مقاله در مورد مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان

مقاله در مورد مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
موضوع
مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان
تهیه و تنظیم
نسرین قاسمی
استاد راهنما
دکتر محمد نریمانی
زمستان 92
/
فهرست مطالب
بیان مسئله
لکنت زبان یک اختلال سیالی بیانِ لفظی است که بر اساس تکرارها و تطویلهای غیر ارادی، صدادار یا بی صدا، به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی اصوات، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود.این اختلالها معمولآ بسیار فراوانند و به آسانی مهار نمی شوند.
بر اساس DSM4 (چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان پزشکی آمریکا)،اختلال سیالی بهنجار و آهنگ سخن گفتن که با سن فرد نامتناسب است، ویژگی اصلی لکنت زبان را تشکیل می دهد. این اختلال با تکرارها و تطویلهای صوتها و هجاها و همچنین دیگر اختلالهای سیالی گفتار (روانی کلام) همراه است.
به زبان ساده،این اختلال موجب تکرار و طولانی شدن کلمات و از بین رفتن روانی کلام می شود. لکنت زبان در میان پسران ۳ تا ۴ برابر دختران است.سن آغاز بین ۲ تا ۷ سالگی و بیشترین فراوانی در حدود ۵ سالگی ذکر شده است. بطور کلی در ۹۸٪ موارد لکنت زبان قبل از ۱۰ سالگی آغاز شده و به تدریج استقرار می یابد. این اختلال در آغاز موقت، وهله ای و نا آشکار است و به تدریج بصورت مزمن در می آید.معمولآ اختلال با تکرار حروف صامت آغاز کلمه یا تکرار بعضی از کلمات(نخستین کلمه ی جمله یا طولانی ترین کلمه) شروع می شود. در آغاز بروز لکنت، کودک ممکن است نسبت به مشکل خود هشیار نباشد اما به تدریج هشیاری نسبت به اختلال پیدا کرده و مکانیزمهایی برای اجتناب از ضایعات سیالی کلامی و پاسخهای هیجانی به وجود می آیند.تقریبآ ۵/۴ کودکان درمان می شوند. براساس DSM4 نیز معمولآ ۸۰٪ افراد الکن قبل از ۱۶سالگی درمان می شوند که ۶۰٪ این افراد بدون استفاده از روش درمانی خاصی بهبود می یابند. از جمله متغیرهایی که در کودکان دارای لکنت زبان دچار مشکل هستند بهزیستی روان شناختی است. کودکان مبتلا به لکنت زبان به دلیل شکست های مکرری که در مدرسه و منزل با آن
روبرو می شوند، از نظر بهزیستی روان شناختی در سطح پایین تر از کودکان عادی قرار دارند (گروسمن ونیمن، 2004). ریف بهزیشتی روان شناختی را تلاش فرد بای تحق توانایی های بالقوه خود می داند. این مدل از طریق ادغام نظریه مختلف رشد فردی (مانند نظریه خود شکوفایی مزلو و شخص کامل راجرز) و عملکرد سازگارانه (مانند نظریه سلامت روانی جاهودا) شکل گرفته و گسترش یافته است (کامپتون، 2001). بهزیستی روان شناختی در مدل ریف و همکاران از شش مولفه تشکیل شده است: مولفه پذیرش خود و معنی داشتن نگرش مثبت به خود و زندگی گذشته خویش است. اگر فرد در ارزشیابی، استعدادها، توانایی ها و فعالیت های خود در کل احساس رضایت کند و رجوع به گذشته خود احساس خشنودی کند، کارکرد روانی مطلوبی خواهد داشت. مولفه خود مختری به احساس استقلال، خود کفایی و آزادی از هنجارها اطلاق می شود. داشتن ارتباط مثبت با دیگران دیگر مولفه این مدل به معنی داشتن رابطه با کیفیت و ارضا کننده با دیگران است. مولفه هدفمندی در زندگی به مفهوم دارا بودن اهداف دراز مدت و کوتاه مدت در زندگی و معنادار شمردن آن است. تسلط بر محیط مولفه دیگر این مدل به معنی توانایی فرد برای مدیریت زندگی و مقتضیات آن است. مولفه رشد شخصی به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته باز می شود (هوسر اسپرینگرو پودروسکا، 2005). کوپر (2007) شیوع مشکلات بهزیستی روان شناختی را در افراد ناتوان در یادگیری در مقایسه با گروه کنترل بیشتر گزارش کرده است. ابون و مک کنکی (2006) در افراد مبتلا به ناتوان در یادگیری مشکلات روان شناختی از قبیل لکنت زبان، بهزیستی، ناسازگاری اجتماعی، عواطف منفی را گزارش کرده اند. انگیزه های کمال وتاثیر آن بر رفتار انسان در طول تاریخ به صورت همه جانبه وگسترده ای توسط روان شناسان بویژه نظریه پردازان رویکرد روان کاوی مورد بحث قرار گرفته است ودر دهه پایانی قرن 20 به عنوان سازه دو بعدی مطرح گردیده است.از نظرتری شورت وهمکاران(1995) کمال گرایی دوبعد مثبت ومنفی استکمال گرایی مثبت جهت نیل به برتری وکمال ودر راستای
رسیدن به پیامد های مطلوب تلاش می نماید وبا احساس پیشرفت وکمال رضایت مندی وسلامت روانی رابطه دارد در حالی که کمال گرایی منفی انتظارات غیر واقع بینانه ای از عملکرد خویش دارد وبا احساس شکست مقابله ناکارامد در برابر استرس وعدم پذیرش خود ودیگران همبسته است ودر نهایت هر دو بعد کمال گرایی ویژگی های شخصیتی همبستگی دارد.فروید(1975) در توصیف افراد کمال گرا بیان می کند:هدف اصلی در زندگی افراد کمال گرا رسیدن به خوشبختی نیست بلکه تکامل وبرتری یافتن است آنها می خواهند در هر کاری به حد کمال برسند ونرسیدن به کمالات آنها را دچار بهزیستی،بهزیستی واحساس گناه شدید می کند.از جمله افرادی که در برخورد با واقعیت های زندگی دچار مشکل می شوند کمال گرایان می باشند این افراد به دلیل داشتن معیارهای بالای عملکرد وارزیابی سفت وسخت از خود ودیگران،در معرض انواع بیماریها وعملکردهای نامناسب قرار می گیرند.هورنای(1950)نظریه پردازمعروف رویکرد روان کاوی اظهار می دارد:افراد کمال گرا با وجود تظاهر به استقلال فکری وعاطفی در حقیقت بسار کم اراده ودائما برای اخذ تصمیم به دیگران متکی می شوند به شدت بر روی عقاید دیگران نسبت به خود حساب می کنند واینکه دیگران آنها را اشخاص کامل بدانند برای آنها مهم است.لذا خود را در دامن پایان ناپذیر گرفتار می بینند ومستعد انواع آسب روانی خواهند بود.ارتباط کمال گرایی با دیگر متغیرهای مهم همانند بهزیستی نیز مرد توجه برخی پژوهشگران قرار گرفته است بساری از محققان شواهدی دال بر ارتباط بین سلامت روانی وویژگی شخصیتی کمال گرایی ارائه نموده اند.
ضرورت تحقیق
لکنت کودک با در مان دارویی بهبود نمی یابد ، بلکه نباید رفتار وی عوض شود .
با کودک به آرامی صحبت کنند واو را تشویق کنند relax  باشد .
اطمینان خاطر بدهند و کودک را تشویق کنند درباره لکنت با ایشان صحبت کنند .
واقع دلایل بروز لکنت زبان در کودکان، تا کنون بطور دقیقی روشن نشده است. اما آنچه که تا حدودی مشخص است، آن است که لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی، عاطفی، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است. در بعضی از مواقع لکنت ربان ممکن است حاصل نارساییها و اختلالات دستگاه عصبی  باشد و یا در مواردی نیز لکنت زبان از زمان کودکی در اثر بعضی ناهنجاریهای خفیف فیزیولوژیکی پدید می‌آید.
روشهای اصلاح و درمان لکنت زبان امروزه از روشهای مختلفی برای اصلاح، درمان و بازپروری اختلالات گویایی و لکنت زبان استفاده می‌نمایند. از جمله این روشها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
روشهای زبانی یا تلفظی برای انجام این عمل بهترین هماهنگی‌ها بین حنجره ، گونه‌ها، زبان و لب‌ها لازم است؛ اما همین که در این هماهنگی خللی ایجاد شود، زبان به لکنت می‌افتد. پیش از سن ۴ یا ۵ سالگی به‌ندرت معلوم می‌شود که کودک لکنت زبان دارد. کندی زبان بر اثر اختلال‌های بدنی یا برآشفتگی‌های عاطفی، در انسان رشد می‌یابد. گویا بتوان در پاره‌ای موارد، کند زبانی را از راه آموزش برطرف کرد؛ یعنی به شخص مبتلا آموخت که چگونه آهسته آهسته چیزی را بخواند؛ آهسته آهسته و با توجه خاص به حرف زدن خود، سخن بگوید و هر هجایی را با کمال دقت ادا کند.
همچنین به وی می‌آموزند چگونه به هنگام بند آمدن زبانش،  تنفس  خود را تنظیم کند. بر اثر مطالعه درباره صوتها یا ترکیب صوتهایی که چنین مشکلی را فراهم می‌آورند، به پاره‌ای از تمرینهای مرحله‌ به مرحله‌ای، برای خواندن دست یافته‌ایم که با انجام آن می‌توان تا حدود زیادی بر مشکل «کند زبانی» چیره شد. به هر حال، درمان لکنت ‌زبان باید بوسیله متخصص انجام گیرد. این نکته نیز بسیار قابل توجه است که نباید مبنای عاطفی را در کند زبانی نادیده گرفت.
اهداف پژوهش
هدف کلی: مقایسه بهزیستی هیجانی و کمالگرایی والدین در کودکان با و بدون لکنت زبان
اهداف جزئی:
بهزیستی هیجانی در بین دختران و پسران متفاوت است
کمالگرایی مثبت و منفی در بهزیستی هیجانی کودکان تاثیر متفاوت دارد.
تعریف متغیرها
بهزیستی روان شناختی
ریف بهزیستی روانشناختی را تلاش برای کمال در جهت تحقق توانایی های بالقوه واقعی فردی می داند. در این دیدگاه بهزیستی به معنای تلاش برای استعلاء و ارتقاء است که در تحقق استعدادها و توانایی های فرد متجلی می شود (ریف 1995).
کمالگرایی
تعریف کمال گرایی مثبت:
کمال گرایی مثبت نمره ای است که آزمودنی در 20 سوال آزمون تری – شورت به دست می آورد.
تعریف کمال گرایی منفی:
کمال گرایی منفی نمره ای است که آزمودنی در 20 سوال آزمون تری – شورت به دست آورد.
پیشینه پژوهش
در پژوهشی که توسط هیویت پاول، دلک ینس در سال 1986 بر روی 105 فارغ التحصیل پرسش نامه لکنت زبان یک مقیاس درجه بندی سازگاری و مقیاس کمال گرایی را تکمیل کردند. نتایج نشان می دهد که رابطه بین وقایع پرفشار و لکنت زبان فقط برای آزمودنی هایی که در گرایشات کمال گرایی کنونی و لکنت زبان در میانگین نمره بالا بوده مهم بودند، رگرسیون نشان داده است که لکنت زبان بعدی به طور قابل ملاحظه ای از طریق لکنت زبان مورد میانجی قرار دارد.
هویت پاول و نلت گوردن در سال 1990 سه مقیاس نشانه شناسی لکنت زبان و چندین مقیاس کمال گرایی را از جمله کمال گرایی خود مدار، کمال گرایی دیگر مدار و کمال گرایی جامعه مدار به 150 دانشجو دادند که تکمیل کنند. لکنت زبان از طریق لکنت زبان خود سنجی و پرسش نامه تجربه لکنت زبان اندازه گیری شده کمال گرایی (به جز مقیاس کمال گرایی جامعه مدار) کاملا با شدت لکنت زبان همبستگی داشت.
– پژوهشی که توسط سادلر، داگلاس،لائوری در سال 1993 انجام شد مقیاس های کمال گرایی و تعلل تحصیلی و لکنت زبان در 150 دانشجو لیسانس و فوق لیسانس مورد اجرا قرار دادند. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که انواع کمال گرایی خود مدار، دیگر مدار و کمال گرایی تعیین شده از لحاظ اجتماعی و تعلل هر کدام به طور جداگانه و قطعی با لکنت زبان همبستگی داشته است به هر حال فقط کمال گرایی تعیین سده از لحاظ اجتماعی با تعلل تحصیلی رابطه داشت.
– در پژوهشی دیگر سادلر و ساکس 1994 تاثیر کمال گرایی زیاد بر لکنت زبان دانشجویان دانشگاه مورد بررسی قرار دادند. به نظر این پژوهشگران کمال گرایی و سهل انگاری آموزشی و تحصیلی هر دو در تبیین لکنت زبان دانشجویان حائز اهمیت هستند ولی فقط بعد خویشتن مدار کمال گرایی نه بعد اجتماعی آ» با سهل انگاری تحصیلی همبستگی داشت.

فایل : 19 صفحه

فرمت : Word

37900 تومان – خرید
محصول مفیدی برای شما بود ؟ پس به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • کاربر گرامی، در این وب سایت تا حد امکان سعی کرده ایم تمام مقالات را با نام پدیدآورندگان آن منتشر کنیم، لذا خواهشمندیم در صورتی که به هر دلیلی تمایلی به انتشار مقاله خود در ارتیکل فارسی را ندارید با ما در تماس باشید تا در اسرع وقت نسبت به پیگیری موضوع اقدام کنیم.

مقالات مرتبط