تاريخ تصويب در شوراي گروه تخصصي: تاريخ تصويب در شوراي پژوهشي واحد علوم و تحقیقات اردبیل :
تأیید کارشناس پژوهشی تائيد مدير پژوهشي تائيد رئيس
واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل: واحد علوم و تحقیقات اردبیل:
تاريخ ارسال به حوزه پژوهشي واحد علوم و تحقیقات(تهران):
تاريخ بررسي وتاييد امور پژوهشي واحد: تأييد مديركل پژوهشي:
تأييد معاون پژوهشي واحد:
توجه: لطفاً اين فرم با مساعدت و هدايت استاد راهنما تكميل شود.
اطلاعات مربوط به دانشجو:
نام: …………………………………نام‏خانوادگي: ……………………………………..شماره دانشجويي:…………………………………….
مقطع:………………………………رشته تحصيلي: ……………………………………گروه تخصصي:……………………………………….
گرایش:……………………………نام‌دانشكده:………………………………………..سال ورود به مقطع جاري: ………………………… نيمسال ورودي:……………………….
آدرس پستي در اردبیل: ……………………………………………………………………………………………………………………………..
آدرس پستي در شهرستان:………………………………………………………………………………………………………………………….. تلفن ثابت محل سكونت: ……………………….. تلفن همراه:…………………………… تلفن محل كار: ………………………… دورنگار:…………………………… پست الكترونيك: …………………………………………………….
اطلاعات مربوط به اساتید راهنما و مشاور:
تذكرات:
دانشجويان دوره كارشناسي ارشد می‌توانند يك استاد راهنما و حداكثر دو استاد مشاور و دانشجويان دوره دكتري حداكثر تا دو استاد راهنما و دو استاد مشاور مي‏توانند انتخاب نمايند.
در صورتي كه اساتيد راهنما و مشاور مدعو مي باشند، لازم است سوابق تحصيلي، آموزشي و پژوهشي كامل ايشان (رزومه كامل) شامل فهرست پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‏هاي دكتري دفاع شده و يا در حال انجام كه اساتيد مدعو، راهنمايي و يا مشاوره آنرا بر عهده داشته‏اند، به همراه مدارك مربوطه و همچنين آخرين حكم كارگزيني (حكم هيأت علمي) ضميمه گردد.
اساتيد راهنما و مشاور موظف هستند قبل از پذيرش پروپوزال، به سقف ظرفيت پذيرش خود توجه نموده و در صورت تكميل بودن ظرفيت پذيرش، از ارسال آن به دانشگاه و حوزه پژوهشي و يا در نوبت قراردادن و ايجاد وقفه در كار دانشجويان جداً پرهيز نمايند. بديهي است در صورت عدم رعايت موازين مربوطه، مسئوليت تأخير در ارائه پروپوزال و عواقب كار، متوجه گروه تخصصي و دانشكده خواهد بود.
اطلاعات مربوط به استاد راهنما:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): ……………………………………………..
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور اول:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
اطلاعات مربوط به استاد مشاور دوم:
نام و نام خانوادگي:………………………………………………..آخرين مدرك تحصيلي دانشگاهي/ حوزوي ……………………
تخصص اصلي:……………………… رتبه دانشگاهي (مرتبه علمي): …………………… تلفن همراه: …………………………………
تلفن منزل يا محل كار:……………………………….. آدرس پست الکترونیکی(Email): …………………………………………….
نحوه همکاری با واحد علوم و تحقیقات:
تمام وقت نیمه وقت مدعو
4- اطلاعات مربوط به پايان‏نامه:
الف- عنوان تحقیق
1- عنوان به زبان فارسی:
مقایسه سلامت روان ،هوش هیجانی،نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای
2- عنوان به زبان انگليسي/(آلماني، فرانسه، عربي):
تذكر: صرفاً دانشجويان رشته‏هاي زبان آلماني،‌فرانسه و عربي مجازند عنوان پايان‏نامه خود را به زبان مربوطه در اين بخش درج نمايند و براي بقيه دانشجويان، عنوان بايستي به زبان انگليسي ذكر شود.
Comparación de la salud mental, la inteligencia emocional, la atención y la memoria en los perfiles no adictos adolescentes MTAD Juego
ب – تعداد واحد پايان‏نامه: 6 واحد
ج- بيان مسأله اساسي تحقيق به طور كلي (شامل تشريح مسأله و معرفي آن، بيان جنبه‏هاي مجهول و مبهم، بيان متغيرهاي مربوطه و منظور از تحقيق به صورت مستند) :
واژه نوجواني معادل كلمه لاتين Adolescere به معناي بزرگ شدن گرفته شده است و دوره زماني بين بلوغ و رسيدن به kenny وjab نوجواني را به عنوان دوره انتقال از كودكي به بزرگسالي تعريف كرده اند كه بوسيله تلاش جهت رسيدن به اهداف در ارتباط با انتظارات فرهنگي و جهش هاي رشد اجتماعي عاطفي و جسماني مشخص مي شود(کنی و جاب،1995). دوران نوجواني مقطع بسيار حساسي از زندگي است كه در آن هر فردي با تغييرات گسترده شناختي وساختاري روبه رواست(یانگ و همکارن 2005) مطالعات نشان داده است كه در سالهاي اخير مشکلات عاطفي و رواني در ميا ن دانش آموزان روند صعودي نگران كنندهاي داشته تا جا يي كه پديدههاي
نابهنجاري نظير خودكشي، اعتياد بزهكاري، ترك تحصيل و افت تحصيلي و … به صورت موانع جديد، پيشرفت دانش آموزان را تحت تأثير قرار داده است(حسینی وهمکاران2003)
باز یهای رایانه ای به عنوان یک پدیدة اجتماعی در کنار سایر رسانه های صوتی و تصویری در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناور یهای ارتباطی، طی سا لهای اخیر با کشش و جاذبه های حیر ت انگیز، عمد ه ترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می کند و نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه به نظر می رسد به صورت اعتیاد در امده وحتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانوادهاختصاص دهند نیز پوشش داده است (شاوردی وشاوردی،1388)
برخی مطالعات نشان میدهند که بازیهای رایانه ای – ویدئویی سبب افزایش سطح پرخاشگری و رفتار خصمانه (اندرسون و دیل ،2000 اندرسون و بوشمن،2001؛ویلیامز و کلیپینگر2002) ،کاهش صبر در برابر ناکامی (انتونی و ملونی ،2003) ، اعتیاد و وابستگی(گریفیتزو هانت،1998)، کاهش روابط اجتماعی و ضعف عملکرد تحصیلی( دورکین و باربر،2002)، تفکر حل مسأله(هانگ و لیو2003)، رشد استدلال فضایی و تواناییهای شناختی ویژه (سابراهیمنام و گرین فیلد،1994؛اکاگاکی و فرنچ،1994، به نقل از پرومحسنی و همکاران،1383)کودکان را بهبود بخشند.
سلامت روان یکی از بحث های مهمی است که همه جوامع توجه خاصی به ان دارند سازمان جهانی بهداشت،سلامت روان را جنین تعریف می کند:حالت سلامتی کامل یعنی از نظر فیزیکی ،روانی و اجتماعی شخص سالم باشد نه فقط اینکه شخصی بیماری یا ناتوانی جسمی داشته باشد بیمار است(نوربخش،1378) سازمان بهداشت جهانی (1990)ضمن توجه دادن مسئو لان کشورها به تامین سلامت جسمانی روانی و اجتماعی افراد جامعههمواره به این نکته تاکید دارد همواره بر این نکته تاکید دارد که هیچ یک از این سه بعد بر دیگری برتری ندارد.پژوهش های مختلفی در زمینه سلامت روان صورت گرفته است.محتشم و همکاران(1389)به بررسی تاثير اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر سلامت جسمي و رواني دانش آموزان
دختر و پسر مقطع راهنمايي شهر بيرجند پرداختند نتیج حاصله نشان داد بين سلامت جسمي و رواني دانش آموزاني که به بازي هاي رايانه اي اعتياد دارند با دانش آموزاني که اعتياد ندارند، تفاوت معني داري ديده نشد. همبستگي مثبت بين اعتياد به بازي هاي رايانه اي و ميزان اضطراب، اختلال خواب و افسردگي ديده شد. بين ميزان اعتياد به بازي هاي رايانه اي و اختلال در کارکرد ا جتماعي نيز رابطه معکوس و معني دار اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر ابعاد گوناگون سلامت تاثير گذار است. اين اعتياد سبب اختلال در سلامت جسمي، افزايش ميزان اضطراب و افسردگي دانش آموزان، ولي کاهش اختلال در کارکرد اجتماعي آنان مي شود. زمانی و همکاران(1388) طی پژوهشی به بررسی تاثير اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر سلامت جسمي و رواني دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي شهر اصفهان پرداختند نتایج نشان دادعتياد به بازي هاي رايانه اي بر ابعاد مختلف سلامت تاثيرگذار است و با اعتياد به بازي هاي رايانه اي اختلال در سلامت جسمي، ميزان اضطراب و افسردگي افراد بيشتر مي شود ولي اختلال در كاركرد اجتماعي آنان كمتر مي شود.
یکی از متغییر های دیگری که در این پژوهش به ان پرداخته شده هوش هیجانیEQ است هوش هيجاني عبارت است از ظرفيت ادراك، ابراز، شناخت، كاربرد و مديريت هيجانها در خود و ديگران.(مایرو سالوی،1997) افرادي همچون سارف(2008به نقل از رهنما وععبدالملکی،1388) ،تأثير هوش هيجاني بر موفقيت شغلي و تحصيلي را نشان داده اند. او خاطر نشان ميكند كه در بسياري از موارد و در انجام دادن برخي از تكاليف شغلي و تحصيلي نقش هوش هيجاني حتي بالاتر از هوش شناختي است. در پژوهش ديگري نشان داده شد كه تركيب هوش هيجاني و هوش تحصيلي در رشد دانش، كمك به سلامت و مراقبت از فراگيران و همچنين موفقيت تحصيلي آنها عاملي كليدي به شمار مي رود (کنت و نواک،2007به نقل از رهنما و عبدالملکی،1388). پاركر، سامرفيلدپد ، هوگان و مجسكي(2004،به نقل از رهنما و عبدالملکی،1388) نشان دادند كه سه بعد از ابعاد هوش هيجاني الگوي بار-ان(2000) پيش بيني كنندة معناداري براي موفقيت تحصيلي هستند.بیرامی منصور (1378) در پزوهش خود نشان داد اموزش هوش هجانی بر ابراز وجود،خود کارامدی،و سلامت روان دانش آموزان تاثیر معنی داری داشت.
توجه يكي ازمهم ترين فعاليت هاي عالي ذهن است و به تنهايي يكي از جنبه هاي اصلي ساختار شناختي است كه در ساختار هوش، حافظه و ادراك نيز نقش مهمي دارد. ميزان توجه يادگيرندگان،از عوامل اصلي در امر آموزش و يادگيري است به طوري كه بندورا تأكيد مي كند كه مرحله ي ابتدايي هر يادگيري با توجه آغاز مي شود و اگرتوجه كافي نباشد، يادگيري فرد خدشه دار مي گرددمطالعه ي استر(2004)برروي 8 نفر نوجوان مبتلا به ناتواني هاي يادگيري و 8 نفر نوجوان عادي همگن نشان داد كه افراد داراي ناتواني هاي يادگيري در توجه بصري انتخابي، تغيير توجه و توجه پايدار از عملكردضعيف تري برخوردار هستند.و این موضوع نشان از اهمیت زیاد توجه در امور مختلف روزانه می باشد.
. درعمل تمام فعاليت‌هاي روزانه‌ي ما (صحبت‌كردن، فهميدن، خواندن، ارتباط اجتماعي و …) وابسته به دريافت و ذخيره‌ي اطلاعات از محيط پيرامون ما مي‌باشد. حافظه و يادگيري ما را قادر مي‌سازد تا مهارت‌هاي تازه‌ بياموزيم و رفتارهاي تازه‌ در خود ايجاد كنيم. زندگي سرشار از تجربه‌هاي مستقلي است كه هريك مي‌تواند جديد و ناشناخته باشد.و بدون دسرسی به این تجارب امکان ادامه زندگی بصورت زندگی امروزی امکان پذیر نخواهد بود.حافظه به ويژه حافظه كاري نيز به عنوان يكي از عوامل مهم در امر يادگيري است (مارسوا2006) مطالعات نشان میدهند که بازیهایرایانهای – ویدئویی ،تفکر حل مسأله(هانگ ولیو2003) رشد استدلال فضایی و تواناییهای شناختی ویژه (سابراهمینام و گرینفیلد ،1994،اکاگاکی و فرنچ،1994)کودکان را بهبود می بخشد.مطالعات زیادی در زمینه اینترنت،بازی های رایانه ای و اثرات ان
صورت گرفته است ما در این پژوهش به دنبال دستیابی به این سوال هستیم که ایا بین سلامت روان ،هوش هیجانی و نیم رخ حافظه و توجه در نوجوانان معتاد به بازی های رایانه ای و غیر معتاد به بازی های رایانه ای تفاوت وجود دارد؟
د – اهمیت و ضرورت انجام تحقيق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهاي تحقيقاتي موجود، ميزان نياز به موضوع، فوايد احتمالي نظري و عملي آن و همچنين مواد، روش و يا فرآيند تحقيقي احتمالاً جديدي كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد):
دوران نوجواني مقطع بسيار حساسي از زندگي است كه در آن هر فردي با تغييرات گسترده شناختي وساختاري روبه رواست (یانگ و همکارن 2005) مطالعات نشان داده است كه در سالهاي اخير مشکلات عاطفي و رواني در ميا ن دانش آموزان روند صعودي نگران كنندهاي داشته تا جا يي كه پديدههاي نابهنجاري نظير خودكشي، اعتياد بزهكاري، ترك تحصيل و افت تحصيلي و … به صورت موانع جديد، پيشرفت دانش آموزان را تحت تأثير قرار داده است(حسینی وهمکاران2003). باز یهای رایانه ای به عنوان یک پدیدة اجتماعی در کنار سایر رسانه های صوتی و تصویری در دنیای امروز به دلیل رشد چشمگیر فناور یهای ارتباطی، طی سا لهای اخیر با کشش و جاذبه های حیر ت انگیز، عمد ه ترین مخاطبان خود را از میان کودکان و نوجوانان انتخاب می کند و نه تنها بخش قابل توجهی از اوقات فراغت این قشر را به خود اختصاص داده بلکه به نظر می رسد به صورت اعتیاد در امده وحتی اوقاتی را که آنان باید به انجام تکالیف درسی یا حضور در جمع خانوادهاختصاص دهند نیز پوشش داده است (شاوردی وشاوردی،1388).بازی های رایانه ای در کنار مزیت های که دارد (افزایش خلاقیت ،هوش فضایی ،یادگیری برخی مهارت های عملی و فکری و…)،ممکن است اگر نوع باز ی متناسب با سن و فرهگ و محتوای بازی انتخاب نشود، برخی مخاطرات(پرخاشگری ،انزوای اجتماعی و …) نیز به همراه داشته باشد. برخی مطالعات نشان میدهند که بازیهای رایانه ای – ویدئویی سبب افزایش سطح پرخاشگری و رفتار خصمانه (اندرسون و دیل ،2000 اندرسون و بوشمن،2001؛ویلیامز و کلیپینگر2002) ،کاهش صبر در برابر ناکامی (انتونی و ملونی ،2003) ، اعتیاد و وابستگی(گریفیتزو هانت،1998)، کاهش روابط اجتماعی و ضعف عملکرد تحصیلی( دورکین و باربر،2002)، تفکر حل مسأله(هانگ و لیو 2003) ، رشد استدلال فضایی و تواناییهای شناختی ویژه (سابراهیمنام و گرین فیلد،1994؛اکاگاکی و فرنچ،1994، به نقل از پرومحسنی و همکاران،1383)کودکان را بهبود بخشندیکی از مسائل مهمی که ممکن است استفاده نامناسب از بازی های رایانه ای بهمراه داشته سلامت جسمی و روانی نوجوانان را به مخاطره بیندازد. که به مخاطره افتادن سلامت روانی و جسمی می تواند از نظر شخصیتی،جسمی ،ارتباطات اجتماعی ،درسی،خانوادگی ،…این افراد را تحت تاثیر قرار دهد.وآینده شغلی ،اقتصادی ،اجتماعی ،….این نوجوانان راتحت تاثیر قرار دهد و برای خانواده های این افراد مشکلاتی از این دست به ارمغان بیاورد.حافظه و توجه و هوش هیجانی از مهم ترین مولفه هایی هست که در ارتباطات و اعمال روزانه نقش به سزایی ایفا می کند.بنابرین ضرروت تحقیقات بیشتر در این ضمینه به وضوح احساس می شود.
ه- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بيان مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظري تحقیق با ارائه منابع):
محتشم و همکاران(1389)به بررسی تاثير اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر سلامت جسمي و رواني دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي شهر بيرجند پرداختند نتیج حاصله نشان داد بين سلامت جسمي و رواني دانش آموزاني که به بازي هاي رايانه اي اعتياد دارند با دانش آموزاني که اعتياد ندارند، تفاوت معني داري
ديده نشد. همبستگي مثبت بين اعتياد به بازي هاي رايانه اي و ميزان اضطراب، اختلال خواب و افسردگي ديده شد. بين ميزان اعتياد به بازي هاي رايانه اي و اختلال در کارکرد ا جتماعي نيز رابطه معکوس و معني دار اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر ابعاد گوناگون سلامت تاثير گذار است. اين اعتياد سبب اختلال در سلامت جسمي، افزايش ميزان اضطراب و افسردگي دانش آموزان، ولي کاهش اختلال در کارکرد اجتماعي آنان مي شود
زمانی و همکاران(1388) طی پژوهشی به بررسی تاثير اعتياد به بازي هاي رايانه اي بر سلامت جسمي و رواني دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي شهر اصفهان پرداختند نتایج نشان دادعتياد به بازي هاي رايانه اي بر ابعاد مختلف سلامت تاثيرگذار است و با اعتياد به بازي هاي رايانه اي اختلال در سلامت جسمي، ميزان اضطراب و افسردگي افراد بيشتر مي شود ولي اختلال در كاركرد اجتماعي آنان كمتر مي شود.
فرجی و همکاران(1381) به بررسی اثر بازی های رایانه ای بر فعالیت ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان پرداختند نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هیجان های ناشی از از بازی های رایانه ای ،موجب افزایش معنادار خطا های ازمودنی ها در ازمون کهس(005/ P<) و تغییرات معنادار شاخص های مربوط به لنفوسیت ها(100/P<)،ایزینوفیل ها (005/P<)و نوتروفیل های خون(005/P<) انان میشود.
غلامی توران پشتی وکریم زاده(1390) تحقیقی با عنوان تاثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه ان با سازگاریروانی دانش اموزان انجام دادند نتایج نشان داد دانش اموزانی که بازی های رایانه ای انجام میدادند در دو بعد خلاقیت،نمرات پایین تری گرفتند همچنین متغییر انعطاف پذیری با سازگاری عاطفی در سطح (01/pP).
و – جنبه جديد بودن و نوآوري در تحقيق: (ذیل این قسمت توسط استاد راهنما امضاء شود)
پیشرفت روز افزون تکنولوژی و پدیدار شدن بازی ها و سرگرمی های جدید همراه با مزایا و معایب خاص خود میباشد و عمده ترین مخاطبان این بازی ها کودکان و نوجوانان هستند که در اینده مدیریت و اداره هر کشور بر عهده ان ها خواهد بود. در تمامی کشور ها توجه خاص به این قشر از جامعه میشود و تحقیقات زیادی در این زمینه صورت می گیرد.به دلیل اینکه در مورد مقایسه سلامت روان ،هوش
هیجانی،نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای هیچ مقاله ای در درسایت های علمی و لیست پایانامه های داخل کشور پیدا نشد لذا جنبه نوآوری و جدید دارد.
ز- اهداف مشخص تحقيق (شامل اهداف آرماني، کلی، اهداف ويژه و كاربردي):
اهداف کلی:
هدف کلی این پژوهشمقایسه سلامت روان ،هوش هیجانی،نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای
اهداف جزئی:
مقایسه سلامت روان در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای
مقایسه هوش هیجانی در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای
مقایسه نیمرخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای
ح – در صورت داشتن هدف كاربردي، نام بهره‏وران (سازمان‏ها، صنايع و يا گروه ذينفعان) ذكر شود (به عبارت دیگر محل اجرای مطالعه موردی):
آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه ها،مراکز تحقیقاتی و مراکز مشاوره
ط- سؤالات و فرضيه‏هاي تحقیق(مطابق با اهداف تحقیق):
1- سلامت روان در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
1-1-بین نشانه هاي جسماني در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
1-2- اضطراب در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
1-3- بدكاركردي اجتماعي در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
1-1- افسردگي در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
2-بین هوش هیجانی در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
2-1-خوش بيني در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است
2-2-درك و ارزيابي عواطف خود و ديگران در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است
2-3-خودآگاهي در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است
2-4-مهارت اجتماعي در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است
3-نیم: رخ توجه و حافظه در نوجوانان متعاد و غیر معتاد به بازی های رایانه ای متفاوت است.
ی- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی با استناد به منابع کاربردی):
تعریف مفهومی: سلامت روان: حالت سلامتی کامل یعنی از نظر فیزیکی ،روانی و اجتماعی شخص سالم باشد نه فقط اینکه شخصی بیماری یا ناتوانی جسمی داشته باشد بیمار است(نوربخش،1378)
تعریف عملیاتی:در این پژوهش منظور ازسلامت روان نمره ای است که ازمودنی در مقیاس پرسشنامه ي سلامت عمومي28 سوالي ،(GHQ-28) دریافت می کند.اين پرسشنامه ، از 4 خرده مقياس نشانه هاي جسماني، اضطراب، بدكاركردي اجتماعي و افسردگي تشكيل شده است . نظام نمره گذاري اين پرسشنامه، بر اساس مقياس ليكرت مي باشد كه به هر يك از موقعيت هاي چهار گانه ، نمره ي (0-1-2-3) داده مي شود (گلدبرگ و هيلير،1979) ومقیاس اندازه گیری ان فاصله ای است.
تعریف مفهومی: هوش هیجانی: هوش هیجانیEQ است هوش هيجاني عبارت است از ظرفيت ادراك، ابراز، شناخت، كاربرد و مديريت هيجانها در خود و ديگران.(مایرو سالوی،1997)
تعریف عملیاتی: منظور از هوش هیجانی نمره ای است که ازمودنی درپرسشنامة هوش هيجاني 4 پترايدز و فارنهايم(2001)بدست می اورد. چهار ويژگي هوش هيجاني كه در اين مقياس مورد سنجش قرار مي گيرد، عبارت اند از: خوش بيني ، درك و ارزيابي عواطف خود و ديگران، خودآگاهي و مهارت اجتماعي (گلمن، مترجم ة بلوچ، 1379).
تعریف مفهومی: نیم رخ حافظه وتوجه: توجه يكي ازمهم ترين فعاليت هاي عالي ذهن است و به تنهايي يكي از جنبه هاي اصلي ساختار شناختي است كه در ساختار هوش، حافظه و ادراك نيز نقش مهمي دارد. ميزان توجه يادگيرندگان،از عوامل اصلي در امر آموزش و يادگيري است به طوري كه بندورا تأكيد مي كند كه مرحله ي ابتدايي هر يادگيري با توجه آغاز مي شود و اگرتوجه كافي نباشد، يادگيري فرد خدشه دار مي گردد.حافظه عبارت است از دريافت و ذخيره‌ي اطلاعات از محيط پيرامون ما مي‌باشد. (استر،2004)
تعریف عملیاتی: منظور از نیم رخ حافظه و توجه نمره ای است که ازمودنی در مقياس تجديدنظر شده ي هوش وكسلر كودكاندریافت می کند اين آزمون داراي 12 خرده مقياس مي باشد (6خرده مقياس كلامي و 6 خرده مقياس غيركلامی). يكي از ويژگی هاي عمده ي مقياس وكسلر، محاسبه ي بهره هوش كلامي و غيركلامي بر مبناي نمرات به دست آمده از دو بخش كلامي و غير كلامي آن است. اين آزمون از جمله مقبول ترين و پرمصرف ترين آزمون ها براي ارزيابي هوش كودكان است( مارنات، 2003 ؛ ترجمه پاشاشريفي و نيكخو،1386).
5-روش شناسی تحقیق:
الف- شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
تذكر: درخصوص تفكيك مراحل اجرايي تحقيق و توضيح آن، از به كار بردن عناوين كلي نظير، «گردآوري اطلاعات اوليه»، «تهيه نمونه‏هاي آزمون»، «انجام آزمايش‏ها» و غيره خودداري شده و لازم است در هر مورد توضيحات كامل در رابطه با منابع و مراكز تهيه داده‏ها و ملزومات، نوع فعاليت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهيزات و مشخصات هر يك ارائه گردد.
روش این پژوهش از نوع علی مقایسه ای میباشد که پس از جمع اوری داده های پرسشنامه های سلامت روان ،هوش هیجانی و نیم رخ حافظه و توجه نوجوانان معتاد به بازی های رایانه ای با نوجوانان غیر معتاد به این بازی ها مقایسه خواهد شد.
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
در این پژوهش سلامت روان ،هوش هیجانی ونیم رخ حافظه و توجه به عنوان متغییر مستقل و اعتیاد به بازی های رایانه ای به عنوان متغییر وابسته در نظر گرفته خواهد شد
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :
ابتدا نوجوانان معتاد به بازی های رایانه ای شناسایی خواهد شد سپس از میان افراد معتاد به بازی های رایانه ای50نفر وافراد غیر معتاد به این بازی ها50 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامه های سلامت روان،هوش هیجانی و مقیاس وکسلر اجرا خواهد شد .
پرسشنامه ي سلامت عمومي28 سوالي ،(GHQ-28): پرسشنامه ي سلامت عمومي، شناخته شده ترين ابزار غربالگري در روانپزشكي(هندرسون،1990،به نقل از اوتادي، 1380) است كه براي شناسايي افراد با تشخيص بيماري رواني به كار مي رود. پرسشنامه ي سلامت عمومي، ناراحتي ها يي با طول مدت كمتر
از دو هفته را شناسايي مي كند و نسبت به بيماري هاي گذرا ، كه ممكن است بدون درمان شفا يابند حساس است. نسخه ي ارايه شده در اين پژوهش، 28 سوالي مي باشد. نمره ي بالا در اين آزمون، بيانگر وجود بيماري و نمره ي پايين ، بيانگر عدم بيماري و يا داشتن سلامت عمومي است(كاوياني، موسوي و محيط،1380). اين پرسشنامه ، از 4 خرده مقياس نشانه هاي جسماني، اضطراب، بدكاركردي اجتماعي و افسردگي تشكيل شده است . نظام نمره گذاري اين پرسشنامه، بر اساس مقياس ليكرت مي باشد كه به هر يك از موقعيت هاي چهار گانه ، نمره ي (0-1-2-3) داده مي شود (گلدبرگ و هيلير،1979) چيونگ و اسپيرز(1994) ضريب پايايي پرسشنامه ي سلامت عمومي به روش باز آزمايي را 47/گزارش كرده است كه در سطحP<5/ عادی، معني دار است. علاوه بر اين، ضريب آلفا براي كل مقياس ، برابر88/ و برای خرده مقياس هاي نشانه هاي جسماني، اضطراب، بدكاركردي اجتماعي و افسردگي به ترتيب 66/،72/،79/،85/گزارش شده است. مولوي ( 2002 ) اعتبار و پايايي بازآزمايي اين آزمون را0/86 گزارش كرده است. پژوهشگران، اعتبار پرسشنامه ي سلامت عمومي را بارها مورد تاييد قراردادند و گلدبرگو هيلير( 1979 )، اعتبار اين پرسشنامه را89/گزارش كرده است. در تحقيق حاضر ضرايب پايايي پرسشنامه ي سلامت عمومي با استفاده از روش آلفاي كرونباخ و تنصيف محاسبه گرديد كه براي كل مقياس به ترتيب 88/و89/بدست امد.
پرسشنامة هوش هيجاني 4 پترايدز و فارنهايم(2001): اين پرسشنامه داراي 30 پرسش و از نوع بسته پاسخ مي باشد. پترايدز و فارنهايم پايايي اين پرسشنامه را به روش آلفاي كرونباخ 89/ و همساني دروني آن را86/ گزارش كرده اند. وجود همبستگي 8 مثبت معنادار بين اين پرسشنامه با پرسشنامة شخصيت آيزنك نيز نشان دهند ة روايي همزمان مطلوب اين پرسشنامه است. احمدي ازغندي، فراست معمار، تقوي و ابوالحسني ( 1385 ) اعتبار اين مقياس را با روش هاي همساني دروني و بازآزمايي به ترتيب برابر با76/ و 71/ گزارش كردند. آقا دلاورپور و همكاران ( 1387 ) ضريب پايايي كل پرسشنامه را به روش 78/ برآورد كردند. چهار ويژگ ي هوش هيجاني كه در اين مقياس مورد سنجش قرار م ي گي رد، عبارت اند از: خوش بيني ، درك و ارزيابي عواطف خود و ديگران، خودآگاهي و مهارت اجتماعي (گلمن، ترجم ة بلوچ، 1379) دو نمونه از سؤالات اين پرسشنامه كه به صورت طيف ليكرت 7 درجه اي (از كاملاً مخالفم تا كاملاً موافقم) طراحي شده است، به شرح زيراست»بیان احساسات با كلمات بر ايم مشكل نيست «. »م ي توانم برخورد مؤثري با ديگران داشته باشم .«
مقياس تجديدنظر شده ي هوش وكسلر كودكان: اين مقياس توسط وكسلر(1969) به منظور سنجش هوش كودكان تهيه شده است. اين آزمون داراي 12 خرده مقياس مي باشد (6خرده مقياس كلامي و 6 خرده مقياس غيركلامی). يكي از ويژگ يهاي عمده ي مقياس وكسلر، محاسبه ي بهره هوش كلامي و غيركلامي بر مبناي نمرات به دست آمده از دو بخش كلامي و غير كلامي آن است. اين آزمون از جمله مقبول ترين و پرمصرف ترين آزمون ها براي ارزيابي هوش كودكان است( مارنات، 2003 ؛ ترجمه پاشاشريفي و نيكخو،1386). اعتبار اين آزمون از طريق دونيمه كردن براي هوش بهر كلي97/ براي هوش بهر كلامي97/ و براي هوش بهر عملي93/ گزارش شده است( مارنات، 2003 ؛ ترجمه پاشاشريفي و نيكخو،1386). در اين پژوهش از فرم فارسي اين مقياس كه توسط شهيم(1373) جهت سنجش هوش كودكان 6 تا 13 ساله هنجاريابي شده، استفاده شده است. اعتبار اين آزمون با روش دونيمه كردن براي هوش كلي هوش كلامي وهوش غيركلامي به ترتيب94/ ،90/ ،96/گزارش شده است. همچنين همبستگي آزمون باپيشرفت تحصيلي88/و با ميزان بازآزمايي85/گزارش شده است
د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

فایل : 22 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط