مقاله در مورد مقایسه سرعت پردازش اطلاعات، حافظه فعال و تنظیم هیجان در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه

مقاله در مورد مقایسه سرعت پردازش اطلاعات، حافظه فعال و تنظیم هیجان در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه

/
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقيقات (اردبیل)
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی(M.A)
عنوان پژوهش:
مقایسه سرعت پردازش اطلاعات، حافظه فعال و تنظیم هیجان در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه
استاد راهنما:
دکتر عذرا غفاری
پژوهشگر:
علی باریسی
سالتحصیلی 94-93
سپاسگزاری:
سپاس بی کران ایزد یکتا که هستی مان بخشیده، به طریق علم و دانش رهنمونمان ساخت و به همنشینی رهروان علم و ادب و هنر مفتخرمان نمود و خوشه چینی از علم و معرفت را روزیمان کرد.
بر خود وظیفه می دانم از محضر استاد ارجمند سرکار خانم دکتر عذرا غفاری که در طول تحصیل و تدوین پایان نامه با زحمات، مساعدت ها و راهنمایی های ارزشمندشان روشنگر راهم بودند، تشکر و قدردانی کنم.
تقدیم به:
پدرم
او یکی اوجاداقلارکیمی، صلابتدی دایاناقیلا سعادتیمی رقم ویردی، حیاتیمه عزت باغیشلادی و جان سرمایسین منیم چون فدا اتدی تا اوزاغ یولّاریم یوخون اولسون.
تقدیم به:
مادرم
او که موهایش سفید شد تا من رو سفید شوم
او که چون پروانه سوخت
و
چون شمع گداخت
و
مهربانانه با دردها ساخت
او که در خالصانه ترین گوشه قلبم
جایی که خبری از روشنایی نیست
یاد او می درخشد
باشد که تسبیحش تا انتهای زمان جاوید باشد
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه 3
1-1 بیان مسئله 5
1-2 اهمیت وضرورت پژوهش 8
1- 3 اهداف پژوهش 9
1-3-1 هدف کلی 9
1-3-2 اهداف جزئی 9
1-4 فرضیه ها 9
1-5 تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 10
1-5-1 دوزبانه 10
1-5-2 پردازش اطلاعات 10
1-5-3 حافظه فعال 10
1-5-4 تنظیم هیجان 11
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه 13
2-2 زبان 13
2-2-1 ارتباط 13
2-2-2 زبان به عنوان وسيله ي ارتباط 14
2-2-3 افراد دوزبانه 16
2-2-4 ساختار عصبی افراد دوزبانه 16
2-2-4-1 برتري جانبی نیم کره هاي مغز 16
2-2-4-2 دوزبانگی و هوش 17
2-3 پردازش اطلاعات 17
2-3-1 مدل هاي پردازش اطلاعات 18
2-3-1-1 مدل اتکينسون و شيفرين 18
2-3-1-2 مدل سطوح پردازش اطلاعات 19
2-3-1-3 مدل هاي تحولي پردازش اطلاعات 19
2-3-2 نظريه پردازش توزيع موازي 20
2-3-3 نظريه پيوند گرايي 20
2-3-4 يادآوري و فراموشي 21
2-3-5 علت حذف اطلاعات از ثبت حسي 21
2-3-6 علت فراموشي اطلاعات از حافظه کوتاه مدت 21
2-3-7 علت فراموشي اطلاعات از حافظه دراز مدت 22
2-3-8 واپس زدن 22
2-3-9 تداخل 22
2-3-10 مشکلات بازيابي 23
2-3-11 رشد مهارت هاي کسب اطلاعات 23
2-3-12 راهبردها در حافظه کوتاه مدت 26
2-3-12-1 تمرين ذهني 26
2-3-12-2 بسط يا گسترش معنايي 26
2-3-12-3 سازماندهي 27
2-4 حافظه فعال 29
2-4-1 حافظه ی فعال کلامی – شنیداری 31
2-4-2 حافظه ی فعال فضایی – بصری 31
2-4-3 حافظه و زمان 31
2-3-4 حافظه‌ي بلندمدت 32
2-4-5 بازيابي اطلاعات 33
2-5 تنظیم هیجان 33
2-5-1 روش تنظیم هیجان 35
2-5-1-1 انتخاب موقعیت 36
2-5-1-2 تعدیل موقعیت 37
2-5-1-3 تنظیم توجه 38
2-5-1-4 تغییر شناختی 39
2-6 پیشینه تحقیق 40
2-6-1 پیشینه داخلی 40
2-6-2 پيشينه خارجي 44
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
3-1 روش پژوهش 47
3-2 جامعه آماری 47
3-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری 47
3-4 ابزارگرد آوری اطلاعات 47
3-5 روش گرد آوری اطلاعات 48
3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها 49
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از تحقیق
4-1 مقدمه 51
4-2 ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری 51
4-3 یافته های توصیفی 54
4-4 یافته های استنباطی 55
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه 58
5-2 بحث 58
5-3 نتیجه گیری کلی 60
5-4 محدودیت ها 60
5-5 پیشنهادات پژوهش 61
ضمائم 62
منابع 68
فهرست جداول
جدول 4-1 توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت 51
جدول 4-2 توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر سن 52
جدول 4-3 توزیع فراوانی افراد پاسخ دهنده از نظر مقطع تحصیلی 54
جدول 4-4 میانگین و انحراف معیار سن در گروه های مورد مطالعه 53
جدول 4-5 میانگین و انحراف معیار سرعت پردازش اطلاعات، حافظه فعال و تنظیم هیجان در بین افراد تک زبانه و دو زبانه 53
جدول 4-6 نتیجه آزمون لوین برای سرعت پردازش اطلاعات، تنظیم هیجان و حافظه فعال 55
جدول 4-7 نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چند متغیره برای متغیرهای تحقیق 54
جدول 4-8 نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) بر روی متغیرهای تحقیق 56
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت دانش آموزان دوزبانه 50
نمودار 4-2 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر جنسیت دانش آموزان تک زبانه 51
نمودار 4-3 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن دانش آموزان تک زبانه 53
نمودار 4-5 وضعیت افراد پاسخ دهنده از نظر سن دانش آموزان دوزبانه 53
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سرعت پردازش اطلاعات، حافظه فعال و تنظیم هیجان در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر اردبیل که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل می باشند. نمونه آماری این پژوهش شامل 60 (30 نفر تک زبانه و 30 نفر دو زبانه) بود كه به روش نمونه گيري تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های پردازش اطلاعات، نظم جویی هیجان و حافظه فعال استفاده شده است. در نهایت پرسشنامه‌ها از هر دو گروه جمع‌آوری و اطلاعات توسط نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده در قسمت اول از آمار توصیفی مانند میانگین، انحراف معیار و …، و در قسمت دوم برای آزمون فرضیه‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد بین سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی داری وجود دارد و سرعت پردازش اطلاعات در دانش آموزان دوزبانه بیشتر از دانش آموزان تک زبانه می باشد. مقدار 034/1252=F و همچنین با توجه به اینکه سطح معنی داری خطای آزمون برای سطح اطمینان 99/0 کمتر از 01/0 است. بین تنظیم هیجان در دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی داری وجود دارد و تظیم هیجان در دانش آموزان دوزبانه بیشتر از دانش آموزان تک زبانه می باشد. مقدار 426/4644=F و همچنین با توجه به اینکه سطح معنی داری خطای آزمون برای سطح اطمینان 99/0 کمتر از 01/0 است. بین حافظه فعال در دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه تفاوت معنی داری وجود دارد و حافظه فعال در دانش آموزان دوزبانه بیشتر از دانش آموزان تک زبانه می باشد.
کلمات کلیدی: پردازش اطلاعات، حافظه فعال، تنظیم هیجان دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه
فصل اول
کلیات تحقیق
مقدمه
طبق تعریف فرهنگ لغات آکسفورد، اصطلاح دوزبانه به فردي اطلاق می شود که قادر است کلام خود را به دو زبان مطرح کند و یا فردي که دو زبان را می داند و از آن دو استفاده می کند (McKian, 2005). عموماً اصطلاح دوزبانه به افراد یا گروه هایی اطلاق می شود که توانش زبانی آنها در آن دو زبان، به ویژه در بعد کلامی، در حد کاربران بومی آن دو زبان باشد. به هر حال طبق نظر باتلر و هاکوتا « دوزبانگی رفتار پیچیدة روانشناختی، زبانی، و اجتماعی فرهنگی است که ابعاد گوناگونی دارد» (Butler and Hakuta, 2006). در مورد تعریف دوزبانگی در بین پژوهشگران اتفاق نظر کاملی وجود ندارد.
از نظر روانشناسی، آموزش به زبان مادری سبب درک بهتر مطالب می گردد و پیشرفت شناختی دانش آموزان را تأمین می کند. از نظر اجتماعی سبب جذب راحت تر کودک در محیط اجتماعی خود می شود و به عنوان یک عنصر اصلی فرهنگی، او را در ارتباط با گذشته فرهنگی خود قرار می دهد. از نظر عاطفی، استفاده از زبان مادری در آموزش دانش آموزان سبب تداوم در استفاده از نمادهای زبان شناختی می شود و بدین ترتیب او را از گسستگی عاطفی ناشی از عدم استفاده از زبان مادری باز داشته، سبب بالا رفتن کمیت و

فایل : 67 صفحه

فرمت : Word

36900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط